TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Red_Chili

Trådstartare
Så var det 2000 inlägg i andra tråden. Bara att fortsätta här! ;)

I slutet av förra tråden gick det fort mot slutet när vi började diskutera utseende och förändring inom raserna.
Stora whippar, helt orastypiska salukis, början till delning hos hjorthundar osv var det som kom på tal.
Ska det diskuteras vidare eller börjar vi om på något nytt här? Ni får bestämma.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Det är ju "bara" 1999 inlägg i den andra jue :D :p

Intressanta trådar hur som, även om man inte har någon vinthund själv :laugh:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Inte alls! Kolla sista sidan så ser du att det står "2000 inlägg" ;) Det verkar som om räknaren i listan över trådar inte tar med första inlägget i räkningen av någon anledning.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Hej!

Trevligt att du startade en tredje vinthundstråd :laugh:
Har du varit inne och kikat på mina bebisar? :love:
Vad tycker du. Dom är inte lätta att ställa upp ännu ;)
Nästa fotosession lovar jag att sätta ut under denna tråd!!:laugh:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vi måste ju i alla fall fortsätta prata om rasernas problem, helt klart.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jaadå, jag har kikat och blev lite extra förtjust i en av tikarna som var vit med någon fläck på huvudet :D Hur gamla är de nu? Småvalpar kan vara rätt jobbiga att få bra bilder på vill jag minnas... Kommer ihåg att vi på kenneln lyckades få många att stå still genom att prata med dem och göra konstiga ljud.. Någon visade vi en leksak för också. Wahidah däremot sprang runt för att leta efter konstiga ljud och kastade sig efter leksakerna, men söt var hon och stod hon still i en halv sekund fick man vara snabb med kameran :p
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Trevligt att du startade en ny tråd. Nu kan såna som jag som inte har vinthund men ändå är nyfikna, ha en chans att snoka och hänga med från början. Var lite jobbigt att läsa ikapp 1500 inlägg som den förra låg på då jag började (och sedan gav upp) :o
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Haha, ja, det är säkert därför de har den där 2000-inläggs-gränsen (oh vilket tjusigt ord). Tyckte det var galet först för "vilken jäkla tråd kan vara så intressant att den är bra efter så många inlägg" :angel:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Nu har jag sammanfattat de 3 senaste sidorna i gamla tråden, så att ni som inte hängde med där eller kom av er och vill ha lite koll kan få en liten koll ;)

SLD får snart hem ny valp och vi väntar med spänning på bilder!

Jag tog upp att SvVK (Svenska vinthundklubben) fått ny hemsida och undrade vad folk tycke om rasbeskrivningar samt en text av Göran Bodegård där han skrev om vad en vinthund är och vad som skiljer raserna åt.

Hannapirat sa att hennes Miiko kommer bli på tok för stor samt att hjorthundarna verkar vara på en början till delning mellan utställnings- och lure coursing-variant.

Josefiine sa att hennes whippet Donnie troligtvis blir för stor och frågade Hannapirat hur stor Viggo är (Viggo är en whippet som jag och Hannapirat känner).

Jag och Niangi började diskutera salukins exteriör och tycker (vilket vi redan visste :p) i stort sett exakt likadant om hur en saluki ska se ut, men tycker tillräckligt olika för att diskutera i evigheter.

Galathea sa att det finns två olika typer av afghan men att dessa "alltid funnits" i form av bergsafghan och slättafghan. Jag nämnde att salukin ska ha mängder av olika typer av samma anledning men att det gått överstyr.

Hannapirat nämnde att hon hade en hundrasbok från 1960 som var väldigt intressant.

Jag
skrev om att jag avskyr hur utställningar är uppbyggda när det kommer till hur man meriterar hundarna och hellre sett något liknande som inom tävlingslydnad där man meriterar genom att samla poäng osv.

(Nu fick jag heta "jag" istället för Red_Chili eller R_C, men det får lov att vara ok :D)

Det skulle vara kul om även "icke-vinthundsfolk" hade lust att skriva i tråden ibland, om ni råkar ha någon fundering kring något eller vill kommentera vad som skrivs.
 
Senast ändrad:
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag hakar blixtsnabbt på som annu inte vinthundsägare:) jag har en obotlig förälskelse i dessa fantasktiska hundar! Men har svårt att bestämma mig för om det är praktiskt genomförbart...

Hur går det att ha whippet med i stallet på vintern? Jag bor på gård och är ute i flera timmar, tycker dom att det är ok att vara ute i kylan? Självklart med täcke och varm hundsäng..

vilken typ av Whippet ska man satsa på om man har katter hemma? Eller kan man få dom flesta att låta bli att jaga om dom växer upp med katterna?

Andra problem man stöter på när man bår på landet med Whippet?
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

välkommen! härligt att du är sugen på en vintis :D

angående dina frågor - jag är ingen expert på whippet (glimma är min första), men av vad jag sett så är det jättestor skillnad mellan olika individer i hur de tål kyla. min tjej är rätt frusen av sig, och jag tror hon skulle tycka det var alldeles för kallt att sitta still i ett stall nån längre stund (däremot skulle hon tycka det var skitlajbans att rusa runt i stallet och leta efter saker att äta ;)). jag känner dock andra whippar som inte skulle ha nåt problem med det, bara de fick ha täcke på sig. och så länge de får röra på sig brukar det inte vara några problem.
om du har sadelkammare kan du ju alltid göra en bädd åt hunden där om den tycker det blir för kallt?

vad det gäller katter tror jag också det är individuellt, men jag tror de flesta hundar kan lära sig att (vissa) katter är vänner bara de får vänja sig från att de är små. inne tror jag absolut inte att det är några problem, svårare med ev stallkatter som kanske springer undan - saker som springer jagas mer än gärna! beror nog lite på hur tuffa katter man har också - springer de om de jagas eller stannar de och möter hunden?

whippet är kanske inte den ras som spontant poppar upp i skallen när nån säger 'stallhund', men jag tror visst att en whippet skulle kunna trivas alldeles utmärkt som sällskap i stallet!

klart du ska ha en whippet! :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag hakar blixtsnabbt på som annu inte vinthundsägare:) jag har en obotlig förälskelse i dessa fantasktiska hundar! Men har svårt att bestämma mig för om det är praktiskt genomförbart...

Hur går det att ha whippet med i stallet på vintern? Jag bor på gård och är ute i flera timmar, tycker dom att det är ok att vara ute i kylan? Självklart med täcke och varm hundsäng..

vilken typ av Whippet ska man satsa på om man har katter hemma? Eller kan man få dom flesta att låta bli att jaga om dom växer upp med katterna?

Andra problem man stöter på när man bår på landet med Whippet?

:D Kul!

Jag tror att det kan vara kallt för dem, men så länge de får röra på sig (som mkh skrev) borde det vara lugnt. Kan den ligga i uppvärmd sadelkammare på något mjukt när du står och sköter hästen osv så borde det väl gå fint kan jag tro. Värre är väl att ha med den på ridturer om ni rider där det finns mycket harar och liknande att jaga :p Visst går det att få bra inkallning på dem, men de allra flesta blir helt "döva" om de får syn på något att jaga. (Helt omöjligt är det inte. FrittePower här på buke har borzoi som inte jagar så, men så har den växt upp med både katt och kanin och allt möjligt också)

Finns inte olika typer av whippet. Eller ja, det finns en eller två som fått för sig att avla på kapplöpningswhippet men i övrigt är det en ras, där alla går att använda både till "springtävlingar" och bara som sällskap och ställa ut osv.
Jag tror att "alla" (finns väl alltid undantag) går att lära att fungera fint med katter, om man vänjer dem vid det från valpstadiet.

Några speciella "bo på landet med whipp-problem" borde väl inte finnas. Vad kan vara mer perfekt än att bo på landet med vinthund? Borde ju finnas lättare att släppa dem lösa utan att de blir överkörda av bilar än vad det är i stan i alla fall ;) För en sak är säker, de behöver springa lösa. Ingen vinthund mår bra av ett liv i koppel.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag undrar, angående afghaner, om det finns någon i väst som försöker, liksom vissa salukientusiaster, att ta hem hundar från ursprungsländerna? Jag vet att c.o.o.-afghaner har mindre behåring t.ex., men så mycket mer vet jag inte om det skiljer. Jag är dock förtjust i dessa afghaner med kortare hårlag, där linjerna kan anas.
Träffade en urtjusig och charmerande afghandam i Sjuntorp med mindre mängd hårman som var fantastisk, men förstås inte gick lika bra på utställningar som de med mkt behåring.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag kan käfta hur länge som helt om salukis ja, round 5.876 and counting... :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Nu har jag visserligen ingen whippet, men vi har tre innekatter och jag fick i våras hem en 5 månaders salukipojke och det har gått superbra. Eller ptja, kanske inte för hunden som fått smaka på klorna både en och hundra gånger ;) men han är mycket snäll och viftar ständigt på svansen åt dem. :)

Sedan har vi när jag växte upp alltid haft salukis och katt ihop och de har varit goda vänner. Däremot är den pensionerade kapp-greyen mina föräldrar har INTE kattsäker, vilket resulterat i nedervåning för katter - övervåning för hundar i deras fall. Men i detta fallet handlade det alltså om en vuxen hund som tränats på att jaga från tidig ålder utan att samtidigt möta husdjur (bodde i hundstall). Tränar man en vintis i LC och samtidigt har den ihop med huskatter tror jag inte det är några problem.
Min lilla vovve vill dock gärna "lek-jaga" våra kissar, men då blir det klooooor!
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Tränar man en vintis i LC och samtidigt har den ihop med huskatter tror jag inte det är några problem.

Wahidah har ju sprungit LC iaf lite och har inga problem med katter. Har flera vänner också som har hundar som springer LC och har katt hemma utan problem. Dock tror jag att många kan få för sig att skilja på "familjekatter och andras kattrackor" :p
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Wahidah har ju sprungit LC iaf lite och har inga problem med katter. Har flera vänner också som har hundar som springer LC och har katt hemma utan problem. Dock tror jag att många kan få för sig att skilja på "familjekatter och andras kattrackor" :p

Hänger på i tråden jag med, hann inte med i de tidigare och hamnar man efter så blir det sååå mycket att läsa ikapp ;)

De jag känt som haft vinthund och katt har inte haft några problem alls, så länge hunden vuxit upp med katt. Vi hade ju tidigare greyhound som vi kapptränade och samtidigt hade vi katt utan några som helst problem - de var bästa kompisar :)

Nu har vi ju en IG och katter, det funkar väl lite sådär skulle jag säga. Katterna bestämmer här hemma och hunden vill väldigt gärna retas... vilket katterna inte uppskattar. Inte hjälper det ens att bli uppläxad av katt med klor... det ÄR ju så läskande att springa efter de där håriga sakerna :angel:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vissa afghantikar fäller ur MASSOR! Dom påminner mycket om så man tänker sig "urafghanen". En tik som vunnit massor med utställningar har ganska lite päls, jämfört med många andra. Men den du såg, den hade inte varit nedklippt då? Alt. fällt ur efter valpar? Jag vet två tikar som var där som ser ut typ så där den ena varit nedklippt och den andra tappade all päls efter att den fått valpar.

Kan ju tillägga att många kapp/LC-afghaner (främst från andra länder) plockas ner för att vara snabbare men ändå få tävla. Eftersom det är förbjudet att tävla med klippt hund så kringgår dom det genom att plocka ner dom så det ser ut som att dom fällt ur väldigt mycket bara. Så där schysst kan jag tycka, men jag håller med om att det är tjusigt. :p

För övrigt tycker jag att de alldeles extremlånga pälsarna inte är så fina. Dom blir bara raka och tunga och kropparna döljs verkligen helt. Men det är ju min personliga åsikt bara. :p
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Haha! Jag bara hoppade rakt in i diskussionen. Glömde säga: Vad KUL att vår tråd är så poppis att vi måste starta en tredje. :D

Dessutom menade jag inte att det enbart finns två olika typer av afghaner. Jag menar att det i beskrivningar ofta nämns en bergstyp och en slättafghan. Huruvida det är dessa två som ligger till bakgrund för de olika typerna som finns idag kan jag inte uttala mig om. Kanske kan återkomma efter raskonferensen som ska vara i höst. ;) Jag är ju inte domare och inte allt för insatt, men visst finns det olika typer av afghaner också. För mitt öga rör det sig mest om storlekar, små nätta tikar, stora tikar, hanar som är feminina, hanar som är stora som ponnys osv osv och faktiskt inte så mycket om raka eller sluttande ryggar, dåliga vinklar osv. Även om det säkert finns. Afghanen är ju också ganska svår att se på eftersom dom har så mycket päls, så man måste nog vara antingen väldigt duktig eller gå runt och känna på alla för att kunna avgöra allt exteriört. (Jag är varken superduktig eller går runt och känner på allas hundar. ;) ) Där tycker jag faktiskt att domare jag ställt för har varit bra när dom verkligen känner igenom hundarna. En domare i somras gjorde det bara helt snabbt, sen lät h*n oss springa sjuttioarton varv istället och verkade bedöma det hela på hundarnas trav. Det kändes inte riktigt lika noggrant faktiskt.

Jag gillade faktiskt det Bodegård skrev om att det ibland kan se lite ojämnt ut i en placering men ändå vara den korrekta.

"En domare kan alltså inte tillåta sig att döma efter en privat favorittyp och en konkurrensklass kan alltså se förbryllande oenhetlig ut och likväl vara den korrektaste placeringen." (www.svvk.se)

Det tänket tilltalade mig ändå. Att om det nu finns olika typer så ska ju alla bedömas utifrån rasstandard och placeras utifrån den. Hade varit intressant att få höra nån föreläsning eller något av han den dära Bodegård. :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Hade varit intressant att få höra nån föreläsning eller något av han den dära Bodegård. :D

Han var och pratade på salukigrejen (gud, nu är jag så trött att jag inte hittar ord) där för någon vecka sedan :p Jag är verkligen SÅ sur på att jag inte var där, men så är jag inte medlem i salukiringen heller och det var man tvungen att vara för att få vara med, annars hade jag åkt dit.

Den dag det går att med lätthet få tag på en fin afghan med lite päls (ungefär hälften av vad Cebbe har eller lite mindre :p) så köper jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 439
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp