Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ingen hane. Ägaren började vela fram och tillbaka. Sen ändrades det från att vilja omplacera och pengar började spela roll. Vi gav ett bud, förvisso under hans värde men vi hade inte med i våran budget att köpa in en avelshane nu. Det var iaf en avsevärt högre summa än "omplacering" som var det vi disskuterat från början.
Ägaren ville ha mer så vi sa nej. Vi lägger istället de pengarna på att leasa in en avelstik. Det är klart att vi får in henne och det blir parning i september.

Hon kommer från en tik som lämnat 5 kullar, alla friröntgade. Tiken är ryggröntgad med Ua, HD:A och ED: ua, korad 547p och har gk BH. Väntar på svar från tilltänkt hane. En tjänstehund som kommer från en kull på 10 där alla är friröntgade. Känns som det är värt att lägga pengarna på den kombon ist.
Förstår er till fullo, skitdrygt med folk som ändrar upplägg rätt vad det är. Men spännande med ny tik och kul kombo!
 
Sitter och längtar till 6-8 månader fram i tiden så jag kan röntga och förhoppningsvis börja köra drag med min valprackare. Åtminstone att köra riktiga löprundor.. känner mig lite försoffad och att springa själv är inte så jättekul, särskilt inte när man har en hundkompis :P Ni med lite tyngre hundar (40kilosklassen som vuxna) när anser ni det är ok att börja jogga 3-5-6kmrundor eller dylikt med dem? Säg om man kör på skogsstig som är lite skonsammare än asfalt?

Vi drar ingen tyngd dvs person förens hunden är färdigvuxen, röntgad och välmusklad. Däremot så från ca 7-8 mån går vi lite längre sträckor med dem i nomisele, expanderlina och förarbälte så de börjar ligga på lite i selen och börjar bygga upp sig.
Jag vill inte att hunden drar i annat än en vettig sele av nomityp så innan dess hänger med som en vanlig promenad.
 
Sitter och längtar till 6-8 månader fram i tiden så jag kan röntga och förhoppningsvis börja köra drag med min valprackare. Åtminstone att köra riktiga löprundor.. känner mig lite försoffad och att springa själv är inte så jättekul, särskilt inte när man har en hundkompis :P Ni med lite tyngre hundar (40kilosklassen som vuxna) när anser ni det är ok att börja jogga 3-5-6kmrundor eller dylikt med dem? Säg om man kör på skogsstig som är lite skonsammare än asfalt?
Runt 6 mån för jogging 2-4km
 
Gissa har badat i kanalen med 2 barn ,luftmadrass och vattenpistoler ,kan inte bli bättre enligt henne.
Så ska vi till sommarvikarie vetten i morgon för vacc,hon verkade trevlig,och har redan lärt sig att vårans vets patienter är mer än bortskämda.
Ringde vid 15 och fick en tid imorgon + att hon bad om ursäkt för att det redan var fullbokat idag (jag var glad jag fick det gjort under veckan så det var ingen panik)
 
Fick en stor jäkla blåsa igår på ena foten. Gick naturligtvis hål på den. Idag värker den satan :( Jag vill gå en lånpromenad med pojkarna men det gör ont att sitta still tom. :( Bajs.
 
Olala....det händer grejer med Calibra :love:
Träningen och utvecklingen går stadigt uppåt för vart träningstillfälle.

Lilla Jarla...undra om vi fått en förklädd Malle. Hon har öron och ben som en sådan, och hjärnan med. Inte klokt så snabb i skallen den tösen är. Här händer mycket och snabbt!!
Skägget har fått midsommarklippning och är så stilig så.
Mamma Mu har vrålfällt i 3 veckor och ser ut som en ny hund. Förutom att dieten har hjälpt så hon är 3,6 kg lättare (jepp, ni läste rätt) så ser hon ut att ha loosat ytterligare två kilo efter fällningen.
 
Masade mig ut på en kortare prommis. Fick knappt ur foten ur skon. Suck. Hoppas den gör mindre ont i morgon.
Inte nog med det, så är det jävulskt med mygg också.
Jag är inte alls bitter :p
 
Nu ligger jag och hundarna i en soffa på jobbet :p Insåg att vi i princip åker förbi jobbet på väg hem från fysioterapeuten, så tja... Jag ställde klockan på väckning till 6 imorgon istället för 5 som vanligt. Känns bra! Mindre kul är att det åskar och regnar som f*n och det låter massor.

Hos fysioterapeuten gick det bra i alla fall! Jag har även fått lite övningar som jag kan börja göra med Aysu om det ser bra ut på röntgen på onsdag. Annars är läget ganska oförändrat sett till vår vardag, men nästan det första fysion sa var "Jag förstår varför hon känner sig bra nu! Det här ser ju jättefint ut!" :)
 
Nu ligger jag och hundarna i en soffa på jobbet :p Insåg att vi i princip åker förbi jobbet på väg hem från fysioterapeuten, så tja... Jag ställde klockan på väckning till 6 imorgon istället för 5 som vanligt. Känns bra! Mindre kul är att det åskar och regnar som f*n och det låter massor.

Hos fysioterapeuten gick det bra i alla fall! Jag har även fått lite övningar som jag kan börja göra med Aysu om det ser bra ut på röntgen på onsdag. Annars är läget ganska oförändrat sett till vår vardag, men nästan det första fysion sa var "Jag förstår varför hon känner sig bra nu! Det här ser ju jättefint ut!" :)
Är du i Kalhäll eller Täby? Jag vill också ha åska
 
Skulle köra till jobbet och såg en lös(!) hund bredvid en 70-väg och ett bygge. :nailbiting: Halsband på och grimma i halsband, som dock inte sitter på hunden längre. Misstänker att den slitit sig eller liknande... Sitter just nu och försöker reda upp det... :nailbiting:

Galet glad att min chef är okej med det, hade aldrig kunnat lämna hunden själv.
 
Skulle köra till jobbet och såg en lös(!) hund bredvid en 70-väg och ett bygge. :nailbiting: Halsband på och grimma i halsband, som dock inte sitter på hunden längre. Misstänker att den slitit sig eller liknande... Sitter just nu och försöker reda upp det... :nailbiting:

Galet glad att min chef är okej med det, hade aldrig kunnat lämna hunden själv.
Gulle dig och Gulle din chef! :heart Jag håller en tumme för att det ska gå bra med hunden.
 
Åter igen sitter jag och funderar på om jag inte ska ta en annan ras nu när en riktigt bra aussie verkar halvt omöjligt att få tag i :o Fortsätta tävla med Tinja och nya hunden, få lite meriter och "street cred", verkar behövas om man ska få köpa valp från de riktigt bra kombinationerna. Snåljåpar :p

Frågan är ju bara vilken ras som skulle passa bäst. Agility, lydnad, bruks, freestyle, drag, och så blev jag ju helt betagen av vallning när vi var hos Migo... :angel:
 
Åter igen sitter jag och funderar på om jag inte ska ta en annan ras nu när en riktigt bra aussie verkar halvt omöjligt att få tag i :o Fortsätta tävla med Tinja och nya hunden, få lite meriter och "street cred", verkar behövas om man ska få köpa valp från de riktigt bra kombinationerna. Snåljåpar :p

Frågan är ju bara vilken ras som skulle passa bäst. Agility, lydnad, bruks, freestyle, drag, och så blev jag ju helt betagen av vallning när vi var hos Migo... :angel:

Men du ville väl börja avla på sikt? Blir det inte lite knasigt då om du fyller en plats med en annan ras?
(Fast du kanske har utrymme för fler hundar)

Går det inte att importera bra Aussis om det är svårt att få köpa från bra kombos i Sverige?
 
Åter igen sitter jag och funderar på om jag inte ska ta en annan ras nu när en riktigt bra aussie verkar halvt omöjligt att få tag i :o Fortsätta tävla med Tinja och nya hunden, få lite meriter och "street cred", verkar behövas om man ska få köpa valp från de riktigt bra kombinationerna. Snåljåpar :p

Frågan är ju bara vilken ras som skulle passa bäst. Agility, lydnad, bruks, freestyle, drag, och så blev jag ju helt betagen av vallning när vi var hos Migo... :angel:

Hade inte kelpie kunnat vara något?! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • High Chaparall
  • "Minisemester" med tonåringar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp