Bukefalos 28 år!

Ung häst trots

Sv: Ung häst trots

Testar på det sätt som du beskriver kan jag hålla med om att två-tre åringar gör, särskilt hingstar.
Men TS häst är fem, det är det jag reagerar över. Då borde "vem som bestämmer" vara klart för länge sen.

Älskar kanske är ett dumt ord, men vi utnyttjar ju hästens vilja att röra på sig på ett sätt, som åtminstone min häst, accepterar och gillar fullt ut.
 
Sv: Ung häst trots

Testar på det sätt som du beskriver kan jag hålla med om att två-tre åringar gör, särskilt hingstar.
Men TS häst är fem, det är det jag reagerar över. Då borde "vem som bestämmer" vara klart för länge sen.

Älskar kanske är ett dumt ord, men vi utnyttjar ju hästens vilja att röra på sig på ett sätt, som åtminstone min häst, accepterar och gillar fullt ut.

Men beror inte det på hur länge man haft hästen och hur länge den varit under utbildning? Jag upplever att hästar gärna testar ledarskapet med nya ledare/ägare. Av olika orsaker påbörjas ju en del hästar sent gällande utbildning också.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst trots

Självklart är det inte önskvärt att 5-åringar gör det, men helt ovanligt med en trotsperiod i just 5-årsldern tror jag inte att det är, jag har dock inte speciellt mycket egenerfarenhet eller statistik. Köpte min häst som 4-åring och han har varit välartad fast det tror jag beror mer på mycket goda grunder i vad man gör och INTE gör i närheten av människor, samt att han inte är en individ som lägger kraft på att klättra i rang i hagen heller, än min "eminenta" hantering.
 
Sv: Ung häst trots

Men beror inte det på hur länge man haft hästen och hur länge den varit under utbildning? Jag upplever att hästar gärna testar ledarskapet med nya ledare/ägare. Av olika orsaker påbörjas ju en del hästar sent gällande utbildning också.


Nej, jag har inte fått mitt ledarskap ifrågasatt på de senaste tjugo åren. Inte från någon häst.
Så jag kan i dagsläget inte relatera till en häst som vill gå hem eller ifrågasätter mig. Och jag har haft många hästar och ridit in ännu fler.
 
Sv: Ung häst trots

Hästar med med egen vilja kommer alltid att testa någon gång,det gör dom naturligt i flocken.Sen är frågan ,lyder hästen dig av egen vilja eller av rädsla.Och testa det gör dom hela livet(en del iallafall)
Så om vissa inte har erfarenhet av just detta så kanske dom ska ta och svara på andra trådar istället........
 
Sv: Ung häst trots

Jamen det är ju det jag menar också.

Ge hästen en självklar och bra grund så kommer den aldrig att ifrågasätta längre fram i livet.
Därför så skrev jag i mitt första inlägg att TS borde ta hjälp.
Därför så påstår jag också att hästar inte faller in i nån trotsålder om de är väl förberedda från början.

Men saken handlar ju om en femåring som står på bakbenen och TS har fått tips om olika sätt att hantera själva stegrandet. Jag hävdar att med kunnighet så hade situationen aldrig uppstått.
 
Sv: Ung häst trots

Jamen det är ju det jag menar också.

Ge hästen en självklar och bra grund så kommer den aldrig att ifrågasätta längre fram i livet.
Därför så skrev jag i mitt första inlägg att TS borde ta hjälp.
Därför så påstår jag också att hästar inte faller in i nån trotsålder om de är väl förberedda från början.

Men saken handlar ju om en femåring som står på bakbenen och TS har fått tips om olika sätt att hantera själva stegrandet. Jag hävdar att med kunnighet så hade situationen aldrig uppstått.

Med egen och andras erfarenhet av unghästar ,så kan jag tala om för dig att dom kommer i trotsålder tom efter 7 år ,oftast ston...men som det sägs "dom värsta blir dom bästa" .Det finns en del kända hästar som var för :devil: som unga......
 
Sv: Ung häst trots

Synd att du inte bor närmare för jag har en häst som är allmänt, fruktansvärt jobbig och ifrågasättande. Jag har annars lätt att få respekt av hästarna, jag är rättvis men hård. Men har oftast inga problem alls med hantering av hästar. Oftast fastnar jag för hästar som är lite knepiga just, o de för mig också faktiskt.

Mitt sto som jag har är 10 år nu, jag fick henne när hon var fem för att hon var galen, knäpp. Visst sa jag med lite jobb så löser det sig.. Visst jag har haft henne i snart fem år och hon är ju mkt bättre men hon är fruktansvärt dominant och ifrågasättande, nästan varje dag. Jag får frågor om jag inte ska ge upp henne nu? Ingen annan vill hantera henne. Men det roliga är att om det händer något så ska hon sitta i knäet på mig då duger jag, så så fort hon är osäker så är det jag som gäller men i vardagen så är jag ingen...
 
Sv: Ung häst trots

Och jag undrar mest om vi inte är överens överhuvudtaget om vad som kan vara trots.

Sen fär det andra får man väl gratulera att du aldrig råkar på ifrågasättande hästar. Visst lär det bero på någonting i ens hantering att det går till sådana ytterligheter som stegringar. Man hade kanske kunnat ta tag i det i ett tidigare skede men hästen kanske var hos en ägare då som inte såg det?
Jag undrar om du aldrig råkat på en häst som verkat väldigt välartad men så har det fattats någon liten grundsten? Eller har du de alltid från födelsen?

Det var mycket länge sedan en häst ifrågasatt så som min nuvarande gör, men för den skull har jag aldrig ansett att det inte finns individer som inte gör det.
Tilläggas ska att min häst är väldigt välartad, valuppfostrad och välhanterad gällande det mesta men nu har vi haft en period av vad jag upplever som att testa var gränserna går.
 
Sv: Ung häst trots

Uttryckte mig väl konstigt antar jag.

Vad jag ville säga var att även om jag själv inte har nån direkt personlig erfarenhet av testande hästar så kan jag inte så någon anledning till att de inte skulle finnas (och visst har jag stött på sånna också fast det har itne varit min sak att ta tag i det) och det behöver inte endast och enbart bero på den som hanterar dem just i det tillfället de testar. Visst spelar hantering in men unghästar får inte den perfekta grunden och vissa hästar är mer benägna att ifråga sätta sin plats i flocken än andra.
Eftersom min egen inte varit speciellt ifrågasättande hade det varit enkelt för mig att slå mig förbröstet och säga att "med rätt hantering får man inga problem" men jag tror att det är betydligt fler saker som spelar in.
 
Sv: Ung häst trots

Nu tror jag ju inte att det är så enkelt att en bra hantering från början helt vaccinerar från problem längre fram en visst är det betydligt mindre risk att råka ut för det om de fått en bra grund från början. Tyvärr får ju inte alla hästar den perfekta grunden och är det då dessutom en individ med mycket egen vilja och som gärna ifrågasätter så kan manju faktiskt behäva lösa problemen senare i hästens liv. Visst med kunnighet hade kanske situatioen aldrig uppstått men nu har den det och då behöver man hjälp att lösa det och att lösa det även i den akuta situationen när hästen stegrar sig och jag ser inget fel i det.
 
Sv: Ung häst trots

Nej, jag har inte fått mitt ledarskap ifrågasatt på de senaste tjugo åren. Inte från någon häst.
Så jag kan i dagsläget inte relatera till en häst som vill gå hem eller ifrågasätter mig. Och jag har haft många hästar och ridit in ännu fler.

Det låter lite märkligt.
 
Sv: Ung häst trots

Och jag blir så trött när jag läser sånna här trådar.

Hästar kan inte tänka logiskt, punkt jä*la slut.
Hästar trotsar inte, de reagerar. Någonting du gör, får din häst att ta ett beslut att stå på bakbenen, det är inte "för att han inte vill" hästar tänker inte så.
Jag har också en femåring, skulle han vid hantering stå på bakbenen så skulle jag vara väldig bekymrad på vad som är fel, men jag skulle aldrig skylla på hästen.

Ta hjälp av någon kunnig innan du slår ihjäl dig.



Jag håller med dig som vanligt :) :bow:
 
Sv: Ung häst trots

För att svara på frågan ang trots så gillar jag inte uttrycket alls. Det finns ju tom folk som säger "ja, det är bara 4,5-årstrotsen" osv osv precis som att ALLA hästar kommer i femton trotsåldrar innan de blir vuxna. Det tror jag inte ett skit på.

Min egen pålle blir 4 i april och han har bott här sedan september som 2-åring. Det enda som man hade kunnat kalla "trots" var väl att han på senare tid slutat stå kvar lös i gången när man säger åt honom. Men det är ju enbart för att han haft sådana friheter innan (fått kliva runt men inte gå i väg eller vända sig) just pga att han tidigare var så "kuvad" (egenskap, ej av uppfödaren) och feg. Nu börjar han få lite eget liv. Det är inte trots, det är bara att kolla av vad som gäller och inte och det är min förbannade skyldighet som ägare att tydligt och konsekvent visa det. Så nu är gränserna tydliga som attan och jag är petnoga. Visar han senare att man kan ge honom mer frihet utan att han "tar hela världen" så får han det, men nu är jag jättenoga med att tydligt visa precis hur jag vill ha det. Dvs han får inte röra en fot i gången och får väldigt mycket beröm även för korta besök i sadelkammaren.

Ang stegringar så har han rest sig ngn gång när han varit väldigt uppspelt och man lett honom. En gång efter boxvila och en/två gånger i ridhuset. Två gånger var det inte så högt under skritt och det var inte en _stegring_ direkt så då lätt jag bara det hela bero. En gång var det högre och lite halvt mot mig (tror vi skulle stå still/just stannat) och gå klampade jag rakt på honom och röt till. Han fattade direkt att "ojda, så här fick jag visst inte busa" och stod helt lugnt.

Under ridning låter jag oftast det hela bero eftersom det inte är regelrätta stegringar, han är väldigt lättfotad och rörlig så jag löser det genom att sysselsätta honom ist. Och han kan stå still om det väl gäller. Testades senast förra helgen när jag skulle hjälpa min nybörjarkompis spänna sadelgjorden. Från att ha skuttat runt på alla möjligavis och varit grymt frustrerad (överskottsenergi) stod han blickstill och stampade bara surt en gång under hela tiden vi trixade med sadelgjorden. För att sedan fara som skuten ur en kanon när vi väl skulle skritta iväg ;)

Det är en bra grej att tidigt sätta fast i unghästen - stopp och verkligen stå still. GULD värt!
 
Sv: Ung häst trots

Då det gäller trots kanske inte alla tänker samma sak då de hör ordet? Att trotsa i stunden är inte samma sak som att befinna sig i en "trotsålder". Jag tolkar TS fråga lite friare. Lägger in ordet "protesterar" istället för "trotsar". Det blev lite enklare att ge råd då. :)
 
Sv: Ung häst trots

Mmm trots ser jag just som att hästen protesterar å det vildaste. Ett väldigt tydligt besked på att den INTE vill ha med sin människas prylar att göra. Det tarj ag som väldigt negativt.

Att protestera eller lite fint i fråasätta gör de ju ibland utan att det är sådär farligt. Då har man ju själv oftast bara vart för otydlig.
 
Sv: Ung häst trots

Jag har upplevt att just 5-årsåldern är en ålder då hästen gärna provar mäta sina krafter. Jag har inte upplevt det i själva hanteringen men väl i ridningen (min förra häst provade stegra 2 ggr som 5-åring- aldrig gjort det före eller efter). Där tror jag att det har att göra med att de hunnit bli så starka och välmusklade i kroppen men fortfarande är lite barnsliga i bollen.:p Jag hoppas det löser sig för dig ts.
 
Sv: Ung häst trots

Då det gäller trots kanske inte alla tänker samma sak då de hör ordet? Att trotsa i stunden är inte samma sak som att befinna sig i en "trotsålder". Jag tolkar TS fråga lite friare. Lägger in ordet "protesterar" istället för "trotsar". Det blev lite enklare att ge råd då. :)

bra svar:bow:
 
Sv: Ung häst trots

Mycket bra tänkt! Många blir alldeles förskräckta när hästen gör ett "utfall". Behåll lugnet och driv den framåt. Bra att ha ett långt rep. De vanliga grimskaften som säljs idag är oftast alldeles för klena och korta. På ridskola får man lära sig att leda hästen på vänster sida och gå så nära som möjligt. En häst som är spänd och redo att "explodera" är säkrast att ha en bit ifrån sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp