Bukefalos 28 år!

Tvååringarna - Födda -06

ghost

Trådstartare
Ja hur går det med dem? Vi måste ju liksom förra året följa utvecklingen på våra Buke-tvååringar :idea:

Jag köpte ju en högbent åring efter Skogans Orlov förra året. Efter betet kördes hon in, i november opererades hon för man fann en Birkelandsfraktur vid friröntgen.

Nu är konvalescensen över, Moa har fått skor och nu börjar uppbyggnaden. Jag har inga planer på tvåårsstartande utan har premielopp som mål för henne.

Så här ser hon ut nu för tiden:

DSC00024.jpg


Grejen på bogen är inte skav utan hon är rakad pga att hon i veckan lyckats göra ett sticksår där.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Hejsan
Jag har en 2års hingst efter Tap in. Allt går bara bra och vi motionskör nu en mil varje gång vi är ute. Vi tänkte börja lägga in nån intervall i Februari så han får lära sig lite hur det går till. Han är väldigt snäll. Jag går bara och väntar på att han ska börja kaxa till sig, jag har hört att de blir tuffa efter Tap In, och mamman är ingen goding det heller. Men det kanske slår ut varann, hihi.
Vi friröntgade honom förra veckan och hittade en liten lös benbit, men den satt tydligen på bästa stället sa veterinären så vi får se vad vi gör med det. :banana:
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Vi har 6 tvaaringar i traning varav tre ar travare.
Tva av dem har haft losa benbitar uttagna och den tredje ska opereras for det snarast mojligt. Nu ar iallafall alla rontgade (den enda som inte rontgades innan flytten soderut hade saklart benbitar..) sa forhoppningsvis klarar vi oss utan fler otrevliga overaskningar.
I vilket fall - vi har en mycket trevlig hingst e:Striking Sahbra som visat bra attityd och har ett alldeles otroligt steg. Han skulle passerat tre minuter gransen under traningen i lordags men har tyvarr lyckats dra pa sig en hovbold.
Stoet e:Self Possessed har en mycket trevlig trav men ett ortroligt humor. Sparkade vet i magen haromdan och ar ett litet monster i vissa ogonblick. Som tur ar kommer hon och jag hyfsat bra overens. Hon har dock haft lite kanningar efter att ha fatt en benbit uttagen ur ena kotan.
Hingsten e:Revenue var i borjan en battre pacer an de som faktiskt var avlade for det. Nu har han dock fatt tunga skor pa och har borjat visa lite gang. Han har dock borjat visa pa smarta i ett bakben och vid omrontgen hittades en benbit som ska ut snart.
Mitt pacerstor har varit under tre minuter och ar en liten angel (helklippte, inkl huvud utan nagra som helst problem haromdagen!!)
De andra tva grabbarna tuggar pa ganska bra, den ena visar dock tyvarr pa allergier..

MVH Kajsa och smababisarna
(tiderna ar i miles, kan tyvarr inte oversastta dem)
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Vilken snygging du har! Är själv lite sugen på att låna/köpa ett välstammat sto och betäcka med skogans orlov.
Det ska bli mycket spännande att följa hans treåringar i år.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Har precis fått hem en kille efter Gidde Palema. Han är nyss inkörd och vi får väl se framöver vad det blir av honom. Så här långt verkar han snäll iaf.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Har 2 st tvååringar,varav varmblodet sitter i vagn sen en vecka tillbaks,idag vart han stöddig på riktigt :devil: men det har vi väntat på.

Kallblodet tömkörs o får släpa en grej för tillfället,hon är färdig för vagnen egentligen men vi hinner bara med en i vagn mellan alla tåg för vi har bara rakbanan att vara på :crazy:

//Från en som är trött efter 7 km tömkörning/springa-bredvid-vid-vagn:cool:
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Översätter då 180 sek / 1609 m = 112 sek / km= 1,52 :idea:
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

kl

Jag longerar min i mörker om kvällarna. Det är den nya modellen nu. :D

Vi har möjlighet att köra vår i dagsljus i dag igen men hon kördes i mörker 5-6 ggr innan operationen så vi kommer att kunna fortsätta med det nu i veckan.

Planen är att köra "så ofta det går" i ca. en månad innan vi tar med henne till banan och börjar joga lite på kvällstid också. Här har vi inga bra sträckor där det går att jogga regelbundet.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Vi har 6 tvååringar och den som kommit längst går runt 50 idasg ( har varit körd sen maj) De andra har börjat att tempojobbas förutom dom två JAG har :D :angel:
Jag har inge brådis men dom är fiiiina travare båda två.
Våran märr efter Juliano Star började karriären med 2,5 månads passgång :rofl: men har helt plötsligt börjat trava igen.....numera travar hon som en gud och de andra har inte en chans när det börjas med tempo ( enl tränaren då )
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Jag har en tvååring i år. Han har ärvt sin storlek efter mamman. Just nu är han en bra bit över 160 cm fram och högre är så bak. :eek: :eek: :eek: Vet inte var det hela ska sluta. :crazy:

Han travar 1 - 1,5 mil i blandat tempo tre gånger i veckan och sköter det bra och uppträder förnuftigt. Vi bor så att vi skrittar 15 minuter till travbanan och det är då på en ganska hårt trafikerad bilväg (lastbilar, bussar, grävskopor mm), men det är bra för hästarna blir snabbt trafikvana. Tvåårsgossen har aldrig brytt sig om tung trafik peppar, peppar. Idag lastade de upp stora husmoduler på lastbilar när vi skulle förbi, men det bekom honom inte. :love: :love: :love:

Bilden är tagen förra våren. Han är större och grövre idag.

Jargonspringer.JPG
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Jag har en vallack e. Giant chill,som jag aldrig trodde skulle komma i vagn..han var så hingstig tidigt och så jätte harig,så det gick knappt å få på grejjerna..därför kastrerades han efter sommaren:p så fick jag helt plötsligt en häst:banana: jag kör honom 6 km om dagen i jogg stil,ökar på lite på vissa sträckor om det känns bra;) han sköter sig utomordentligt bra,han bestämmer själv när han blir klar för att testa banan:bump:
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Jodå, Stallys familj är tillbaka på arenan...
Här finns 2-åring efter Cooltrain, tränas enligt "americamodellen".
Då sonen barit hos ACL i Orlando och hämtat inspirration.
Vore kul om han premieloppade, men han får själv avgöra, när han vill släppa till.
Snygg hingst,och allt funkar fint,så här långt.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Här finns 2-åring efter Cooltrain, tränas enligt "americamodellen".
Då sonen barit hos ACL i Orlando och hämtat inspirration.

Oh, hur går det till? :bump: :bump: *nyfiken* Vad jag har förstått, så kör de inte så mycket "tung" träning utan mer snabbjobb. Men det kanske är mer för starthästarna?!
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Helt off topic:

Kul att se dig stally, vi har saknat dig!!!! :bump::bump:
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Nä - Jag nöjer mig med "vardagstravet" än så länge.

Kunde ju vara trevligt att ha ett par fungerande starthästar någon gång i framtiden. :angel:

Intalar mig att unghästarna kanske fått bättre förutsättningar än de sönderkörda jag hållit på med förr... :angel:

Om några veckor får Lillan hänga med till banan och jogga! Hon sköter sig ypperligt.
 
Sv: Tvååringarna - Födda -06

Ja suck, tvååringen.... Kbl e: Qvadrigo ue:Forin Brage

Han är tömkörd, vant sig vid träskaklarna men ännu inte dragit dem.
Underlaget här är ömsom hur mycket snö som helst och ömsom ren is :( Han är fortfarande oskodd.
Att sätta för vagn har varit rätt kört faktiskt men insett att premie ÄR inte nödvändigt, men att satsa på kval nästa år blir det iallafall.
Går allt som vi tänkt oss så går han premie i höst, 6-åringen skall kvala i sommar om jag får lite mer sprutt på henne.
 

Liknande trådar

E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Trygg
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp