Trött och arg

Provat att lägga ut en sökes annons ang skottkärra?
Nej, har inte kommit mig för.

Åh så irriterande… har de försvunnit med åren?

Tänkte på 556- medlet brukar vara i en spray förpackning, men det var kanske det som du inte hittar
Det kanske går att se i bättre ljus och om jag tvättar hjulet först.

Jag har en som jag tror heter W-40. Funkar likadant som 5-56. Men jag hittar den inte.
 
Då får du ta en mindre kasse och bära lätt men gå flera gånger. Mer motion var ju något du ville få in i livet ändå, eller hur?

Men som sagt, både Biltema och Jula kan du beställa från. Så däck och skiftnycklar kan du ha i brevlådan/hos ombudet om några dagar.
Motion får jag ändå. Men det hjälper mig inte att bli mindre stel och ha mindre ont.

Du får passa på att göra andra ärenden samtidigt och försöka spara in på en extra resa helt enkelt? Det var ju klart ett överkomligt pris annars, och mindre kostligt i stök och bök, tid och energi än mycket annat kanske.
Jag har inga andra ärenden i Örebro. Det är 12 mil t.o.r.
 
Jag jobbar med boendestödjare och en av sakerna jag sliter mest med är sånt här. De Får inte ta med saker. Det motverkar vela syftet med boendestödet, det är inte en hemfixtjänst. De kan däremot stötta i att hitta lösningar så som att fråga en granne eller vän, hjälpa att beställa osv men absolut förbjudet att ta med sig egna verktyg för att fixa saker hos kunder. Det är en björntjänst i princip alltid och hjälper ytterst kortsiktigt.
Boendestödjarna jag jobbar med brukar lösa sånt här, inte att man gör det åt brukarna utan tillsammans med dom.
 
Boendestödjarna jag jobbar med brukar lösa sånt här, inte att man gör det åt brukarna utan tillsammans med dom.

Absolut, men du skrev ”kolla om de kan ta med” vilket jag reagerade på. Vi har haft många situationer där boendestödjaren tagit med allt från hammare till vinterjackor. Inte för att vara taskiga, utan tvärt om. Det finns massa empati och man är lösningsorienterade. Problemet uppstår ofta när man använder magkänslan och hjärtat istället för huvudet. Att hjälpa långsiktigt och ge en individ egna verktyg för att hantera sin vardag är något annat än att ta med sig en hammare för att lösa det. Men jag kanske missförstod. Det händer ju ibland.
 
Absolut, men du skrev ”kolla om de kan ta med” vilket jag reagerade på. Vi har haft många situationer där boendestödjaren tagit med allt från hammare till vinterjackor. Inte för att vara taskiga, utan tvärt om. Det finns massa empati och man är lösningsorienterade. Problemet uppstår ofta när man använder magkänslan och hjärtat istället för huvudet. Att hjälpa långsiktigt och ge en individ egna verktyg för att hantera sin vardag är något annat än att ta med sig en hammare för att lösa det. Men jag kanske missförstod. Det händer ju ibland.
Fast boendestödjarna jag haft och har, har aldrig gett mig egna verktyg. Det närmaste vi kommit är ett schema på kylskåpet med saker att göra varje dag. Jag tittade aldrig på schemat och gjorde inte vad som stod.
 
Absolut, men du skrev ”kolla om de kan ta med” vilket jag reagerade på. Vi har haft många situationer där boendestödjaren tagit med allt från hammare till vinterjackor. Inte för att vara taskiga, utan tvärt om. Det finns massa empati och man är lösningsorienterade. Problemet uppstår ofta när man använder magkänslan och hjärtat istället för huvudet. Att hjälpa långsiktigt och ge en individ egna verktyg för att hantera sin vardag är något annat än att ta med sig en hammare för att lösa det. Men jag kanske missförstod. Det händer ju ibland.
Ja, det är ju tanken när dom gör grejer ihop med brukarna, att man tex stöttar igång olika projekt. Inte att man tar över åt personen.
Inte helt sällan finns det ju verktygslådor,symaskin och liknade i aktivitetshus till exempel.
 
Ja, det är ju tanken när dom gör grejer ihop med brukarna, att man tex stöttar igång olika projekt. Inte att man tar över åt personen.
Inte helt sällan finns det ju verktygslådor,symaskin och liknade i aktivitetshus till exempel.
Hur skulle boendestöd kunna hjälpa till med skottkärrehjulet t.ex.? Hjälper ju inte hur mycket de än "stöttar" för hjulet kommer inte loss ändå.
 
Hur skulle boendestöd kunna hjälpa till med skottkärrehjulet t.ex.? Hjälper ju inte hur mycket de än "stöttar" för hjulet kommer inte loss ändå.
Boendestöd har inte låst sig på samma sätt, och då kommer det gå att lösa. Det är inte egentligen ett olösligt problem, det bara framstår som det för dig just nu.
 
Boendestöd har inte låst sig på samma sätt, och då kommer det gå att lösa. Det är inte egentligen ett olösligt problem, det bara framstår som det för dig just nu.
Fast nej, det går inte. Skottkärror eller skottkärrehjul kommer inte att komma flygandes för att boendestöd kommer hit.
 
Inte så mycket pengar men jävligt jobbig utgift. Jag har redan överskridit budget med runt 5000 den här månaden.
Månaden är snart slut. Skjut den här utgiften till nästa? Så akut är det väl inte med en skottkärra ändå?

Sedan...om man köper billiga små skottkärror så får man räkna med att ersätta dem med jämna mellanrum. Har haft ett antal sådana under åren!
 
Fast nej, det går inte. Skottkärror eller skottkärrehjul kommer inte att komma flygandes för att boendestöd kommer hit.
Jag menar att det finns en massa lösningar på problemet, men du kan inte se dem nu för att du låst dig. Men boendestödet har inte låst sig, och kan därför se dem, och kanske kan hjälpa dig så att du också gör det och kan lösa problemet?

Mitt intryck är att du återkommande verkar hamna i situationer där du tänker dig att något måste lösas på ett specifikt sätt, och när det inte går att göra så så går det inte alls och känns helt omöjligt. Medan andra människor kan se massor av alternativa lösningar, och även om du inte kan se dem när du får dem i skrift på nätet, så tänkte jag att det kanske går om du har någon där fysiskt på plats?
 
Ta och köp den där billiga kärran på Jula för 249 kr. Surt med oförutsedd utgift ja, men troligen inte dyrare än att åka runt och försöka hitta nytt hjul/verkstad som kan laga etc etc och framför allt så mycket mer energibesparande mentalt!. Sedan tar du och lagar däcket på den gamla kärran när du har tid, råd, ork så har du sedan två kärror och hamnar inte i samma sits nästa gång en skottkärra havererar för då har du redan en extra i reserv.
 
Jag menar att det finns en massa lösningar på problemet, men du kan inte se dem nu för att du låst dig. Men boendestödet har inte låst sig, och kan därför se dem, och kanske kan hjälpa dig så att du också gör det och kan lösa problemet?

Mitt intryck är att du återkommande verkar hamna i situationer där du tänker dig att något måste lösas på ett specifikt sätt, och när det inte går att göra så så går det inte alls och känns helt omöjligt. Medan andra människor kan se massor av alternativa lösningar, och även om du inte kan se dem när du får dem i skrift på nätet, så tänkte jag att det kanske går om du har någon där fysiskt på plats?
Det blev inget gjort med någon skottkärra alls idag. Får lösa det själv i alla fall.

Ta och köp den där billiga kärran på Jula för 249 kr. Surt med oförutsedd utgift ja, men troligen inte dyrare än att åka runt och försöka hitta nytt hjul/verkstad som kan laga etc etc och framför allt så mycket mer energibesparande mentalt!. Sedan tar du och lagar däcket på den gamla kärran när du har tid, råd, ork så har du sedan två kärror och hamnar inte i samma sits nästa gång en skottkärra havererar för då har du redan en extra i reserv.
Handlar hellre på Mejk. Mycket närmare.

Jag har haft extra utgifter på runt 5000 den här månaden. Och då låg jag ändå back 142 kronor i budget. Mitt sparkonto dräneras på pengar. Jag vet inte vad mer jag kan dra in på. Omplacera katterna? Och bli ensam.
 
Det blev inget gjort med någon skottkärra alls idag. Får lösa det själv i alla fall.


Handlar hellre på Mejk. Mycket närmare.

Jag har haft extra utgifter på runt 5000 den här månaden. Och då låg jag ändå back 142 kronor i budget. Mitt sparkonto dräneras på pengar. Jag vet inte vad mer jag kan dra in på. Omplacera katterna? Och bli ensam.

Jag tänker att det är ju bra att du har ett sparkonto! Läste nyligen att det är väldigt många som inte har det.
 
Livet är så jävla övermäktigt hela tiden. Fobi, panikångest, depression, autism. Och så tröttheten. Jag har inte lyckats jobba mer än några minuter idag. Det är så kämpigt att orka med mina 25%. I stället har jag sovit på soffan. På måndag är det arbetsförmågeutredning. Första träffen med läkare. Får se hur det går. Och hoppas att bilfan håller hela vägen till och från.

Det känns som om det går åt en heltid för att ladda för att jobba 25%.

Jag borde bett boendestöd om hjälp med en jobbansökan idag också, men jag glömde bort det och vi hade ändå så mycket att göra. Den där jobbansökan har legat och grott en vecka. Jag behöver få in ytterligare några ansökningar den här månaden. Vet inte hur jag ska lyckas.
 
Jag tänker att det är ju bra att du har ett sparkonto! Läste nyligen att det är väldigt många som inte har det.
Och jag tänker att när jag skaffar hus så kommer jag ha ett "sparkonto" just för utgifter till gården; så som en skottkärra. Det låter ju som ett helt klart rimligt köp att ta från kontot. En skottkärra verkar ju uppenbart vara en stor del av att kunna sköta gård och värme - alltså mer en investering än en utgift om vi ska vara sådana :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp