Travhackamore

Lena

Trådstartare
Nån som testat och kan ge reflektioner på hur hästarna funkat på det?
Försöker hitta en åtgärd till ena damen som väldigt lätt stressar upp sig och funderar då på om det kan fungera att ta bort en del av trycket från munnen då hon ligger ganska hårt på bettet.
Känns tyvärr som lite dyr utrustning att köpa bara för att testa en gång. Ger det samma funktion med ett vanligt hackamore så man kan testa hemma med det för att se om det ger nån skillnad?
 
Nån som testat och kan ge reflektioner på hur hästarna funkat på det?
Försöker hitta en åtgärd till ena damen som väldigt lätt stressar upp sig och funderar då på om det kan fungera att ta bort en del av trycket från munnen då hon ligger ganska hårt på bettet.
Känns tyvärr som lite dyr utrustning att köpa bara för att testa en gång. Ger det samma funktion med ett vanligt hackamore så man kan testa hemma med det för att se om det ger nån skillnad?
 
Kör min travare bettlöst på träning hemma så jag har letat godkänt alternativ som ska avlasta bettet på banan. Travhackamore verkar vara det snällaste och bästa alternativet efterson det fördelar trycket på nosrygg och bett. Vanligt hackamore har ju skänklar och blir på,så sätt skarpare. Finns ju något som kallas bettlyft i ridsporten som borde ge en aning om hur hösten reagerar till en billigare peng. Har själv letat begagnat eftersom de var så dyra. Fick tips om en sadelmakare i Kalmar som tillverkar. Han skulle beställa hem nya krokar för tillverkning så jag skulle återkomma om någon månad.
 
Xylofoniagrimma?
Från ST utrustningsbestämmelser:
Xylofoniagrimman gör så att trycket som uppstår vid tömtag fördelas över både mun och nosrygg. Xylofoniagrimma är tillåten under förutsättning att säkerhetskedja/-rem finns mellan töm och bettring.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 890
Senast: villhöver
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 341
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 197
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 124
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp