Trött och arg

Wille

Trådstartare
Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då deppar jag nog ihop helt.

Jag upplever att boendestöd har släppt taget och låter mig planera, organisera och vara drivande. Jag fick ingen mat lagad i tisdags för att jag misslyckats med planering. Boendestöd är mest publik och sällskap.

Nu är jag arg för att jag måste skaffa ett nytt skottkärredäck och jag får inte loss det gamla hjulet för jag har ingen aning om var jag lagt min 17-nyckel. Borde ha en sådan.

Jag var rätt mycket uppe i varv idag när jag pratade med arbetsterapeuten också. För det finns ingen energi över. Allt är bara övermäktigt och skitjobbigt.

Och jag vet inte vad jag ska plocka bort från livet för att det ska börja fungera.
 
Vad man gör som steg 1, är att boka tid hos läkare och få ett batteri av prover tagna för att se om där finns nån sjukdom/brist som är orsaken till tröttheten.
Steg 2 blir att antingen sätta in medicin/er eller så finns ingen underliggande orsak och isf är det ju väldigt individuellt hur man tar sig ur energilösheten.

I ditt fall så står du ju konstant och stampar på startlinjen eftersom steg 1 inte kan tas.
 
Man väljer själv om man vill leva sitt liv med innehåll eller inte.

Kom inte och säg att jag inte har en aning för det har jag, både genom mitt arbete och för att jag själv har flertalet sjukdomar som sätter käppar i hjulet. Jag är alltid trött men väljer att ta det som det kommer, jag planerar mina aktiviteter och min vardag då att mitt batteri räcker hela dan. Det handlar inte om att jag tar mig i kragen utan att jag inte har 1 miljon projekt igång samtidigt utan jag slutför det projektet jag startat innan jag påbörjar ett nytt.
 
Vad man gör som steg 1, är att boka tid hos läkare och få ett batteri av prover tagna för att se om där finns nån sjukdom/brist som är orsaken till tröttheten.
Steg 2 blir att antingen sätta in medicin/er eller så finns ingen underliggande orsak och isf är det ju väldigt individuellt hur man tar sig ur energilösheten.

I ditt fall så står du ju konstant och stampar på startlinjen eftersom steg 1 inte kan tas.
Jo, du har rätt.

Och det leder tankarna till att skita i hela iden med att ha ett liv eftersom inget fungerar och aldrig kommer att göra det heller.

Jag vet inte vem som kan hjälpa mig heller.
 
Senast ändrad:
Ringt psykakuten två gånger nu, men la på båda gångerna. Så akut är det inte men det finns ingen annan som kan hjälpa mig heller.
 
Min sambo (som också är autistisk) blir arg (på sig själv) när han är nära tröskeln.

Vad skulle hända om du börjar se på din ilska som ett symtom på att du är nära att bli överväldigad? Ett tecken på att din kropp behöver något, just nu (mat, vatten, vila/tystnad)?
 
Min sambo (som också är autistisk) blir arg (på sig själv) när han är nära tröskeln.

Vad skulle hända om du börjar se på din ilska som ett symtom på att du är nära att bli överväldigad? Ett tecken på att din kropp behöver något, just nu (mat, vatten, vila/tystnad)?
För mig betyder ilska att jag är trött och egentligen inte orkar. Det var extremt precis innan jag kraschade för 7 år sedan.

Just nu har jag inte ens en fungerande hjälp av någon app då jag håller på att byta app och hitta nytt sätt att organisera livet.
 
För mig betyder ilska att jag är trött och egentligen inte orkar. Det var extremt precis innan jag kraschade för 7 år sedan.

Just nu har jag inte ens en fungerande hjälp av någon app då jag håller på att byta app och hitta nytt sätt att organisera livet.

Men vad bra att du kan känna igen det!

Vad brukar funka för att minska på ilskan / generera lite mer energi?

Själv brukar jag bli ledsen-panikig som reaktion istället. För mig brukar det hjälpa att göra en kroppslig check-in/åtgärdslista: dricka vatten, äta äpple, gå på toa, vila i mörkt rum (i den ordningen).
 
Men vad bra att du kan känna igen det!

Vad brukar funka för att minska på ilskan / generera lite mer energi?

Själv brukar jag bli ledsen-panikig som reaktion istället. För mig brukar det hjälpa att göra en kroppslig check-in/åtgärdslista: dricka vatten, äta äpple, gå på toa, vila i mörkt rum (i den ordningen).
Jag har ingen aning om vad som kan hjälpa.

Och just nu har jag bara lagt mig i soffan för jag klarar inte av att lösa problemet med skottkärran. Typ inget funkar utan en skottkärra. Jag kör allt i den.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning om vad som kan hjälpa.

Och just nu har jag bara lagt mig i soffan för jag klarar inte av att lösa problemet med skottkärran. Typ inget funkar utan en skottkärra. Jag kör allt i den.

Ibland kan det hjälpa att sova på saken och se på problemet i nytt ljus nästa dag. Din problemlösarsida kommer säkert på något.
 
Ibland kan det hjälpa att sova på saken och se på problemet i nytt ljus nästa dag. Din problemlösarsida kommer säkert på något.
Kanske. Kanske inte. Oavsett så kommer lösningen att kosta pengar. Och jag orkar inte låna en 17-nyckel av någon. Provade om det verktyg jag byter däck med kunde funka med det gjorde det inte. Eller så får jag köpa en helt ny skottkärra. Det kan ju hända att ett nytt däck kostar lika mycket som en hel skottkärra.

Fan, mina pengar bara försvinner. Och ingen vill köpa min chili eller honung så jag får in pengar.
 
Kanske. Kanske inte. Oavsett så kommer lösningen att kosta pengar. Och jag orkar inte låna en 17-nyckel av någon. Provade om det verktyg jag byter däck med kunde funka med det gjorde det inte. Eller så får jag köpa en helt ny skottkärra. Det kan ju hända att ett nytt däck kostar lika mycket som en hel skottkärra.

Fan, mina pengar bara försvinner. Och ingen vill köpa min chili eller honung så jag får in pengar.

Kollade lite snabbt på Biltema och skottkärrehjul verkar kosta ca 150 kronor, men det beror säkert på vilken typ av skottkärra du har. Finns säkert på andra ställen också. Ta med dig skottkärran till en verkstad och be dem lossa hjulet?
 
Kollade lite snabbt på Biltema och skottkärrehjul verkar kosta ca 150 kronor, men det beror säkert på vilken typ av skottkärra du har. Finns säkert på andra ställen också. Ta med dig skottkärran till en verkstad och be dem lossa hjulet?
Ok, det var inte så farligt, men resekostnaden till Biltema är över 200 kronor.

Jag vet inte vilken verkstad jag kan ta skottkärran till.
 
Två skiftnycklar och beställ däcket från Biltema eller Jula. Det är en enkel fix.

Skottkärra är bra att ha men du får mer motion med ikeakasse och promenera det du behöver flytta. Och dessutom kan du väl skjuta på det som ska skottkärras tills du har bytt däck?
 
Två skiftnycklar och beställ däcket från Biltema eller Jula. Det är en enkel fix.

Skottkärra är bra att ha men du får mer motion med ikeakasse och promenera det du behöver flytta. Och dessutom kan du väl skjuta på det som ska skottkärras tills du har bytt däck?
Jag har ingen Ikeakasse heller. Och jag orkar inte bära tungt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp