Bukefalos 28 år!

TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Haha! Det där skulle du INTE ha sagt. Nu måste jag ju göra det till mitt livsprojekt att hitta en tunnpälsad affe åt dig. ;) Förresten tror jag ju att du för länge sedan fotade en tunnpälsad fröken, typ Calista eller någon. :D Kruxet är väl att man inte vet i förväg huruvida tikarna fäller ur mycket eller knappt alls. Det visar sig efter löpet. :crazy:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Haha! :D Jag gillar ju pälsvård och så..men i måttliga mängder. Dessutom verkar det så jobbigt för hundarna med enorma pälsar.
Jo, jag fotade henne en gång och blev stormförtjust. Hon såg ut att ha lagom med päls. Hitta en sådan till mig tack ;) Fast sån där.. vit päls och svart rygg eller något sådant. Jag har ingen koll på vad afghanfärgerna kallas.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Hittade den här pyttelilla bilden på Calista när hon vann BIS-2 unghund på en vinthundsspecial i Tammsvik.

http://www.afghanhoundpost.com/TammDonau/Kurrajsm.jpg

Så det är inte alls säkert att en tik med lite päls förlorar på utställning på grund av pälsen. Nu i sjuntorp tror jag att jag kan ha en aning om vilken det var, och isf var det nog inte pga pälsen utan pga kroppen i övrigt som det gick dåligt för den. En av ungtikarna som vinner massor (har typ 12 cert eller nåt) har fällt ur stor sadel, speglar osv och även om hon inte är såå tunnpälsad som tiken ovan så är hon inte direkt tjockpälsad heller.

Försöker hitta bra bilder men det är svårt när jag inte kan namnen på hundarna. :cool:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Domino, det är afghanens motsvarighet till grizzle. Cremedomino kanske? Hehe. Som om det inte vore svårt nog att hitta en tunnpälsad liksom. :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Ja, ganska så. Eller kanske inte domino i sig, men den är ju inte dominant heller. Men just den där som blir vit med svart sadel ser man kanske inte allt för ofta nej. Å andra sidan fanns inte så många blå förut, och dom kryllar det av nu. Så det kanske kommer. ;)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vissa afghantikar fäller ur MASSOR! Dom påminner mycket om så man tänker sig "urafghanen". En tik som vunnit massor med utställningar har ganska lite päls, jämfört med många andra. Men den du såg, den hade inte varit nedklippt då? Alt. fällt ur efter valpar? Jag vet två tikar som var där som ser ut typ så där den ena varit nedklippt och den andra tappade all päls efter att den fått valpar.

Kan ju tillägga att många kapp/LC-afghaner (främst från andra länder) plockas ner för att vara snabbare men ändå få tävla. Eftersom det är förbjudet att tävla med klippt hund så kringgår dom det genom att plocka ner dom så det ser ut som att dom fällt ur väldigt mycket bara. Så där schysst kan jag tycka, men jag håller med om att det är tjusigt. :p

För övrigt tycker jag att de alldeles extremlånga pälsarna inte är så fina. Dom blir bara raka och tunga och kropparna döljs verkligen helt. Men det är ju min personliga åsikt bara. :p

Nej, hon hade naturligt lite hår! :) Superfin, så som jag skulle vilja ha en afghan! Jag håller med dig om de superlånga pälsarna, det blir lite som en yorkshire, tillslut ser man ju bara tungt hårsvall. ;)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Om du syftar på tiken jag menade så ställdes hon inte vad jag vet. Hon var mörk (svartbrun?) och mkt nätt i typen, framåt och glad om det säger något...?
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

kl

Åh, ny vinthundstråd!

Jag hinner inte alls hänga med i diskussionen längre tyvärr...men kul att ni är så aktiva och att det dyker upp nya i tråden då och då.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag har uppvärmd sadelkammare och bor ju på gården, så visst kommer det att gå att hålla henne varm.

hur är dom att lära att vara ensamma? Så att jag slipper sitta i sadelkammaren och häcka bara för att fröken fryser... (jo, för tik ska jag ha!)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag läser en del här inne, trots jag ej har nån vinthund, dock håller jag på att bearbeta mannen om att en whippet tik SKA komma in i vårt liv till våren.....jag kämpar på med bearbetning o det känns som om han mjuknar mer och mer, dock vill han att vi ska hinna flytta först :) (för valpens skull, det har han ju rätt i)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Det där med att läsa ikapp, jag håller med dig men själv har jag i alla fall lyckats med att läsa igenom tråd 1 och sedan alla inlägg i tråd 2 som kommit innan jag anslöt mig! ( gud vad jag är duktig :p ) Nej, det gick åt en hel del tid men det är ju mycket intressant som dyker upp så det var det värt.
Galathea, jag undrar om du inte misstagit dig lite ang färgen, en domino kan vara vilken färg som helst men har en "mask" som går upp över ögonen ända upp till hårfästet för topknot om jag inte missminner mig. Nu ser jag att det är lite lurigt att förklara så det bästa vore nog en bild. Ska leta och återkommer om det.
Ang de olika typerna slätt och bergs-afghan så säger man att bergsvarianten hade betydligt mer päls pga att det är kallt i bergen, hunden var också något mindre i storlek medan slättvarianten var högre och mindre bepälsad eftersom den levde där det ofta var varmt. Speglarna däremot lär inte vara typiska för någondera utan förekommande hos båda och är ju dessutom tillåtna idag. De två varianterna har sedan hos oss korsats för att få en hund med mer päls och större storlek, åtminstone enl "historieböckerna".
Hoppas att ingen tagit illa upp nu, det var inte min mening i så fall, ville bara berätta vad jag fått lära mig genom åren från alla möjliga håll.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Öh, nej. Det är domino jag menar. :p Det är korrekt att dom har en mask, precis som salukins grizzle har och därav förklaringen för red_chili. Mussepiggöronen bleknar ju ofta med åldern med, speciellt på de ljusa har jag fått lära mig. Att dom har olika färger vet jag också, därav att jag skrev ut cremedomino. :laugh:

Jag trooor att R_C menade en som ser ut ungefär som joleen när hon sade vit med svart rygg.

http://www.jangels.se/files/_E6K2829.JPG

Hon har ju lite av masken kvar, fast den blir mindre tydlig med åldern.

Eller menar jag något annat? *förvirrad* :D

Och jag tror knappast någon tar illa upp, det var ju ungefär vad jag redan försökt förklara. :D Men upplever du att det vid t.ex. utställningar finns helt olika typer av afghaner? För som jag sade, jag som glad amatör ser ju bara de olika typerna av t.ex. storlekar, pälsmängder, rörelser osv. Men rent fysiskt tycker jag att det är svårt att avgöra att det skulle finnas två tydligt olika typer, så som t.ex.R_C ofta beskriver att salukin håller på att delas upp i. Intressant att höra hur andra uppfattar det. :)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag upplever inte att det finns två olika "typer" på utställningarna, snarare en viss bredd på materialet. Allt ifrån små nätta tikar till stora kraftiga hanar ( alltså allt däremellan också ) en del tikar kommer knappt upp i angiven storlek och vissa hanar spränger gränserna. En del är väldigt kattlika med mjukare rörelser och kroppar medan andra är mer typiska med eleganta rörelser och "stelare rygg". Allt finns men inte som TVÅ särpräglade typer direkt. Tycker dock att man ibland ser enstaka individer som drar mer åt det ena eller andra "typ" hållet. Alltså mindre päls, högre hund, mer päls, mindre hund osv.
Nästa gång vill jag ha en oyster!
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Precis så menar jag också. Jag får se till så att du uttrycker dig före mig så kan jag bara hålla med istället för att svamla. ;):D

Oyster är fina. Jag vill ha en creme. Förutom den här delen av året när det regnar hela tiden. En ljusare domino är fint också. Eller en ljus brindle. Eller.. en ljus färg över huvud taget. :D Eller en afghan över huvud taget. Typ. :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

För en som inte kan fackspråket kanske ni kan förklara vad som menas med "speglarna" i sammanhanget?:o
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Båda har speglar, men den ena har även fällt ur eller blivit klippt på tassarna. :p Att jämföra med dom allra flesta man ser som mer ser ur så här:

http://www.breederretriever.com/photopost/data/553/afghan61.jpg

När det ser ut som dom har människofötter nästan så har dom mer eller mindre speglar. Min som har päls på hela benet har ju lika stora tassar, bara att pälsen döljer det mer så att säga. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp