Bukefalos 28 år!

Uppbindningsrep?

Bufera

Trådstartare
Hej

Vi letar nya uppbindningsrep till stallet. Vart ska man leta?
Vill ha;
Rep
Ej panikhake
Man ska kunna byta hake utifall en går sönder(det vill säga ej fastflätad hake utan en ögla)

Vart finns det? Vet att vi hade snygga rep i första stallet jag var i, men det är närmare 15årsen. Inte sett något som liknar som dessa sedan dess. :)
 
Det bästa sättet att få det som man vill, är att köpa treslaget tågvirke t.ex. i en båttillbehörsbutik, hakar av önskad typ från djurtillbehörsbutik eller webb-handel, och så splitsa fast haken själv.

Kan man inte splitsa, så är det enkelt att lära sig. Det finns "splitsset" med verktyg och instruktioner att köpa på båttillbehörsbutikerna, eller så letar man reda på en instruktion med bilder på nätet.

Om man övar ett par gånger, och tar det lugnt, så kan man göra fina rep och grimskaft själv sedan.
 
Finns jättebra uppbindningar i tjock resår med panikhake att köpa i välsorterade butiker. Typ som en uppbindning i transporten fast längre och tjockare. Så får de inte panik om något skulle hända eftersom de inte sitter fast på det sättet!
 
Vi har vanliga grimskaft/rep med vanliga hake, men balsnöre mellan haken och repet. Om det händer något och hästen panikar så går balsnöret sönder. Funkar fint.
 
Finns jättebra uppbindningar i tjock resår med panikhake att köpa i välsorterade butiker. Typ som en uppbindning i transporten fast längre och tjockare. Så får de inte panik om något skulle hända eftersom de inte sitter fast på det sättet!

Gillar dom, men vill som sagt inte ha panikhake på=)
 
Jag har grimskaft. Går haken sönder så sätter jag bara på en ny :p och går grimskaftet sönder så vänder jag på det och fästen haken i den hela änden.

Billigt och bra helt enkelt :). Har de gamla grimskaften som uppbindning såatt det inte spelar ngn rol om de går isönder :p.
 
Rep skaffar du i en marinbutik/båttillbehör etc eller på typ Bauhaus (vissa har rep på löpmeter).
Vad gäller hakarna så antingen splitsar du en ögla i repänden (finns bra instruktioner på nätet) med eller utan metall/plastögla i, och använder karbinhakar. Vill du en annan typ av hake så splitsa fast en skruvlänk i repet och sen kan du sätta vilken hake du vill iden.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
949
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 420
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp