Bukefalos 28 år!

Sv: Travare:heart

När vi köpte dem: köpte min Figge den 18e Juli 2005 och har alltså nu haft honom lite mer än 4 år.
Va vi gjorde i början med träningen osv: När ja köpte figge så hade han stått på bete i 2 månader och innan det va han bara riden i skogen. så det ja började va att bygga upp kondisen och bekanta mig med honom. hoppade lite småhinder i skogen och tränade på vägarna och i hagen hos min farbror där jag hade honom först.

Hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge?: Han kan vänster,höger gallopp, trav och skritt i form, arbetar med bakbensaktivitet osv. flytta i skritt, trav och lite halvt i galloppen. bak/framdelsvänding. kan även lite grejer inom westerngrenen. rygga gör han. hoppad 1,25m med ryttare och 1,35 utan.

Har det blivit någe tävlande? 3(?) eller 2.klubbtävlingar har det blivit. första gången red vi bara ett ryttarmärke 2 med bara trav alltså. fel dommare osv. men han va lite spänd och så också :) andra körde vi LC:2 tror ja det va.. va rätt spänd då också så blev inte så bra poäng men gick bra. det gick bättre än poängen vi fick:P
tredje körde vi LC:1, LB:0
slutade med där 72% ca i LC:1
och 61% LB:0 och där fick vi clearround bedömning iom att det va för få anmälda. Här va både jag och domare överens och nöjda!
Hon tyckte ja skulle ut och tävla regionalt med honom :)
sen är han även startad i hoppning ett par gånger dock aldrig med mig. 80cm som högst

i trav är han tävlad en hel del, insprunget är 1miljon och han är V75 mästare -99 med Robert Bergh

Berätta även namn och stam ålder osv: Hästen heter Fingal Zonett
och är född 1992-07-02
stam
E: Count's Pride
U: Tsarine
:D haha fingal har jag haft hand om en del när han tävlade :p var en jäkligt fin häst!!

visste du om att han gick lektioner på ridskolan i sundsvall när han var tävlingshäst? var jävligt fin att rida har jag hört! har själv inte ridit han på ridskolan då jag inte hade han som passhäst men en del andra i stallet red han.:)
 
Sv: Travare:heart

Köpte min häst för snart ett halvt år sen, åkte och tittade på honom och visste direkt att det var honom jag ville ha. Efter en vecka provred jag honom.Några dagar senare kom vi med transporten !
ibörjan så red jag rätt så många uteritter,dressyr och hoppning på låg nivå.
Han kunde inte flytta undan skänkeln eller hoppa.
Nu har han hoppat banor,och enstaka 110cm och hoppar med jättefin teknik!
Kan spansk skritt & spansk trav, skänkelvikningar,fram & bakdelsvänd.
Vi har inte tävlat ennu,men vill iallafall komma ut på någon nästa år (dressyr såklart ;) )
han är 6år och e.giant chill
:love:

har du ingen film på spanska skritten och traven? vore skitkul å se! :)
 
Sv: Travare:heart

Har tre st, men förklarar en :)

Namn: Nisse Tribute (kallas Nisse)
Född: 1996
e. Firm Tribute
u. Eremira Shine

Jag fick honom av min hovslagare då han blev för gammal för 1½ år sedan
+Att han tröttnade på travet (ville bara galoppera). Det är min syster som äger honom, då jag inte får göra det för mina föräldrar, men han är som min!

Jag och min syster red in honom den sommaren 2008. Han var inga problem alls! Han kan inte ha vanligt bett då han inte alls jobbar i rätt form eller så, men han går på pelham och funkar super på de! Han älskar att galoppera (hatar att trava) ;) haha, han kan öppnr slutnr ock skänkevikning och
fram -bak delsvändning, satsar på dressyr, men rider även Western och han älskar att hoppa! Han kan vissa tricks och älskar att lära sig något nytt! Rider även lite Voltige och är jättelyhörd i markarbete och longering. Jag har ridit honom med grimma och grimskaft i alla gångarter och säjer man "wow" så tvärstannar han! Älskar honom för han är den snällaste lyhördaste häst ja vet:heart
dsc01443_65891834.jpg

dsc00146_65891398.jpg

dsc00955_65891643.jpg
 
Sv: Travare:heart

Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love:

Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh:

När vi köpte dem o va vi gjorde i början med träningen osv

hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge?

har det blivit någe tävlande?

berätta även namn och stam ålder osv.

Bilder välkomnas varmt:D
l]

Tom Casey född 1988. dvs 21 år iår 2009

varmblodig travare E. Sandy Casey EE Super Bowl
U Lotta Souvernir

Min morfar köpte honom till mig när jag var 15 år. i Början var vi mest och härjade runt i skogen. Mitt primära mål var att få en bra hopphäst men han visade sig vara mer intresserad av dressyr och framförallt SKOGEN! Träningsmässigt var alltid det stora målet att få en bra ridhäst. Vi uppnådde det målet för många år sedan och ahr bara fortsatt. utbildningsmässigt är vi ganska slarviga och lite överallt, litegrand gjort det som kännts bra. Han ahr tre bra och explosiva gångarter,ibland kan vi få till en hyfsad tölt. Han gör levad på kommando, skolorna i alla gångarter, skänkelvikning mm. När vi sist var i form tränade vi samlad galopp och började träna på enkla byten. Vi påbörjade även att trampa litegrand. I övrigt tränar vi på spansk skritt (går lite segt).

Just nu pga av flera orsaker, rider jag inte så mycket så vi tränar mest på långa tyglar och friarbete. Vi fortsätter där med trampet framförallt, men med mycket annat, mest för att hålla igång gammelgubben.Vi är inte intresserade av att tävla!

Toktrevlig häst som alltid gör sitt bästa, kan bara rekommendera stammen, även omd en är gammal.
i Februari har vi hängt ihop i 14 år.
Han är min själ och mitt hjärta.

tompasamling.jpg


tompasamlingb.jpg
 
Sv: Travare:heart

Hejsan, rider ett varmblod på 10 år, valack =) Ägaren har haft honom i 1 ½ år. Han har sprungit på banan men galopperade bara.
Jag har väl ridit honom i snart 1 år och behöver tips om hur jag ska få honom att lyssna på galopp skänkel, lära honom skänkelvikning, öppna och sluta. Har ni några tips om hur man skulle kunna göra? Vad som är bra trännig ovs? Jag har galopperat ett antal gånger med honom men antingen blir han bara sur eller så blir han sjukt seg och vill dra ut halsen och sen sakta av. Hade varit glad och öppen för tips =)
 
Sv: Travare:heart

*kl*

Jag rider våran travare (ska tränas och tävlas för trav fortfarande)
hemma i skogen och tränar henne både som monte häst och som vanlig ridhäst. Alltså rider lite dressyr och lär henne enkla saker.Världens lättlärdaste häst. Då hon kunde galoppfattning efter 1 försök. Flytta sidledes har hon lätt för och jag längtar tills hon ska starta igen på travbanan för det är där hon hör hemma tkr jag. Men hon har goda förutsättningar för att bli en fin ridhäst med.

e. rite on line
u. pleasure pellini

Fjollis är den stora bruna hästen bakom fuxen.
Waiting For Spring heter hon egentligen.

30075398.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Travare:heart

Att han reagerar med surhet osv kan bero på en illasittande sadel då galopp kräver så mkt mer ryggverksamhet. Klämmer den ? Ta gärna bilder från sidan utan schabrak med gjorden spännd så kan man avgöra någerlunda hur den sitter. Även "naken" bild på ryggen från sidan :)
 
Sv: Travare:heart

Jag har en gammal herre som nu blir 20 år. Min pappa köpte honom som 5 åring och han sprang på travet tills det han var 8 år. Sedan tog jag över honom när jag var 13. Det har vart ENORMT mycket arbete med denna herren. Men inget som jag ångrar idag..15 år tillsammans med denna underbara hästen. :)

Vi promenadrider mest, blir lätt arbete i padock. Sedan blir den en och annan tur bakom vagnen med! Då är han inte längre är 20 år. Vi var med på ett 40-tempo intervall jobb när han var 18, tränaren tyckte det var synd att han var så gammal :p Haha!!

Underbar häst, men han sina ideer, men helt otroligt snäll!! En häst jag lärt mig enormt mycket av....Han betyder mest av allt. Vi är ju uppväxta ihop. :)

Boomerang Ri
"Boompen"

e: Mr drew
u: Ricochette Ri

I2383022W676H507V20091223T223902Z.jpeg


I931046W676H507V20091111T172110Z.jpeg
 
Sv: Travare:heart

Hejsan, rider ett varmblod på 10 år, valack =) Ägaren har haft honom i 1 ½ år. Han har sprungit på banan men galopperade bara.
Jag har väl ridit honom i snart 1 år och behöver tips om hur jag ska få honom att lyssna på galopp skänkel, lära honom skänkelvikning, öppna och sluta. Har ni några tips om hur man skulle kunna göra? Vad som är bra trännig ovs? Jag har galopperat ett antal gånger med honom men antingen blir han bara sur eller så blir han sjukt seg och vill dra ut halsen och sen sakta av. Hade varit glad och öppen för tips =)

svårt att säga utan att ha sett er, men han ahr antagligen inte de muskler som krävs för galopparbetet. låt honom galoppera i uppförsbackar på ganska lång tygel så du inte drar ihop honom för det arbetet kan han inte göra än. Jobba mycket med övergångar, skritt - halt - skritt - halt och även i traven så småningom för att stärka hans bakvagn. De orkar inte gå i särskilt kort galopp i början utan man måste låta dom gå på lite för att kunna behålla en bra takt i galoppen, just därför är uppförsbackar toppen att träna i.

/LInda
 

Liknande trådar

J
Avel *Vet ej om jag valde rätt kategori, hittade ingen direkt passande* Jag står i ett vägval där jag skulle behöva lite hjälp. Jag letar...
2
Svar
22
· Visningar
3 398
Senast: Aurora Borealis
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 548
Senast: Lobelia
·
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
1 973
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp