Bukefalos 28 år!

Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag möttes på Strömsholm av en helt avstängd och deprimerad hund, som de var tveksamma till att släppa hem för att "hennes allmäntillstånd är så påverkat". När hon kom in i rummet där hon lämnade valparna sken blicken upp en sekund, sen satte hon sig i bädden och vägrade gå. "Titta så ont hon har" sade de.

Tack men nej tack sa jag och tog med mig hunden. När hon fick syn på bilen rann "smärtpåverkan" av henne och hon kastade sig in till valparna. Tro fan att hon varit låg och nedstämd idag, hon har ju suttit i bur på djursjukhus utan sina små valpar! Klåpare!:rage:
21032347_10155056011748666_7200544063335319192_n.jpg


Visst har hon lite ont och är trött, men gnistan i blicken är tillbaka och hon har noga kontrollerat vårt jobb med att mata och bajsa barn. Nu sover de alla tio i lådan i valprummet igen :heart


Sjukt imponerad av dig! Alla valpar klarat sig hittills, Karla omhändertagen och du på banan! Försök sova lite du också, så du orkar fortsätta.
 
Tack för alla värmande ord. Jag har haft såna katastroftankar senaste dygnet så känns lyckligt lottad att alla lever. Det kittlar i magen nu när jag kikar ner i valplådan och ser dem välfyllda och nöjda, sovandes så det rycker i de små öronen. Karla sov tre timmar i sträck innan hon orkade hälsa ordentligt på mig och sitta en stund tillsammans utanför lådan.

Jag har fått sova två timmar jag med nu, men vaknade av känslan att jag har glömt bajsa nån (:D). "Alla bebisarna mår bra" snurrar i hjärnan och jag har en aning svårt att fatta hur jag ska kunna släppa kontrollen av dem om bara några veckor! :nailbiting:
 
Vi har simmat och kört uppletande idag och nu har jag en trött och nöjd hund :love:

Tränade en massa stadga, vilket jag slarvat med den senaste tiden.. Kasta dummyn i vattnet och vääänta på kommando är jobbigt :D

Var väldigt nöjd med henne både i träningen där och i uppletandet. Tyst, fokuserad och fattar så jäkla fort :love: Gud vad jag älskar min tokfia!

Har aldrig kört med kotte innan så första skicket letande hon runt i några minuter och verkade inte riktigt hajja att hon faktiskt skulle leta "naturmaterial" :p Så jag gick ut och visade. Efter det så gick det lätt!


Leksaken gömde jag under lite mossa så det inte skulle vara allt för lätt.

Nu ligger hon däckad. Blicken jag fick för att jag störde sömnen :D

21078824_1453240164761941_8466773860163984632_n.jpg
 
Som antytts ovan så var vi på LC-prov igår. Förväntningarna var ganska stora eftersom Gaia har varit i riktigt bra form. Två prov inklusive gårdagens där Gaia inte skulle vara påverkad av löp (vilket har varit fallet resten av året), så nu hade vi chansen. Gaia är normalt en bulldozer som ligger på utav bara attan med hög frekvens och stort engagemang. Det är även till hennes nackdel då hon lätt blir för ivrig, struntar i var hon har fötterna och står på näsan - särskilt om hon kämpar på för att komma ikapp när hon springer med en snabbare hund. Står hon på fötterna så får hon dock riktigt höga poäng, men rullar hon runt i gräset så får hon väldigt låga. Igår kändes det som om vi skulle ha chans på bra placering.

Men jag inte alls igen henne alls igår. Hon startade bra, sedan såg man ingenting då hundarna försvann ner bakom en kulle och de dök upp först mot en raka mot mål. Och det såg enormt segt ut och hon låg en bra bit efter hunden hon sprang med. Men banan var lång och hunden hon sprang med brukade gena, så jag tänkte att det ändå kunde vara förklaringen. Men poängen hon fick antydde att hon inte hade sprungit särskilt bra. Lopp två såg man hela banan och jag såg direkt efter första svängen att något inte stämde. Hon tog emot sig i svängarna och låg inte lågt och tryckte på. Det såg helt enkelt väldigt mediokert och lufsigt ut. När jag hade hämtat henne vid mål såg jag att hon var halt! :( Klämde igenom henne och hon visade tydligt obehag i och kring triceps (eller det jag inbillar mig är triceps, jag är ingen stjärna på muskler). Efter vila så var det bättre och hon är inte halt, men provocerar jag triceps så reagerar hon med smärta och obehag. Igår var det mest på höger, men idag är det mest på vänster.

Jag förbannar mig för att jag inte har besökt fysioterapeuten på länge och att jag inte klämde igenom henne ordentligt före provet. Jag tror inte att det var på provet som hon skadade sig, det känns inte som den typen av skada, utan mer som en överbelastningsskada. Men så hårt har vi inte tränat. Utan det är mest lösspring, lite jogging och ett till två backsläpp i veckan. Men något är det i varje fall.
 
Här rullar allt på och vi bara går och väntar på att inlåningstiken ska börja löpa. Under tiden så håller sambon och en av våra valpköpare på och drillas av klubbens figurant i figurerandets ädla konst två dagar i veckan. Mamma Mu är en av de hundar som de brukar öva på. Det blir lite olika hundar, gröna som rutinerade. De kör 5-8 hundar var per ggr, olika bruksraser. Superintressant och lärorikt!

Lilla Jarla tränar på klubben två dagar i veckan och spårar en. Hon fattar ju blixtsnabbt! :love:
Figgandet fick sambon att inse att kondisen kunde bli bättre så nu joggas det också med Mamma Mu och Skägget :D
I helgen har hundarna fått vila så vi har kunnat fortsätta bygga nytt staket runt tomten. Ville åkt bort till jobbet och kollat på VKKs utställning men jag fick prioritera hammare och spik.
 
Vet inte riktigt vad det tagit åt Aysu, men senaste tiden har alla hundmöten gått så lätt! Så har det verkligen inte varit förut.

Men som idag, då mötte vi en hel drös med hundar ute. Hon var lugn. Hon var lugnt även när vi tvingades gå förbi en shitbull som låg och tryckte under en bänk (husse satt på bänken) och där man såg på minst 50 meters avstånd att den skulle flyga ut och vråla när vi närmade oss. Mycket riktigt så flög den ut, vrålade och husse fick verkligen kämpa för att hålla i sin hund. Flera gånger såg det dessutom ut att vara mycket nära att hunden kom ur sitt halsband... Möter vi dem igen så kommer jag gå åt andra hållet, hur lång omväg det än blir. Men ja, inte ens då blev Aysu speciellt rädd! Ett litet morr bara, när vi var som närmast, men det är verkligen ingenting mot hur det varit innan och jag kan inte låta bli att undra varför det helt plötsligt fungerar.

Vad jag vet har vi inte ändrat något alls, men det är som att hon helt plötsligt fattar att det är lugnt vid hundmöten. Det enda som inte fungerar är när större hundar går lösa eller i flexi (och är de lösa spelar det ingen roll om de så går fot vid ägaren, hon ser att inget koppel är på och då blir hon rädd), men även då är hon betydligt lugnare än vad hon varit tidigare. Hur skönt som helst!
 
Nu var det en i ett annat forum som i en diskussion länkade till en av mina gamla filmer på youtube, en där både Zala och Wahidah är med... Idag orkade jag se filmen, för första gången på många år, men helvete vad jag saknar dem... :cry:
 
Nu var det en i ett annat forum som i en diskussion länkade till en av mina gamla filmer på youtube, en där både Zala och Wahidah är med... Idag orkade jag se filmen, för första gången på många år, men helvete vad jag saknar dem... :cry:

:heart

Jag vet hur det är, jag har en massa videofilm på mina hästar. Det tog flera år efter att de var borta som jag klarade av att titta på dem :cry:
 
Nu var det en i ett annat forum som i en diskussion länkade till en av mina gamla filmer på youtube, en där både Zala och Wahidah är med... Idag orkade jag se filmen, för första gången på många år, men helvete vad jag saknar dem... :cry:
:heart
Jag orkar inte titta på bilder på lagotton än, än mindre se film på henne.
 
1gvAS32.jpg


Säg hallå till min lille nye vän. Luna kommer bo här när husse och matte jobbar på vardagarna. Just nu håller hon på att somna men innan dess har hon hunnit kissa ner lägenheten, skällt på vår spegel, ylat när hon inte längre fick tillgång till rummet med spegeln och även en hel del gnäll och gny. Helt normalt för en liten valp som gör dag 1 hos dagmatte. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Karolina90
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 044
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 236
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp