Bukefalos 28 år!

Travhistorier och anekdoter

Sv: Travhistorier och anekdoter

Alla som känner mig ,vet att jag aldrig gör fel eller gör bort mig.:angel:
Detta utspelar sig på färjestads travbana.
Vi hade precis kommit fram till banan , och jag höll på att lasta ur hästen. I all hast glömde jag att knäppa loss transport grimskaftet,och ber hästen att backa.Det tar naturligtvis stop för hästen, och hon får panik o sliter sönder griman.Ut på stallbacken rusar hon ,och in i första bästa stall.Naturligtvis var det GOOPARNAS stall.:oDet var liiite pinsamt
att kliva in i deras stall med en trasig grimma på axeln o försöka fånga in henne.
Jag behövde inte presenter mig som amatör ,för de stog säkert på panna på mig!:D
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Hoppas detta blivit preskriberat vid det här laget...:angel:

Jobbade hos en tränare på Axevalla för en massa år sedan. Jag var ute på unghästbanan för ett enklare träningsjobb med en 2-åring. Hon hade varit gudasnäll att köra hela tiden men rätt vad det var så slog hon så det stog härliga till och fick ena bakbenet över tömmen. Panik givetvis, och det hela slutade med tappad häst och tappade glasögon. Ja, någon vänlig själ fick tag på ungstoet längst upp på rakbanan och jag fick promenera tillbaka. Så långt allt väl och ingen kom direkt till skada.
Två veckor senare var jag ute med samma häst i skogen och ena vagnshjulet går upp på en sten. Hästen blir rädd och slår och vagnen ställer sig på kant så jag trillar av. Landar med rumpan precis på en sten och slår mig i baken alldeles förfärligt. Hästen sprang vilt sparkande till skogs.
Ont hade jag så jag trodde hela tarmpaketet hamnat utanför kroppen :o men det var bara att fortsätta efter pållen. Efter nån halvmil ute på banvallen hittar jag häststackarn som ett par vänligt nog hade fångat in. Hon var alldeles sönderskrapad, vagnen skrot (OCH jag skrot...). Usch vad jag skämdes när vi äntligen kom tillbaka till stallet. Blickarna som gavs sa mer än tusen ord. Jag stog nog inte så högt i kurs just då....:angel:
Sviterna av detta blev sängliggande i en vecka för jag kunde inte röra mig och pållen utrustades efteråt med ny skötare, bomull och slagrem...

Jag har iaf lärt mig av detta att om en häst slagit EN gång så slår den förmodligen nån gång igen...
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

En annan gång, också på Axevalla jobbandes för samma tränare. Han och jag skulle köra fort på banan. Jag körde en rätt stor märr som blev hetare och hetare i bakvarven och rätt vad det var slog det tvärstopp. Då hade jag kört rätt in i ryggen på S-G A. Allt gick bra och de fick något att skratta åt...

Det var nog tur jag inte stannade där nere så länge...
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag fick för mig att jag skulle rida in en häst på valla precis innan lunch .
Sagt och gjort på med sadel träns och jag upp isadeln. Jag satt och prövade lite om han var rädd för mig men allt var lungt.
Jag ber en i stallet leda mig ut och hästen var guda snäll. :love:jag ber kilen knäppa loss grimskaftet .för snällare häst hade jag nog inte suttit på .:idea:
Den ordfrasen skulle jag inte sagt :eek:.På 2 röda sekunder var han mer i luften än på backen.Jag satt som en vante och försökte få upp huvet och få stopp på han . Jag drog i ena tygeln och han gjorde en 180 graders sväng tillbaka mot stallet och jag flög av som en vante.

Kruxet med denna inridning hade inte varit så svår att "mörka" om inte alla hade suttit på då varade travernan och ätit lunch
och då menar jag alla.. (det var på den tiden solvallas stallbacke var levade. ) de fick sig ett gott skratt iallafall.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Min vän jobbar extra hos Kari Lädhekorpi. En gång när vi hade stalltjänst inne på travet under en tävlingsdag så möter vi kära Kari. Min vän hade då inte fått betalt för den senaste gången som hon jobbade så Kari stegar fram till oss, tar fram plånbånken, samtidigt säger han "Varenda jävla gång jag ser dig måste jag ta fram plånboken" till henne. Hon själv blir chockad över det uttalandet och försöker leka trevlig och säger "Hur är det med dig då?", han blänger på henne, säger inget och gå vidare..
Efter bara en liten stund säger hon: "Fan, asså de svider över att bli så jäkla nonchalerad av Kari assåå"..
Jag lovar, de var svårt att hålla sig för skratt då :rofl:

Sen en annan gång då skolan hade en häst till start på Åby en regnig kväll. Jag och en annan vän går ute å går på stallbacken då vi helt plötsligt möter Björn (Goop). Vi säger hej och går vidare, ingen av oss gillar honom så inte hade vi lust att snacka med han. Efter att ha gått förbi honom så slänger jag en blick bakåt, och gissa om jag blev förvånad över det jag såg. Jag såg Goop klia sig i röva! Sådär mitt i stallbacken och tydligt åxå! Min vän säger lugnt och snällt: "Inget att bli chockad över, han gör det ofta" :eek:

En annan hemskt syn var då jag såg pappa Untersteiner i långkallingar..
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

En annan hemskt syn var då jag såg pappa Untersteiner i långkallingar..

Har sett hete Adielsson i omklädningsrummet på Solvalla på den tiden killen var lite tunnare.. I gummistövlar & långkallingar stl XS (typ), inte så sött men kan lova att dom kallingarna FLADDRADE!!
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag skulle köra en häst på Rättvik i somras. Sitter ute och värmer hästen i bakvarv. Det var rätt korta fotsteg på sulkyn och jag kände mig som en groda eller dylikt. KF kör förbi och ropar "Går det bra?". Jag tittat häpet till och funderar på varför hon frågar det, men finner mig snabbt och hojtar tillbaka "Ja, fast det var så korta fotsteg på den här sulkyn, det måste vara någon slags PYGMÈE som kört den här sist!!"
Behöver jag tillägga vem som körde hästen i starten före.......? Och vann med honom då....:angel:
Hon såg något konfunderad ut, hon måste trott att jag drev med henne!:eek:
Så kan det gå när man är dåligt påläst om de hästar man ska köra...:D
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Kom igen nu alla, vill höra mera!! :D:D!

tack för alla skratt i denna tråd:D
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag hänger ju mest med som "intresserad åskådare" men hjälper förstås till med det jag kan... och ibland med det jag inte kan.

Således har jag orsakat att ett sto startat med luvan bak och fram och liknande små dumheter (snälle hästägaren har bara skrattat och frågat om jag inte tyckte att öronen petade liksom åt konstigt håll :angel:)

En gång när vi startat hingsten skulle jag vara snäll och lasta honom i transporten i alla fall. Hästägaren stod ju och bubblade med kusken. I farten glömde jag bort att hästägaren åkt iväg en sväng under kvällen... och när jag och hingsten knatade upp på baklämmen till transporten började denna röra sig väldigt oroväckande.

Transporten satt ju inte påkopplad på bilen :eek:

Folk runtomkring såg ganska roade ut kan jag nämna :o och jag fick vackert backa ned hingsten igen och ropa på hästens ägare så att han kunde koppla ihop ekipaget och sedan försöka lasta hingsten igen. De som tittade på verkade ganska roade över att hingsten inte alls ville gå in i transporten med mig fler gånger men när ägaren tog honom gick han in så snällt så.

Oj vad han tappade förtroendet för mig då den lille hingsten :rofl: eller så tänkte han att den där måste vara så tung att vagnen går sönder när hon går in :rofl:
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

:rofl::rofl::rofl:

Det är sådana händelser som göra att man krymper till en liten 11-årig tjej som ett tag efter t o m rådfrågar om hömängden är rätt innan man fodrar!!:p
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Mmmmm det är sant! Jag kan ju dessutom inte just mer än den där 11 åriga tjejen... även om jag kanske förhoppningsvis skaffat mig lite bondförnuft med åren!

I går gjordes en ny dumhet :angel: men det var faktiskt inte mitt fel.

Jag har nämligen länge försökt säga att det kan vara lite problematiskt att köra hingsten och stoet tillsammans i transporten men ägaren menar att "det har ju alltid gått bra förut"

Så igår när vi skulle i till banan med båda så lastades också båda hästarna... väl framme var stoet ganska hispigt och såg inte ut att ha haft en trevlig resa direkt. Så när vi skulle hem så föreslog jag samma sak igen - och fick samma svar.

Trehundra meter åkte vi. Sedan fick vi stanna och lasta ur stoet och jag fick gå tillbaks med henne. Och jo. Alla som sett den hoppande hästtransporten tittade lite lätt :cool: anklagande på MIG som gick där med det löddriga stoet som försökt lägga sig i transporten...

Jaja, skulle tro att vi åker två gånger nästa gång i alla fall :rofl:
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag såg Goop klia sig i röva! Sådär mitt i stallbacken och tydligt åxå! Min vän säger lugnt och snällt: "Inget att bli chockad över, han gör det ofta" :eek:

En annan hemskt syn var då jag såg pappa Untersteiner i långkallingar..


Hahahahaha omg :rofl:
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Mmmmm det är sant! Jag kan ju dessutom inte just mer än den där 11 åriga tjejen... även om jag kanske förhoppningsvis skaffat mig lite bondförnuft med åren!

I går gjordes en ny dumhet :angel: men det var faktiskt inte mitt fel.

Jag har nämligen länge försökt säga att det kan vara lite problematiskt att köra hingsten och stoet tillsammans i transporten men ägaren menar att "det har ju alltid gått bra förut"

Så igår när vi skulle i till banan med båda så lastades också båda hästarna... väl framme var stoet ganska hispigt och såg inte ut att ha haft en trevlig resa direkt. Så när vi skulle hem så föreslog jag samma sak igen - och fick samma svar.

Trehundra meter åkte vi. Sedan fick vi stanna och lasta ur stoet och jag fick gå tillbaks med henne. Och jo. Alla som sett den hoppande hästtransporten tittade lite lätt :cool: anklagande på MIG som gick där med det löddriga stoet som försökt lägga sig i transporten...

Jaja, skulle tro att vi åker två gånger nästa gång i alla fall :rofl:

Jag var en som var "åskådare" till detta. Jag tänkte just när jag hörde dundrandet om hästarna verkligen stod upp i transporten. :o
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Nja, stoet mer eller mindre hängde i grimman stackars kraken. Helt vettskrämd var hon. Vet inte om det var hingsten som var elak med henne (han vill ju så gärna betäcka henne) eller om hon tyckte att det var för trångt helt enkelt. Oftast åker hon ju brett.

Det är ju inte meningen att transporter ska hoppa fram...

Slutet gott i alla fall. Både jag och stoet var rätt glada åt att få kliva av och gå tillbaks! Hon fick lugna ner sig och gick glatt in i transporten sedan i alla fall.
 

Liknande trådar

Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Entourage
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 214
Senast: nejlica
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 830
Senast: Lhas
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 373
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp