Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast om jag låter bli att regga mina frallor så är dom ju fortfarande frallor om än oreg.
Jo men det känns som många som säljs på blocket är just oreggade och inte från kennel - så det är ju svårt som köpare att verkligen veta huruvida det är seriöst avelsarbete bakom eller ej? Typ många neråt Skåne ex har ju varit tal om smuggelvalpar (väl? Eller kommer hag ihåg fel?) och då vet du ju inte riktigt heller vad du får?

Sen är det väl mestadels frallor (eller den rasen som avses) men inte alltid :)
 
Här har vi haft första lugna slappardagen hemma på vad som känns som en halv evighet. Dvs jag var tvungen att bocka av nån av de 63216 posterna på "att göra-listan". Idag blev det att hämta hem alla djuren från betet och göra hullbedömning samt juverkontroll av tackorna, och så väga alla lammen. De är två månader gamla nu, så bara en månad kvar innan baggarna ska skiljas av!

Varmt och kvavt var det, så det tog hårt på hundarna att söka av betet. Både Fridolf och Karla fick hänga med och jobba. Väl hemma fick de sällskap av Ale bakom hanteringen, så ingen behövde jobba så hårt. Vägningen var en glad överraskning, bara en i varje trilling och så de två moderslösa som låg under 20 kg, de flesta låg mellan 24-30 kg. Bra med tanke på hur småväxta raser det är i många av mammorna!

Efter avklarat jobb åkte vi till brottet och simmade. Mamma gick i förväg ned för backen för att kunna filma när mina galningar rusar till vattnet:

"Varsågoda"

Älskar att se hur de använder kroppen i vattnet!

Efter en timmes simmande var batterierna slut, Frodo försökte hålla mig sällskap i trädgården en stund ;)
 
Sitter och kollar lite på hundraser, igen. Konstaterar att allt kan delas upp i några få grupper: Vettiga hundar (vinthundar...), hundar som bråkar med alla andra hundar (terriers), tråkiga hundar med tre ton päls, extremt krävande hundar eller hundar med mentala problem.

Det där med massor av personlighet, glad och enkel, korthårig... Det är svårt. Som vanligt. Inte för att det ska bli någon till hund här på några år, men det är ju kul att fundera :p
 
Sitter och kollar lite på hundraser, igen. Konstaterar att allt kan delas upp i några få grupper: Vettiga hundar (vinthundar...), hundar som bråkar med alla andra hundar (terriers), tråkiga hundar med tre ton päls, extremt krävande hundar eller hundar med mentala problem.

Det där med massor av personlighet, glad och enkel, korthårig... Det är svårt. Som vanligt. Inte för att det ska bli någon till hund här på några år, men det är ju kul att fundera :p

Pfft!

/Kränkt pinscherälskare :p
 
Sitter och kollar lite på hundraser, igen. Konstaterar att allt kan delas upp i några få grupper: Vettiga hundar (vinthundar...), hundar som bråkar med alla andra hundar (terriers), tråkiga hundar med tre ton päls, extremt krävande hundar eller hundar med mentala problem.

Det där med massor av personlighet, glad och enkel, korthårig... Det är svårt. Som vanligt. Inte för att det ska bli någon till hund här på några år, men det är ju kul att fundera :p


Låter som alla som inte har vinthund har rätt kassa hundar ;)
 
Pfft!

/Kränkt pinscherälskare :p
Det var ju det där med mentaliteten :p Iofs har jag mest träffat dvärgpincher, men de har många gånger varit väldigt otrevliga. En bra sådan kan säkert vara riktigt trevlig, men då ska man lyckas hitta en också.

Låter som alla som inte har vinthund har rätt kassa hundar ;)

Haha, ja, jag är på lite sådant humör ikväll :angel: Eller rättare sagt, jag förstår utan tvekan varför andra vill ha andra raser än vinthundar! Däremot känns det inte som att det finns så mycket annat för mig. Jag vet ju att många vill ha/behöver extremt krävande hundar, att många gillar pälsvård, att det inte är något problem för många om hundarna är knepiga med andra hundar osv. Det gör ju inte varken hundar eller ägare till kassa (eller annat negativt) :)
 
Åh, vad skönt det är att cykla med hundarna. Jag är gravid i vecka 32 och snittar drygt 10 000 steg om dagen - så att slippa gå långpromenaden är underbart. Plus att hundarna uppskattar det, och Ivan har blivit både snabbare och smalare :up:

Synd bara att jag inte kan förvalta hans fina form på agilitybanan just nu...
 
Hmm, ja, personlighet, glad och korthårig stämmer ju bra på mitt vilddjur, men helt enkel kan jag ju inte påstå att han är och om han inte får nåt att göra under en dag så märker vi det väldigt tydligt. Igår vilade han hela dagen när det var varmt och sen vaknade han till med besked på kvällen. Sjövild. Men oj vad bra det gick att träna fotgående (som annars är lite tråkigt).
 
Det ösregnar här i dag.
Hundarna var motvilligt ute och kissade i morse, sedan dess har de inte gått i närheten av dörren... :o
 
Dör lite på insidan. Är så jäkla matt :wtf: Har diskuterat fram och tillbaka med några personer i ett schäferforum på FB och jag har varit saklig och trevlig men alltså, nu börjar tålamodet tryta rejält. :yuck::banghead:
 
Pratar just nu med en tollarägare om rasen. Hon menar att hon har en "hårdare" typ av tollare, en sådan som håller uthållningsmässigt och arbetsmässigt längre än många andra tollare och även retriever för den delen.

En sak jag oroar mig mycket över med rasen är att man inte är tillåten att göra misstag i inlärning/uppfostran för att man får en hund med mycket "fuck u, nu gör jag såhär". Det är lite så det låtit här på buke. Så jag förklarade för den här tollarägaren om min oro och att jag funderat över jaktgolden också, för att de kanske är lite mer förlåtande (stämmer det?).

Tjejen menar då att eftersom hennes tollare är "av den hårdare varianten" så klarar han av att hon gör fel i träningen. Hon menar på att hunden glömmer detta och att de inte tränar för regeln "vi måste lyckas" utan att de lär sig av varenda misstag. Med hårdare hund menar hon "enkelt översatt extra på mentalitet. De ska klara lite press och där hjärnan orkar hålla ihop det vid just de tillfällen jag vill träna. Däremellan kan de vara byrackor utan att tugga sönder golv och väggar hemma."

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta inlägget, men det låter ju vettigt att man ska kunna lära sig av sina fel?
Men har som sagt läst mycket här om hur man kan få en odräglig hundom man gör fel med en tollare. Vad är er uppfattning? Som sagt, jämför även med en jaktgolden. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp