Bukefalos 28 år!

Undulater!

G

Gelehallon

Hej allihopa! Undulater är ämnet!:laugh:

Som sagt undulater.. jag har själv 5st undulater som är riktigt goa. :p
Jag har inte hört talas om några på länge som har undulater men NU är det dags att snacka om dom! :D Har du undulater? Vill du ha? Haft? Eller om du har några frågor? Berätta allt ;)

/Gelehallon! :heart
 
Sv: Undulater!

Jag hade en undulat när jag var liten :D Han hette Sune och jag älskar verkligen undulater, funderar på att skaffa en igen. Han var lite speciell dock, hade underbett xD hehe, när han var mindre fick vi klippa den ibland hos en veterinär, men sen fixade han det själv. Han fick även näbbsvamp och pga underbettet och näbbsvampen var han väldigt rädd för händer (veterinerer som tagit tag i honom och gett honom sprutor var ingen bra erfarenhet, tyckte Sune). Snacka om att mina föräldrar blev lite sura när undulaten hade flera tusen kronors veterinärkostnad, hade varit mycket billigare att köpa en ny.... men man kunde ju inte avliva Sune bara sådär, jag blev helt förtvivlad bara de ens nämnde det... :(

Han blev iaf en åtta år tror jag. :)
 
Sv: Undulater!

Jag hade en undulat när jag var liten :D Han hette Sune och jag älskar verkligen undulater, funderar på att skaffa en igen. Han var lite speciell dock, hade underbett xD hehe, när han var mindre fick vi klippa den ibland hos en veterinär, men sen fixade han det själv. Han fick även näbbsvamp och pga underbettet och näbbsvampen var han väldigt rädd för händer (veterinerer som tagit tag i honom och gett honom sprutor var ingen bra erfarenhet, tyckte Sune). Snacka om att mina föräldrar blev lite sura när undulaten hade flera tusen kronors veterinärkostnad, hade varit mycket billigare att köpa en ny.... men man kunde ju inte avliva Sune bara sådär, jag blev helt förtvivlad bara de ens nämnde det... :(

Han blev iaf en åtta år tror jag. :)

Ojdå. Han var speciell kan man säga! :) Sune - vilket gulligt namn. :angel: Han blev väldigt gammal 8år - WOW! :eek: Vad hade han för färg? ;)
 
Sv: Undulater!

Jag hade när jag var liten. en blå hane och en gul hona. Putte&Polly. Putte levde hur länge som helst. Minst 10 år. Jag hann iallafall flytta hemifrån och sen levde han några år efter det. Nu i vuxen ålder skulle jag faktiskt aldrig skaffa burfåglar eftersom jag känner mig så illa berörd av fåglar i bur. Det känns så fel.
 
Sv: Undulater!

Jag hade när jag var liten. en blå hane och en gul hona. Putte&Polly. Putte levde hur länge som helst. Minst 10 år. Jag hann iallafall flytta hemifrån och sen levde han några år efter det. Nu i vuxen ålder skulle jag faktiskt aldrig skaffa burfåglar eftersom jag känner mig så illa berörd av fåglar i bur. Det känns så fel.

Men fåglar i bur har ju alltid varit i bur. Dom vet ju inte att det finns ett liv utomhus.

Mina fåglar får flyga runt i huset varje dag.
Men dom trivs mest i buren.;)
 
Sv: Undulater!

Nej :( finns inte rosa, oranga, svarta eller röda. Däremot finns det blå som går i lila: viol.
Annars är det bara olika sammansättningar, teckningar, nyanser av de färger du redan nämt. Och grått.

Det finns en fågel som kallas bourke's parrot som du kan googla på om du vill ha en rosa, undulatliknande fågel dock. Snubblade förbi denna när jag letade efter rosellor så jag vet ingenting mer om den än vad den heter och hur den ser ut:
vfkpbn.jpg


Själv har jag/haft:
En gul lutino
Två gulmaskade blå (varav en är skarp i färgerna och den andra åt det lila/gulvinge hållet)
En skuggvinge kobolt
En ljusgrön, naturfärgad
En blå

Ska försöka fixa bilden senare :D
 
Senast ändrad:
Sv: Undulater!

Åh! Jag hade en underbar undulat för ca 10 år sedan! Han var så rolig!
Varje morgon väckte han mig rätt tidigt genom att bita mig i örat :D han bet aldrig annars, men tyckte jag skulle vakna.

Han hade ett litet träd, en gren jag hade gjutit fast i en kruka, som han alltid satt i och tjattrade, i buren sov och åt han bara.

När vi tittade på tv flög han till vardagsrummet och satt där och tjattrade, han skulle alltid vara med. Han var hur tam och go som helst. Kom alltid när man ropade på honom. Tyvärr fick han ngn inre blödning och dog på djursjukhuset samma natt. Det gick väldigt fort och jag sörjde honom länge. :cry: Tror bara han blev 3 år om jag minns rätt. Men så underbar:love:
Han var blå med en vit "mössa" på huvudet
 
Sv: Undulater!

Haha ja de är så speciella! Vad gullig han verkade :) och man blir så himla, himla ledsen när de dör :(.
Våran Pjodde landade brevid en i sängen och skrek och kvittrade tills man gick upp, sen skulle han vara med och äta frukost också ^^. Brukade leka jage med honom, man sprang ifrån honom så flaxa han efter. Han fick tyvärr en tumör och dog som 6åring...
 
Sv: Undulater!

Mina är helt lösa morgon till kväll, stänger in dem i buren (100x40x50) efter att de flugit in för natten och släpper ut dem på morgonen igen. Vilket betyder att de har ungefär 206 kvadratmeter att flyga omkring på hela dagarna...

Därtill behöver de aldrig svälta, eller vara rädda för rovfåglar, de är friska och de har leksaker som de leker med och de har en kamrat att tjattra och gulla med.

Vad är det som är illa med det?
 
Senast ändrad:
Sv: Undulater!

Jag hade undulater när jag bodde hemma. Bland annat så hade jag en ljusgrå undulat som jag köpte som hane men som senare visade sej vara en hona!! ?
Den hade blå färg på "näsan" men senare blev den beige. :eek:
Har aldrig varit med om det och jag har haft ett tiotal undulater.

Men just denna ljusgrå som hette Bellman men som fick heta Bella sedan, var jättetam. Hon var ute och flög i rummet hela dagarna och flög in i sin bur när det blev kväll.
När jag badade satt hon på badkarskanten och det hände mer än en gång att hon drattade i! :D
När jag var sjuk satt hon på täcket ovanpå och sov.
SOM jag saknade denna pippi när hon dog. :cry:
Undulater är härliga djur!! :love:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 821
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp