Bukefalos 28 år!

Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag kan kritisera någon som jag anser gör något som jag inte anser rätt likaså som jag tål att andra tränare kritiserar mig för de tycker jag gör fel. Problemet är att många utomstående inte tål att man kritiserar "de stora" i travet.
Men det är fullt okey att hoppa på en liten amatör.

men det är ju knappast för att det är en amatör som har den här tvååringen som folk reagerar, det hade varit lika stor reaktion om en proffstränare hade gjort så!

ett exempel på det är en häst som en proffstränare här hemma i kalmar har, där jag jobbade och på andra ställen tyckte man bara synd om den då hon bara galopperade och galopperade och startade riktigt riktigt tätt!
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

hos hultman är man alltid ledig två dagar i veckan. antingen är man ledig tisdag & torsdag och jobbar helg eller tvärtom. det tycker jag är ett jättebra upplägg, hade vart jätteglad om jag hade det så när jag jobbade som hästskötare. sen att det är onaturligt stressigt där på kördagarna & att vissa skötare för tillfället står med alldeles för många hästar, är en annan sak...

Precis, men att det är ett litet underskott på skötare kan man ju fixa om man så vill alltså. ;)

när jag jobbade var jag tex ledig bara på söndagar (eller lördagar, jag bestämde själv) i två veckor i streck, och den tredje helgen var jag helledig. finns ju så sjukt mycket att göra i veckorna även om det inte är kördagar.

Tycker det låter riktigt bra i mina öron.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hästarna tränas ju även på söndagar.

Jag förstår inte problemet?
Stig H har söndagar som ledig dag och då körs inte hästarna? Nähä och?
Ska vi anta att träningen läggs upp för hästarna så att det passar med en ledig söndag, precis som att onsdagen är ledig hos en annan tränare?

Jag tror aldrig jag jobbat i ett stall där söndagarna varit stora kördagen, utan på söndagen har man kört dem man har som måste köras, tex korsförlamningshästar eller liknande...

De tränare som enbart kör 2 ggr vecka och bara fort? Är de allihop väldigt oseriösa då? :confused:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Varför ska JAG akta mig ? Det är väl iaf DU som är ute o fladdrar.. Vad ska du då utb dig till , förutom massör? Du förkastar juh hippolog utbildningen bla. En av de högsta utb inom häst du kan ha. En mkt bra sådan.

Jag är utb hästskötare (innehar Europeiskt travhästskötar cert, om vi nu ska glassa med utbildningar hit & dit) på "äldre" da´r. Annars är jag självlärd med den äldre generationens hästskötare som lärare. Tur det, annars hade jag också varit en gnällgök om arbetstider osv..

Du har "hört" mkt om andras upplägg, men har du upplevt det själv för att ha så pass mkt på fötter att du kan kritisera deras upplägg?
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåårsstarter - igen...

håller helt med dig humlan! förstår inte heller problemet.
om vi säger att tisdagar eller torsdagar hade varit ledig dag, vad är skillnaden? har inte hästarna rätt till en riktig vilodag? och självklart tar man ju hänsyn till hästen, det gjorde i alla fall vi, behövde de vila fick de det.

så vet jag att flera andra tränare gör också.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Det var 21 hästar, men de skulle ju inte köras! Att mocka + fodra + ev utsläpp/insläpp åt 21 hästar är fullt normalt och överkomligt.

Precis så, och lufta några av sina egna 7 passhästar var frivilligt. Men man lät dem vila om det nu inte var ngt speciellt med ngn utav dem.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Varför ska JAG akta mig ? Det är väl iaf DU som är ute o fladdrar.. Vad ska du då utb dig till , förutom massör? Du förkastar juh hippolog utbildningen bla. En av de högsta utb inom häst du kan ha. En mkt bra sådan.

Jag är då inte ute och fladdrar men du anser att för att jag inte vill offra mig totalt inte är travmänniska. Där är det du som fladdrar. Jag utbildar mig till fysioterapeut och senare till equi terapeut. Funderar dessutom på en utbildning till djurskydds inspektör, vad det nu har med saken att göra.
Angående hippolog utbildning så är det min åsikt av de jag träffat samt de jag läst om utbildningen.
Fina titlar är ett stort problem i sporten idag tycker jag, tyvärr.

Jag är utb hästskötare (innehar Europeiskt travhästskötar cert, om vi nu ska glassa med utbildningar hit & dit) på "äldre" da´r. Annars är jag självlärd med den äldre generationens hästskötare som lärare. Tur det, annars hade jag också varit en gnällgök om arbetstider osv..

HAHA gnällgök du får mig att skratta helt otroligt. Rätt skall vara rätt vare sig man jobbar med hästar eller med något annat. Om sen folk tycker det är "okey" så är det fortfarande så att hästsport överlag är känt för att underbetala sina anställda + massor med obetald övertid.

Du har "hört" mkt om andras upplägg, men har du upplevt det själv för att ha så pass mkt på fötter att du kan kritisera deras upplägg?

Jag läser travronden ser på reportage på TV står tränarna och ljuger i tv eller på travronden menar du?
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Det var 21 hästar, men de skulle ju inte köras! Att mocka + fodra + ev utsläpp/insläpp åt 21 hästar är fullt normalt och överkomligt.

Jag har inte sagt något annat heller men jag tror inte direkt att det blir samma skötsel av dessa 21 som de 7 du har på vardagarna. Liniment bandage eventuell massage osv osv.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men vad är det med dig egentligen :mad:

Tror du Stig H's hästar vilar nästkommande söndag också ?
Självklart är ju allt flexibelt, även hos Stig H...har han hästar som ska starta på måndag ex så självklart körs ju hästarna på söndag....Men personalen som du själv skriver i sista inlägget måste ju få ha ledigt....och om han har en "vilodag" på söndag fattar jag inte vad spm är så oseriöst med det...mina körs mån, tis, vilar ons( idag) tors, fre och vilar lördag o söndag...OM det inte infaller att dom :
1. Måste gå ett jobb på helgen pga av start
2. Startar måndag.

Flexibilitet är ordet
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

du tycker ju att det är oseriöst att hästarna vilar på söndagar, det innebär ju inte att ALLA hästar vilar på söndagar .
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

du tycker ju att det är oseriöst att hästarna vilar på söndagar, det innebär ju inte att ALLA hästar vilar på söndagar .

Jag tycker det ger ett oseriöst intryck. Inget annat.
Detta verkar folk hänga upp sig på. Lika dant som att jag tycker det är fruktansvärt oseriöst när det kommer en tränare med en skitig sulky på tävlingar. Tycker du eller någon annan det verkar lika konstigt?

Klart att de få som ska starta körs annars hade allt vart mycket konstigt.
 

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: jassica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp