Bukefalos 28 år!

Travhästar

B

Blå Bergen

Nu måste jag bara vräka ur mig vad jag känner! (Flytta tråden om moderatorn vill)
Vad är det som gör att vissa människor ger liv åt flera hästar och sedan skickar dem på slakt på löpande band?

Jag anser mig vara ganska luttrad när det gäller synen på liv och död men nu blir jag så trött på det här.
En travtränare jag har i min närhet har skickat ett väldigt ungt sto till slakt och det är bara en i högen av hästar denne sänt till döden.

Jag förstår inte vad det är för FEL på travaraveln? Varför avlar vi människor fram hästar som med stor sannolikhet inte får ett bra liv? Varför leker man med liv så här! Det finns seriösa och duktiga uppfödare som är oerhört kunniga jag vet det, men pengar lockar massor av usla människor till den här sporten.

Jag var faktiskt intresserad av att hålla på med trav när jag var yngre men det gick snabbt över då jag fick se en del av baksidan.

Kan inte dessa människor hålla sig till något annat om man bara vill ha pengar. För allvarligt talat så är de få hästar som tjänar ihop till sin egen kostnad.
Det kan väl en idiot räkna ut. (eller inte) :devil:

Jag är för en utveckling av travsporten, för vem tycker igentligen att det är särskilt spännanade att titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval. Jag har fattat att travet har lite problem att rektytera yngre människor...men va konstigt :eek: (ironi)

Det vore roligare om de kunde blanda in lite "riktig" körning som delmoment t.ex. hinderkörning på tid eller att visa hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar med vagn.
Det skulle för det första öka travhästens värde när den slutar tävla och så skulle det bli mera "sport".
Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ med en meningsfull framtid.
Fast det kanske blir för komplicerat för dem som betalar sporten (spelarna) för de flesta skiter i att det är djur de ser. Bara de vinner (som de inte heller gör så ofta)

Jag har för mig att det var tal om att förbjuda travsporten för en tid sedan, det är inte det jag vill! Vi har lärt oss mycket av travets snabba utveckling, det vill jag inte förneka.
Men när ska vi människor förstå att det är levande djur vi leker med.
Man ska behandla sin sämsta häst lika bra som sin bästa.

Jag vill inte provocera bara visa min frustration. :cry:
 
Sv: Travhästar

Det är väl bättre att skicka de sämre hästarna till slakt, än att de ska hamna hos folk som bara vill ha en billig häst att rida på när andan faller på?
Jag vågar påstå att de flesta vanvårdade hästar är varmblod, som lämnat travet.
Sen är det faktiskt inte pengar som lockar in folk i travsporten.
 
Sv: Travhästar

Tycker det är hemskt när man ser annonser där dom i princip skänker bort hästarna. I värsta fall så köps dom upp av handlare som sedan skickar dom till Italien för att få bättre betalt.

Alla travare trivs inte att vara promenad/sällskapshästar och då tycker jag det är bättre att dom får vandra vidare, än att dom ska vantrivas.
 
Sv: Travhästar

Ärligt talat, varför det värre att föda upp hästar till slakt än att föda upp kossor eller grisar till slakt?
(OM vi åt mer hästkött i vårt land så skulle det inte längre finnas nån marknad för uppköp av slakthästar för transport till italien...)
De hästar du talar om föds dessutom inte upp till slakt utan deras uppfödare/ägare gör enorma ekonomiska förluster när de skickar hästar till slakt. Det är nog inget de gör lättvindigt!
Alla hästar passar inte till det de föds upp till och det finns inte köpare till alla dessa hästar heller. Jag tycker det är BRA när hästägarna väljer att skicka dem till slakt i stället för en osäker framtid hos "vem som helst".

*flyttar tråden till travavel, för övrigt*
 
Sv: Travhästar

Jag vet faktiskt väldigt många, mig själv inräknad, som tycker det är ganska kul att "titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval". :angel: Kallblodslöpen i de lägre klasserna kan väl vara sådär kanske, men....

Hinder- och dressyrkörning i travsporten? Själv tycker jag det är urtrist att kolla på hoppning och dressyr, så då kanske vi ska börja lägga in monté i hoppningen och galopplöp i dressyren också då? Så att så många som möjligt intresserar sig för de sporterna också menar jag.

Travhästens värde som ridhästar kommer aldrig öka förrän ägare tar sitt förnuft till fånga och skickar avdankade travare till slakt istället för att envisas med att skänka dem till okunniga människor. Knappt ens då kanske. En travare kommer alltid vara en travare med tillhörande exteriör och rörelsemönster som i 99% av fallen inte är önskvärda egenskaper hos en ridhäst. Och jag betvivlar faktiskt väldigt starkt att någon är intresserad av att lägga om aveln för att få fram sämre travare, men istället med en fin exteriör för ridning efter avslutad travkarriär.

Det värsta som finns är att se alla dessa annonser på omusklade, felridna hästar med värdelös ridexteriör, som säljs för ett par tusenlappar eller skänks bort. Tänk så mycket bättre de hästarna - och även rasens rykte överlag - hade fått det om de skickats med bilen när de varit slut på banan. Det finns duktiga människor som får fantastiska resultat med sina ridtravare, men de är mycket få till antalet och så länge situationen är som idag förespråkar jag att man med få undantag slaktar.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhästar

är det inte bättre att ta bort hästen då än att den ska komma till nån okunnig person som köper den bara för att den är billig och sedan inte tar hand om den ordentligt????

och det där med att folk tror att vi håller på med trav för att tjäna pengar förstår jag mig inte på.. jag har totalt tjänat ca 5000 kr på alla år jag hållt på med hästar och då har jag lagt ut flera hundratusen kronor, så det är absolut inte en sport man tjänar pengar på om man inte har nån riktig elithäst och av alla Sveriges hästar så kanske 1-2% springer in för sitt uppehälle och det tycker jag inte är nån speciell hög procent

och överlag så tycker jag travhästar har det betydligt bättre vad en del andra hästar har.. har sett betydligt fler ridhästar som farit illa än vad jag sett travhästar farit illa

nej jag blir bara förbannad på folk som kläcker ur sig saker innan dom tar reda på fakta :devil:
 
Sv: Travhästar

Till de flesta som svarat vill jag vänligt säga att ni har nog missförstått det hela en aning. Innan fler svarar så vill jag be er att vara noggranna när ni läser min text.
Det flesta av er har misstolkat mig.
Jag har nu inte tid att utveckla det mera då jag har mina studier att sköta. Men jag återkommer med vettiga argument till var och en av er när jag får tid.
Tack för era svar.
 
Sv: Travhästar

Blå Bergen; skrev:
Det vore roligare om de kunde blanda in lite "riktig" körning som delmoment t.ex. hinderkörning på tid eller att visa hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar med vagn.
Det skulle för det första öka travhästens värde när den slutar tävla och så skulle det bli mera "sport".
Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ med en meningsfull framtid.

Jag har läst igenom ditt inlägg gång på gång, och jag fattar inte vad du menar, om du påstår att vi missuppfattat dig?

Tror du på fullt allvar att travhästar är outbildade??
De är synnerligen välutbildade till den sport de ska användas till. Däremot blir de konsekvent missuppfattade av vanliga "ridhästmänniskor", som inte förstår hur man ska hantera väluppfostrade tävlingsindivider.

Nu har jag inte tid att skriva mer, då jag har ett 50-tal hästar att sköta om...
 
Sv: Travhästar

Kan inte dessa människor hålla sig till något annat om man bara vill ha pengar. För allvarligt talat så är de få hästar som tjänar ihop till sin egen kostnad.
Det kan väl en idiot räkna ut. (eller inte) :devil:

Det är väldig få som håller på med trav för att tjäna pengar, att äga travhäst är oftast en förlustaffär.

Jag är för en utveckling av travsporten, för vem tycker igentligen att det är särskilt spännanade att titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval.

Jag tycker det är jättespännande om det är bra lopp.

Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ

Nu blir jag faktiskt förbannad. Travare ÄR vettiga individer. Om du gör en enkät på några större veterinnärkliniker om vilka raser de helst ser som patienter så gissar jag att travare vinner överlägset. Det är jättetrevliga hästar, oftast väldigt väluppfostrade, lätta att hantera och med massor av vilja att vara till lags. De allra flesta travare är mycket väl utbildade för det arbete de förväntas göra.
 
Sv: Travhästar

Jag blir väldigt nedstämd när jag läser ett sådant inlägg. Uppenbarligen är det inte vi "travfrälsta" som missuppfattat dig, utan just tvärt om. Att vara travhästägare är något av det mest trevligaste jag varit, är, och alltid kommer att vara. Vill bara påpeka att jag är halvblodsägare också, och dessutom varit dressyrryttare i flera år. När en travare antas vara halt tas den genast till en vet, men många hopp- och dressyrryttare rider på som vanligt eller ännu mer några dagar för att hästen verkligen ska visa hälta när den kommer till kliniken. Annars kanske ryttarna lägger ut pengar i onödan! Detta resonemang har jag stött på flertalet gånger men aldrig fattat, då jag tycker att det verkar helt galet om inte fullständigt åt helskotta. Hästen ifråga kan ju var helt sönderriden när den väl kommer under vård.Har även sett några ridtravare som inte blivit omhändertagna på det sätt som sig bör utan varit tillochmed magra. När man sedan ifrågasätter- blir svaret att en travare är ju smal. Ok! visst , men inte magra som en del är.

En som håller på travarna!
 
Sv: Travhästar

Det vore roligare om de kunde blanda in lite "riktig" körning som delmoment t.ex. hinderkörning på tid eller att visa hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar med vagn.
Det skulle för det första öka travhästens värde när den slutar tävla och så skulle det bli mera "sport".
Tycker det vore roligare med dressyrhäst som kan riktig trav.
På en dressyrbana kallas det "ökad trav" ...då kommer den inte ens upp i 3.30 tempo!! :eek:

Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ med en meningsfull framtid.

Travaren är klart vettigare än många halvblod. Dom kan det mesta innan två och har lämnat stämpeln unghäst vid ett och etthalvt.

Allvarligt talat så är du helt ute och cyklar med ditt inlägg.. :crazy:

AM
 
Sv: Travhästar

Jag är för en utveckling av travsporten, för vem tycker igentligen att det är särskilt spännanade att titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval. Jag har fattat att travet har lite problem att rektytera yngre människor...men va konstigt (ironi)

... Jag tycker oftast det är rätt spännande. Annars hade jag inte suttit vid tv:n 13:00 och 21:30 varje dag.

Fler och fler unga kommer även in i travet nu. Den nyöppnade travskolan här i Tingsryd hade gott om barn som gick nu när den startade!

Jag ska försöka skaffa mig ett föl till nästa år och tanken är att försöka få den till start! Jag gör det inte för pengarnas skull utan för att de e min hobby!

I övrigt så håller jag med ovanskrivande personer. Jag tror inte dom har missuppfattat ditt inlägg heller.
OK, jag gillar inte slakt... Men så länge det håller sig inom Sveriges gränser så är det ganska snabbt avklarat och hästen behöver inte lida.
 
Sv: Travhästar

Jag har nu inte tid att utveckla det mera då jag har mina studier att sköta. Men jag återkommer med vettiga argument till var och en av er när jag får tid.

Och hur lång tid tar det då?
Eller är det så enkelt att du inte kan hitta några motargument för att du är helt ute på turné??
Det verkar lite fegt att starta en tråd, och sedan inte ha tid att fortsätta diskutionen när du får mothugg!!
 
Sv: Travhästar

Vad är det som gör att vissa människor ger liv åt flera hästar och sedan skickar dem på slakt på löpande band?

Jag anser mig vara ganska luttrad när det gäller synen på liv och död men nu blir jag så trött på det här.
En travtränare jag har i min närhet har skickat ett väldigt ungt sto till slakt och det är bara en i högen av hästar denne sänt till döden.

Märklig frågeställning??? Min tvååring hade kostat mig ca 40 000 när han var två månader gammal utan att räkna in kostnaderna för stoet under dräktighetstiden. Och då var det en mellanpris-hingst som var pappa. Om jag skulle slakta skulle jag inte ens få 3 000 för honom.

Sen blandar du lite här... "Vissa människor..." "En travtränare i min närhet..." Är det en uppfödare eller tränare du skriver om? Eller är det en liten amatörtränare som föder upp en och annan unge och tränar från grunden? Visst finns det såna som tappar greppet om sin hästverksamhet men de brukar sällan skicka till slakt på "löpande band"

Jag har läst igenom hela ditt inlägg ett par ggr och fattar allvarligt inte vad du vill förutom att någon du vet skickat ett yngre sto till slakt. För min del kan det ha varit hur många fel som helst på henne som inte framgår här...

Förklara för oss som inte begriper vad du menar...
 
Sv: Travhästar

KL

Kan hon menat att det är mer aveln som tryter.
Att det föds upp många kassa travare, det föds ju jättemånga varje år!

Att nybörjare inte vet alltid va de avlar på och så står de där med en travare som inte duger.

Det är dock svårt att kontrollera denna aveln, man kan ju inte veta i förväg vad man får. Man kan dock lämna aveln till de som kan sin grej.

Men jag förstår TS tanke.
Det är hemskt vad människor gör många gr..
 
Sv: Travhästar

Tycker även det är mycket bättre med slakt än sälja med risk för vandringspokal eller barns slit och släng.
 
Sv: Travhästar

KL

Kan hon menat att det är mer aveln som tryter.
Att det föds upp många kassa travare, det föds ju jättemånga varje år!

Att nybörjare inte vet alltid va de avlar på och så står de där med en travare som inte duger.

Det är dock svårt att kontrollera denna aveln, man kan ju inte veta i förväg vad man får. Man kan dock lämna aveln till de som kan sin grej.

Men jag förstår TS tanke.
Det är hemskt vad människor gör många gr..

Så det skule då vara ett antal "proffs-uppfödare" som skulle stå för aveln? Vem väljer ut dessa? Har du tänkt på att ALLA någon gång varit nya i aveln och om bara de som "kan sin grej" ska avla hur många lopp har vi då i Sverige?

Tycker personligen att TS ska besöka "normalt" travfolk och bilda sig en uppfattning och inte fördöma alla pga några få som h*n stött på.
TS är hjärtligt välkommen till oss och hälsa på våra hästar som inte gör någon till miljonär, går till slakt i stället för att skickas runt hos ridfolk (oftast pga åldersskäl men ändå...) tävlas eller avlas på, men framför allt älskas av oss.

Misstänkes dessutom att TS inte har fattat att trav är trav. Hade det varit delmoment inlagda hade det inte varit trav, utan helt och hållet en annan gren, troligen inom epitetet körning/ brukskörning. Det är lika dumt som att komma på idén att inom dressyr lägga in Barrelracing eller hoppryttare som ska fösa kor.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästar

Tycker du borde besöka andra tränare och folk som avlar ( som någon nämnde innan) sen kan du gå ut här och snacka om att travfolk inte förstår att det är levande varelser vi håller på med. Jag tycker däremot att det är fler ridhästar som far illa än tävlande travare. Hur många gånger har man inte sett halvblod som är för feta och mår sjukt dåligt på grund av för mycket mat och för lite motion?

Och det där med att utveckla travsporten.. Säg mig, hur många gillar att kolla på häst och vagn före trav? Du kan nog räkna ut själv att trav är betydligt populärare än "vanlig" häst och vagn. Du snackar om spelare. Många spelare har andelar i hästar, så de vet nog vad de har att göra med, då de får hem räkningar för att hästen står hos proffstränare. Inte alla, men många.

Till sist, varmblod kan användas till i princip allt. De är avlade för trav, men ändå är de så mångsidiga. Ta halvbloden som exempel, de är avlade för att ridas på, men skulle de klara av travet? Nej, absolut inte. Varmblod däremot klarar av både och.

Så för f*n kom inte och säg att de behöver tränas till vettiga individer efter en avslutad karriär. Och trav är trav. Kom på en egen tävlingsgren där man kör runt travare och "visar hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar". Det kommer förmodligen sluta precis som "vanlig" häst och vagn, långt efter travsporten!
 
Sv: Travhästar

vart tog den kära TS vägen nu då? :angel:

jaja, behöver inte skriva vad jag tycker o tänker tror jag. Det mesta är redan skrivet!
(Läs bland annat Ghost, Ivona, Konie mfl.)
 
Sv: Travhästar

Jag var faktiskt intresserad av att hålla på med trav när jag var yngre men det gick snabbt över då jag fick se en del av baksidan.

Och då menar du att ridsporten inte har baksidor?
För då ska du nog ta av dig skygglapparna...

Jag var ridmänniska från början och har hjälpt till i ett fälttävlansstall bla där jag fick se saker jag INTE sett inom travsporten ännu kan jag lova, och hoppas inte får se heller för den delen....

Rötägg finns det överallt och ALLA sporter har sina baksidor, men det är tråkigt att du valde bort travet med det konstaterandet att de hade baksidor som ridsporten ej hade.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: MayGrace
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 813
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp