Bukefalos 28 år!

Ulltäcke vs. stalltäcke med andasfoder

A

Axelle

Under vintern som varit har jag använt Nellans stalltäcke ute i hagen under vintertäcket när det varit som allra kyligast. Jag är nöjd med stalltäcket på alla sätt och vis, förutom att den sortens andasfoder det är fodrat med ger något alldeles förskräckligt med bogskav. Valacken i stallet har ett vintertäcke med samma slags foder (båda täckena är från Sverigetäcken) och han har också hemska bogskav.
Så nu undrar jag hur ulltäcken är att ha under ett annat täcke under riktigt kalla dagar. Några erfarenheter? Skaver ull mindre än detta andasfoder? :confused: Ska isf köpa ett sådant till nästa vinter. :)
 
Beror helt på hur täcket är skuret men ulltäcken är annars superbra täcken tycker jag! DE värmer ju även om de blir blöta/fuktiga och andas bra. Håller typ hur länge somhelst. Men skärningen är ju viktigast för om det ska skava eller inte. Bogspännet bör sitta ganska högt upp och halslinningen också så att det "spända" kommer ovanför bogen så gott det går om du förstår vad jag menar.

Sen finns det ju olika sorters ull med olika, ja, grovhet, alltså rent (kan inte fackspråk när det gäller ull...) strukturmässigt. En del är jättemjuka! Skulle satsa på helull och inte blandat.
 
Ok. Har också fattat så långt som att passformen är det viktigaste, men jag upplever att stalltäcket sitter himla bra och ändå skaver tack vare det där fodret. Skulle iofs kunna vara lite högre skuret... Glider kanske bak en aning så att det blir spänt över bogen... *Fundera* Tycker överlag att täcken som går upp en bit över halsen inte hamnar liga tight över bogen. Finns det ulltäcken som går upp en bit på det sättet? :confused:
 
Jag vet inga ulltäcken som går upp en bit på halsen. Tyvärr verkar ull tappa i popularitet... Fleece finns alldeles säkert. Det går inte att lite lätt sy till täcket? På stalltäcken behöver man ju inte oroa sig för att sömmarna ska ta in vatten.
 
Jag har ett ylletäcke från mia's, som inte skaver (inga av mina täcken skaver på pållan)
Vet heller inget ylletäcke som går upp i halsen. Mitt är ganska kraftigt, o ganska varmt (om man jämför med fleecetäcke el annat svettäcke). Tkr det både värmer bra o funkar som bra svettäcke när det inte är jättevarmt, då åker fleecetäcke el hansbos combitäcke på istället.
Ylle under utetäcke i hagen tkr jag funkar jättebra.
 
Tyvärr är jag inte så duktig på det där med syslöjd, och eftersom jag är nöjd med täcket i övrigt så låter jag nog det vara... Annar sås kanske jag förstör det! :crazy: Skulle inte förvåna mig det minsta. :p Det får nog bli ett ulltäcke. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 566
B
Utrustning Jag ska nästa vecka flytta min ulliga lilla häst till ett nytt stall. Där kommer han att få stå i utebox, i all fall i ett litet tag...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Bubben91
·
A
Utrustning Nu är jag i desperat behov av hjälp... I höstas införskaffade jag ett nytt vintertäcke eftersom jag hade planer på att klippa Nellan...
Svar
6
· Visningar
798
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp