Bukefalos 28 år!

Tuggar på bettet

E

Emmiz

Hejsan!
Kanske en liten konstig fråga men.. När jag rider min häst hemmåt så får hon alltid för sig att hon ska kröka på nacken, tugga på bettet och takta, gärna i sidled! Varför gör hon så? Försöker hon komma undan mig? Eller vad? Någon som kan lite hästspråk kanske kan säga det. Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Tuggar på bettet

För att hon vill komma hem fortare. :p
Är väldigt vanligt att hästar håller på sådär.

Det är viktigt att du vågar släppa efter även om hästen går lite för fort.
Skritta bara på hemväg tills hästen lärt sig vara lugn och avslappnad.
Långa tyglar!
Sitter du och håller i hästen så taggar du hästen mer, och det är förmodligen därför den går åt sidan.


Personligen tycker jag det är ett otyg med såna hästar, jag vill ha mina hästar väluppfostrade :p
 
Sv: Tuggar på bettet

Tugga på bettet = BRA!! Hästen börjar tugga & kröker på nacken när den börjar arbeta mer med bakbenen & slappnar av. Hon blir antaligen mer framåt på hemvägen (vilket dem flesta blir) & får då lite mer energi i bakbenen/kroppen.. Energi behövs för att hästen ska kunna jobba.. Istället för att sitta & bromsa eller försöka bli av med det där så ska du ta tillfället i akt & arbeta henne hemåt! (: Jag tränar en häst som är lite seg & vill helst inte arbeta, och dem dagar han är lite extra "trög" så rider jag ut på en väg, typ galopperar bortåt & sen vänder och jobbar honom mer på hemvägen eftersom han får mer energi då (:
 
Sv: Tuggar på bettet

:confused:

När hästen tuggar på bettet och kröker på nacken i upphetsning är det inte alls bra.
Det har INGENTING med hästens form att göra, det är bara vissa ryttare som luras att tro det eftersom hästen "går så fint".

All form kommer bakifrån, när det börjar framifrån är det inte rätt form utan bara fusk.
 
Sv: Tuggar på bettet

Haha, Okej! Båda har nog rätt i vad ni säger ;)
 
Sv: Tuggar på bettet

böj hästen tills den sluktat takta, å då får den skritta på lång tygel, ända tills den börjar takta igen då man böjer den åt andra hållet, på så sätt får du med bakbenen också sammtidigt en lugnare häst som man kan skritta hem på :)
 
Sv: Tuggar på bettet

Håller med. Det TS beskriver är INTE en lösgjord och avslappnad häst som arbetar i form.

Till ts: Försök vara lugn själv och håll inte in hästen för då blir den som sagt bara mer taggad, försök ställa hästen och få den att följa dina tygeltag så att den får något att fokusera på, och lägg gärna in halter osv. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: Hellhound
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp