Trimma långhårig katt?

L

lasseman

Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten inte ska få det sämre och gick och köpte ett riktigt kattungefoder. Snart växte han dock upp till en riktig bjässe och pälsen är både lång och tjock.

Det stora problemet är pälsen. Han har som en krage kring halsen vilket gör att han har svårt att komma åt att tvätta sig. Jag ser hur han ligger och sträcker ut halsen så mycket han kan men ändå har han hår i munnen. Bakom frambenen har jag klippt bort tovor och i kragen plockar jag dagligen tovor när vi ligger framför TV:n. Borstar gör vi inte så ofta som vi borde men jag upplever ändå inte att jag blir av med tovorna då, borsten tar mest på ytan och gör honom lite fin (har ändå en rejäl karda). Jag hade inte alls tänkt mig en katt som man skulle behöva ägna sig åt pälsvård med :eek:. Min förra katt var en liten slimmad honkatt med spegelblank svart kort päls, borstade inte henne en gång.

Så min enkla fråga är, kan man trimma på något sätt, det är egentligen inte kroppen som är problemet utan den där kragen som sitter i vägen. Fast det är klart, blev man av med mer vore det nog positivt. Han är också en mycket bekväm individ och jag får en känsla av att han ger upp då han känner hur hopplöst läget är. :crazy: Så fick jag en tanke att han kanske skulle bli piggare (och röra sig mer = gå ner i vikt) om han blev av med lite päls. Fast det är ju himla kallt ute nu. I och för sig sitter han bara och kurar vid skjulet utanför pannrummet där det är ganska varmt när han är ute:angel: . Hur som helst, vad ska jag använda? När jag klipper med sax blir det så ojämt och jag är livrädd att klippa i skinnet? Raka honom har jag faktiskt inte hjärta och göra. Kan man investera i en bra trimmer. Hellre klippning några gånger per år än att behöva bada, schamponera, balsamera och borsta flera gånger i veckan. Det finns inte plats för sånt i våra liv...:crazy:

Har någon tips, liknande erfarenheter så hjälp gärna mig.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Katten har en torr perserkorsningspäls :crazy:

Tyvärr så är rakning det enda mn kan göra när den blivit så där...

Efter rakningen, som enklast görs hos vet. då katten kanske behöver sövas, är det mycket enklare att hålla pälsen i chack...
Men en årlig klippning, eller kanske t.o.m. 2 ggr/år, är nog ett måste...
Den tjocka pälsen och tovorna gör att katten få både "småkryp" och svamp m.m. som inte går att behandla förräns pälsen är borttagen....

Tro mej JAG VET.... har själv haft en katt med sådan päls...

Han blev som en kattunge när pälsen tagits bort....

Tycker ni ska klippa honom snarats och ha honom inpmhus tills vädret blivit bättre.

Ni kommer inte att ångra er, då katten blir mycket gladare och busigare utan den toviga jobbiga pälsen.

Lycka till
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Varför i all sin dar har man tagit fram katter med sådan här päls? Eller är det bara en misslyckad korsning som kan ge det? Jag har trott att det är norsk skogskatt i honom, speciellt med tanke på hans storlek. Väljer folk att ha sådana här katter???? Missförstå mig rätt, han är supermysig i psyket, men visste jag att han skulle få sådan här päls skulle jag nog funderat lite till innan jag tog mig ann honom...

Ni får nu inte tro att han går omkring alldeles raggig och tovig, jag är lite ordningsmänniska och sitter och plockar i hans päls nästan varje kväll, men det förvånar mig hur fort det blir tovor. Speciellt kring halsbandet. Jag tycker det känns lite äckligt, min erfarenhet är att en katt som inte kan hålla sig ren är inte riktigt frisk/mår inte bra.

Tack för råden i alla fall, sövning ska nog inte vara nödvändigt han är rätt så cool av sig. Dessutom har han ett kraftigt blåsljud på hjärtat och ska nog inte sövas "i onödan", han överlevde det dock vid kastrering.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Det är när man korsar raser med helt olika pälskvalitet som man får problemen. En bra perserpäls är mjuk och fluffig och tovar inte speciellt mycket. En bra skogispäls är sträv och tålig och tovar inte speciellt mycket. Tillsammans kan det bli en päls som bildar tjocka tovor över hela katten hur myclet man än tar hand om den...
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Jag antog att det var så :crazy: för ingen kan ju vilja ha en sådan här päls frivilligt. Fast han är gruvligt söt :love: . När han springer så böljar hela pälspaketet i takt, kanske del av späcket också :D .

Läste just en tråd om korsningar på avel; alla honkattägare kan i alla fall vara lugna, han är kastrerad ;) så det blir inga fler lurvbollar av den här sorten genom Tures försorg.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Vi hade en korsning perser/skogskatt och han fick också tovor om man inte skötte pälsen på honom. Men skaffar man sig en långhårig katt så får man vara beredd på mycket pälsvård (alla behöver inte det men det vet man ju inte innan), vill man inte hålla på och borsta och lägga ner tid på att katten ska slippa tovor så får man skaffa sig en korthårig katt ist, eller en raskatt där man vet hur pälskvaliten är.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Nu beror det ju lite på hur man skaffar katt. Vi tog hand om en kattunge "som blev över" och han såg inte ut att bli så långhårig som han är idag. Jag hade definitivt föredragit en korthårig katt men nu är det som det är och då försöker jag hitta bästa lösningen för oss alla! Självklart ska han inte gå omkring med tovor i pälsen, det är ju därför jag frågar...
 
Sv: Trimma långhårig katt?

då är det nog bara att börja borsta... Använd en stålkam ist för karda, det "luggar" inte katten så mycket samt att man kommer åt ända ner till skinnet.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Katter kan vänja sig vid att bli trimmade så att sövning inte behövs, men första gångerna är det nog bäst att göra hos veterinär, med åtminstone lugnande. Jag tycker att det är bättre att ni trimmar honom än att han får gå med den pälsen, visst hade det varit bra att veta innan, men nu är ju läget som det är. Du kan också fråga i en djuraffär om de olika borstarna och kammarna, för en del borstande kommer det ju att blir vartefter pälsen växer ut tills nästa gång man trimmar.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

En bra skogispäls är sträv och tålig och tovar inte speciellt mycket.

Kan det finnas "undantag" från denna regel? Min syster har två norska skogkatter, helt utan inblandning av andra raser, och på dem spelar det heller ingen roll hur mycket man vårdar pälsen - tovorna kommer som ett brev på posten ändå. :crazy: De äter - för att minska problemen - av veterinär rekommenderat foder, men fortfarande är de tvungna att raka bort pälsen på dem varje år...:confused:
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Min svägerska är veterinär, så jag får väl bjuda över henne ;) . Då kan hon ha lugnande med i fall det behövs. Får nog ta mig till en djuraffär och shoppa upp mig på lite attiraljer i form av borstar, kammar och schampoon i alla fall. SUCK!
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Det finns ju dåliga pälsar också...
Seriösa uppfödare strävar efter lättskötta, snygga pälsar oavsett ras och pälstyp. Men alla de som tar en kull på "fina hona" utan att avelsplanera kan göra ordentliga misstag när katterna inte passar bra tillsammans, även om det är samma ras.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Ett tips är kammen med knivar i (jag kommer inte ihåg vad den heter, "matbreaker"?). När den tar jag i en tova skär den av de istället för att slita för att reda ut den. Mycket bra verktyg på lättovade djur.
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Det finns ju dåliga pälsar också...
Seriösa uppfödare strävar efter lättskötta, snygga pälsar oavsett ras och pälstyp. Men alla de som tar en kull på "fina hona" utan att avelsplanera kan göra ordentliga misstag när katterna inte passar bra tillsammans, även om det är samma ras.

Absolut, men även om det är en långhårskatt med bra pälskvalitet, behövs väl ändå viss pälsvård?
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Visst behövs det pälsvård, men det varierar mycket med ras. En skogis, MCO eller ragdoll ska räcka med en kamning någon gång i veckan. Perser behöver först och främst regelbundna bad. Håller man pälsen ren och i bra kondition är det en-två ggr per vecka man behöver gå igenom hela katten. Birma är ett mellanting. Angora och Turkisk Van behöver inte mycket mer pälsvård än en korthårskatt.

I fällningsperioder blir pälsen tovigare.

Eller så gör man som jag, och har en katt man putsar av med lite balsamspray och ett sämskskinn ;)
 
Sv: Trimma långhårig katt?

Alla katter oavsett hårlängd behöver oftast någon form av pälsvård, även om dom jättekorthåriga endast räcker med en handstrykning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Jeps
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
523
Senast: tott
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp