Bukefalos 28 år!

Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aussies kan ju vara himla trevliga, faktiskt. Vad bör man se upp med när man kikar linjer och liknande?

Undvik alla kennlar som på sin hemsida skriver "för både arbete och utställning" "brain and beauty", "vill att man ska kunna göra ALLT med sin aussie" och andra sådana variationer, de texterna innebär garanterat att de enbart avlas för utställning :p (lite hårddraget och lätt skämtsamt men med en stor portion sanning :D ). Samma där om meriter som premieras/nämns på hemsidan i största fall är utställningsmeriter, då spelar det ingen roll hur mycket de skriver att "deras valpar kommer bli riktigt bra arbetshundar" eftersom det knappt finns en enda arbetsmerit att snacka om i hela stamtavlan/släkten och oftast har uppfödaren själv knappt ens varit nära en brukstävling.... Det är VÄLDIGT mycket snack och lite verkstad bland många kennlar, de vill verkligen ge sken av att de föder upp arbetande brukshundar bara för att de har en bruksras, istället för att vara ärliga med att det de prioriterar mest är utställningsutseende.

Lite text där du säkert vet massor av det redan, men ändå;

Man ser rätt snabbt vilka kennlar som avlar för arbete om man tittar lite på Avelsdata :) . Och ännu lättare nu sen bruksmeriterna blev officiella och registreras i stamtavlorna/direkt på hundarnas sida :up: . Titta efter kennlar med många hundar med resultat i många grenar, inte bara en enstaka stjärna bland en mängd omeriterade. Givetvis KAN det finnas riktigt bra arbetshundar bland utställningsavlade med, men hur ska man veta om de aldrig kommer ut på prov, och varför chansa på något där det inte finns opartiska bedömningar utan endast uppfödarens tyck och tro?

EP är ju aussieavelns största mardröm, på rasklubbens hemsida finns en sida där diagnostiserade fall registreras, tyvärr är den ju inte alls komplett... Ljudrädsla/ljudkänslighet finns, så där gäller ju att hålla sig a jour med vad det finns för skottbetyg på MH/MT i nära släkten.

Många snackar även om att det finns så mycket "stressade aussies", men imho så är det i mångt och mycket hundar som inte får rätt sorts aktivering utan får för mycket aktivering med stresspåslag som ex enbart agility, eller för lite aktivering öht så de nästan försöker passivisera hundarna, med dåligt resultat...

För ett litet hum om vilka kennlar man kan börja kolla på, så kan man titta på rasklubbens hemsida och resultatlistorna för Årets Aussie ett par år tillbaka, och även kolla på resultatlistorna från Ras-SM i bruks och lydnad. Där får man en liten fingervisning om vilka kennlar som finns representerade inom arbetsaussies :) .


Jag skulle kunna rambla på hur mycket som helst om aussies känner jag nu :D
 
En viss terrier är oerhört nöjd med vädret :p

Xf3Aio5l.jpg
 
Ungtjejerna har varit med husse på klubben och nött lite lydnad. Calibra har gjort ett rejält kliv fram och tar för sig mer och mer. Svansen går och hon är väldigt följsam.

Jag fick vara hemma och göra läxor med sonen och baka kakor. Måste fylla på med kennelkakor (kakor med hundhår).
Mamma Mu och Skägget tiggde. Och ja...de fick smaka på degen. Sonen är generös :p

tI27scv.jpg

XJt5BPW.jpg
 
Jag fick vara hemma och göra läxor med sonen och baka kakor. Måste fylla på med kennelkakor (kakor med hundhår).

Hmm, jag behöver ju baka till helgens kennelläger. Kanske får lägga till lite hundhår i receptet den här gången. ;)

Behöver ha med mig mutor så att de inte grillar mig och odågan alltför mycket med tanke på sista tidens resultat.
 
Princess Diva har nu natt nya hojder. :up: Hon kan, nastan, ta apportbocken nar jag ber henne :angel:
Hon har absolut vagrat att ta den ... vill INTE. Hon ar varre an en 2aring nar hon satter igang. Sa jag bestallde en apportbock dar jag tar bort mitt delen och den ar formad lite annorlunda med tva platta sidor for att gora det lattare. Sedan tog jag fram den losa mitt delen, hallde upp hennes morgon mat, hamtade en clicker och vi gick ut i tranings rummet.
Hon absolut vagrade att oppna munnen ... sa maten stod kvar och jag ledde in henne till sovrummet igen och tog ut Tate.
Nar Tate var klar fick Diva prova igen och vagrade oppna munnen, sa lungt och stilla fick hon ga in igen och Mandy fick komma med ut. Min Princess Diva borjade gnalla (HA! tankte jag:sneaky:) och nar Mandy var klar fick hon ga in i sovrummet och jag lamnade alla tre dar ett tag.
Diva blev erbjuden sin frukost (vem som helst som har nagon kannedom om rottisar forstar den enorma viljekraft det ar for en rottis att inte sluka allt innom synhall ... och det har ar dessutom hunden som ater allt fran papper till metall) Men hon skulle inte oppna munnen alls nar mittdelen kom fram.
Nasta gang hon blev erbjuden mat var vid middags tid ... tillsammans med apportbocken och efter att hon hort hur jag hallde upp mat och "jobbade" med de andra tva.
Hon oppnade munnen redan innan jag hade tagit fram mittdelen ordentligt:grin: och korde mycket successful repetitioner av clicker traning med sin mat tills allt var slut.
I morse var hon ocksa super duktigt och borjade till och med valja att halla i den lite ... sa vi ar pa gang. Antligen. Ett tag var jag osaker pa att jag nagonsin skulle fa henne att ta en apportbock.:p
Om jag nu kunde fa Tate att inte anfalla apportbocken och leka kampleksak med den ...:laugh:
 
Visst är det fel att se den som en renodlat familjehund, men jag tycker det finns hopp. Förra året startade Boxerklubben en "Boxerskola" på nätet för att fler ska träna mot tävling, både ren lydnad och olika bruksgrenar. I år har vi haft 5-6 tikar i bruksklass på flera utställningar. Ja, många uppfödare satsar främst på sällskap och utställning, men långt ifrån alla. Nu kanske man får ett litet annat perspektiv när man rör sig i boxerkretsar i Göteborg än på andra platser, eftersom vi har haft flera kennlar här som satsat på bruks under en längre tid.

Men sen kan jag till viss del förstå att man måste kunna sälja boxern som familjehund för det är ingen lätt brukshund. Du skaffar inte boxer om du vill satsa stort (om du inte gillar frustration) och så har det varit väldigt länge.

Fast det finns ju en ganska stor gråzon mellan familjehund och brukshund.
 
Någon här som har testat Petkit aktivitetsmätare? Eller något liknande?
Är sugen på att köpa och testa, hade samtidigt varit kul att prova sätta det på katterna och kanske hästarna.
Bara för att se hur mycket det rör sig under en vecka och göra ett genomsnitt.
 
@AraSlei Vad gör du för att få så muskolösa och köttiga hundar? :love:
De är ju alltid så välmusklade och ser välmående och glada ut! :)

Men åh, tack! Vad glad jag blir :love:
Ptja, jag vet inte riktigt vad jag gör :D Floyd springer ju mycket lös, vilket jag tror bidrar till att han musklat sig fint, i kombination med att våra promenadslingor är rätt kuperade. Däremot tycker jag att han ser mer bitig ut på bild än vad han gör i verkligheten, tycker fortfarande att han är rätt gänglig :p

De andra drar just nu kickbiken 2-3 dagar/vecka och går långpromenader för resten :) Jag tror att de har en rätt schysst grundfysik eftersom deras motion varieras beroende på om det är säsong eller inte. Under jaktsäsong springer de 2-4 mil/helg, alltid i kuperad skog/mossmark osv, dessutom med vildsvinsvästar och pejlar som väger lite grann. Då får de i regel bara någon konditionsrunda mitt i veckan och resten promenader. På somrarna försöker jag simma dem så mycket som möjligt, kombinerat med drag antingen framför kickbike eller under löpträning :) Eftersom de är rätt dåliga på att gå i koppel ( :angel: ) så har jag dem ofta i dragsele + midjebälte även under promenaderna, men jag alternerar med typ midjebälte och flexi för att inte all motion ska bli med dragbelastning.
 
Men åh, tack! Vad glad jag blir :love:
Ptja, jag vet inte riktigt vad jag gör :D Floyd springer ju mycket lös, vilket jag tror bidrar till att han musklat sig fint, i kombination med att våra promenadslingor är rätt kuperade. Däremot tycker jag att han ser mer bitig ut på bild än vad han gör i verkligheten, tycker fortfarande att han är rätt gänglig :p

De andra drar just nu kickbiken 2-3 dagar/vecka och går långpromenader för resten :) Jag tror att de har en rätt schysst grundfysik eftersom deras motion varieras beroende på om det är säsong eller inte. Under jaktsäsong springer de 2-4 mil/helg, alltid i kuperad skog/mossmark osv, dessutom med vildsvinsvästar och pejlar som väger lite grann. Då får de i regel bara någon konditionsrunda mitt i veckan och resten promenader. På somrarna försöker jag simma dem så mycket som möjligt, kombinerat med drag antingen framför kickbike eller under löpträning :) Eftersom de är rätt dåliga på att gå i koppel ( :angel: ) så har jag dem ofta i dragsele + midjebälte även under promenaderna, men jag alternerar med typ midjebälte och flexi för att inte all motion ska bli med dragbelastning.
Med den motionen så förstår jag att de bygger muskler! Har själv varit inne på att det kanske ska införskaffas en klövjeväska (när valp blir vuxen) och ha vikt i.

Har du nån tumregel för att de ska hålla och inte skada sig?
Värmer du upp/ varvar ner hundarna på något vis? Väntar du tills de är 1- 1,5 innan du kör igång ordentligt, jag tänker på Floyd eftersom inte han verkar dra?
(Tycker inte han ser gänglig ut alls! Men han växer väl till sig fortfarande.)
 
Med den motionen så förstår jag att de bygger muskler! Har själv varit inne på att det kanske ska införskaffas en klövjeväska (när valp blir vuxen) och ha vikt i.

Har du nån tumregel för att de ska hålla och inte skada sig?
Värmer du upp/ varvar ner hundarna på något vis? Väntar du tills de är 1- 1,5 innan du kör igång ordentligt, jag tänker på Floyd eftersom inte han verkar dra?
(Tycker inte han ser gänglig ut alls! Men han växer väl till sig fortfarande.)
Du kan också ha viktmanschetter på benen.
 
Med den motionen så förstår jag att de bygger muskler! Har själv varit inne på att det kanske ska införskaffas en klövjeväska (när valp blir vuxen) och ha vikt i.

Har du nån tumregel för att de ska hålla och inte skada sig?
Värmer du upp/ varvar ner hundarna på något vis? Väntar du tills de är 1- 1,5 innan du kör igång ordentligt, jag tänker på Floyd eftersom inte han verkar dra?
(Tycker inte han ser gänglig ut alls! Men han växer väl till sig fortfarande.)

Haha, ja, det kan nog vara så :) I sommar har jag inte simmat dem alls så mycket som jag brukar, och jag tycker faktiskt att det märks skillnad. Förra sommaren simmade de ca 2h/vecka (efter roddbåt) och då kändes de väldigt fina i kroppen. Men det brukar jämna ut sig så snart vi kan börja släppa dem i skogen :)

Nej, jag är noga med uppvärmning men sämre på nedvarvning, tyvärr. Brukar gå en kort runda med dem innan de får dra, och likaså innan jag släpper dem i skogen. Nedvarvningen brukar vara att de får trava sista kilometern typ.
Försöker varva träningen så mycket jag kan, t ex att vissa pass är korta och intensiva - andra är längre och med ett lägre tempo. Det blir ju delvis så av sig självt, när jag kör dem framför kickbiken är ju tempot högre än när jag springer, och när jag bara promenerar dem i dragsele + midjebälte så skrittar de ju :) Vissa dagar vilar de i princip helt.

Floyd har hängt med de andra på våra promenadrundor sedan han var typ 4-5 månader. Det är först nu han har fått hänga med på kickbiketurerna, men då springer han lös bredvid :) Jag vill inte belasta dem "externt" (dvs med vikter eller drag, eller regelbundna hinder, typ stockar och höga stenmurar, i apporteringen) förrän de är röntgade. Floyd blir ju delvis belastad ändå, eftersom han apporterar en del och det ger ju lite extra belastning på framdelen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 088
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 940
Senast: orkide
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
181 348
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp