Bukefalos 28 år!

Ung häst trots

Sv: Ung häst trots

Min egen pålle blir 4 i april och han har bott här sedan september som 2-åring. Det enda som man hade kunnat kalla "trots" var väl att han på senare tid slutat stå kvar lös i gången när man säger åt honom. Men det är ju enbart för att han haft sådana friheter innan (fått kliva runt men inte gå i väg eller vända sig) just pga att han tidigare var så "kuvad" (egenskap, ej av uppfödaren) och feg. Nu börjar han få lite eget liv. Det är inte trots, det är bara att kolla av vad som gäller och inte och det är min förbannade skyldighet som ägare att tydligt och konsekvent visa det. Så nu är gränserna tydliga som attan och jag är petnoga. Visar han senare att man kan ge honom mer frihet utan att han "tar hela världen" så får han det, men nu är jag jättenoga med att tydligt visa precis hur jag vill ha det. Dvs han får inte röra en fot i gången och får väldigt mycket beröm även för korta besök i sadelkammaren.

:bow:

Känner igen mig i tänket! Min devis är att man får den häst man förtjänar. Visst man kan ärva tidigare ägares brister, hästar kan ställa olika krav osv, men min utgångspunkt i mitt umgänge med hästar är att jag får de hästar jag förtjänar. Stöter jag på problem så funderar jag på var mina brister sitter och hur jag kan förbättra mig, hästarna kan ju redan;)
 
Sv: Ung häst trots

Man behöver inte göra så stor affär av det heller. Alla unghästar jag haft har rest sig nån gång under inridning/utbildning. Behöver inte nödvändigtvis har med människan som hanterar att göra. Det finns mycket som kan göra intryck på en häst, som vi människor inte uppfattar.
 
Sv: Ung häst trots

Nu tror jag ju inte att det är så enkelt att en bra hantering från början helt vaccinerar från problem längre fram en visst är det betydligt mindre risk att råka ut för det om de fått en bra grund från början. Tyvärr får ju inte alla hästar den perfekta grunden och är det då dessutom en individ med mycket egen vilja och som gärna ifrågasätter så kan manju faktiskt behäva lösa problemen senare i hästens liv. Visst med kunnighet hade kanske situatioen aldrig uppstått men nu har den det och då behöver man hjälp att lösa det och att lösa det även i den akuta situationen när hästen stegrar sig och jag ser inget fel i det.

Som jag skrev i mitt första inlägg: "Ta hjälp av nån kunnig innan du slår ihjäl dig"
Men jag tycker fortfarande att TS "skyller på hästen", vilket retar mig. Sen kan vilken häst som helst behöva styras upp i ett senare skede, men återigen, det är inte hästens fel.
 
Sv: Ung häst trots

Och jag undrar mest om vi inte är överens överhuvudtaget om vad som kan vara trots.

Sen fär det andra får man väl gratulera att du aldrig råkar på ifrågasättande hästar. Visst lär det bero på någonting i ens hantering att det går till sådana ytterligheter som stegringar. Man hade kanske kunnat ta tag i det i ett tidigare skede men hästen kanske var hos en ägare då som inte såg det?
Jag undrar om du aldrig råkat på en häst som verkat väldigt välartad men så har det fattats någon liten grundsten? Eller har du de alltid från födelsen?

Det var mycket länge sedan en häst ifrågasatt så som min nuvarande gör, men för den skull har jag aldrig ansett att det inte finns individer som inte gör det.
Tilläggas ska att min häst är väldigt välartad, valuppfostrad och välhanterad gällande det mesta men nu har vi haft en period av vad jag upplever som att testa var gränserna går.


Jodå, jag har råkat ut för hästar som saknar en hel del grundstenar där jag får använda allt mitt kunnande för att tex den situation som TS beskriver inte ska uppstå
Men visst har jag fått hästar på tillridning som står på bakbenen, jag bara resonerar så att varje gång hästen gör det (står på bakbenen alltså) så har jag misslyckats med mitt jobb. Och jag resonerar aldrig om vad jag ska göra när den redan står på bakbenen, jag försöker tänka ut vad jag ska göra för att den ska välja ett annat alternativ.
Det handlar mycket om att läsa hästen och vara steget före.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp