”Trivselfläckar”

Efwa

Trådstartare
Någon som vet vad det är egentligen?

Jag har ju haft min ena häst i 17 år och haft ”trivselfläckar” några enstaka säsonger, både vinter och sommar, men med år mellan. Kanske fem säsonger sammanlagt?
Just nu när vinterpälsen kommit ser de ut som raggiga kaniner med gropar över hela buken och över ryggen när sommarpälsens ”trivselfläckar” inte har samma längd beroende på om det är mitten av ringen eller kanten på ringen.
De ser skitroliga ut! Som om de har celluliter i pälsen.

- Är det en uppfylld foderstat med tillhörande vitaminer? Jag har ju haft uträknad foderstat i närmare sju år eller mer så det borde inte vara det.

- Är det något med den yttre miljön? Vad skulle det vara? Jag har samma hagar hela året och de jag haft nu är 5 år gamla. Stått i olika stall.

- Är det bara kopplat till proteingivan? Är det kvoten? Den tror jag inte jag har laborerat med och inte bytt foder. Jo, om man räknar ett melassfritt lucernfoder mot ett annat märke bara.

- Är det bara för att de trivs? Det låter inte som något jag tror på men det kan ju vara en gammal skröna som kommit med det oanalyserade fodret man hade förr i tiden och som helst plötsligt blev optimalt och hästen mådde bra.

Ska man vara glad att de får det eller är det liksom bara ett ryck på axlarna och liksom ”jaha....denna säsong igen, inget att bry sig om”?
 
@Efwa det finns egentligen inget som heter trivselfläckar det är ett begrepp i folkmun som helt saknar koppling till trivsel eller eminent foderstat osv osv.

Trivselfläckar handlar snarare om att hästarna har tendens att vara apelkastade. Apelkastad betyder att hästen har ringformade fläckar i avvikande färg i pälsen. Det är jättevanligt och nästan alla hästar har det mer eller mindre. Apelkastningen framträder dock tydligare i kort och blank päls vilket skulle kunna förklara varför folk tror att det är ett tecken på välmående. Prickar som dyker upp under början på sommaren när hästen fällt sin vinterpäls osv. Eller syns på olika sätt beroende på hur individens päls /pälssättning ter sig.
 
Trivselfläckar är ett rart namn på apelkastning. Apelkastning är genetiskt.

Mor och dotter, apelkastningen kommer från mammas farfar Jovial

13315639_10153864912744272_6112974144113601925_n.jpg
 
Kajsa Ekdahl skrev om ämnet i Ridsport 2014. Sök i artikelarkivet!

Bra tips :) kollade efter att jag nu sett din kommentar i efterhand .
Räcker dock att söka på hennes namn + trivselfläckar så kommer det upp :)

(Man får ju inte länka till bloggar här så därför låter jag bli det.) men hennes referat är bra eftersom många tror att apelkastning inte existerar bland alla tänkbara färger hos hästar.
 
@mackan Ja, jag förstod nästan att det kunde vara så att det inte har någon koppling alls till välmående. Eller, att det hade en koppling som inte alls har med trivsel att göra och istället något annat relaterat (det kunde ju vara tvärtom också, icke-trivsel-fläckar) ;)

Jag ska läsa i artikelarkivet sedan, tack @svea

På mina hästar syns inga fläckar alls under vissa perioder och det är inte specifikt under sommaren med kort, glansig päls de syns utan det är onekligen olika.

De har t.ex inte haft några alls i sommar men fått nu under hösten. De har heller aldrig haft dem under vintern på detta sätt någonsin utan haft slät päls utan fläckar eller slät päls med fläckar. Så jag sett dem, alltså.

Nu har jag dock väldigt ljusa hästar musblack och ljusbrunblack men att det kan skilja så mycket från sommar till sommar och vinter till vinter är så konstigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp