Trotsig 3-åring!

Jettan

Trådstartare
Min dotter är en glad liten pärla som jag älskar mycket högt!:love:

Nu är det i alla fall så att hon är i värsta trottsålder! Hon lyssnar inte på vad man säger, hon säger emot, hon springer i väg och kommer inte när man ropar och blir man arg på henne så skrattar hon en rakt upp i ansiktet....

Just nu är jag arg och frustrerad varje dag, jag skriker och tjatar och hotar och jag tycker verkligen inte om det!:(

Jag tycker jag gör allt, försöker inte upprepa saker, vara konsekvent, försöker tala med henne om varför man inte för göra si eller så, varför hon måste lyssna, jag försöker bekräfta henne genom att tala om att jag förstår jag försöker tala till henne på hennes nivå på ett för henne begirpligt sätt... Men jag har bara så mycket tålamod och snart tror jag att jag sliter mitt hår i desperation! Vad gör jag för fel????:confused:

Jag älskar verkligen min dotter, men just nu är hon väldigt svår att tycka om och jag tycker inte om mig själv heller för den delen, tycker hela tiden jag kunde göra bättre.... *suck*

Vad gör ni med era obstinata barn???
 
Sv: Trotsig 3-åring!

I treårsåldern brukar barnen testa gränser och prova sig fram vad som fungerar eller inte. Det kallas för "trots" av vissa, jag föredrar att kalla det just för gränstestaråldern som har en något mindre negativ klang.
Det är meningslöst att resonera med en treåring som testar gränser, visa bara att gränserna står kvar oavsett hur barnet beter sig. Var supertydlig och dödskonsekvent. Det kommer ge med sig av sig själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 388
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 003
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp