Tupp i Hönsgården - Hur män uppför sig i en grupp med kvinnor.

Det fascinerar mig mindre än att en del kvinnor tycks dela de där männens uppfattning. "Jag har då jobbat med kvinnor men det går verkligen inte, det är en helt annan grej att jobba med män, de är mycket RAKARE".
I flera av de fall (jag har provat så många olika arbetsplatser och konstellationer så det ibland känns löjligt) där jag mött kvinnor som sagt så så har dom spelat på sin heterosexualitet för att slippa vissa sysslor eller för att få bekräftelse. Och då kanske det inte funkar med konkurrens i form av andra kvinnor.
 
I flera av de fall (jag har provat så många olika arbetsplatser och konstellationer så det ibland känns löjligt) där jag mött kvinnor som sagt så så har dom spelat på sin heterosexualitet för att slippa vissa sysslor eller för att få bekräftelse. Och då kanske det inte funkar med konkurrens i form av andra kvinnor.
Jag har aldrig uppfattat att det skulle handla om att slippa sysslor, utan för att vinna fördelar hos män, för att få vara med och leka med grabbarna. Och det är så sorgligt, för det där ÄR ju mycket riktigt ett sätt att få fördelar hos män. Det är bara det att de får fördelarna bara så länge som inte de inte utmanar männen - för de är ju trots allt inga "riktiga karlar".
 
I flera av de fall (jag har provat så många olika arbetsplatser och konstellationer så det ibland känns löjligt) där jag mött kvinnor som sagt så så har dom spelat på sin heterosexualitet för att slippa vissa sysslor eller för att få bekräftelse. Och då kanske det inte funkar med konkurrens i form av andra kvinnor.
Hur spelar man på sin heterosexualitet?
 
Inser att jag nog kommer att bli halshuggen men..
Det har för mig varit väldigt olika att jobba i kvinnliga arbetslag jämfört med blandade. Ja ghar haft ganska många jobb i livet eftersom jag vikat, projektat och jobbat tidsbegränsat större delen av livet.

Av någon anledning har jag blivit mobbad, särbehandlad eller utfryst i en del kvinnliga grupper. Det har inte hänt en enda gång i blandad miljö. Stick i ryggen, skitsnack, utfrysning och kampanjer har bara hänt bland kvinnor.

Jag tror inte mig om att vara någon representant för alla kvinnor. Långt ifrån. Men varför har jag så svårt att bli accepterad bland kvinnor?
Jag arbetar på en mansdominerad arbetsplats, här är det de få kvinnor som arbetar som är raka och tydliga och männen som intrigerar, smyger och är konflikträdda (generellt det finns undantag). Som kvinna är det dock svårt att bli utfryst ur en manlig grupp upplever jag eftersom jag aldrig "ingår" i den.
 
Och jag funderar på varför kvinnorna på min arbetsplast inte löser praktiska och tekniska problemen själva.
Det är en mest kvinnor här två män.Men så fort de blir problem så vänder de flesta sig till de två männen.
Männen tar inte över utan det blir tillfrågade. Inte minst av vår kvinnliga chef.
Jag kan känna mig irriterad över att de inte ens provar att lösa det själva. Får de inte kanonen att fungera-hjälp mig här!
Idag ska vi byta ut kylskåpet för det gått sönder. Ett skåp över sitter fastskruvad över det gamla. "Lennart!"
Ska tillägga att jag bor i Lappland så de allra flesta bor i villor och borde kunna fixa lite sånt själva tycker jag!
Ska det verkligen vara så 2014?

Ska tillägga att det är en underbar arbetsplats och slog död på myten för mig att kvinnor bara snackar skit och beter sig som b* mot varann!

Tillägg:
Jag är teknisk och praktisk och de vänder sig till mig om männen inte är närvarande. Så de vet och jag brukar ta för mig men ibland bara orkar jag inte.

Eftersom jag jobbar inom kommun så är vi skyldiga att tänka jämnställdhet. Vi har bytt ut konst tex så de ska fördelas lika. kvinnorna blev så otroligt beroende av manligt arbetskraft så fort männen började jobba här.
 
Jag har aldrig uppfattat att det skulle handla om att slippa sysslor, utan för att vinna fördelar hos män, för att få vara med och leka med grabbarna. Och det är så sorgligt, för det där ÄR ju mycket riktigt ett sätt att få fördelar hos män. Det är bara det att de får fördelarna bara så länge som inte de inte utmanar männen - för de är ju trots allt inga "riktiga karlar".
Ok, vi haar tröskat det här förr. Men..

Funderar för mig själv. Om det kan vara så att mina bekymmer med stereotypt kvinnliga kvinnor handlar om att jag inte är hjälplös, klarar att hantera en skruvdragare, etc etc. Jag har ju fått kommentarer från män (utanför arbetssituation) om att jag är irriterande självständig och klarar mig utan (manlig) hjälp.

Däremot har jag inte sett det som att jag fått "fördelar" hos män. Men det kanske tål att tänka på.
 
Ok, vi haar tröskat det här förr. Men..

Funderar för mig själv. Om det kan vara så att mina bekymmer med stereotypt kvinnliga kvinnor handlar om att jag inte är hjälplös, klarar att hantera en skruvdragare, etc etc. Jag har ju fått kommentarer från män (utanför arbetssituation) om att jag är irriterande självständig och klarar mig utan (manlig) hjälp.

Däremot har jag inte sett det som att jag fått "fördelar" hos män. Men det kanske tål att tänka på.
Annonsen ... :rofl:

 
Det har aldrig upphört att fascinera mig att många män blir översittare i en grupp av kvinnor.
Som att det är ett Viselöst samhälle som måste få sin Manliga ledare, annars så skulle det bli katastrof.
Däremot så har jag inte förstått vad det är för behov som driver dessa män eller om de verkligen på riktigt tror att de måste träda in och Rädda Kvinnorna från detta öde av brist på styrning.

Är det inte ett ganska så omodernt sätt att resonera så säg?
När vi ändå generaliserar - Varför känner kvinnor igrupp alltid ett behov av att agera hönsgård?
Jag må vara kvinna men i din jämförelse är jag nog mannen för jag fixar inte kvinnor i stora grupper jag får bryt och känner att någon(vilket då blir jag) måste ta tag i situationen. Uppenbarligen måste vissa människor gilla att agera hönsgård och är helt okej med att jobba så jag (tillsammans med många män då tydligen) är inte okej med att jobba så.
 
När vi ändå generaliserar - Varför känner kvinnor igrupp alltid ett behov av att agera hönsgård?
Jag må vara kvinna men i din jämförelse är jag nog mannen för jag fixar inte kvinnor i stora grupper jag får bryt och känner att någon(vilket då blir jag) måste ta tag i situationen. Uppenbarligen måste vissa människor gilla att agera hönsgård och är helt okej med att jobba så jag (tillsammans med många män då tydligen) är inte okej med att jobba så.
Så du är det lysande undantaget, menar du?
 
Jag tänker att män är individer, precis som kvinnor. ;) Jag förstår att du tänker på en mer generell/strukturell nivå men mina personliga erfarenheter ser helt annorlunda ut där. Kvinnor i grupp kan gå ganska hårt åt en man. Under mitt arbetsliv har jag upplevt "ensam av sitt kön" åt båda håll - varit ensam kvinna i en grupp av män och sett ensamma män i en grupp av kvinnor och skillnaden på hur man blivit särbehandlad har varit obefintlig. Eller... det har nog till och med varit mer okej att klappa den ensamme mannen på huvudet och driva lite rått med honom för "han är ju man och män ska tåla sådant".
Inom förskolan ,som är väldigt kvinnodominerat yrke, så upplever jag ofta att kvinnor suckar och har "lätt överseende" med de män som jobbar eftersom männen tydligen saknar förmågan att tänka lika pedagogiskt och ansvarsfullt som vi kvinnor.....
Så håller helt med dig att det kan klart vara åt båda hållen det där
 
vet ingenting om lysande men om vi ändå ska geralisera som sartinlägget så är jag tydligen mer som en man
Nja, du beskrev att kvinnor i grupp alltid känner ett behov av att agera hönsgård. Men du är kvinna och får ett bryt i grupper av kvinnor. Då måste ju du anse dig vara ett undantag.

Startinlägget började Det har aldrig upphört att fascinera mig att många män blir översittare i en grupp av kvinnor.

Många män, alltså. Men du skriver "alltid" om kvinnorna. Din generalisering går alltså väsentligt längre än Inte _Ungs.
 
Men det är ju samma Hönsgårdsgrej egentligen.
Bara det att det är paketerat i en Kvinna som tror att hon är Tuppen.

Varför tror vissa folk att en grupp kvinnor är en Hönsgård som behöver en Tupp?

När vi ändå generaliserar - Varför känner kvinnor igrupp alltid ett behov av att agera hönsgård?
Jag må vara kvinna men i din jämförelse är jag nog mannen för jag fixar inte kvinnor i stora grupper jag får bryt och känner att någon(vilket då blir jag) måste ta tag i situationen. Uppenbarligen måste vissa människor gilla att agera hönsgård och är helt okej med att jobba så jag (tillsammans med många män då tydligen) är inte okej med att jobba så.
Som sagt...
 
Visst är det märkligt hur snabbt sådana här diskussioner spårar över i praktiska uppgifter som kvinnor borde kunna klara? Eller att rader av kvinnor påpekar att de minsann kan byta däck osv.

Uppgifter som traditionellt förknippas med män verkar fortfarande vara de viktigaste.
 
Nja, du beskrev att kvinnor i grupp alltid känner ett behov av att agera hönsgård. Men du är kvinna och får ett bryt i grupper av kvinnor. Då måste ju du anse dig vara ett undantag.

Startinlägget började Det har aldrig upphört att fascinera mig att många män blir översittare i en grupp av kvinnor.

Många män, alltså. Men du skriver "alltid" om kvinnorna. Din generalisering går alltså väsentligt längre än Inte _Ungs.

Att jag la in ordet alltid var ett misstag från min sida, men jag reflekterade mest mot rubriken. Och den väsäntliga delen i mitt inlägg är just att vissa människor gillar att jobba i ett kacklande och anser att det är ett bra sätt medans andra, typ jag, tycker att det är jäkligt jobbigt. Varför vi som tycker att det är jobbigt anser oss ha rätten att styra upp situvationen och på det viset förutsätta att alla tycker det är lika jobbigt som vi tycker kanske är en bättre frågeställning än varför just män anser sig ha den rätten.
 
Att jag la in ordet alltid var ett misstag från min sida, men jag reflekterade mest mot rubriken. Och den väsäntliga delen i mitt inlägg är just att vissa människor gillar att jobba i ett kacklande och anser att det är ett bra sätt medans andra, typ jag, tycker att det är jäkligt jobbigt. Varför vi som tycker att det är jobbigt anser oss ha rätten att styra upp situvationen och på det viset förutsätta att alla tycker det är lika jobbigt som vi tycker kanske är en bättre frågeställning än varför just män anser sig ha den rätten.
Kacklande? Du jobbar på ett hönseri?
 
Oj vad spännande.
Jag har två upplevelser. Dels som chef på en arbetsplats med bara män förutom jag som då var ung. Efter den erfarenheten så skriker jag högt när jag hör att kvinnor skvallrar paktar och manipulerar och att män skulle vara rakare och enklare. Jag var yngst och den äldsta mannen hade gått i pension men jobbade extra. De var helt makalösa att bråka med varandra! Om allt. Exakt allt. En gång slogs de. En anledning att det var så här tror jag var att det fanns inget att göra. Bara passa 60 dömda personer som sov som små grisar. Dels att de hade jobbat länge och hade under åratal både retat sig på vissa och fått sjukliga band till andra och inte kunde hålla isär arbete och fritid alls.
På mitt nya jobb klev jag ju bara in i en färdig struktur som 26 personer redan skapat. Det var anmärkningsvärt tyckte jag att så mycket genus format arbetsplatsen. Områden som mat kläder inredning hårvård var kvinnors områden och snickeri fordon trädgård och it var männens områden. Det är ändrat nu genom ett rotationsschema tack vare bukefalos som fått mig medveten. Sedan måste det ju vara flexibilitet i allt någon utan körkort har ju svårt att vara ansvarig för att besikta bilar.
Angående trådstarten så är det olika på olika män tycker jag. Vissa vill vara i centrum mer än andra och tuppar sig då. Det som är mer kul att se är hur en del kvinnor ändrar sig om en man är med i samtalet! Pratar med pipröst och drar i håret etc. Det kan man väl förstå om det finns intresse men det märkliga är att vissa personer både kvinnor och män lägger in genusriktad storstöt för exakt alla av motsatt kön. Orka.
 
Lite genrellt sådär (och med en liten baktanke på bläckis tråd med inlägget från genusfotografen).
Det är så tråkigt att kvinnor ofta förminskas just pga de är kvinnor, jag tänker på hur många som säger sig hellre umgås med männen på fester för kvinnorna är så blablabla, de tycker sig hellre umgås med män pga en massa goda egenskaper som de anser att gruppen kvinnor saknar. Det är ju som lite coolt och fint att hellre söka sig till männen för att det är något fel på gruppen kvinnor. Det är som att det alltid finns ett behov att tycka att kvinnor som grupp är lite sämre
 
Jag håller med dig cirkus. Det är som att vissa bestämmer sig för att en del ämnen är finare att diskutera och dessutom bara tar för givet att kvinnorna skulle prata trams. Det är riktigt skönt att leva nära en mc klubb för där vet jag tydligt att männen bara pratar motorer och annat trams. Då kan vi respektive tala om jobb politik och matlagning etc. Skojade nu men bara lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp