Bukefalos 28 år!

Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Visste inte ens vad en grisfösare var innan det började talas om att Åke sysslade med det.

KL

Vi inom travet vet att det FINNS rötägg inom sporten, men vissa ridfolk vill få det till att ALLA är rötägg eller att sporten överlag är full av djurplågare. Men ni är förstås inte intresserade av det fina och det roliga i sporten, de snälla kuskarna och de glada hästarna. Ni skulle då aldrig gå in och skriva i en tråd där rubriken är positiv, utan det är bara negativa rubriker som gäller för då kan man ju smutskasta sporten lite till! Som tur väl tar vi travfolk inte åt oss, ni kan ju försöka inbilla oss att trav är djurplågeri och att vi är stora djurplågare - vi vet att så inte är fallet.

Men en del är nog inte så smarta, de tycker väl att det är enklare att dra alla över en kam i stället för att ta reda på fakta.

Men vi har tagit upp att det förekommer rötägg även inom ridsporten och oschyssta metoder även där, här i tråden. Och jag är ridhästmänniska...

Men samtidigt måste du väl förstå att folk reagerar på bilder i tidningen med hästar som blöder ur munnen när de kommer i mål osv. Och ideligen dessa avstängningar för att kuskarna driver för hårt. Det är ju den bilden vi ofta får till oss. Och det är väl inte alltid rök utan eld, eller?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag påstod aldrig att du hade sagt att trav är djurplågeri, var kan du se det?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad får dig att tro att ALLA i loppet piskar sina hästar samtidigt och lika mycket?

Skrev flera piskor, inte 15. Ändrade mig faktiskt och tänkte att alla behöver kanske inte driva sina hästar.:grin:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Hästar springer från smärta.. en riktigt ''travsäker'' häst kan säkert få för sig att hellre trava än galloppera. Att det är en väl fungerande, utvecklad metod tvivlar jag på, men att nån knäppgök provat? Tja, det finns folk till allt.

Som sagt är det bara exempel, men vill ni inte få insikt i varför man har svårt att tänka på trav som något positivt så är det er förlust, nte min. Jag sysslar inte med trav och brukar hålla mig neutral i diskussioner om sportens vara eller inte vara.

Fast vi som håller på med trav o även tävlar dem barfota vet att det är tvärtom, hästen måste spara hov för att de ska hålla ett lopp, har de inte tillräckligt med hov måste man täva med skor.
Skulle man göra som han du berättar om och verka ner hästen, skulle blodvite uppstå tidigt i loppet och skulle hästen av nån underliga anledning fullfölja loppet i trav eller galopp, så skulle det vara mycket blod på banan, vilket garanterat skulle få banveterinär uppmärksammad...

Men trist att du fått höra såna storys, kan garantera dig med all säkerhet att det absolut inte funkar så, så nu kan du se travet med betydligt bättre inställning! :D

Trode du verkligen en häst springer fortare om den har ont i hovarna?
Att en häst kan bli het när den har ont är ju inte riktigt samma sak som att springa med blod sprutande ur hovarna.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men vi har tagit upp att det förekommer rötägg även inom ridsporten och oschyssta metoder även där, här i tråden. Och jag är ridhästmänniska...

Men samtidigt måste du väl förstå att folk reagerar på bilder i tidningen med hästar som blöder ur munnen när de kommer i mål osv. Och ideligen dessa avstängningar för att kuskarna driver för hårt. Det är ju den bilden vi ofta får till oss. Och det är väl inte alltid rök utan eld, eller?

Gå in på en travsida och se hur många dåliga nyheter det skrivs om och hur många bra/intressanta/roliga nyheter det skrivs om. Travsporten har en enorm mediabevakning, hade bevakningen varit lika stor på varje ridtävling/träning hade det nog funnits oändligt mycket fler mörka rubriker om ridsporten. Blödning i munnen beror nästan alltid på att hästarna har bitit sig i tungan och visst, en del puckon lär sig aldrig hur mycket man får driva på en häst, men det får stå för dem och inte för alla! F ö så är det många som åtalas för drivning, men ändå ser man oftast inte ens några märken på hästen efter spöet. Så vi har nog rätt hårda regler ändå...
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men samtidigt måste du väl förstå att folk reagerar på bilder i tidningen med hästar som blöder ur munnen när de kommer i mål osv. Och ideligen dessa avstängningar för att kuskarna driver för hårt. Det är ju den bilden vi ofta får till oss. Och det är väl inte alltid rök utan eld, eller?


Jag sitter inte med mina taggar utåt, jag är bara väldigt duskussionssugen.

Då går vi tillbaka till böter. Jag har mitt egna tävlingsreglemente för travsport år 2009 bredvid mig och jag kan räkna upp totalt 89 olika paragrafer.
Visst är drivningen den mest omdiskuterade men en förändring har skett och hjälper inte den så hoppas jag att dom kommer att ta till med något ännu värre straff för dessa syndare.
Men försök åxå förstå att man kan bli avstängd för mer än bara drivning.

Till blod i munnen har jag inte så mkt att säga om. Det händer, men inte alls så ofta som de sägs. Ibland behöver det inte ens betyda att hästen har bitit sig, den kan lika gärna ha en tand som den håller på å tappar, för vi har ju yngre hästar åxå som tävlar.

Jag förstår att folk reagerar, men ibland hinner folk reagera alldeles för mkt utan att leta upp bakgrunden till allt.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men vi har tagit upp att det förekommer rötägg även inom ridsporten och oschyssta metoder även där, här i tråden. Och jag är ridhästmänniska...

Men samtidigt måste du väl förstå att folk reagerar på bilder i tidningen med hästar som blöder ur munnen när de kommer i mål osv. Och ideligen dessa avstängningar för att kuskarna driver för hårt. Det är ju den bilden vi ofta får till oss. Och det är väl inte alltid rök utan eld, eller?

Bara för att, så tror jag bilden du menar är hästen blöder ur näsan..
Vilket oftast beror på antingen stenskott eller att de spräckt ytliga blodkärl i näsborren pga av frustning...
Alltså något som ser väldigt illa ut med inget de lider av.

Sen finns det såklart värre fall, men får man in en häst från banan som blöder, så kollar man såklart upp varför o behandlar det.

Blöder hästen ut munnen är det vanligaste att den bitit sig i tungan..
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag ber dig igen att citera var jag har sagt att hela sporten är plågeri? Eller att du plågar dina hästar?
Och ja, det var det med all säkerhet. (en riktig lallare)
Men förstår ni inte att detta är vad många (som aldrig sätter sig in i sporten) ser och hör, och att det har något med orsaken till ert dåliga rykte att göra?

Citerar mig själv:
Som sagt är det bara exempel, men vill ni inte få insikt i varför man har svårt att tänka på trav som något positivt så är det er förlust, nte min. Jag sysslar inte med trav och brukar hålla mig neutral i diskussioner om sportens vara eller inte vara.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Då frågar jag dej om du någonsin försökt sett en bra sida av travsporten?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Citerade kanske fel inlägg om det nu skall vara så viktigt, men du har i tidigare inlägg skrivit att spö ska förbjudas och att vi driver så hårt på hästarna.
Det förklarar kanske varför ditt inlägg var obegripligt.
Men det förklarar inte varför du hittar på beskyllningar om att jag skulle ha sagt det fetade i citatet. Har man inte argument så fabricerar man, är det så det är?
Vad gäller drivningen är det inget jag hittat på, utan det är väl närmast en självklar sanning?

Det finns ingen tillåten prygling.
Tack för den informationen, klar och tydlig. Hoppas bara alla är lika välinformerade.

LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du får undra bäst du vill, hade jag inte varit övertydlig och bara använt ordet prygling så hade jag antagligen, enligt andra här i tråden, varit för prygel helt plötsligt, när faller poletten ner ?
Det rimliga hade ju varit att skriva något i stil med "all prygling är förbjuden". Vem kan missuppfatta det?
Sanningen är nog snarast, efter att andra lämnat ett rakt svar, att du inte vet vad som gäller. Dvs, innan några andra ryckt in och hjälpt till.


LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Då frågar jag dej om du någonsin försökt sett en bra sida av travsporten?

Mina inlägg handlar inte om just mig, som sagt försöker jag hålla mig neutral i travardiskussioner och gör så nu med. Om ni lyckas ''omvända'' mig spelar väl ändå mindre roll? Jag är bara EN person.
Vad jag fortfarande vill är att berätta för er varför travsporten har så dåligt rykte; för att detta är det man ser av den vid första mötet, i många fall. Och för det allra mesta bryr sig folk inte om att leta djupare.

Men har ni inte fattat det nu så lär ni inte fatta det i något av de andra hundrafemtio inlägg jag skulle kunna skriva och säga samma sak i, så nu tänker jag helt enkelt inte skriva mer om den saken. Jag har gett er infon, vad ni väljer att göra med den är upp till er.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Mina inlägg handlar inte om just mig, som sagt försöker jag hålla mig neutral i travardiskussioner och gör så nu med. Om ni lyckas ''omvända'' mig spelar väl ändå mindre roll? Jag är bara EN person.
Vad jag fortfarande vill är att berätta för er varför travsporten har så dåligt rykte; för att detta är det man ser av den vid första mötet, i många fall. Och för det allra mesta bryr sig folk inte om att leta djupare.

Men har ni inte fattat det nu så lär ni inte fatta det i något av de andra hundrafemtio inlägg jag skulle kunna skriva och säga samma sak i, så nu tänker jag helt enkelt inte skriva mer om den saken. Jag har gett er infon, vad ni väljer att göra med den är upp till er.

Jag förstår inte riktigt hur du menar?
Du blir matad med information om hur illa det är o du köper den o sen talar du om att det är därför travsporten har så dåligt rykte?

Okey, men nu har ju du, som bara är 1 person fått förklarat för dig hur det funkar, då kan ju du, som 1 person nästa gång nån berättar hur illa det är ställt säga att du vet att så illa är det faktiskt inte och därmed förklara för nästa 1-3 personer som har svalt en story med buller o bång utan att kolla upp saken... :D
Du vet ju bättre nu! :banana:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nej, jag har aldrig sagt att jag tror att hela travsporten är urdålig, tvärtom har jag erkänt att jag inte har en susning och att jag håller mig neutral. För jag VET att det finns rötägg, än har jag inte personligen sett någon bra sida av sporten, så jag kan inte försvara den, även om min logik säger mig att ni kan inte vara kallhamrade idioter hela gänget.
Och btw om hovarna; har heller inte sagt att jag trodde att hästen sprang bättre, men den tränaren gjorde uppenbarligen det iaf. Förmodligen verkade de inte så mycket att det slets upp helt, eller kanske de verkade ner för att få ömhet och sen slog på skorna igen, vad vet jag? Men den tränaren hade gjort det iaf.

Men det jag berättar är fortfarande vad väldigt många möter; kanske halvt hästintresserade som kanske pratar med nån som råkar vara (fd) hobbytränare som kläcker ur sig historier om hur de har gjort och sett folk göra, lalliga folk som säljer nån av sina travare och skryter om hur de blivit avstängda för doping osv osv och det hjälper tidningsrubrikerna ganska bra på vägen att ge travsporten dåligt rykte.

Av någon anledning hör man mindre om ridsporten, och när man gör det så brukar det vara bra saker och erfarenheter. Kanske mentaliteten hos ryttare skiljer sig från den hos travtränare? Det finns inte så mycket att prata om som den oinsatte kan förstå på ett lätt sätt (oinsatt = helt ointresserad av hästar öht) som negativt? Och de som har hästintresse börjar ju ofta som ryttare, om än inte alla. Jag vet inte.

Anledningen till att jag säger det är också den att när man håller på med något och känner till det hyfsat väl kan såna här rykten vara väldigt lätta att slå bort som korkade osv eftersom man vet mer, men för den som inte är insatt är detta vad de ser och tänker efter.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Ligger du in en klunga, med minst 7 hästar till, lär man ta till med relativt höga ljud för att hästen ska kunna urskilja min röst, för jag är nog inte den enda som låter.
För att klarlägga: Var går gränsen mellan tillåtna och otillåtna ljud? Volym? Typ av ljud?


Citat:
Nope, en häst reagerar på skänkeln för att den är en signal, inte ett obehag. Måste man använda obehag för att "reglera" hästen har man missuppfattat något. Jmfr gärna en minikram i tömmen som hästen reagerar på inom vanlig körning.

Ett tryck, hästen flyttar sig för den. Du ger efter. Det är ett obehag. För att förlytta en häst åt sidan signalerar jag med att lägga min hand på hästens bog, jag skapar obehag och visar min dominans. Hästen flyttar sig och jag ger eftergift i form av att jag tar bort handen. Hästarna komminucerar med varandra genom tryck och eftergift. Vi komminucerar med hästarna åxå via tryck och eftergift.
Du blandar ihop två saker. Inlärning och användande.
Vid inlärande ger man hästen ett obehag för att åstadkomma en (helst riktig) reaktion. Obehaget kommer sig i bästa fall av ens eget kroppsspråk och är inte fysiskt obehagligt.
Vid användande reagerar hästen som den är lärd, och med rätt (förhoppningsvis) rörelse etc. Jämförbart kan man trycka rätt ordentligt utan att få någon reaktion, om man alltså inte eftersträvar någon! Låt mig jämföra med pisken. Vid körning (ej trav nu) reagerar hästen direkt på signaler via pisken. En mikrolätt dutt på baken kan t ex ge ett ökat tempo. Men knackar jag mer med eftertryck, så undrar hästen istället vad jag vill. Och far jag fram med pisken som en propeller under buken på den för att jaga bort bromsar så är det lugnt, hästen vet att det inte är fråga om kommunikation.
Det skulle helt enkelt bli ett fruktansvärt liv för en häst om all vidrörelse/tryck skulle betyda obehag.
Ursäkt till alla för sidospåret. :laugh:


Citat:
Ständigt detta tagglyftande hos travfolk så snart hästhantering kommer på tal. Enligt er finns enbart perfekt hästhållning inom travet, allt annat är elakt förtal från alla andra! Hur kommer detta sig? Varför kan ni inte diskutera dom misshälligheter som bevisligen finns inom travet... utan att taggarna kommer ut?

För att det ibland hjälper inte vad vi säger. Detta är ett diskussionsforum men ändå kliver vissa (inte alla) in med alla åsikter fast i hjärnan och vägrar lyssna på oss som gång efter gång snällt försöker förklara.
Ingenting är perfekt, inte inom nån hästhantering. Spelar ingen roll vilken gren du utövar. Alla tar hand om sina hästar olika, men så länge hästen mår bra av det så spelar det ingen roll i mina ögon!
Jag diskuterar gärna med andra om både för och nackdelar inom travsporten, men då ska heller inte den som jag diskuterar med ha sina skygglappar på.
Jag håller med dig om att man ska vara öppen för argument i en diskussion. Men det verkar som att den inställningen oftast inte finns hos travfolket som sagt. Gäller generellt i travkritiska trådar, kolla och se.

Citat:
Kan du inte se skillnaden på förutsättning mellan hästsport utan vinstbegär och hästsport med vinstbegär? Vinst= i pengar.

Jag förstår inte riktigt...
Jag menar att dom stora summor det rör sig om i travet inbjuder till div otrevligheter. Människan är en gång för alla sådan att hon vill ha och ha mer, och många tänjer därvid på både regler och moral. Analogt tror jag alltså att andra hästsporter är "snällare" mot hästen än dom där mycket pengar är involverat.

LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jo jag förstår.
Jag vet att det finns ridlärare t ex som redan där matar småbarn med informationen om att trav är grymt o hemskt och jag har själv trott på dessa storys.
Jag vet att folk gärna lyssnar på hur hemskt det är och har svårt att ta in annan information o heder till dem som bla. sitter i denna tråden och frågar o argumenterar runt olika frågor och som är öppna att faktiskt lära sig mer om vad travsport innebär och vad det går ut på :bow:
Jag tror ingen av dem som läst här o frågat, i fortsättningen kommer svälja att man får piska o slå hästar hur som helst i travet, utan de kommer nog svara emot att det finns regler o bestraffningar även inom travet.

Ridsporten har inte så gott rykte den heller och det är samma där, någon berättar om barriering, rollkur, hästar som inte får gå ut osv...

Jag har hört massor av skit om både ridsport o travsport, men jag lever med min fasta övertygelse och erfarenhet att vill man bli framgångsrik med sin häst och få den tävla/träna trav/hoppning/dressyr/distans/körning eller bara ha en trevlig tur i skogen, så kan man inte slå den, den kan inte ha ont, vara rädd för det den ska göra, blöda ur hovarna eller likande.

Det är målet med min hästhantering, att ha en häst som älskar att göra det den gör och det gör den självmant, inte för att jag tvingar den.
Och jag tror som sagt att det är enda sättet och därför så tror jag inte heller på att det förekommer så mycket skit i de stall jag inte har koll på, för jag tror inte det funkar att få en häst prestera bra om den inte mår bra o vill själv!!
Och då har jag stött på hästar som inte vill eller kan prestera bra inom varken hoppning/dressyr eller trav och vägen där har då inte varit att slå dem hårdare, skrämma dem eller göra dem illa, utan antingen får de sluta o göra något annat som passar dem bättre eller så testar man lägga om träningen, backa ett par steg och ändra om rutinerna...

Sen finns det idioter, absolut o men de ska ju inte vara reklamen för sporterna, de ska ur sporterna och det oavsett sport! :mad:

Jag önskar människan var mer kritisk till den information den får och istället valde att kolla upp om den verkligen stämmer, för att bilda sig en egen uppfattning baserad på mer än 1 persons berättelse.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 622
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp