Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha lagt dagens två spår på vall såg mobilfodralet ut såhär..

11695841_10152882156681604_6294308271332412591_n.jpg

...bank- och körkort var borta!

Då är det bra att det finns en Ebun i familjen som fixar biffen! Mellan 3:e och 4:e apporten hittar hon först bankkorten...
11692739_10152882156591604_2435992133411793348_n.jpg


... Och sen körkortet
11737970_10152882156526604_1435298844276660282_n.jpg


Duktig Ebun fick guldstjärna och extra köttbullar idag!
 
En fråga om BoTs täcken..

Vår drar 60cm i täcken, kan ett 57cm långt passa med tanke på dragkedjan vid svansen? Eller behöver hon ett 63cm??

Och en till fråga ang rukka selarna!
Vi provade en strl L i butik idag men jämförde med en M och såg att rygg"plattan" var lika lång i storlekarna, är det alltså bara längden runt hals och bröstkorg som är olika? Någon som vet??
 
En fråga om BoTs täcken..

Vår drar 60cm i täcken, kan ett 57cm långt passa med tanke på dragkedjan vid svansen? Eller behöver hon ett 63cm??

Och en till fråga ang rukka selarna!
Vi provade en strl L i butik idag men jämförde med en M och såg att rygg"plattan" var lika lång i storlekarna, är det alltså bara längden runt hals och bröstkorg som är olika? Någon som vet??
Ang Rukka selen. Ingen aning. Men har du mätt så ärendet väl så. Mätte du magplattorna? Min dalmatiner hane har L. Magplattan är lite i kortaste laget, men ryggplattan är perfekt.
 
Ang Rukka selen. Ingen aning. Men har du mätt så ärendet väl så. Mätte du magplattorna? Min dalmatiner hane har L. Magplattan är lite i kortaste laget, men ryggplattan är perfekt.

Magplattorna mätte jag inte ;) Lite därför jag undrar! Vill du mäta plattorna så kan jag fråga hon som säljer m-selen? :love:
 
Magplattorna mätte jag inte ;) Lite därför jag undrar! Vill du mäta plattorna så kan jag fråga hon som säljer m-selen? :love:
Ryggplattan fick jag till ca 17 cm, beroende på lite hur man mäter. Men jag mätte enda "ut", från ring till ring.
Magplattan var 34 cm :)

Här ser du. Jag skulle önska något längre magplatta. Men så har ju min kille rätt rejält förbröst också, en en plattbröstad hund kanske det är lagom? Den sitter inte riktigt sådär när han går vanligt i selen, här spänner han ju upp sig efter något han har fått syn på. Men jag älskar selen iallafall, bästa jag haft :love: Tyvärr ska dom ju sluta säljas i Sverige, så jag sörjer lite. Nu finns det ingen sele i butik som jag gillar :cry:
img_5858_55a62ce5e087c320924aa62f.jpg
 
Ryggplattan fick jag till ca 17 cm, beroende på lite hur man mäter. Men jag mätte enda "ut", från ring till ring.
Magplattan var 34 cm :)

Här ser du. Jag skulle önska något längre magplatta. Men så har ju min kille rätt rejält förbröst också, en en plattbröstad hund kanske det är lagom? Den sitter inte riktigt sådär när han går vanligt i selen, här spänner han ju upp sig efter något han har fått syn på. Men jag älskar selen iallafall, bästa jag haft :love: Tyvärr ska dom ju sluta säljas i Sverige, så jag sörjer lite. Nu finns det ingen sele i butik som jag gillar :cry:
img_5858_55a62ce5e087c320924aa62f.jpg

Så snygg! Kan du inte spänna ut lite där fram då? Eller blir det fel då kanske?
 
@Emuliiaa

Jag hittade den här mycket vackra bilden :p Här sitter ju magplattan bättre iallafall. Men här är hela selen helt sne och jag vet inte vad ;) Den "spänner upp sig" alltså, den blir större, när han badar med den. Så remmen runt magen här är galet stor.

2015-06-28_140847_55a635622a6b222461d85919.jpg
 
@Emuliiaa

Jag hittade den här mycket vackra bilden :p Här sitter ju magplattan bättre iallafall. Men här är hela selen helt sne och jag vet inte vad ;) Den "spänner upp sig" alltså, den blir större, när han badar med den. Så remmen runt magen här är galet stor.

2015-06-28_140847_55a635622a6b222461d85919.jpg

Haha ja precis :D

Är det verkligen bara grizzly som säljer rukka?? Letat som en tok :( Värdelöst isåfall..
 
Haha ja precis :D

Är det verkligen bara grizzly som säljer rukka?? Letat som en tok :( Värdelöst isåfall..
Japp, i Sverige är det bara Grizzly. O dom ska sluta med Form-selen :cry::cry::cry: Finns ju finska motsvarigheten till Grizzly, men dom fraktar inte till Sverige. Så har man någon vän eller släkting i Finland kanske man kan be dom köpa/beställa o sen skicka till Sverige. Sen finns det någon Norsk sida tror jag, men det är typ dubbelt så dyrt. Och någon rysk.. :p
 
Japp, i Sverige är det bara Grizzly. O dom ska sluta med Form-selen :cry::cry::cry: Finns ju finska motsvarigheten till Grizzly, men dom fraktar inte till Sverige. Så har man någon vän eller släkting i Finland kanske man kan be dom köpa/beställa o sen skicka till Sverige. Sen finns det någon Norsk sida tror jag, men det är typ dubbelt så dyrt. Och någon rysk.. :p

Så jäkla dåligt!!
Dom hade ganska bra utbud igår när vi var där i malmö, men när de tar slut är de väl slut då..
 
Nu gör jag debut i den här tråden och tänkte börja med en kort presentation :)
Jag har sedan någon gång under våren (mycket flytande flytt...) tagit över en 5-årig tik efter en familjemedlem som gått bort. Tanken från början var att hon skulle bo kvar hos matte och vara hos oss på helgerna, men det fungerade inte för matte och hund. Så nu bor hon oss på heltid och åker till tidigare hem över dagen när vi behöver hjälp med hundpassning. Och det fungerar så mycket bättre än tidigare :love:

Vi har en hel del att jobba med dock. Det är en mycket aktiv ras, jakthund som tidigare har jagat en del. Tyvärr "glömde" husse att träna både vardags- och jaktlydnad tidigare. Och det är en hund som lätt stressar upp sig själv i alla möjliga och omöjliga situationer. Till hennes försvar så har det hänt mycket de sista månaderna. Till husses försvar så var hon lugnare tidigare, då de hade två hundar och mycket av hennes trygghet fanns i den andra hunden. Han var dock gammal och hade svårt med rörlighet, började få ont, försämrad syn mm, så han fick somna in i stället för att flytta. Tungt beslut att ta och tårarna rinner fortfarande när jag tänker på honom, men jag vet att det var rätt beslut. Nu är han förhoppningsvis med husse i fjällen och jagar ripa...

I dag har vi varit och provtagit ett par knölar i huden. Förhoppningsvis är det bara fettknölar, men bakom den ena förmodade fettknölen fanns även vad veterinären trodde var en förstorad lymfkörtel. Prov taget på den med. I det stora hela blev "utflykten" positiv, med träning på att fokusera på mig, varva ner, inte behöva ta ansvar för allt och alla runtom utan lita på att jag inte låter hela världen anfalla henne.
Tyvärr satt det en yngre familj precis vid ingången med en modell mindre hund som skällde väldigt mycket och gjorde utfall. Då svarade naturligtvis min tjej. Tillfälle till träning :grin: Det gick bra att avleda henne, gå en omväg och få henne med mig utan alltför mycket skällande, dra i kopplet, stress-pipa och studsa. Tog in henne genom första dörren och bad henne sitta för att lugna henne och kunna belöna ett bra beteende. Då kommer matte med den lilla hunden, bärandes på den, öppnar dörren och vill gå förbi med en skällande hund i händerna som gör utfall mot min hund. Jag uttryckte mig inte så diplomatiskt direkt då :devil: Matten backade ut genom dörren och vi fick fortsätta in i lugn och ro och min tjej kunde sitta nästan still och vara nästan tyst tills vi snart fick komma in på ett rum. Nu är vi hemma igen och tjejen ligger utslagen och sover :p

Ikväll ska vi träffa en hundkompis och leka lite. Vi övar hundmöten så mycket vi kan, men jag vill att de ska vara "garanterat" snälla hundar och kloka mattar/hussar. Tyvärr känner jag inte så mycket hundfolk ännu, så urvalet är lite begränsat. Så tacksam för de vi hittat!

Oops, så långt det blev...
 
På senare tid har Zippo haft svårt att hålla tätt i sömnen. Ofta när han reser sig efter att ha sovit en stund så lämnar han kvar en liten kissfläck. Jag misstänker att det kanske beror på en låsning i bakpartiet, vilket vi är inne på sedan tidigare av flera anledningar. Han har haft en låsning i rygg/bakparti hos tidigare ägare. Jag har bokat tid hos naprapat, men kan ju inte hålla mig ifrån att googla och undra..

- Han rör sig kort och stelt med bakbenen.
- Han har börjat morra åt mig när jag klipper klorna och grejar med hans baktassar.
- Och nu, att han inte håller tätt.
 
På senare tid har Zippo haft svårt att hålla tätt i sömnen. Ofta när han reser sig efter att ha sovit en stund så lämnar han kvar en liten kissfläck. Jag misstänker att det kanske beror på en låsning i bakpartiet, vilket vi är inne på sedan tidigare av flera anledningar. Han har haft en låsning i rygg/bakparti hos tidigare ägare. Jag har bokat tid hos naprapat, men kan ju inte hålla mig ifrån att googla och undra..

- Han rör sig kort och stelt med bakbenen.
- Han har börjat morra åt mig när jag klipper klorna och grejar med hans baktassar.
- Och nu, att han inte håller tätt.

Kan också bero på prostatan! Tycker nu bör kolla hos både veterinär och naprapat :)
 
Kan också bero på prostatan! Tycker nu bör kolla hos både veterinär och naprapat :)
Ska till veterinären i slutet på månaden för våran månads-check ;) Kan be dom kolla då. Hur "mycket" bör den undersökas för att utesluta något? Vad skulle det kunna vara? Hur märker man det? Dom har ju ultraljudat, känt på den och så opererade dom ju däromkring också. Anledningen till att han opererades var för att det hade fastnad en sten precis vid prostatan som inte ville lösas upp och som vägrade lossna och komma ut. Prostatan var ju väldigt liten då iallafall.
 
Ska till veterinären i slutet på månaden för våran månads-check ;) Kan be dom kolla då. Hur "mycket" bör den undersökas för att utesluta något? Vad skulle det kunna vara? Hur märker man det? Dom har ju ultraljudat, känt på den och så opererade dom ju däromkring också. Anledningen till att han opererades var för att det hade fastnad en sten precis vid prostatan som inte ville lösas upp och som vägrade lossna och komma ut. Prostatan var ju väldigt liten då iallafall.

Bör ju känna på den i alla fall. Känns den liten är det nog ingen större fara. Annars är ett ultraljud bäst för att bedömma den. Angående inkontinensen som uppkommit kan det ju bero på ny sten eller kristaller i urinen.
Hoppas ni hittar vad som felar honom. Rygg och höfter röntgade? Då tänker jag främst på hans trippighet i bak. Vet du om han alltid rört sig så eller är det något nytt? Tänker att det faktiskt inte måste bero på sjukdom om han alltid rört sig så, hur välbyggd han än är.
 
Har inte spårat med hundarna på cirka tre veckor, det har helt enkelt blivit annan träning. Igår blev det iaf av och jag chansade och la ett ganska klurigt personspår på cirka 700 meter åt gubben, genom högt gräs, skog och snår. Han gick som en klocka! :) Inte alls sådär "flygig" som han varit de senaste gångerna, uppenbarligen gjorde den här vilan från spårningen gott. Och sen sov han mycket gott efteråt ;)
 
Bör ju känna på den i alla fall. Känns den liten är det nog ingen större fara. Annars är ett ultraljud bäst för att bedömma den. Angående inkontinensen som uppkommit kan det ju bero på ny sten eller kristaller i urinen.
Hoppas ni hittar vad som felar honom. Rygg och höfter röntgade? Då tänker jag främst på hans trippighet i bak. Vet du om han alltid rört sig så eller är det något nytt? Tänker att det faktiskt inte måste bero på sjukdom om han alltid rört sig så, hur välbyggd han än är.
Oki tack :up:

Jaa alltså.. Det där med kristaller och stenar är ett helvete rent ut sagt :( Han är fri från de ammoniumuratkristallerna och stenarna han hade, men pga fodret och medicinen har urinen vänt åt andra hållet nu och blivit basisk och bildat struvitkristaller istället :arghh: Vi har tagit bor medicinen men fodret går han kvar på. Ska lämna in nytt urinprov i slutet på månaden och igen. Är inte urinen bättre då ska han äta annat foder mot struvitkristaller istället...

Han är höftledsröntgad (grad B). Ryggen är inte röntgad. När han var dålig så röntgade dom området runt urinblåsan.

Han har rört sig bättre när han bodde i Norge. Och han har haft en låsning förut. Eftersom han har börjat ogilla hantering av bakbenen så verkar han ju ha ont på nått sätt iallafall..
 
Orkar inte snart. Känner bara att jag vill ge upp. Känner mig värdelös som hundägare..

Paxa har de senaste två veckorna gått upp 1 hg. Trots att hon endast äter 150 g bantningsfoder om dagen. Det är alltså vad en hund som har målvikt på 12,5 kg ska äta. Paxas målvikt är 15 kg.. Nu tycker fysioterapeuten att vi ska dra ner till 120 g, alltså målvikt 10 kg..
Hennes böjsenor är bättre, men långt ifrån bra. Dom har vi hållt på med sen mars..

Zippo har sina symptom. Många säger att det låter som diskbråck. Alltså, nej. Fan. Jag orkar inte mer. Min plånbok orkar inte mer heller för den delen. Den har redan lagt ut runt 50.000 i år..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp