Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

a

Ja tydligt men om folk vill visa hänsyn så fortsätter dom inte att prata miljöfrågor och skötselråd när det inte är det jag efterfrågar. Men var och en gör ju som den vill.
Nu är du ju bara trådstartare, och inte trådägare, och som en trådstartare så är det nog lite utanför din kontroll över var din tråd tar vägen nånstans. Om du vill styra tråden lite bättre, får du nog fylla på med mer information så att vi börjar diskutera lite mer specifikt efter din pipa.
 
@MarieJ Men vad mer råd kan folk ge än att reklamera? De har inte gett infon så alltså bör det vara giltiga skäl att reklamera, den funkar inte för normal användning. Vill du inte reklamera så återstår ju att köra med utfyllnadstvätt (som du inte vill) eller köpa en ny och slänga den gamla (vilket jag inte hade velat utan att testa att reklamera).

Det finns ju inte så mycket mer att säga om ursprungsfrågan, så varför kan inte folk få prata sidospår om de vill?

Frågan är om detta är vanligt då jag aldrig ha tänkt tanken.
Har läst instruktionsboken nu och i en av dom sista sidorna står att det kan bli obalans i centrifugen med för lite kläder eller för få och tunga. Men är man skyldig att läsa hela instruktionsboken är ju då frågan jag behöver svar på.
 
Nu är du ju bara trådstartare, och inte trådägare, och som en trådstartare så är det nog lite utanför din kontroll över var din tråd tar vägen nånstans. Om du vill styra tråden lite bättre, får du nog fylla på med mer information så att vi börjar diskutera lite mer specifikt efter din pipa.

Som sagt var och en svarar ju som dom vill men det jag undrade var om detta är vanligt.
 
Smart du! Jag har aldrig hört talas om att man inte kan tvätta som man vill så därför frågade jag inte.

Jag frågade inte det när vi köpte tvättmaskinen, tvättar full maskin minst nio gånger av tio.

En av få gånger jag kan komma på att jag tvättat ytterst lite var nog när min systerson var bebis på besök och vi på grund av kräkincident snabbt ville tvätta upp några bebiskläder. Det funkade utan problem (har en Siemens).

Har du inget snabbprogram?
 
Ang. hur varmt man tvättar: jag tvättar handdukar och disktrasor i 90 grader. Dessutom torktumlar jag ibland under vintern eftersom jag bor i en liten etta och det tar över två dygn att få tvätten torr + att jag har väldigt kallt inne så torktumlaren bidrar med värme. Gräsligt va? :p
 
Jag frågade inte det när vi köpte tvättmaskinen, tvättar full maskin minst nio gånger av tio.

En av få gånger jag kan komma på att jag tvättat ytterst lite var nog när min systerson var bebis på besök och vi på grund av kräkincident snabbt ville tvätta upp några bebiskläder. Det funkade utan problem (har en Siemens).

Har du inget snabbprogram?
Jo och dom krånglar minst lika mkt.
 
Frågan är om detta är vanligt då jag aldrig ha tänkt tanken.
Har läst instruktionsboken nu och i en av dom sista sidorna står att det kan bli obalans i centrifugen med för lite kläder eller för få och tunga. Men är man skyldig att läsa hela instruktionsboken är ju då frågan jag behöver svar på.

Men alltså, det är väl bara att reklamera? Varför behöva få svar på frågan, det gör ju varken från eller till? Reklamera och tryck på att den inte duger till vardagligt bruk och att det inte meddelats tydligt från försäljaren.
 
Det har vi tyvärr ingen.
Frågan är om detta är vanligt då jag aldrig ha tänkt tanken.
Har läst instruktionsboken nu och i en av dom sista sidorna står att det kan bli obalans i centrifugen med för lite kläder eller för få och tunga. Men är man skyldig att läsa hela instruktionsboken är ju då frågan jag behöver svar på.

Du HAR ju fått svar?
 
Men alltså, jag hade ringt direkt påtalat problemet och ifrågasatt varför det är så och visar det sig att det är normalt för just den maskinen att inte vara kapabel att tvätta annat än fulla maskiner så 1) har jag inte fullgjort min undersökningsplikt och 2) framstår som lite "blond" och visar det sig att den ska klara av att tvätta även halvfulla maskiner så reklamerar jag.

Big deal liksom..
 
Och då har jag ingen rätt att reklamera för jag visste inte att en maskin kunde funka så ens så nej jag undersökte inte saken och i instruktionsboken långt bak står det att maskinen kan protestera mot för lite tvätt, alltså funkar maskinen så.

Man lär av sina misstag men det här blir ett dyrt sånt.
 
Vill tillägga till ämnet, med anledning av @Gnist senaste inlägg att åtminstone min Whirlpool klarar att köras halvfull. Jag har haft problemet att den inte centrifugerade vid ett tillfälle och det var när jag tvättade en bärsjal (5 meter tyg i ett stycke). Enligt specifikationen på Whirlpools hemsida ska min maskin klara 1-7 kg tvätt. Har inte vägt sjalen men tänker mig att det var det faktum att den var i ett stycke som gjorde att det krånglade, snarare än dess vikt.
 
Och då har jag ingen rätt att reklamera för jag visste inte att en maskin kunde funka så ens så nej jag undersökte inte saken och i instruktionsboken långt bak står det att maskinen kan protestera mot för lite tvätt, alltså funkar maskinen så.

Man lär av sina misstag men det här blir ett dyrt sånt.
Oavsett vilket så ska du reklamera. Vad har du att förlora?
Antingen får du rätt och då är allt frid och fröjd eller så får du det inte och då är läget som det är.
 
Ja
Vill tillägga till ämnet, med anledning av @Gnist senaste inlägg att åtminstone min Whirlpool klarar att köras halvfull. Jag har haft problemet att den inte centrifugerade vid ett tillfälle och det var när jag tvättade en bärsjal (5 meter tyg i ett stycke). Enligt specifikationen på Whirlpools hemsida ska min maskin klara 1-7 kg tvätt. Har inte vägt sjalen men tänker mig att det var det faktum att den var i ett stycke som gjorde att det krånglade, snarare än dess vikt.
Ja i min bruksanvisning står det att ett tungt plagg kan ställa.
Ska kolla om det står ngnstans det som kan motsvara ditt 1-7 kg.
 
Frågan är om detta är vanligt då jag aldrig ha tänkt tanken.
Har läst instruktionsboken nu och i en av dom sista sidorna står att det kan bli obalans i centrifugen med för lite kläder eller för få och tunga. Men är man skyldig att läsa hela instruktionsboken är ju då frågan jag behöver svar på.
Jo, fast obalans är ju en sak, då skumpar maskinen lite, men någon form av centrifugering kör den ju. Det är ju inte så att den låter bli att centrifugera om det är lite tvätt. Ibland centrifugerar maskinen till och med bättre med lite tvätt än med flera stora plagg.

Och nej, jag har i mitt 55-åriga liv aldrig hört talas om att man inte skulle kunna använda en tvättmaskin både full, halvfull eller med enstaka plagg.
Det står ju till och med i vissa plagg att de ska tvättas separat första gången!

Jag repeterar det jag skrev förut. Reklamera!
 
...att åtminstone min Whirlpool klarar att köras halvfull. Jag har haft problemet att den inte centrifugerade vid ett tillfälle och det var när jag tvättade en bärsjal (5 meter tyg i ett stycke). Enligt specifikationen på Whirlpools hemsida ska min maskin klara 1-7 kg tvätt. Har inte vägt sjalen men tänker mig att det var det faktum att den var i ett stycke som gjorde att det krånglade, snarare än dess vikt.
Jag är övertygad om att en tvättmaskin saknar tillräckligt med själsliv för att göra skillnad på ett stycke tyg i fem meters längd, och samma tygstycke uppklippt i fem stycken tyg på vardera en meter i längd.
 
Jo, fast obalans är ju en sak, då skumpar maskinen lite, men någon form av centrifugering kör den ju. Det är ju inte så att den låter bli att centrifugera om det är lite tvätt. Ibland centrifugerar maskinen till och med bättre med lite tvätt än med flera stora plagg.

Och nej, jag har i mitt 55-åriga liv aldrig hört talas om att man inte skulle kunna använda en tvättmaskin både full, halvfull eller med enstaka plagg.
Det står ju till och med i vissa plagg att de ska tvättas separat första gången!

Jag repeterar det jag skrev förut. Reklamera!
Jag är lika gammal som tanten, och kan därför med emfas säga att det statistiska urvalet på 50+-människor i denna tråd göra gällande att givet fenomen är helt okänt för oss i Flashing Zero Generation.
 
Säger som flera andra, Reklamera! Och tänk på nästa gång en tvättmaskin ska köpas, att fråga vad den klarar av... Vet man med sig att man tvättar få plagg åt gången, kanske man ska dubbelkolla med säljaren att maskinen klarar av det, likaväl som om man ska ha maskinen till tex att tvätta hästtäcken så kollar man av att maskinen klarar av den vikten/volymen....
 
Jag är övertygad om att en tvättmaskin saknar tillräckligt med själsliv för att göra skillnad på ett stycke tyg i fem meters längd, och samma tygstycke uppklippt i fem stycken tyg på vardera en meter i längd.
Ett stort tygstycke kan skapa obalanser i trumman på ett annat sätt än mindre bitar som rimligen fördelar sig jämnare i trumman (som det också står om i manualen TS refererat till).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 232
Senast: Elo
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 196
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 889
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp