Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävlat idag. Gick sådär kan man väl säga. Först fick jag världens panikångestattack när vi kom dit. Tack vare världens bästa sambo (och lite ångestdämpande) kom vi i alla fall till start.
Första starten klarade vi 2 skyltar (rallylydnad) innan labben såg gosedjuret i 8ans frestelse :D.
Andra starten hade vi tre skyltar kvar när han kom på "gosedjuret!!!" och sprang in på andra banan och tog den :o:o:o. Tack och lov var det inget ekipage där då.
Men nu är debuten gjorde i alla fall.
Efteråt gick vi en kort sväng ner till ån så han kunde bada, det uppskattades i värmen.

Så strongt ändå att klara av att starta! :bump: Nu vet du dessutom att ni kan behöva träna mer med gosedjursstörning ;) Hoppas att framtida tävlingar går jättebra för er.
 
Efter nattjobb drog jag direkt till klubben i förmiddags och tränade lydnad med en kompis. Tog ut Impa för ett andra pass och när vi går genom ingången till plan trampar hon på en huggorm :nailbiting: Finns inget som tyder på att hon blev biten men givetvis håller jag stenkoll på henne. Ingen aning om hur länge den legat där eller om den ringlade ut strax innan vi kom. Vi hade ju ändå passerat där med hundar minst 8 gånger innan utan att ha sett den.
 
Ni som kan det här med (tik)valp. Hur har ni märkt att första löpet varit på G?
Jag har ju en hanhund (som har parat) här hemma sedan en vecka och igår började han bli väldigt intreseserad när Valkyria kissar. Sniffade och slickade men inga tendenser till det där ljudet de kan göra när de blir riktigt sugna.
Han är inte på och nosar henne i baken eller visar något annat när vi är inne. Alldeles nyss klev Valkyria på honom bakifrån och började jucka, hon har aldrig tidigare haft sådana tendenser men någon hund.
Jag har också sedan ett par dagar reagerat på att hon hässjar mycket. Det syns inget på vulvan.

Så vad tro ni, har jag en liten tjej på väg in i löp?

Jag tycker sällan att vulvan svullnar särskilt mycket första löpet, men det låter ju som att det är på gång. Kolla med papper efter flytning :)
 
Jag och Frank är nu inflyttade i Skövde och har kollat runt lite i omgivningarna. Imorgon väntar första dagen på sommarjobbet, jag bor nära jobbet så jag kommer att cykla hem och rasta honom på luncherna, inte optimalt kanske men så får det bli under sommaren iom att det ändå är en begränsad tidsperiod. Frank verkar i alla fall ta det hela med ro hittills och ligger och sover bredvid mig :love:
 
Jag tycker sällan att vulvan svullnar särskilt mycket första löpet, men det låter ju som att det är på gång. Kolla med papper efter flytning :)

Inga flytningar ännu men hon började precis bädda i sängen och det har hon aldrig gjort förut.
Hoppas hoppas att det är löp på g, hade varit perfekt att ha det avklarat innan SSM och våra två veckor i husvagn!
 
Jag och Frank är nu inflyttade i Skövde och har kollat runt lite i omgivningarna. Imorgon väntar första dagen på sommarjobbet, jag bor nära jobbet så jag kommer att cykla hem och rasta honom på luncherna, inte optimalt kanske men så får det bli under sommaren iom att det ändå är en begränsad tidsperiod. Frank verkar i alla fall ta det hela med ro hittills och ligger och sover bredvid mig :love:
Lycka till med nya jobbet!
 
Jag och Frank är nu inflyttade i Skövde och har kollat runt lite i omgivningarna. Imorgon väntar första dagen på sommarjobbet, jag bor nära jobbet så jag kommer att cykla hem och rasta honom på luncherna, inte optimalt kanske men så får det bli under sommaren iom att det ändå är en begränsad tidsperiod. Frank verkar i alla fall ta det hela med ro hittills och ligger och sover bredvid mig :love:
Välkommen till Skaraborg!
 
Bwah. Valpbilder på facebook och en tikvalp är så extremt söt och har tokigt fin kropp. Med tanke på stamtavlan skulle det förvåna mig oerhört om den inte är trevlig mentalt också (nära släkt med mina :p ). Om den ska omplaceras någon gång om några år när den är vuxen, då kan jag ta den.
 
Jag och Frank är nu inflyttade i Skövde och har kollat runt lite i omgivningarna. Imorgon väntar första dagen på sommarjobbet, jag bor nära jobbet så jag kommer att cykla hem och rasta honom på luncherna, inte optimalt kanske men så får det bli under sommaren iom att det ändå är en begränsad tidsperiod. Frank verkar i alla fall ta det hela med ro hittills och ligger och sover bredvid mig :love:

Lycka till! Går du som sköt eller TF? :)
 
Träning med Flöjten igår :)
Vi var bara tre stycken, men provade lite walk up och innan det testade vi markeringar över fårstängsel (ungefär hälften så högt som ett normalt). Först försökte han ta sig igenom stängslet i stället för över, men de där studsbenen med tillhörande studshjärna fattade snabbt att det var roligare att hoppa över :D Efter några markeringar skickade jag även på ett dolt linjetag över stängslet, vilket fungerade fint.
Walk up:en gick över förväntan bra, trots att vi gjorde svåra saker :D Kul att se hur han håller ihop även när han utmanas! Först gick vi på linje och fick dummies framför oss, vände helt om när vi kom nästan framtill målområdet, gick tillbaka fick dummies i andra änden också, typ 4-5 gånger. När vi fått en dummie kastad som markering på plats A, vände vi om och skickade på dummies kastade på plats B.
Han knallade ett par gånger (i skicket), men det hör väl ungdomen till :D Jag gillar att han tar för sig, det där får vi styra upp lite senare när han blivit äldre och är mer mogen för påfrestningen att ha rejäl stadga i skicket.
Efter det gjorde vi det lite svårare.
Vi hade en del dummies kvar i målområde A (kastade under walk up:en). Vi stod på linje och hund nr 1 fick en markering över stängsel, men utan att få hämta. Efter det fick hund nr 3 en dirigering till målområde A för att plocka in en dummie där. När hund nr 3 hämtat dirren fick hund nr 1 gå på markeringen (förbi de andra i linjen). Hund nr 2 satt passiv i mitten. Sedan roterade vi tills alla fått göra båda momenten två gånger :)
En av hundarna fick lite problem vid stängslet, och trots att föraren fick tjoa och tjimma, kasta boll osv så lade sig Floyd lugnt vid min sida och kollade på. Duktiga killen!

Ladda och Otis fick ta det lite lugnare igår, först fick de göra lite godissök i trädgården och sedan körde vi en halvmil på kickbiken på kvällen när det svalnat lite :)
 
Häromdagen (i lördags) hälsade jag på hos små collievalpar på 7 veckor :love: Uj så det kampades med hår och kläder, nyfikna och glada var de också. Tur alla redan var tingade för annars hade jag nog plockat med mig en eller två :p

Nä men skämt åsido, just nu blir det ingen hund och siktet är nog 99% inställt på en av retriever-raserna när det är dags för ny hund. Dock kliar det i fingrarna och det är sååååå tråkigt utan hund... Får trösta mig med föräldrarnas Jamie tills det att det är dags.

Har träffat en del andra collie-människor i dagarna (studentdagar) också och intressant nog har de också varit inne på retrieversarna som nästa hund.
 
Sitter och längtar till 6-8 månader fram i tiden så jag kan röntga och förhoppningsvis börja köra drag med min valprackare. Åtminstone att köra riktiga löprundor.. känner mig lite försoffad och att springa själv är inte så jättekul, särskilt inte när man har en hundkompis :P Ni med lite tyngre hundar (40kilosklassen som vuxna) när anser ni det är ok att börja jogga 3-5-6kmrundor eller dylikt med dem? Säg om man kör på skogsstig som är lite skonsammare än asfalt?
 
Googlar man på inkörning så kommer det här upp @Sezziyanen
Skulle själv inte springa 3-5 km med en valp. Helt ok om den springer när den är lös, men jag skulle aldrig gå ut och jogga med den.

"När kan man börja?

Generellt kan man säga att ju tidigare man börjar desto bättre. Dock är alltid frågan hur man börjar. En 8 veckors valp kan givetvis inte dra dig på skidor, men den kan börja lära sig sitta still och komma på inkallning. En grundlydnad är nämligen A & O.

Om tittar på den mer specifika dragträningen har jag funnit följande lämpligt på hundar av vorsteh-storlek - mindre hundar ska inte gå lika långa sträckor, större hundar behöver bli äldre innan dom orkar med sin kropp.

Upp till 6 månader – bara grundlydnad & hantering. Sitt, inkallning, höger/vänster, stanna, sakta. Stretching, kloklippning, veterinärbesiktning. Skrammel. Följa med på promenad. Börja träna "start"-kommandot.

6 månader – hunden kan få börja vänja sig med en sele, kanske är det redan gjort om man spårar? Vänj hunden vid att du har skidor. Ta det väldigt lugnt, håll koll på hur hunden reagerar.

7 månader – hunden fortsätter vänjas med sele, om det finns snö kan den få följa med lite på skidor (kortare turer). En storväxt hund behöver ofta längre tid för att utvecklas så ta det extra försiktigt här. Öka på sträckan successivt, börja med 200 meter, hunden som är lös kan vara med upp till 4-5km i lugnt tempo (som en promenad). Undvik branta utförsbackar och löst före med risk för genomslag.

8-10 månader - nu kan man prova att hunden får dra en kort bit. Börja med bara några tiotal meter, öka successivt så att hunden tycker att det är kul. Upp till 200 meter.

11-14 månader – de flesta hundar börjar vara mer eller mindre färdigväxta fysiskt dock bör sträckan inte bli längre än 2km för draget & ca. 10km lös. Viktigt att behålla motivationen.

14-17 månader – nu kan man börja öka på sträckan. När hunden är 18 månader får den även tävla upp till 15km med pulka. För den skull inte sagt att alla ska orka det. Öka träningsmängden successivt och håll koll på din hund så att den hela tiden tycker det är roligt. Viktigt att behålla motivationen.

Generellt kan sägas om sträckan att man aldrig ska åka så långt att hunden blir less. Hellre 1 km i full fart än 3 km i trav. Börja alltid riktigt riktigt kort, sträckan kan ökas på efterhand. Om hunden går bra i 2 km, nöj er där, åk inte ett varv till. Det kan bara bli sämre."
 
@Voff , har ni fått hem hanen?

Blev ingen hane. Ägaren började vela fram och tillbaka. Sen ändrades det från att vilja omplacera och pengar började spela roll. Vi gav ett bud, förvisso under hans värde men vi hade inte med i våran budget att köpa in en avelshane nu. Det var iaf en avsevärt högre summa än "omplacering" som var det vi disskuterat från början.
Ägaren ville ha mer så vi sa nej. Vi lägger istället de pengarna på att leasa in en avelstik. Det är klart att vi får in henne och det blir parning i september.

Hon kommer från en tik som lämnat 5 kullar, alla friröntgade. Tiken är ryggröntgad med Ua, HD:A och ED: ua, korad 547p och har gk BH. Väntar på svar från tilltänkt hane. En tjänstehund som kommer från en kull på 10 där alla är friröntgade. Känns som det är värt att lägga pengarna på den kombon ist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp