Trötta ögon?

Jag hade missuppfattat om pricken på hornhinnan. Det var inget sår utan en liten fläck på hornhinnan och inget att bry sig om. Ögontrycken och hjärtat kunde möjligen var relaterade men mer sannolikt att det var en inflammation som låg bakom. I vilket fall var avvikelsen väldigt liten. Diagnosen var lindrig ögoninflammation därav medicineringen. Tyvärr verkar hon inte svara på Metacam utan vi byter till kortisondroppar.
 
Jag hade missuppfattat om pricken på hornhinnan. Det var inget sår utan en liten fläck på hornhinnan och inget att bry sig om. Ögontrycken och hjärtat kunde möjligen var relaterade men mer sannolikt att det var en inflammation som låg bakom. I vilket fall var avvikelsen väldigt liten. Diagnosen var lindrig ögoninflammation därav medicineringen. Tyvärr verkar hon inte svara på Metacam utan vi byter till kortisondroppar.

Kan det vara ett virus som ligger bakom ögoninflammationen? I så fall är det kanske inte så konstigt om båda ögonen har drabbats.

/V
 
När min gamla häst hade problem med inflammation i ögat fick vi Finadyne utskrivet. Enligt Strömsholms ögonveterinären så var den bättre just till inflammation i ögon.

Hoppas nya behandlingen funkar!
 
Man tänker att det skulle kunna vara en allergisk reaktion i hästen kanske... Mystiskt, hoppas det löser sig!
 
När min gamla häst hade problem med inflammation i ögat fick vi Finadyne utskrivet. Enligt Strömsholms ögonveterinären så var den bättre just till inflammation i ögon.

Hoppas nya behandlingen funkar!

Mutt russ fick också finadyne när hennes öga inte läkte som planerat med fucidin (och atropin). Hennes svullna ögonlock blev normalt efter bara ett dygn med finadyne, första dosen IV av vet.
 
TS beskrev att man hittat en pytteliten prick på ögat. Ett sådant litet hornhinnesår lär inte ha orsakat hästens problem - om något så är det ett resultat av det andra problemet, t.ex. om hästen kliat sitt irriterade öga eller kanske blinkat mindre p.g.a. svullnad.

Jag kanske missuppfattade dig, men jag trodde att du frågade varför veterinären inte behandlat det pyttelilla såret. Svaret på den frågan är att ett sådant litet sår inte behöver behandlas eftersom det läker på egen hand, förutsatt att den underliggande orsaken avlägsnats (t.ex. skräp i ögat). Det finns alltså ingen anledning att t.ex. börja kladda med antibiotikasalva på ett pyttesår som kommer läka.

Sedan var det inget sår utan en annan prick.
Och hästens ögonåkomma ska naturligtvis diagnosticeras och behandlas adekvat. Men det finns en anledning till att just hornhinnesåret (som inte var ett sår) fått specifik behandling.

Hoppas du förstod mig bättre nu.
 
@Luleå nja ...vet ingen som behandlar hornhinneskada med antibiotika ? Utöver det var min fråga just en fråga och hästen hade tydligen ingen sån efter att TS svarat trots att TS trodde och rapporterade det först . Därav min förvåning över din kommentar på min fråga i sammanhanget .... Hästen utifrån rapport och bilder var ju otroligt påverkad i sina ögon . Därav har ju TS besökt klinik och fått direktiv

Känns lite som du inte läst hela tråden /alternativt svarar på ngt du inte sett redan skrivits ?
 
Senast ändrad:
Vid en ful hornhinneskada kan man behöva sätta in antibiotika lokalt för att förebygga bakteriell infektion i såret.
Vid ett litet sår behövs det i regel inte.

Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad du är förvånad över? Jag har tydligen missuppfattat dig .Jag trodde du undrade varför hornhinnesåret inte behandlats, vilket jag försökte resonera runt. Som jag tolkar det finns det en uppenbar anledning till att såret (som sedan inte var ett sår) inte behandlats, vilket jag gärna förmedlar till dig och andra intresserade.

Ögonen ska förstås behandlas, men det verkar inte vara en hornhinneskada som ger problemet.
 
Vid en ful hornhinneskada kan man behöva sätta in antibiotika lokalt för att förebygga bakteriell infektion i såret.
Vid ett litet sår behövs det i regel inte.

Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad du är förvånad över? Jag har tydligen missuppfattat dig .Jag trodde du undrade varför hornhinnesåret inte behandlats, vilket jag försökte resonera runt. Som jag tolkar det finns det en uppenbar anledning till att såret (som sedan inte var ett sår) inte behandlats, vilket jag gärna förmedlar till dig och andra intresserade.

Ögonen ska förstås behandlas, men det verkar inte vara en hornhinneskada som ger problemet.
Nej jag förstår inte heller vad du kommenterar ... Min fråga till TS var försiktig då jag inte visste /förstod omständigheter öht och TS klarificerade att det öht inte var ngn skada på hornhinnan .

Därmed klart och Avslutat hur hornhinneskada utifrån dess varianter behandlas ?

Ang ögonskador så oavsett egna erf osv så precis som med andra skador är det komplext och individuellt .
 
Hästar som har ont eller är sjuka får inte bara ett tråkigt utséende utan även ointresserad kisande blick.
Jag skulle ta blodprov o kanske prova NSAID för att se skillnad.
Har den magsår- gastrogard.
 
Hästar som har ont eller är sjuka får inte bara ett tråkigt utséende utan även ointresserad kisande blick.
Jag skulle ta blodprov o kanske prova NSAID för att se skillnad.
Har den magsår- gastrogard.

Hon är inte ointresserad och hängig generellt och har inte feber. Blodprov på vad? Hon är en häst som "aldrig" varit dålig under hela sitt liv, alltid haft lätt att hålla hull (har hon fortfarande) och går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och inget kraftfoder, så magsår känns lite som ett långskott. Men nåt knas är det ju.
 
Kortisonet har inte fått bukt med problemet. Det får bli ny kontakt med kliniken. Ögonen i sig är ju ganska utredda nu, så det blir väl till att titta på resten av hästen lite noggrannare nu.
 
Kortisonet har inte fått bukt med problemet. Det får bli ny kontakt med kliniken. Ögonen i sig är ju ganska utredda nu, så det blir väl till att titta på resten av hästen lite noggrannare nu.
Jag läste om nån lite ovanlig sjukdom som hade trötta ögon som symptom bara några dar innan den här tråden dök upp, tror du jag kommer ihåg det , nej.:(
 
Jag läste om nån lite ovanlig sjukdom som hade trötta ögon som symptom bara :confused::confused:några dar innan den här tråden dök upp, tror du jag kommer ihåg, nej.:(

Du får återkomma om du kommer ihåg vad sjukdomen hette eller var du läste om den!

Jag och vet har lyckats ringa om varandra ett par dar nu, bättre lycka nästa vecka. Hästen har varit mycket bättre senaste dagarna dessutom, utan att jag kan isolera orsaken... :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 067
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp