Bukefalos 28 år!

Tutte - norrländskt eller finskt?

Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

japp *räcker upp en hand*

Här är det tutte pch snutte som gäller vid sovdags.

Bor i Småland.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

tutte såklart /norrbotten
napp = är vad man får när man fiskar om man har tur :rofl:
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

I Blekinge är det tutte för napp.

Har inte vant mig ännu, det ligger konstigt i munnen på mig :D som inte är härifrån.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

När jag pratar finska säger jag tutti och när jag pratar svenska säger jag napp :D
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Min sambo som är norrlänning säger tutte, jag tycker detta låter helgalet då tutte är tutte = bröst och napp är en sån bebisar har i munnen :p

Jag är själv bohuslänning.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Om jag inte minns fel så sa vi tutte om napp, 50% stockholmare/50%norrlänning. :D

Jag säger även tutte om den där lilla "pappersbläddraren" som man trär på fingret. :o
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

När jag pratar finska säger jag tutti och när jag pratar svenska säger jag napp :D

Det var tutti jag tänkte på, kanske bara är min finska och norrländska familj som säger tutte för att vi försvenskat det tänkte jag.. Men då är jag alltså inte ensam!

Verkar inte vara bara norrlänningar, men ändå ett lokalt fenomen fastän utspritt geografiskt! Här i Sthlm måste jag gång på gång säga "eller nä, jag menar napp" för jag säger tutte hela tiden. Folk tror ju att jag menar att jag ska amma när jag säger till Valle "vill du ha tutten?" :p Fast nu har han slutat med den, har inte bestämt mig om det är bra eller dåligt. 4 mån och han är helt plötsligt noll intresserad av nappen/tutten, bara spottar ut. Det funkar ju men kanske man ångrar sig framöver...att man inte jobbade mer för att han ska ta den igen.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Tutte så klart!
På alla dagis jag arbetat på genom åren har barnen haft "tuttburkar" där tuttarna stoppats undan under dagen.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

kl

säger båda (Umeåbo) men som liten sa jag bara tutte. Nu använder inte Isak tutte/napp men annars tror jag det fått heta båda.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

När jag var barn sa vi alltid tutte.
(mina öländska släktingar kallade den för "tröst")
Mina egna barn har haft napp.

/smålänning med norrbottnisk mamma och öländsk pappa
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Tutten sitter fast på mig och är det "plastsugsaken" han ska ha så är det en napp eller en snuttis.

Men alla andra här omkring säger tutte, men så tycker jag deras barn pratar väldigt dåligt också för sin ålder och därför är jag väldigt noga med hur jag pratar till Rasmus.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter utklassningen på Åby – nu siktas Lozano di Quattro mot Elitloppet. Nästa start kan bli finska storloppet Finlandia-Ajo. – De vill...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 553
Senast: CaisaCax
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 182
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen i Sverige omsätter omkring 32 miljarder kronor per år enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Fler och fler techbolag börjar...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp