Bukefalos 28 år!

Ung häst trots

A

angelhorse

min unghäst trotsar ,när jag ska gå och öva lite ledarskapsövning i kväll inget jobbigt bara gå,stanna och sväng .häst skrället reser 4 ggr rakt upp (ren trots)men han hotar mig aldrig ,dvs sparkar eller försöker slita sig.Jag drar ner honom och fort sätter ,vi håller på ca 45 min och när han ger sig så går vi in.han är inte rädd eller har ont utan det är bara JAG VILL INTE.Jag låter honom inte vinna..Men ibland blir jag så trött och skulle vilja höra er med egna erfarenheter av trots och hur ni löste det...:crazy:
 
Sv: Ung häst trots

jag tycker du verkar ha god inställning redan nu men den kan ju bara bli bättre=)
Fortsätt träna på samma sätt så snart inser han att det är du som är ledaren. Men börjar du bli skrämd av att han reser sig hade jag haft med mig en pisk bara för att markera att det inte är tillåtet med dessa dumheter! en stegrande häst är alltid farlig om han inte gör det på ledarens kommando förståss. Min häst reste sig ett par ggr vid longering och hon blev väligt hotfull och gick emot mig å sparkade med frambenen, jag var som tur var redo med långpiskan i handen att jag gick emot henne och rappade ett par ggr, sen gjorde hon aldrig så mer! Låter kanske bryskt men vad ska man göra i stundens rädsla, för rädd blir man ju såklart!
Kämpa på och lycka till!
 
Sv: Ung häst trots

Hade en D- ponny so tråtasde gen om att hon skulle inte in med mig från hagen.. Hon stälde sig på bakbene o sparkade med hovarna.. Hon stälde sig upp när jag red henne mellan padoken o ridhuvset.. Glas halt var de där i mellan kände hur hennes ben gled isär.. Hon började nita på hinder o efter deta har jag blivit rädd för att hoppa högre hinder..
 
Sv: Ung häst trots

tack för stöd,det jag upplever med min häst är att han reser sig för att verkligen göra sin röst hörd när han upplever att jag struntar i hans trots och fortsätter övningarna.Han är inte svår att få ner ,ett lätt ryck i grimman så går han ner och han är inte aggresiv mer osäker eftersom jag hanterar honom själv utan flocken på kvällen när dom andra står inne och äter men det måste man ju kunna göra ,jag vill ha en självständig häst som går att rida ut på själv mm.
Han reser sig dock aldrig när jag rider då är det bara unghäst bus men det går över med tiden.

Min fråga ,ska jag hålla på med honom varje dag (5år) blir det bättre eller sämre tror ni,nu har jag efter tränar tips låtit honom tagit det lugnt eftersom han tappar tänder,päls mm.Dvs ridit bara ett par ggr i veckan,i nu läget vill jag inte gå ut och gå med honom utan tränar i paddocken(led övningar mm)
 
Sv: Ung häst trots

Tänk på att en unghäst behöver sina vilodagar, för att smälta vad den har fått göra. Förövrigt så tar tandbyte, pälsfällning samt uppbyggnad av muskler mycket på dem.
 
Sv: Ung häst trots

min unghäst trotsar ,när jag ska gå och öva lite ledarskapsövning i kväll inget jobbigt bara gå,stanna och sväng .häst skrället reser 4 ggr rakt upp (ren trots)men han hotar mig aldrig ,dvs sparkar eller försöker slita sig.Jag drar ner honom och fort sätter ,vi håller på ca 45 min och när han ger sig så går vi in.han är inte rädd eller har ont utan det är bara JAG VILL INTE.Jag låter honom inte vinna..Men ibland blir jag så trött och skulle vilja höra er med egna erfarenheter av trots och hur ni löste det...:crazy:

Jag tycker att du verkar vara på helt rätt spår.
Använd longerlina om du inte redan gör det för att inte hamna i vägen om han reser sig. Att inte låta honom komma undan arbetet är en bra metod. Precis som du gör.
Min unghäst reste sig ett par gånger då jag tömkörde honom precis i början då jag fått honom. Det jag då gjorde var att jag konsekvent fortsatte kräva samma sak av honom. Han fick inte lära sig att det lönade sig att stegra. Han har inte gjort det sedan dess heller.

Precis som det redan sagts i inlägget ovan behöver unghästar vilodagar. De behöver reflektera över vad de lärt sig. Upplever med min unghäst att det är under vila poletten trillar ned. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ung häst trots

Och jag blir så trött när jag läser sånna här trådar.

Hästar kan inte tänka logiskt, punkt jä*la slut.
Hästar trotsar inte, de reagerar. Någonting du gör, får din häst att ta ett beslut att stå på bakbenen, det är inte "för att han inte vill" hästar tänker inte så.
Jag har också en femåring, skulle han vid hantering stå på bakbenen så skulle jag vara väldig bekymrad på vad som är fel, men jag skulle aldrig skylla på hästen.

Ta hjälp av någon kunnig innan du slår ihjäl dig.
 
Sv: Ung häst trots

Jag tror att min unghäst gjorde det för att han inte förstod vad jag ville ha av honom. Förmodligen kände han sig pressad och valde att resa sig för att försöka komma undan. Absolut var det mitt fel, jag krävde antingen för mycket, eller på ett lite för otydligt sätt. Dock fortsatte jag att kräva att han skulle lyssna till tömmarna, (gå åt höger, gå åt vänster osv) eftersom han annars lärt sig vilket beteende som innebär att alla jobbiga krav upphör. Nästa gång jag jobbade honom gjorde jag det på ett annat sätt. Med flera vilodagar varje vecka.

Jag tror inte heller att hästen tänker "nä nu jävlar har jag ingen lust, så nu hittar jag på någonting." Däremot är de mottagna för inlärning, och att de lär sig att resa sig då det blir förvirrande eller jobbigt är inte kul. Man måste självklart själv också vara uppmärksam och inte kräva aldelens för mycket av dem.
 
Sv: Ung häst trots

summan av alla vettig svar verkar vara att vara bestämd och konsekvent.Ikväll var han mattes gull.Det kanske hjälpte igår iallafall.....:bow:
 
Sv: Ung häst trots

Och jag blir så trött när jag läser sånna här trådar.

Hästar kan inte tänka logiskt, punkt jä*la slut.
Hästar trotsar inte, de reagerar. Någonting du gör, får din häst att ta ett beslut att stå på bakbenen, det är inte "för att han inte vill" hästar tänker inte så.
Jag har också en femåring, skulle han vid hantering stå på bakbenen så skulle jag vara väldig bekymrad på vad som är fel, men jag skulle aldrig skylla på hästen.

Ta hjälp av någon kunnig innan du slår ihjäl dig.


och jag blir så trött på folk som inte kan acceptera andras åsikter. Vad ger det dig att vara medlem här och diskutera när du förstör andras diskussioner!! Jag tror en häst trotsar, jag tror en häst känner att den ibland inte vill! kan du bevisa att en häst inte tänker så?? du får gärna säga att du inte håller med men vårda ditt språk!!!!!!!!
 
Sv: Ung häst trots

summan av alla vettig svar verkar vara att vara bestämd och konsekvent.Ikväll var han mattes gull.Det kanske hjälpte igår iallafall.....:bow:

Härligt! Grattis! Jo, jag har också märkt att lugn och ett konsekvent hanterande verkligen ger resultat :D
 
Sv: Ung häst trots

Och jag blir så trött när jag läser sånna här trådar.

Hästar kan inte tänka logiskt, punkt jä*la slut.
Hästar trotsar inte, de reagerar. Någonting du gör, får din häst att ta ett beslut att stå på bakbenen, det är inte "för att han inte vill" hästar tänker inte så.
Jag har också en femåring, skulle han vid hantering stå på bakbenen så skulle jag vara väldig bekymrad på vad som är fel, men jag skulle aldrig skylla på hästen.

Ta hjälp av någon kunnig innan du slår ihjäl dig.

Men en häst stegrar/trotsar väl snarast för den kanske tänker JAG VILL INTE?
Eftersom den inte vill så gör den precis då vad den kan för att komma undan arbete?
Menar du att de inte ens klarar att tänka det?
 
Sv: Ung häst trots

Hästar är ett flockdjur som vi valt att domesticera länge, hästen har acceperat, lika länge.
Vi utsätter hästen för arbete, problem, och okunskap, hästen accepterar.
Jag skulle säga att en häst som väljer att stå på bakbenen, väljer att fly från en situation som den inte begriper. Den kanske har provat det förut, och det har fungerat.

Men att den skulle tänka "Nehej du, nu ska jag minsann stå på bakbenen, för jag vill inte" Jag tror mer att den tänker: "Obehag, bort!" om man nu överhuvudtaget kan översätta det i ord.

Om jag sen får en häst som väljer att stå på bakbenen, då skulle jag genast ransaka mig själv, vad har jag gjort för fel. Inte var ska jag slå banka, eller härja för att få den att sluta.
Problemet är ju inte att den står på bakbenen, det är bara ett resultat av ett, i mina ögon, misslyckande från mäniskans sida.

Så, NEJ, hästar tänker inte "jag vill inte"

Och hästar älskar att arbeta, och ställer upp för oss i alla tänkbara situationer när jag själv skulle säga "näver bäver". Om de inte gjorde det skulle vi inte få sitta på dem "in the first place".

Så med respekt för hästen, fundera inte på vad du ska göra för att få en häst att sluta stå på bakbenen. Fundera istället på vad du gjort för fel som tvingar den dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst trots

och jag blir så trött på folk som inte kan acceptera andras åsikter. Vad ger det dig att vara medlem här och diskutera när du förstör andras diskussioner!! Jag tror en häst trotsar, jag tror en häst känner att den ibland inte vill! kan du bevisa att en häst inte tänker så?? du får gärna säga att du inte håller med men vårda ditt språk!!!!!!!!

Jag kan visst acceptera andras åsikter, jag har bara en annan och blir betryckt när folk skriver "hästskrälle", som om det var hästens fel alltihopa. (Eller förresten det står; häst skrälle, på tal om vårdat språk)
 
Sv: Ung häst trots

För mig är just jag vill inte ett sätt att uttrycka obehag.
Jag tolkar dock din inlägg som att du menar att en häst som till exempel vill springa hem inte gör det för att testa ditt ledarskap, eller för att se om den kan bli av med obehaget genom att göra något som kan få dig att låta bli att fortsätta?

Ska man rannsaka sig själv när man är säker på att hästen inte gör det av rädsla utan snarare för att den försöker dominera dig. Ingen av oss här har pratat om att slå hästen. Jag försöker lösa sådana situationer genom tålamod, envishet, ledarskap och att faktiskt försöka göra så att det är enklast att lyda.

Visst kan man se det som at hästen försöker fly från en situation de inte begriper, men jag tycker nog att den lika bra kan vilja fly från något den inte tycker är så bekvämt. Det vill säga den kan förstå vad jag vill men kanske inte är beredd att göra det.
Om en häst inte tänker logiskt alls, skulle den vara så "lättränad" som den är då?
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst trots

Om jag sitter på en häst som försöker "springa hem", så har jag misslyckats med mitt ledarskap och ska självklart rannsaka mig själv och ingen annan.

Om hästar kunde tänka logiskt så skulle man tex bara behöva lära den skänkelvikning åt ena hållet, men se, det fattar inte hästen för att den just inte kan tänka logiskt.
Att du kan lära den saker har att göra med att den minns. Det är ju en annan sak.

Jag hävdar att om hästen inte gör som du vill så har du förklarat dåligt, det är inte för att den inte vill. Återigen, hästar älskar att arbeta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst trots

Hur gör du då när du rannsakat dig själv?
Hur löser du problemet med hästen som fortfarande försöker springa hem?
 
Sv: Ung häst trots

Jag hävdar att om hästen inte gör som du vill så har du förklarat dåligt, det är inte för att den inte vill. Återigen, hästar älskar att arbeta.

Varför skulle det inte kunna vara så att den inte vill? Om man jämför språket hästar emellan så förekommer det ju att en något ranglägre faktiskt inte flyttar sig med en gång när någon högre i rang försöker flytta den från tex maten. Inte för att den inte begriper utan för att den kollar läget, om det är så att den verkligen måste. Oftast upptäcker den ju att så är fallet men ibland tar den steget över och den som försökt flytta den viker. Jag ser det inte som ett dugg onaturligt att detta beteende även kommer mer eller mindre kraftigt även i relation häst människa och då speciellt med unghästar. Att man sen naturligtvis alltid ska rannsaka sig själv och fundera över om hästen inte förstår eller om den testar ens ledarskap och i såfall varför det blir så pass kraftigt är en annan sak men det tror jag nog att de allra flesta gör.

Allvarligt talat jag tror inte alls att hästar älskar att arbeta, varför skulle de det?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 391
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 929
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp