Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh herregud, min pudelpsykos når nya nivåer. Mannen säger alltjämt nej. Hur länge tänker han göra det, tro? :cautious:

Jag vet att just nu är dålig tajming, men efter årskiftet känns mer rimligt. Jag föder barn i september och är föräldraledig på heltid typ så länge jag vill, just nu är planen april. Men kommer det en valp så kan jag ju vara hemma ett tag till...

Har hittat en uppfödare bara någon mil härifrån, ska snoka lite mer om meriter, avelsdatat osv. Ska dessutom ha en pudeldejt med en tjej som jobbar hos grannen och som har en pudelvalp, antagligen redan i eftermiddag :angel:

Sen behöver jag skärpa till min lobbyism på hemmaplan.
 
Ugh. Är på dåligt humör. Blir irriterad på typ allt. Men mest på mig själv.

Yay humörsvängningar! Nu måste jag få i mig socker innan jag sprängs.
 
20140064_10155435611287456_159456754214370999_n.jpg


Min skrutta är magsjuk :( Hon började dagen med att kräkas i sängen, sen bajsa i hallen. Sen har hon kräkts igen och har diarré. Ska iväg och köpa lite bra-för-magen saker strax.
 
Pratar just nu med en tollarägare om rasen. Hon menar att hon har en "hårdare" typ av tollare, en sådan som håller uthållningsmässigt och arbetsmässigt längre än många andra tollare och även retriever för den delen.

En sak jag oroar mig mycket över med rasen är att man inte är tillåten att göra misstag i inlärning/uppfostran för att man får en hund med mycket "fuck u, nu gör jag såhär". Det är lite så det låtit här på buke. Så jag förklarade för den här tollarägaren om min oro och att jag funderat över jaktgolden också, för att de kanske är lite mer förlåtande (stämmer det?).

Tjejen menar då att eftersom hennes tollare är "av den hårdare varianten" så klarar han av att hon gör fel i träningen. Hon menar på att hunden glömmer detta och att de inte tränar för regeln "vi måste lyckas" utan att de lär sig av varenda misstag. Med hårdare hund menar hon "enkelt översatt extra på mentalitet. De ska klara lite press och där hjärnan orkar hålla ihop det vid just de tillfällen jag vill träna. Däremellan kan de vara byrackor utan att tugga sönder golv och väggar hemma."

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta inlägget, men det låter ju vettigt att man ska kunna lära sig av sina fel?
Men har som sagt läst mycket här om hur man kan få en odräglig hundom man gör fel med en tollare. Vad är er uppfattning? Som sagt, jämför även med en jaktgolden. :)

För mig är en "hård hund" nått heeeeelt annat än en hund som är förlåtande i träning.
 
För mig är en "hård hund" nått heeeeelt annat än en hund som är förlåtande i träning.

Det är som sagt inte att jag säger så, utan en annan persons uppfattning.

Ägarens ex var att en "hård hund" tränar oavsett störningar. Inte visar sig störd av rädslor etc. Hårdhudad helt enkelt. Vad hon lägger i värderingen struntar jag i. Jag vill bara veta vad folk tror om tanken att mentalt starkare hundar är mer förlåtande än andra. Om så är fallet, stämmer det även på tollare? och hur förhåller sig tollaren till jaktgolden i det här fallet? :)
 
Det är som sagt inte att jag säger så, utan en annan persons uppfattning.

Ägarens ex var att en "hård hund" tränar oavsett störningar. Inte visar sig störd av rädslor etc. Hårdhudad helt enkelt. Vad hon lägger i värderingen struntar jag i. Jag vill bara veta vad folk tror om tanken att mentalt starkare hundar är mer förlåtande än andra. Om så är fallet, stämmer det även på tollare? och hur förhåller sig tollaren till jaktgolden i det här fallet? :)

Ja då har jag och den ägaren rätt olika uppfattning om vad man kallar hård hund :)
Det kanske är olika hur vi använder oss av uttryck i olika "hundvärldar".
Det den personen mer verkar tala om kallar jag bra nervkonstuktion och är en självklarhet oavsett ras om jag letade hund.
Hårda hundar är inget jag önskar.
 
Ja då har jag och den ägaren rätt olika uppfattning om vad man kallar hård hund :)
Det kanske är olika hur vi använder oss av uttryck i olika "hundvärdar".
Det den personen mer verkar tala om kallar jag bra nervkonstuktion och är en självklarhet oavsett ras om jag letade hund.
Hårda hundar är inget jag önskar.

Jag skulle inte heller kalla det hård hund, din beskrivning lät mer fancy :up:
 
Ja då har jag och den ägaren rätt olika uppfattning om vad man kallar hård hund :)
Det kanske är olika hur vi använder oss av uttryck i olika "hundvärldar".
Det den personen mer verkar tala om kallar jag bra nervkonstuktion och är en självklarhet oavsett ras om jag letade hund.
Hårda hundar är inget jag önskar.
Håller med.
 
Jag brukar bli lite anti när folk slänger sig med begrepp som hårda hundar och tuffa hundar som något possitivt. Få klarar att få en hård hund bra med vettiga metoder. Oftast brukar dessa hundar kuvas då få förstår dem och klarar av dem.
 
Jag brukar bli lite anti när folk slänger sig med begrepp som hårda hundar och tuffa hundar som något possitivt. Få klarar att få en hård hund bra med vettiga metoder. Oftast brukar dessa hundar kuvas då få förstår dem och klarar av dem.
Jag fick förklarat att hård=svårt att skapa negativa minnesbilder. Som min Frodo, som slåss med elstaket för att de biter honom...
 
Jag fick förklarat att hård=svårt att skapa negativa minnesbilder. Som min Frodo, som slåss med elstaket för att de biter honom...
De kan också vara lite att de går sin egen väg, lite fuck you sas, självständiga, ifrågasättande och de kan vara lite av enmanshundar. Men väldigt bra hundar när de är med en förare som synkar och förstår dem.
För oss som bla inriktar oss mot tjänst vill vi inte ha för mycket av den varan då de kan byta förare och tränare flera ggr under karriären.
 
Jag fick förklarat att hård=svårt att skapa negativa minnesbilder. Som min Frodo, som slåss med elstaket för att de biter honom...
Det är den beskrivningen jag också fått höra (från några olika personer som jag ser som duktiga).
Mina skulle aldrig få för sig att slåss med elstaket för att de "bits", däremot lär de sig inte ett smack av att få stötar från elstängsel, utan går likförbannat lika nära som innan. Jag borde egentligen lägga lite krut på att lära dem att undvika just elstängsel, hittills har jag löst det med koppel eller fotgående...

Det är också helt meningslöst att försöka uppfostra mina dårar genom att tillföra obehag när de gör något fel (eller ja, det kanske skulle fungera hyfsat med Aysu..). En vän som har Ebrahs bror blir otroligt frustrerad av det, säger att han aldrig lär sig (varken av egna misstag eller när hon försöker säga till honom) och jag... tja, jag blir ju inte direkt förvånad av att han är sådan.
 
Måste säga att jag börjar förstå vitsen med robotdammsugare nu... Vi har tillfälligt flyttat in hos min mor (hon är bortrest och jag gillar hennes hem mer än mitt :p ). Aysu hårar nu av någon okänd anledning och nu när solen lyste in så såg jag en del hår på golven.

Visst, den väsnas massor(!) och är smått korkad, den kan köra 100 gånger i en del av rummet och helt glömma en annan del... Meeen håller jag bara lite koll på den och står ut med oljudet så kan jag sitta vid datorn och dricka te istället för att städa :D Dessutom gillar jag att slippa trasslet med dammsugarpåsar.

Ska nog kolla om det finns någon robotdammsugare som är tyst(are) och fungerar kanske ännu lite bättre med hundhår och grus... Har ni tips på någon så får ni gärna hojta till!
 
Alltså, alla får definera det som de vill. Jag citerade bara vad personen sa till mig.

Men är den någon som har ett faktiskt svar på min fråga? Känns som att den glöms bort lite i diskussionen om orval. Får skapa en tråd annars med det kändes lite onödigt :p
 
Alltså, alla får definera det som de vill. Jag citerade bara vad personen sa till mig.

Men är den någon som har ett faktiskt svar på min fråga? Känns som att den glöms bort lite i diskussionen om orval. Får skapa en tråd annars med det kändes lite onödigt :p

Nja, man har ju ofta termer som nyttjas rent allmänt inom ett område. Om termer används fel kan det bli missuppfattningar.

Men jag förstår att det var hennes och inte ditt uttryck. Dock blir jag tveksam till någon som pratar om sin hund som hård på det sättet :)

Jag har för dåliga erfarenheter av Tollare för att svara på din fråga. Jag har bara träffat exemplar med rätt usla nerver.
 
I går kväll körde vi en från ett musikevent och hörde på radion om den försvunna flickan i Hudiksvall. Stackars lilla tös och vi kom att prata på sökhundar osv, vilket behov det finns av dem.
Det var en lättnad när jag såg i morse att hon var funnen. Sen såg jag vilken hund det var. Han är halvbror till vår D-kull. De har samma far, hanen vi hade hemma förra sommaren. Hoppas de får lika bra näsor :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp