Bukefalos 28 år!

Uppbindnings(stång?) utomhus

Leah

Trådstartare
Vi ska fixa en uppbindningsstång (låter konstigt?) utanför stallet för att kunna binda upp hästarna i. Jag har ännu inte mätt hur lång den ska vara eller hur pass hög den bör vara.

Jag undrar hur man kan bygga den? Vi ska använda tryckimpregnerat trä och jag hade först tänkt mig runda stolpar. Vet dock inte om det funkar? Hur pass tjocka tror ni att de måste vara för att hålla? Gjorde en liten ful bild på vad jag menar med uppbindningsstång. :p

uppbindning.jpg
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Nej det låter inte konstig, det finns nog en sådan (eller flera) utanför många islandshäst stall och säkert på annat håll också. Tyvärr kan jag inte ge dig några tipps om utformningen.
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Bara jag som tycker ordet blir konstigt då. :grin:

Jag har dessvärre tummen mitt i handen när det gäller sånt här.
Jag behöver som tur är inte bygga ihop den själv. Jag måste dock köpa allt material.

Om någon har några tips vore det gött? :D
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Jag har sån uppbindningsbom som du verkar mena, vi (min sambo) gjorde den av en telefonstolpe såga den i 3 delar, grävde ner 2 delar i marken och satte fast den tredje delen över..
Den är stabil och står bra..
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Den som ska bygga den har nog bra ideer på vad man ska använda...

Men vi har använt gamla telefonstolpar. (dock ej för gamla, då dessa är impregnerade med något riktigt giftigt....).
Man kan oxå köpa impregnerat byggtimmer.
Ca 70 cm höga "ben" plus en bra bit ner i hål i marken som ska fyllas ut med betong.
Hugg av överdelen på benen konkavt så att det blir som en vagga att lägga överliggaren i.
Spänn fast överliggaren med hålband i stål.
Uppbindningsringar att knyta fast hästen i.

Men kolla med den som ska bygga vad denne tror funkar!
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Jag har också gått och sneglat på gamla telefonstolpar men avstått för att jag är rädd för det där giftiga impregneringsmedlet, typ kreosot eller vad det nu kan vara. Hur vet man om de är behandlade med nåt farligt eller ej?
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

jag vet faktiskt inte... Man får väl ta en tugga och testa:-)

Min sambo hälsar att dom helst ska vara från 2000- talet... Han tror oxå att hästarna inte kommer gnaga på dom.... Han tror att dom gröna är bättre än svarta/bruna...
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Ett annat alternativ är ju uppbindningsringar i stallväggen om man har den möjligheten. Jag tycker att det funkar bra.
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Sana ar ganska vanliga i Texas. Jag hade en sjalv som var hemmagjord. Jag skall forsoka forklara hur jag gjorde..


Jag anvande mig av 8ft langa (2.41m) "landscapetimbers, de ar de som ar flata pa tva sidor och runda pa tva sidor, lite ovala i formen. Du kan hitta dem pa stallen som saljer stangsel stolpar..

Jag hade 3 av dessa.

Sa gravde jag ett hal, 3ft i grunden (90cm ca) och satte stolpen i med cement runt i halet.

Jag tog stolpe #2 och la med en "flat" sida mot toppen pa stolpe#1 och sen matte langden var stolpe #3 skulle sitta. Gravde hal och cementerade in.

Vantade nagra dagar for att cement skulle stelna. Oh ja, innan jag stoppade stolparna i halet och hallde pa cement, satte jag en brodlimpa pase runt botten som var lang nog att "skydda" stolpen/traet mot cementen.

Sa nar stolparna som nu sticker upp ungefar 5ft (150cm) var stadiga, sagade jag av ner till 4ft (ca 120cm), Det bleve namligen for hogt lol.. Det gjort, lade jag stolpe #2 (matstolpen) pa toppen av bada de andra stolparna, Och utrustad med stor bult (lang som gar igenom bada stolparna) gor jag hal och sen skruvar i bulten. (kan hittas pa jarnhandel). Anvande mig av skiftnyckel att dra till ordentligt..

Sen var det fardigt.. Du kan forstas gora stolpe #2(tvars over matstolpen) hur hog du vill, alltsa saga av de som du har i jorden menar jag. Men 120cm hog ar en bra hojd om det inte ar mini shetland du har lol..

Om du satter denna anordning vid en vagg bor den vara ungefar 2ft (60cm) ifran vaggen. Brett nog for manniska att ga bakom men smalt nog sa hast inte kan komma in dar.

Jag sag ocksa examples dar folk had satt bindringar pa tvars over stolpen for att spara pa stolpens anvanding. Det ar ju enkel att skruva in.

Har ingen bild men hoppas du forstar i alla fall. Och snalla vanta tills leran har torkat lol eller du far grava om halen lol.. Naturligtvis har du bade cemet och jord i halet.. det glomde jag att saga.

Ta garna bild nar det ar fardigt och visa.. Och behover du mer forklaring, pm garna
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

enligt min mening skall den ha telestolp nedgrävda med någon förankring nertill samt stark bindstång så att en skrämd häst endera blir kvar om grimman håller.eller att grimman/grimskaftet går av. Om den får med sig bommen kan det bli katastrof.
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

När jag arbetade i USA hade vi uppbindningsstolpar som helt enkelt var det: Stolpar!

Det var stolpar ca 2 m långa, som sedan var nedgrävna/gjutna i marken ca 50 cm. Överst på dessa stolpar var ett hål borrat rakt igenom stolpen ca 15 cm från toppen och genom detta hål en stor ring av rundjärn fäst som man band hästen vid.

Vi hade 5 st sådana utanför stallplanen med ett par meter emellan och dom fungerade utmärkt. Ingen risk heller att någon unghäst fastnade över någon bom om dom hoppade rundor lite.
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Den varianten ar ocksa bra for training av unghastar.. nu tror jag inte TS pratade om det utan mer stadiga lugna, valtranade hastar..

Dock stolpen in marken ar great for training. Jag had en telephonepost mitt i min roundcorrall med kedja pa toppen dar man kunde binda upp en unghast for dragkamp.. ja jag vet, sakert djurplageri i sverige... for att inte tala om stolpe nergravd i marken med bindplatta pa toppen, cement forstas dar man larde hasten att "groundtie".

en training i usa och trainnig i sverige ar tva helt olika saker har jag upptackt..
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Tack för alla svar!

Har tyvärr inga kontakter som har telefonstolp.
Jag har dock hittat kraftiga stolpar (tryckimpregnerade) i en byggaffär i staden där jag bor. De kommer nog fungera.

Platsen som vi ska sätta uppbindningsstången på är väldigt torr och bra så det kommer nog gå bra att sätta stolpen nu.
Jag ser dock att ni rekommenderar att man använder nog sorts av ljutning, är det ett måste eller kan det fungera utan?
Vi har planerat att sätta stolpen 60 cm ner i marken.

För mig är det väldigt viktigt att allt sitter om en häst får panik eller blir rädd.
Bättre att grimman ryker än att en häst i panik får skena benen av sig med stolpar hängandes efter sig.. *ryser*
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Om du bara ska sätta ner stolparna 60 cm så är gjutning att rekomendera, om du inte vill gjuta så måste du nog gräva ner en bit till... hästar är vääääldigt starka när dom blir rädd (om det skulle hända).
Så "better safe than sorry" :idea:

P.s jag ska göra samma sak som du nu när marken töar fram, och jag tänker definitivt gjuta... ;)
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Okej.
Då ska jag prata med de övriga i stallet. Blir ju genast en något större kostnad för föreningen så vet inte om det är okej.

Men jag känner lite som dig. Även fast hästarna oftast är lugna och fina så kan de bli förjäkligt starka om något händer.
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Så här ser min ut, lite dålig bild tyvärr

030_55020022.jpg


Kan tillägga att stolparna är gjutna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Okej.
Då ska jag prata med de övriga i stallet. Blir ju genast en något större kostnad för föreningen så vet inte om det är okej.

Men jag känner lite som dig. Även fast hästarna oftast är lugna och fina så kan de bli förjäkligt starka om något händer.

Då finns det The clip som säljs på pryss.se

http://www.youtube.com/watch?v=jEPZNxX8QLA

Tycker att alla som binder upp sina hästar borde ha en sådan, bra försäkring mot olyckor
 
Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus

Tack för alla svar!

Ser snyggt ut CBJack, är precis en sån som jag vill ha.

Har fått massor bra tips så jag vet nu hur vi ska göra och vad som behövs! Tack, nu är underbara. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 495
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 050
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 206
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp