Trump kommer inte acceptera valresultatet?

Så exakt vad vill du säga med ett 20 minuters långt youtubeklipp med dåligt ljud,
som jag inte tänker titta på medan jag jobbar?

Inte jag som postade klippet, men jag följer programmet varje vecka. Det är en komiker som kommenterar nyheter typ, och huvudinslaget i varje program läggs upp på Youtube efteråt.
Det inslaget tar upp de två största kandidaterna förutom Trump och Clinton.
Här är originalet utan kass kvalitet:
 
Så exakt vad vill du säga med ett 20 minuters långt youtubeklipp med dåligt ljud,
som jag inte tänker titta på medan jag jobbar?

Klippet har utmärkt ljud, och är ur Last Week Tonight, som jag antar att du känner till? Programmet har bl a vunnit en Peabody, så det är ju inte precis ett random youtube-klipp. Jag länkade inte till HBOs hemsida eftersom det krävs abonnemang för att titta där.

Jag rekommenderar att du tittar på klippet när du kommer hem, det är sevärt!

Men i ultrakorthet, om 20 minuter är mer tid än du har möjlighet att lägga på att förstå två politiska program för att styra USA, så har båda kandidaterna grundläggande och avgörande brister i sin kunskap om och förståelse av hur USA fungerar och vad som är lagligt och logiskt möjligt att genomföra.
 
Klippet har utmärkt ljud, och är ur Last Week Tonight, som jag antar att du känner till? Programmet har bl a vunnit en Peabody, så det är ju inte precis ett random youtube-klipp. Jag länkade inte till HBOs hemsida eftersom det krävs abonnemang för att titta där.

Jag rekommenderar att du tittar på klippet när du kommer hem, det är sevärt!

Men i ultrakorthet, om 20 minuter är mer tid än du har möjlighet att lägga på att förstå två politiska program för att styra USA, så har båda kandidaterna grundläggande och avgörande brister i sin kunskap om och förståelse av hur USA fungerar och vad som är lagligt och logiskt möjligt att genomföra.

Edit: gick lite snabbt där när jag la ut, se as_vegas länk för versionen från programmets egen youtubekanal.
 
Clinton är väl ett helt ok alternativ? Och republikanerna lär väl inte hitta ett vettigare alternativ att enas runt om ett år heller, de hade ju rekordmånga kandidater i år, och landade ändå i Trump. Då skulle man ju behöva byta ut partimedlemmarna i så fall, det gör man knappast på ett år.
Vänta ett år på två bra alternativ på män för presidentposten förstår du väl! :grin:
 
Jag tänker mig att det kan bli upplopp rentav, väldigt mycket stridigheter och bråk. Vilket ju är helt absurt. Och HUR ska nu det Republikanska partiet kunna stå bakom Trump överhuvudtaget, efter ett sånt uttalande? Ska partiet mena att man inte ska respektera valresultatet i en demokrati?

Och hur kan han ens komma på tanken att påstå att ett val, som inte ens ägt rum, är riggat?
Läste någonstans i texten att Trump brukade säga att saker var riggade när det inte gick hans väg.
Känns lite barnsligt om jag ska vara ärlig.
 
Det spelar ingen roll om han accepterar valresultatet eller inte eftersom det är electoral colleges som beslutar om vem som är president. USA:s system är byggt inte på att den som de facto får flest röster vinner, utan vilket parti vinner delstaten, dvs, 49% kan rösta på ena presidentkandidaten och deras röster räknas inte alls. Det var därför Gore förlorade mot Bush trots att fler röstade på honom. Electoral colleges (individer) röstar i princip alltid på den kandidat som vunnit delstaten. 26 delstater har lagar att de måste göra det, men de andra kan rösta precis hur de vill. Så teoretiskt kan Trump vinna även om han förlorar valet. Ja, USAs system är underligt. Och likadant Hillary.

Det är därför presidentkandidaterna alltid fokuserar på att vinna delstater inte hur många som faktiskt röstar på dem!

Nu har det i princip aldrig hänt och jag har mina tvivel på att den praxisen skulle brytas av Trump som är så impopulär hos alla förutom sina kärnväljare.

Men jag håller med om att vi kan möjligtvis se upplopp och våldsamheter efter Trumps nederlag eftersom hans väljare redan är övertygade om att hela valet är riggat.

Här är en bra artikel som förklarar systemet: http://www.nydailynews.com/news/politics/electoral-college-prevent-president-trump-article-1.2738571
 
För att skapa lite kontraster kan ni ju läsa vad Bush skrev till Clinton när han förlorade valet för 20 år sedan.

CvJA_nFWEAESx1C.jpg
 
John Oliver är så himla bra! Har man HBO, kolla igenom senaste säsongen, finns mycket intressant om valet (och annat smått och gott om amerikansk politik).

Man behöver inte HBO!!!
Veckans huvudinslag finns gratis på Youtube, på riktigt, lagligt gratis alltså. Programmet lägger själva upp huvudinslaget timmar/dagen efter programmet sänts på TV och det finns en del web-exklusiva klipp också.

https://www.youtube.com/user/LastWeekTonight
 
  • Gilla
Reactions: For
Klippet har utmärkt ljud, och är ur Last Week Tonight
Som du själv konstaterade, nej det hade det inte.

Min poäng var att det fanns fler än två - och framför allt Trump är inte märkbart stabilare än Stein eller Johnson.
Det finns också fler än fyra, och ett sådant här forum måste ju uppmärksammas på en kandidaten Vermin Supreme, som förgyller sin värld med en stövel på huvudet och slagord som Free Ponies och Mandatory Toothbrushing:

https://www.facebook.com/VerminSupreme

Cu23iHNUEAAc09m.jpg
 
No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…

Winston Churchill (House of Commons, 11 November 1947)
 

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 210
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 017
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 525
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 810
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp