Tydliga tecken på löp?

Aliide

Trådstartare
Alla tikägare, nu vill jag veta hur era tikar beter sig innan löp. När ni är säkra på att "Nu är det dags". Ungefärlig tid innan ett visst beteende osv :D

Min lilla mallenuttflicka ska löpa sitt andra löp. Löpet "skulle" (6 månader)komma i februari, men hon har behagat knipa. Nu ska hon göra sitt MH på Söndag och med min vanliga otur lär hon börja den morgonen... :crazy:

Tecken som kommit; Fällde ur all päls innan jul, satt ny päls i slutet på januari. Kissar oftare än vanligt (ibland, vissa dagar ja, andra nej..), trött och slö. Sista veckan nu har hundfan sovit. Vilket innebär att hon är 1. Döende. 2. Löp på väg ;)
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Visst blir man chockad när dom faktiskt sover och gör det för att dom inte orkar något annat? :crazy:

Grima började löpa igår, men innan dess har jag gått i en evighet och väntat på att hon skulle löpa. För tre veckor sedan sov hon hela veckan ut. Helt väck, jag trodde också att hon var döende :rofl: , hon var slö på träning. Fattade inget man sa..ja herregud. Päls har hon fällt som bara en schäfer kan göra..och grabbarna har luktat lite mer än vanligt på henne (min tränares hund försökte sätta på mig när jag var inne på en fika, jag luktade ju precis som Grima :crazy: ) ..Äntligen löper hon! (Något jag aldrig trodde att jag skulle säga)
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Hon har rätt tjocka byxor så kärstin syns inte så väl alla gånger, men jag kikade en gång när hon sov på rygg och då tyckte jag att ..den var lite plufsig :angel:
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Hon har rätt tjocka byxor så kärstin syns inte så väl alla gånger, men jag kikade en gång när hon sov på rygg och då tyckte jag att ..den var lite plufsig :angel:

Plufsig Kärstin.. det har min med! Men när var det du tittade efter den gången? Inte 6 dagar innan löp hoppas jag :D
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Krake! Jag ahr precis samma problem! :crazy:
Min har börjat fälla ur all under ull nu, och hon "skvätt kissar" lite grann...annars har jag inte märkt något. Ett litet tecken är att mamma och pappas Schäfer i huset brevid har också börjat "skvätt kissat" då de löpte nästan samtidigt sist..

Som BARA var för 3-4 månader sen (snälla löp inte!)
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Innan unghunden löpte första gången (hon har bara löpt en gång) så kissade hon jätteofta och dagarna innan hon började löpa ville hon ut en gång i timmen :crazy: Det var som att ha en pluttvalp igen, fast som sa till att hon ville ut. Direkt svullen blev hon inte förrän hon kom in i höglöp. Hon lyssnade också sämre än vanligt i ungefär en vecka innan löp och jag tänkte under hela den veckan tankar i stil med: "men vad tusan? löper hon nu eller?" och kollade med lite papper där bak tusen gånger..

När det gäller gammeltiken så kollar jag faktiskt inte efter tecken på löp :o Hon börjar alltid löpa runt helgen den 3e veckan i januari och sedan nästan på dagen 6 månader efter det, så jag vet precis när hon ska löpa. Skitpraktiskt! (Dock kan jag lova att om jag någon gång igen skulle anmäla henne till tävling, så skulle hon pricka in tävlingsdagen med löp..)
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Min börjar ca. 2-3 veckor innan markera överallt, typ varannan meter när vi är ute :angel:, hon lyssnar också sämre eftersom hon är så upptagen med att nosa överallt, hon beter sig även som en hanhund och "smackar" när hon nosar där nån annan hund markerat ( :crazy: ) , ungefär 1-2 veckor innan så blir hon lite personlighetsförändrad, från att inte vara rädd för nåt alls kasta sig åt sidan om nån smäller i en bildörr i närheten osv. :grin:, några dagar innan börjar det se ut som nån har tryckt fast en kanelbulle därbak och dagen innan löp blir vulvan lite hård och sen är det igång med blödandet...
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Min börjar ca. 2-3 veckor innan markera överallt, typ varannan meter när vi är ute :angel:, hon lyssnar också sämre eftersom hon är så upptagen med att nosa överallt, hon beter sig även som en hanhund och "smackar" när hon nosar där nån annan hund markerat ( :crazy: ) , ungefär 1-2 veckor innan så blir hon lite personlighetsförändrad, från att inte vara rädd för nåt alls kasta sig åt sidan om nån smäller i en bildörr i närheten osv. :grin:, några dagar innan börjar det se ut som nån har tryckt fast en kanelbulle därbak och dagen innan löp blir vulvan lite hård och sen är det igång med blödandet...

Kunde lite låta bli att skratta högt åt din detaljerade beskrivning! Du förstod precis hur exakt jag ville se tider och beteenden :D:bow:

Min är också som en hanhund just nu. Det ska nosas precis överallt och väldigt länge på varje fläck dessutom. Gärna slicka lite i snuskdofterna också.. Men jag ber till högre makter att hon väntar 6 dagar!
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Min börjar ca. 2-3 veckor innan markera överallt, typ varannan meter när vi är ute :angel:, hon lyssnar också sämre eftersom hon är så upptagen med att nosa överallt, hon beter sig även som en hanhund och "smackar" när hon nosar där nån annan hund markerat ( :crazy: ) , ungefär 1-2 veckor innan så blir hon lite personlighetsförändrad, från att inte vara rädd för nåt alls kasta sig åt sidan om nån smäller i en bildörr i närheten osv. :grin:, några dagar innan börjar det se ut som nån har tryckt fast en kanelbulle därbak och dagen innan löp blir vulvan lite hård och sen är det igång med blödandet...


Äe fyfan vilket uttryck!!! :rofl::rofl::bow::rofl:
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Krake! Jag ahr precis samma problem! :crazy:
Min har börjat fälla ur all under ull nu, och hon "skvätt kissar" lite grann...annars har jag inte märkt något. Ett litet tecken är att mamma och pappas Schäfer i huset brevid har också börjat "skvätt kissat" då de löpte nästan samtidigt sist..

Som BARA var för 3-4 månader sen (snälla löp inte!)

Någon sa till mig att 1-2 månader efter urfällning börjar dom löpa. Men vaddå, 30-60 dagar.. Det är ju inte så jädrans exakt :crazy:
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Någon sa till mig att 1-2 månader efter urfällning börjar dom löpa. Men vaddå, 30-60 dagar.. Det är ju inte så jädrans exakt :crazy:

Då har min Bula glömt att kolla almenackan! :D Hon fällde ur något djävulskt i Oktober, har löpt en vecka nu. På Bulan märks det inte nämnvärt fysiskt att det är löp på gång, iaf inte denna gången (bara haft henne två löp) men hon har vart helt kocko i huvudet senaste månaden så jag antar att det kan haft med löpet att göra.

B.la mer reserverad mot hundar ute, sjukt mammig med katten (försökt bära runt på kattstackaren som protesterat rent vansinnigt), kissat /bajsat inne har hon gjort och det är inte riktigt likt henne.
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Min tik (pointer) svullnar där bak vid löp, och det syns väldigt tydligt, antagligen eftersom hon inte har något långt hår att dölja det i ;) Sen blir hon allmänt kocko i skallen, helt okontaktbar, och sne mer gnällig än vanligt.
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

2månader innan löp fäller hon nåt enormt! När hon fällt klart ser hon näst intill ut som en nakenhund;)
Konstigt nog är hon alltid roligast att jobba med innan löp, då är hon pigg och alert och ger järnet i allt. Så man vet att när hon är riktigt i gasen då kommer ett löp max 2mån senare:D
Hon pinkar var och varannat steg hon tar, lyfter till och med på benet för att riktigt markera att hon är på G.
Svullen blir hon när hon går in i höglöpet (åtminstonde då man ser det tydligt).
Löpet brukar hålla i sig i ganska exakt 3veckor och när det är över har jag en hund som inte vill göra någonting. Slö och håglös, och det är i det stadiet hon befinner sig i nu.
 
Sv: Tydliga tecken på löp?

Min löper 1 gg om året. Hon skulle löpa i Juni, men icke, det kom igång i mars. Jag kan ju föruton hennes vanliga tecken se innan hon ska löpa på grund av min sexuellt obegåvade hanhund luktar på henne mycket.

* Hon blir jättesvullen "där bak" (enormt, det blir som en stor flärp som hänger...)
* Hon kissar överallt, markerar som den hormonstinnaste hanhunden i kvarteret.
* Juckar på allt.
* Äter dåligt (vanligtvis så kastar hon i sig mat som en galning).
* Leker jättemycket. (och viftar med rumpan framför som för att påkalla intresse)
* Sover en hel del.
 
Lyfter den här tråden eftersom mina misstänkta tecken på löp inte nämns.

Jag har ju bara haft tösen lite mer än en månad, så det är svårt att se små ändringar i hennes beteende. Dessutom är det hennes första löp så inget att hämta från uppfödaren i den frågan.

Det jag har märkt i hennes beteende är att det tar otroligt lång tid innan hon hittat exakt rätt ställe att kissa på. Vi kan hinna gå långt innan hon kör ner nosen i gräsmattan i ett spår som hon sedan kan följa i all evighet innan hon tillslut sätter sig. Ibland sätter hon sig men ångrar sig och flyttar sig lite till och fortsätter. Även med bajsandet har det blivit såhär men inte alls lika illa.

Utöver detta slickar hon sig väldigt mycket runt/på vulvan. Jag har varit där och både tittat och torkat med lite papper, men inget blod.

Eftersom jag har henne på foder är jag livrädd att ska missa löpet :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Kratus
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hundhälsa Min tik började löpa i onsdags, inte så hon blödde, men svullen vulva och lite blodblandade ”flytningar” som det brukar vara innan det...
Svar
0
· Visningar
2 403
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: Jensa75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp