Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhh, jag skulle behöva lite råd känner jag. Har varit inne på finsk lapphund ett bra tag men nu har jag börjat vela mellan det och mittelspitz. :( Har tänkt att köra agility och möjligtvis rallylydnad eller någon annan sport utöver att ställa ut. Sedan har jag ju en samojed så det blir säkert lite dragträning också. :p Det jag funderar mest över är vilken av dem som egentligen blir bäst för agility då det är det som jag är mest intresserad av, skulle gärna vilja tävla på låg nivå för skojs skull sådär.. :banghead: help haha

Finnarna är inte jätteföriga. Inte de jag tränat med iallafall, arbetar dock gärna men uthålligheten är kort och när den är slut gör dom inte mer :D har en med i agilitygänget, festlig hund som har mycket driv men självständigheten finns där med i spelet hela tiden :) Har en som tävlar bruks och lydnad på klubben och dom går det bra för (men av de finnar jag har i min närhet är den ett undantag :D
) däremot tycker jag de är väldigt mysiga som sällskapshund och lite vardags aktivering.

@mysboll skulle säkert kunna beskriva rasen bättre som har en egen.
 
Åhh, jag skulle behöva lite råd känner jag. Har varit inne på finsk lapphund ett bra tag men nu har jag börjat vela mellan det och mittelspitz. :( Har tänkt att köra agility och möjligtvis rallylydnad eller någon annan sport utöver att ställa ut. Sedan har jag ju en samojed så det blir säkert lite dragträning också. :p Det jag funderar mest över är vilken av dem som egentligen blir bäst för agility då det är det som jag är mest intresserad av, skulle gärna vilja tävla på låg nivå för skojs skull sådär.. :banghead: help haha

Jag har inte så stor koll på det där angående agilityn, men tänker att det kanske finns mångra andra aspekter du förmodligen tänkt på?

Min upplevelse är att mitteln är en väldigt trevlig liten(!) krabat, men jäklar vad de låter. Inte bara att det är en ständigt tjatande, utan även att volymen på skallen är höög. Skallen ilar i öronen på mig bara jag tänker på det. Lapphundarna ha också lätt för skall men enligt mig verkar det inte vara i samma utsträckning som för mitteln. Deras skall är också något dovare och inte sådär öronbedövande. :D

Sedan är det en ganska stor skillnad i storlek också. Men du har säkert redan funderat på det innan ;)
 
Haha ja, som sagt båda raserna passar mig helt perfekt utöver den lilla detaljen med agilityn. :cry: Så otroligt frustrerande:P Ang. skällandet så tänker jag att det är lite av en träningssak också? Samojeden här hemma säger inte så värst mycket utöver vid lek etc. :D
 
Dom funkar fortfarande alltså? Jag fick fram den där länken när jag googlade men inte när jag gick via deraes hemsida. Kontaktade dom på fb och frågade om det fortfarande gällde. men har inte fått svar. De har ju för NexGuard också!

Min kollega fixade recept via dem för ett par veckor sedan. Själv beställde jag redan i februari.
 
Haha ja, som sagt båda raserna passar mig helt perfekt utöver den lilla detaljen med agilityn. :cry: Så otroligt frustrerande:P Ang. skällandet så tänker jag att det är lite av en träningssak också? Samojeden här hemma säger inte så värst mycket utöver vid lek etc. :D

Absolut, visst kan det vara det. Men hur de skäller är kanske svårare att påverka. Därför jag menar att lapphunden för mig skulle vara lättare att ha och göra med. Får inte huvudvärk av skallet :D
 
Någon som tvivlar på att Tinja älskar toarullar? :rofl:
18620181_10208559447571730_7871422566716963831_n.jpg

18664552_10208559452051842_2282024538551891370_n.jpg
 
Tvärt om, jag borde ju rådge alla er vilsna sökare - jag köpte ju rätt från början, den där gången för typ 15 år sen! ;) Inget velande här inte! ;)

Jag är övertalad, men ej helt frälst än. Jag antar att det kommer om ett par månader. :rofl:
 
Jag fick upp ett enda förslag på ras, och det var inte Shiba :p
Jack Russell Terrier är tydligen min ras :p
De kan inte ha Dvärgschnauzer med i sitt register annars borde den definitivt ploppat upp.
Valde utställning, agility, lydnad och bruks alla på tävlingsnivå samt viltspår. Ville bara ha strävhår, pälsvård och aktivering är inga problem och valde liten och medel i storlek.
Några fler raser än bara JRT borde kommit upp :laugh:

Och jag fick upp dvärgschnauzer men inte Jack Russell :rofl:
 
Jag har inte så stor koll på det där angående agilityn, men tänker att det kanske finns mångra andra aspekter du förmodligen tänkt på?

Min upplevelse är att mitteln är en väldigt trevlig liten(!) krabat, men jäklar vad de låter. Inte bara att det är en ständigt tjatande, utan även att volymen på skallen är höög. Skallen ilar i öronen på mig bara jag tänker på det. Lapphundarna ha också lätt för skall men enligt mig verkar det inte vara i samma utsträckning som för mitteln. Deras skall är också något dovare och inte sådär öronbedövande. :D

Sedan är det en ganska stor skillnad i storlek också. Men du har säkert redan funderat på det innan ;)

Chanel vet inte vad du menar angående skällandet. :angel::p :D Angående skällandet så har jag både finsk lapphund och mittelspitz hemma. Den ena rasen har mina föräldrar uppfödning på och den andra rasen ska vi förmodligen börja föda upp senare. Det är sant att mittlarna generellt skäller oftare än lapphundarna gör, men mängden skall varierar mellan mina två mittlar. Vilda som är min yngsta hund skäller mest när hon vaktar eller ser någonting skumt. Annars är hon ganska tystlåten av sig både gällande skall och andra ljud. Chanel som är min äldsta hund skäller när hon vaktar men uttrycker sig även gärna via skall ibland. Dock upplever jag inte att jag behöver tjata ständigt på henne för den delen. Det handlar dock lite om träning också. Skallet är högre än lapphundarnas men tycker däremot personligen inte att skallet gör ont i öronen, men jag kanske inte är känslig efter att ha växt upp med spetsar omkring mig. :D Upplever att lapphunden är en lugn hund, de har inte lika mycket motor som t ex mittlarna, de är självständigare och de är en supergo sällskaps- och familjehund. Har aldrig träffat en otrevlig lapphund, men visst, det förekommer säkert som inom de flesta hundraser. Mittlarna är piggare, lättare att träna och samarbeta med och det är en jättekul hund, men såklart skälligare än lapphund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp