Bukefalos 28 år!

Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Nej men det ger enligt mig ett oseriöst intryck. Stefan Hultman gör inte såhär till exempel. Min åsikt inte någon annans och som jag skrev har jag stor respekt för Stig H men inte på denna punkten.

Ja detta är då standard i de flesta stall jag vet här uppe , iaf hos Solvalla tränarna. När jag jobbade hos PL var det ledig dag för hästarna hela helgen. Köra ngn gjorde man om man ville. För man jobbade ensam var tredje helg på 3 skötares hästar= 21 stycken.

Jim Frick har jag oxå jobbat åt o där hade vi sk foderhelg. Man körde halvdag lördagar, söndagar jobbade en o släppte de som behövdes ut i snurran, sina egna släppte man i hage o körde några om man ville. Sen fodrade man samtliga hästar.

Oseriös verksamhet? Knappast va?

Men jag har vänner i fler storstallar, bla hos just Stig H. Jag återkommer med mer fakta om hur just de arbetar.

Åk upp o jobba hos Hultman ett tag så kan vi diskutera det här sen... Han är allt annat än rolig.

Finner det rätt roande, att du utan några speciella resultat med dina egna kan förkasta topptränares upplägg :grin:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jo men jag var mycket förvånad när jag hörde att söndagar är ledig dag i hans stall. Det gav mig en känsla av oseriös hästverksamhet. Trotts detta har Stig H en stor respekt hos mig men jag vart som sagt mycket förvånad när jag hörde detta.

Ehh, what???
Och VAD är det som gör att det skulle göra att man inte har lika stor respekt för Stig H? Nu får du nog allt förklara dig.
Jag anser det vara helt rätt för både hästar och personal att ha en vilodag i veckan. Helt rätt. Det har absolut inget med oseriös verksamhet att göra. Att du ens tar det ordet i din mun när det gäller Stig H är bara för mycket för mig. Men det är ju inte första gången du kommer med rent korkade värderingar. Eller är det så att i USA har de inga vilodagar och därför är det oseriöst för dig?

Och vad menar du med vilodag? Jag kan inte se att hans hästar startat mindre på söndagar än andra tränares hästar gjort? :crazy:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Förövrigt anser jag att det andra inte handlar så mycket om slit och släng i den bemärkelsen. Visst handlar det om en industri i mångt och mycket men inte sjutton missköter de stora tränarna sina hästar?

Det har jag inte sagt heller. Men däremot sä det du kallar industri är slit och släng, inget annat. "Kasta de hästar som inte duger och ta in en som man tror duger, rinse and repeat.

Alla som har det som yrke vill förstås ha in de bästa hästarna - en förutsättning för att överleva - och då kan i alla fall jag förstå att man skickar iväg en häst som inte har förutsättningarna eller passar in... Har du tillgång till fem boxar och får in en miljonhäst så skickar du troligen iväg den sämsta, eller hur, förutsatt att du vill leva på det eller åtminstone få något till övers? Även om endel tränare kan starta sina hästar hårt i perioder, tycker jag inte att det kan jämföras med ämnet som avhandlas i tråden.

Det är ju klart men det understryker ju bara att en dålig häst är inget värd och åker ut = slit och släng eller hur?

Jag ser sällan tränare av den kalibern du nämner som tar ut hästar som inte klarar sin uppgift.

Inte alls så konstigt i min mening de åker ju ut ur träning innan de "skämmer ut sig" och i bästa fall hamnar hos en tränare som vill ge hästen en chans.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Ja detta är då standard i de flesta stall jag vet här uppe , iaf hos Solvalla tränarna. När jag jobbade hos PL var det ledig dag för hästarna hela helgen. Köra ngn gjorde man om man ville. För man jobbade ensam var tredje helg på 3 skötares hästar= 21 stycken.

Tycker det låter väldigt många hästar att hinna med...
Och att köra om man vill :confused: herregud. Vad är det för tränings upplägg?

Jim Frick har jag oxå jobbat åt o där hade vi sk foderhelg. Man körde halvdag lördagar, söndagar jobbade en o släppte de som behövdes ut i snurran, sina egna släppte man i hage o körde några om man ville. Sen fodrade man samtliga hästar.

Oseriös verksamhet? Knappast va?

Tror inte att facket skulle uppskatta en sådan arbetsgivare om det varit någon annan stans i någon annan arbetskategori. Men tyvärr står ju travet (och mesta delen av all häst/djur verksamhet utanför lagen). Jag anser att det sätter väldigt mycket press på de få som jobbar. Och det går ju inte för inte ut över hästarna i sista hand.

Åk upp o jobba hos Hultman ett tag så kan vi diskutera det här sen... Han är allt annat än rolig.

Därför har han ju de resultaten han har med. Det handlar om resultat inte personal tyvärr.
Jag beundrar hultman över sin verksamhet även om han inte direkt har något dåligt material att börja med.
Jag har jobbat som hästskötare och aldrig i livet igen säger jag bara. Inte en dag skulle jag slava för en lönen och med de arbetstiderna jag värderar min fritid och mina vänner mer än mitt jobb.

Finner det rätt roande, att du utan några speciella resultat med dina egna kan förkasta topptränares upplägg :grin:

Tycker du är så j¤%&/ rolig nu mina hästar kostar inte en tiondel av vad de sämsta hästarna i dessa tränares stallar kostar. De hästar jag ägt har har varit nära på avdankade.
Så är det så konstigt att mina hästar inte presterar något tycker du?
Får man någon gång tag i en häst som kan stå sig i konkurensen kanske det blir andra resultat. (tror att jag har en nu iaf om han återhämtar sig från sin sparkskada villsäga)
De jag tränat har dragit ihop så det nästan gått +-0 och det tycker jag de gjort bra. Jag räknar inte med att få några jätte resultat på mina egna hästar även om jag har en liten förhoppning på den starthästen jag har nu att han kanske kan få gå lite plus.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Tycker det låter väldigt många hästar att hinna med...
Och att köra om man vill :confused: herregud. Vad är det för tränings upplägg?

Men alltså - de flesta hästarna (hos många proffstränare) tränas väl ungefär tre gånger i veckan. Om alla 21 hästarna (fördelat på skötare och tränaren själv) körs måndag, onsdag och fredag så hinner de ju gott och väl med ändå även om de vilar på helgerna. I övrigt startar väl en hel del hästar under V75 och på söndagarna.

När det var reportage om Svanstedt i ett vinternummer för några år sedan så stod det att hans hästar gick TVÅ gånger i veckan, men då gick de riktigt, riktigt tufft. En del gick måndag - torsdag och de andra gick tisdag - fredag. Snacka om fasta dagar.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

*kl*

Hos de flesta tränare jag jobbat för har det handlat om två riktigt tuffa jobb i veckan, sedan däremellan ett lugnare pass - vi talar då om träningsupplägg må-fr. De tuffa jobben har varit inlagda må + to för halva styrkan och ti + fr för andra halvan, som ett exempel. Visst har hästar körts även under helgerna, men då har det antingen berott på någon särskild anledning, som t.ex start, skada eller istället för hage - eller för att den som jobbar har lust helt enkelt. Min uppfattning är att så är upplägget hos väldigt många tränare. Ser inget oseriöst i det.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

När det var reportage om Svanstedt i ett vinternummer för några år sedan så stod det att hans hästar gick TVÅ gånger i veckan, men då gick de riktigt, riktigt tufft. En del gick måndag - torsdag och de andra gick tisdag - fredag. Snacka om fasta dagar.

Sådant upplägg har Lähdekorpi åxå, iaf på hans stora gård i Holm utanför Halmstad.
Sen har han ju några småstall där man kan skräddasy träningen till dom hästar som inte alls fungerar på upplägget i stallet i Holm.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men alltså - de flesta hästarna (hos många proffstränare) tränas väl ungefär tre gånger i veckan. Om alla 21 hästarna (fördelat på skötare och tränaren själv) körs måndag, onsdag och fredag så hinner de ju gott och väl med ändå även om de vilar på helgerna. I övrigt startar väl en hel del hästar under V75 och på söndagarna.

Nu var det helgen inte vardagar med så mycket hästar. Det är rätt lugnt på vardagar det vet jag med 7 hästar var, inte 21.

När det var reportage om Svanstedt i ett vinternummer för några år sedan så stod det att hans hästar gick TVÅ gånger i veckan, men då gick de riktigt, riktigt tufft. En del gick måndag - torsdag och de andra gick tisdag - fredag. Snacka om fasta dagar.

Och så åker rätt många hästar ut som inte tål detta vilket tråden i grunden handlade om att inte slita ut hästarna. Just hos Svanen är det väldigt hårda jobb de går och många tål inte detta, det är en anledning till att han har de framgångar han har. Likaså med KL i Halmstad.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hur ska man kunna lägga upp ett vettigt schema och som skötare orka med att arbeta om man inte vet när man ska vara ledig? Hela vitsen med att ha passhästar är ju för att hästarna ska skötas av en o samma person och köras av en o samma.
Ska alla köra alla hästar så är risken mkt större att nåt händer.
MAn måste ju för skötarnas skull ha en bestämd vilodag.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hur ska man kunna lägga upp ett vettigt schema och som skötare orka med att arbeta om man inte vet när man ska vara ledig? Hela vitsen med att ha passhästar är ju för att hästarna ska skötas av en o samma person och köras av en o samma.
Ska alla köra alla hästar så är risken mkt större att nåt händer.
MAn måste ju för skötarnas skull ha en bestämd vilodag.

Hästarna har ju vilodagar dom med eller hur?
Då kan även skötaren vara ledig. Så har jag fått reda på att det går till hos Hultman. Kanske därför många slutar jobba där med. Jag anser att varje skötare skall ha minst 2 hela dagar ledigt i veckan men jag tycker inte nödvändigtvis att det skall infalla på en söndag. Eller?
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Knapprån

Apropå vilodag...får hästarna inte ens rengjort på söndagarna då?
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Tycker det låter väldigt många hästar att hinna med...
Och att köra om man vill :confused: herregud. Vad är det för tränings upplägg?

Ett mkt bra träningupplägg som bla Jolly Rocket,Nisse Knife,Tricky Woo, Miss Pilaar, Order By Fax mfl följde.
Eftersom hästarna gick snabbjobb mån-tors eller tis-fre o långsam kördes däremellan så kunde de gott få vila helgen. Körde gjorde man om man hade nån som hade lätt för korsis ell ex startade söndag.


Tror inte att facket skulle uppskatta en sådan arbetsgivare om det varit någon annan stans i någon annan arbetskategori. Men tyvärr står ju travet (och mesta delen av all häst/djur verksamhet utanför lagen). Jag anser att det sätter väldigt mycket press på de få som jobbar. Och det går ju inte för inte ut över hästarna i sista hand.

Varför inte? Puttade in mat till alla morgon,lunch & kväll som de ordinarie skötarna ställt iordning dagen före. Hos JF hade man mellan 4-7 passhästar, mäkta jobbigt du. Och betalt för samtliga övertimmar. tom de man satt i bussen till o från travbanan (förutom hemmabanan).


Därför har han ju de resultaten han har med. Det handlar om resultat inte personal tyvärr.
Jag beundrar hultman över sin verksamhet även om han inte direkt har något dåligt material att börja med.
Jag har jobbat som hästskötare och aldrig i livet igen säger jag bara. Inte en dag skulle jag slava för en lönen och med de arbetstiderna jag värderar min fritid och mina vänner mer än mitt jobb.

Och han har inte massproduktion menar du? Hur stort är inte mörkertalet av alla de "Gröna" hästar som inte håller det sk måttet?

Då är du heller ingen riktig hästskötare, eller travmänniska för den delen. Vi som är det talar aldrig om att värdesätta tid. Vi lever med travet. Vilket är ett måste.




Tycker du är så j¤%&/ rolig nu mina hästar kostar inte en tiondel av vad de sämsta hästarna i dessa tränares stallar kostar. De hästar jag ägt har har varit nära på avdankade.
Så är det så konstigt att mina hästar inte presterar något tycker du?
Får man någon gång tag i en häst som kan stå sig i konkurensen kanske det blir andra resultat. (tror att jag har en nu iaf om han återhämtar sig från sin sparkskada villsäga)
De jag tränat har dragit ihop så det nästan gått +-0 och det tycker jag de gjort bra. Jag räknar inte med att få några jätte resultat på mina egna hästar även om jag har en liten förhoppning på den starthästen jag har nu att han kanske kan få gå lite plus.

Jag är en mkt rolig person. Däremot vet jag min begränsning som sk tränare, jag förkastar inte andra tränare o absolut inte de som bevisligen lyckas med sina upplägg. Men jag är en sjuhelvetes hästskötare, som tom får avdankade hästar att tända till.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Knapprån

Apropå vilodag...får hästarna inte ens rengjort på söndagarna då?

På det ena stället fick de det, de som gick i hagen på lördagar gick i walker söndagar o tvärtom.

Hos den andre fick de inte det, utan skötarna fick dubbelboxar på måndagen.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hästarna har ju vilodagar dom med eller hur?
Då kan även skötaren vara ledig. Så har jag fått reda på att det går till hos Hultman. Kanske därför många slutar jobba där med. Jag anser att varje skötare skall ha minst 2 hela dagar ledigt i veckan men jag tycker inte nödvändigtvis att det skall infalla på en söndag. Eller?

hos hultman är man alltid ledig två dagar i veckan. antingen är man ledig tisdag & torsdag och jobbar helg eller tvärtom. det tycker jag är ett jättebra upplägg, hade vart jätteglad om jag hade det så när jag jobbade som hästskötare. sen att det är onaturligt stressigt där på kördagarna & att vissa skötare för tillfället står med alldeles för många hästar, är en annan sak...

när jag jobbade var jag tex ledig bara på söndagar (eller lördagar, jag bestämde själv) i två veckor i streck, och den tredje helgen var jag helledig. finns ju så sjukt mycket att göra i veckorna även om det inte är kördagar.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Knapprån

Apropå vilodag...får hästarna inte ens rengjort på söndagarna då?

vet att hos walmann (vad jag fått höra från fd anställd) så fick man dubbelbox på måndagar.. om nu inte skötaren ville åka dit självmant och mocka på söndagen. men på de flesta andra ställen vad jag vet så mockar man på söndagar.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag är en mkt rolig person. Däremot vet jag min begränsning som sk tränare, jag förkastar inte andra tränare o absolut inte de som bevisligen lyckas med sina upplägg. Men jag är en sjuhelvetes hästskötare, som tom får avdankade hästar att tända till.

Allt jag kan göra då är att lyfta på hatten och säga grattis. Den "sämsta" hästen jag hade gick nytt rekord för mig men fick inte en spänn för det så "tände till" gjorde han men det räckte inte. Inte alltid svart och vitt serru.
Jag kan kritisera någon som jag anser gör något som jag inte anser rätt likaså som jag tål att andra tränare kritiserar mig för de tycker jag gör fel. Problemet är att många utomstående inte tål att man kritiserar "de stora" i travet.
Men det är fullt okey att hoppa på en liten amatör.

Kan dessutom säga såhär har du en tillräckligt bra häst så lyckas du nästan oavsätt hur du gör:grin:. Kan ge ett exempel på en sådan men det skulle röra upp ännu mer bara. :devil:

Då är du heller ingen riktig hästskötare, eller travmänniska för den delen. Vi som är det talar aldrig om att värdesätta tid. Vi lever med travet. Vilket är ett måste.

Jag tycker nog att du skall akta dig för att säga för mycket.
Bara för att jag värderar tid utanför jobbet gör det mig till en vadå?
En sämre människa? :confused:
Eller är det bara de som offrar hela sin (fri)tid som får kalla sig travmänniska? :confused:
Jag är utbildad hästskötare men skulle inte jobba med det idag. Därför utbildar jag mig vidare istället.:D

Hos JF hade man mellan 4-7 passhästar, mäkta jobbigt du. Och betalt för samtliga övertimmar. tom de man satt i bussen till o från travbanan (förutom hemmabanan).

Konstigt en annan fick ett mindre utselnings tillägg när man selade ut inte en krona för en resa på 3-4 timmar enkel väg. JF låter som en rätt så bra tränare att jobba åt. Med överkomligt antal passhästar och betalt för de man gör.:idea:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Nej men det ger enligt mig ett oseriöst intryck. Stefan Hultman gör inte såhär till exempel. Min åsikt inte någon annans och som jag skrev har jag stor respekt för Stig H men inte på denna punkten.

:confused: för att man har lediga söndagar?? det har hultman också?? :confused:
 

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: jassica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp