Trump kommer inte acceptera valresultatet?

Detta var nytt för mig. Intressant. . Och märkligt :confused:

Det är inte så ovanligt, England har likadant. Frågar du mig är det amerikanska systemet problematiskt, men då är jag förstås van vid det svenska och tycker det fungerar förhållandevis bra. Fördelen med winner-takes-all är att du inte får en massa småpartier, vilket är praktiskt när man ska bilda regering, man behöver inte ha en massa koalitioner och så.

Sen är det amerikanska systemet mycket mer komplext, men inbyggda checks and balances mellan president, högsta domstolen, senaten och kongressen, som alla väljs enskilt i direktval (utom högsta domstolen, som väljs av presidenten. Det är också en anledning att välja Trump om man är republikan, flera av ledamöterna där är gamla och dör kanske de närmsta åren, och då vill man att det är en republikan som väljer de nya.) Det leder bl a till att alla är beroende av att fiska röster för sina personval, och är en förklaring till varför obekväma beslut inte tas (t ex för att avvärja hotet mot klimatet).

Ett problem, om du frågar mig, är faktiskt att man fortfarande styr enligt konstitutionen, fast den är urgammal och gott kunde moderniseras. Amerikanarna själva är ju väldigt stolta över den, men det gör ju att de inte kan göra några regeringsreformer, som man kan göra i länder där man har en grundlag man justerar, och där man faktiskt ändrat/moderniserat några gånger sedan 1787. Vår i Sverige är t ex från 2014.
 
Min gubbe menar att det klokaste skulle vara att skjuta upp valet ett år och se om det finns ett bättre alternativ senare.

Clinton är väl ett helt ok alternativ? Och republikanerna lär väl inte hitta ett vettigare alternativ att enas runt om ett år heller, de hade ju rekordmånga kandidater i år, och landade ändå i Trump. Då skulle man ju behöva byta ut partimedlemmarna i så fall, det gör man knappast på ett år.
 
Min gubbe menar att det klokaste skulle vara att skjuta upp valet ett år och se om det finns ett bättre alternativ senare.
Om man nu tycker att varken Clinton eller Trump är ett tillräckligt bra alternativ kan man redan idag rösta på någon av de båda oberoende kandidaterna Jill Stein (Green Party, nu 2.5% i opinionen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Jill_Stein
https://en.wikipedia.org/wiki/Jill_Stein_presidential_campaign,_2016

eller Gary Johnson (Libertarian Party, nu 6.5% i opinionen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Johnson
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Johnson_presidential_campaign,_2016
 
Jag tror dock att många av hans svar handlar om att han har så extremt dålig koll över hur man "ska" bete sig och vad man "ska" säga och inte. Han är ju ingen politiker, men dock en visionär som kommit lite för nära sin dröm om att styra USA.

Jag tror tvärtom. Trump vet precis vad han kan säga och komma undan med, eftersom det är så han har gjort hela livet. Han är väl medveten om hur han kan bete sig och ändå skylla på något annat. Han var säkert inte beredd på konsekvenserna nu när han (skrämmande nog) är presidentkandidat, men jag tror också att han fortsätter köra den stilen för att verka "folklig". Jämför med valfri SD-politiker som gärna spottar ur sig vad som helst för att hen "säger som hen tycker" och "inte är så himla PK", och därmed insinuerar att man är mer folklig än andra politiker.
 
Vad insatt du är! Superbra med förklaringar, tycker det är svårt att få grepp genom att läsa artiklar.

Hade republikanerna tjänat på att byta ut Trump?

Ja, lätt! Och de har verkligen försökt, men eftersom han är vald enligt regelboken och inte tänker kliva av så går det inte. Men just nu fungerar han ju som ett sänke för hela partiet, presidentposten anses väl redan förlorad, men nu gäller det valen till senaten som sker samtidigt, och där flera republikaner är i farozonen för att de stöttat Trump och dras med ner av honom nu. Flera har ju också tagit sin hand ifrån honom nu, men det är väl så dags. Clintons kampanj har fått rekordmycket pengar, eftersom många verkligen inte vill ha Trump, och eftersom hennes vinst är rätt säker så skickar man nu en del av de pengarna vidare för att stötta demokrater i val till senaten. Så demokraterna laddar för att utnyttja Trump till att ta hem senaten och få ett stopp för den totala låsning som varit i amerikansk politik de senaste åren, där republikanerna satt stopp för allt, i princip.
 
Om man nu tycker att varken Clinton eller Trump är ett tillräckligt bra alternativ kan man redan idag rösta på någon av de båda oberoende kandidaterna Jill Stein (Green Party, nu 2.5% i opinionen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Jill_Stein
https://en.wikipedia.org/wiki/Jill_Stein_presidential_campaign,_2016

eller Gary Johnson (Libertarian Party, nu 6.5% i opinionen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Johnson
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Johnson_presidential_campaign,_2016
Eller också inte:


O_o
 
Ett orosmoln är väl att undersökningarna inte i slutänden visar hur valresultatet blir. Jag tänker att många kommer att i hemlighet rösta på Trump fast de aldrig skulle våga medge det offentligt i de kretsar de rör sig. Valresultat kan förvåna, tänk bara på senaste valet i Storbritannien där Cameron vann med en marginal ingen förutsett. Eller Brexitomröstningen! Ett val avgörs först på valdagen, när folk röstar.
 
Ett orosmoln är väl att undersökningarna inte i slutänden visar hur valresultatet blir. Jag tänker att många kommer att i hemlighet rösta på Trump fast de aldrig skulle våga medge det offentligt i de kretsar de rör sig. Valresultat kan förvåna, tänk bara på senaste valet i Storbritannien där Cameron vann med en marginal ingen förutsett. Eller Brexitomröstningen! Ett val avgörs först på valdagen, när folk röstar.

Precis av denna anledningen ar jag fortfarande nervos!
Trots att detta ser lovande ut http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/?ex_cid=rrpromo
sa har vi ju farska minnen av tva katastrofala folkomrostningar dar alla opinion polls fore valet pekade pa ett motsatt resultat, d.v.s. att Storbritannien stannar och fredsforslaget godkanns...
 
Det vore en väldigt farlig väg att gå, speciellt om Trump blir president. Putin har ju lyckats med en liknande manöver, knappast lyckat för ett demokratiskt land.
Totalt oförenligt med demokrati oavsett hur bra ledaren är.

Absolut. Detta kan definitivt sätta en jäkla massa fälleben för framtida presidenter, men skulle man ta bort 8 års gränsen hade Obama fått möjlighet att ställa upp och då tror jag att vare sig Clinton eller Trump hade vunnit.
 
Absolut. Detta kan definitivt sätta en jäkla massa fälleben för framtida presidenter, men skulle man ta bort 8 års gränsen hade Obama fått möjlighet att ställa upp och då tror jag att vare sig Clinton eller Trump hade vunnit.

Det kvittar, 8 år är en lagom gräns. Får en ledare sitta för länge är det så väldigt lätt att urholka demokratin gradvis.

Demokrati är inte alltid bra kortsiktigt sett men i det långa loppet finns inte några bra alternativ (vi har iaf inte kommit på några hittills).
 
Det kvittar, 8 år är en lagom gräns. Får en ledare sitta för länge är det så väldigt lätt att urholka demokratin gradvis.

Demokrati är inte alltid bra kortsiktigt sett men i det långa loppet finns inte några bra alternativ (vi har iaf inte kommit på några hittills).
Ja jag kan ju inte säga att jag avvundas deras situation för tillfället.
 
Lite offT men jag tror verkligen inte att Clinton hade fått så mycket skit emot sig om hon varit man. Det verkar accepteras lite här o där att hon är "typ nästan lika illa" som Trump men jag har verkligen inte sett det bevisas annat än att gapande Trumpanhängare älskar att dra upp fall hon varit tvungen att åta sig som jurist, mailskandalen som iofs var klantig men som knappast står i paritet med något Trump ens hittat på till vardags, etc. Om någon sitter inne på en bättre tankegång om varför Clinton är så illa så får ni gärna dela med er.

När man sitter och ser/hör saker Trump kastar ur sig är det för mig totalt obegripligt att han kommit så här långt. Diskutera sina konkurrenters utseende? Håna handikappade? Konstant nedvärdera och objektifiera kvinnor, och dessutom på ett riktigt vidrigt vis under senaste avslöjandet? Och då har vi inte ens börjat titta på hans åsikter i sakfrågor O_o

En sak till; att de lagt till den här extremt konstiga punkten att de ska diskutera vem som är mest fit för att bli president i sista debatten.. what? Snacka om upplägg för allt annat än politik utan istället personliga påhopp. Med tanke på att Trump kört rätt hårt på att Clinton ska vara sjuklig känns det som guld för honom att få avsluta debatten med en kvarts tjafs om detta (att han själv är äldre än henne verkar han liksom ha förträngt)..
 
Det kvittar, 8 år är en lagom gräns. Får en ledare sitta för länge är det så väldigt lätt att urholka demokratin gradvis.
Tyvärr håller demokratin just nu på att urholka sig självt från andra hållet, och tack till det är de snabba sociala medierna som Facebook och Twitter - där mer extrema åsikter premieras; där man måste sticka ut för att synas.
Se Brexit, se polariseringen i Europa, se SD.

Jag talade häromdan med en som skulle rösta Trump. Skälet var inte att själv få det bättre, att Trumps vision var mer tilltalande, eller att Clinton var för dålig.
Skälet var att människan var nyfiken på vad Trump skulle kunna ställa till med.
 
Tyvärr håller demokratin just nu på att urholka sig självt från andra hållet, och tack till det är de snabba sociala medierna som Facebook och Twitter - där mer extrema åsikter premieras; där man måste sticka ut för att synas.
Se Brexit, se polariseringen i Europa, se SD.

Jag talade häromdan med en som skulle rösta Trump. Skälet var inte att själv få det bättre, att Trumps vision var mer tilltalande, eller att Clinton var för dålig.
Skälet var att människan var nyfiken på vad Trump skulle kunna ställa till med.

Men röstar man på det viset är man ju idiot. "Whey, undrar vad som händer om Trump skjuter iväg lite kärnvapen??" :banana:

:cautious:
 
Men röstar man på det viset är man ju idiot. "Whey, undrar vad som händer om Trump skjuter iväg lite kärnvapen??" :banana:

:cautious:
Thus 'urholka sig själv'.
Demoktrati är bra bara så länge att dess väljare spelar med i demokratins spelregler.
Demokratin gör sig själv obsolet den dag en majoritet röstar såsom om de vore en del i en dokusåpa.
 

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 210
Senast: tanten
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 519
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 810
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp