Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vovvarna här hemma tycker att det är påtok för varmt, tur att vi både har sjöar och havet att tillgå!

Blivit klart att det blir flytt norr om Uppsala så nu måste man hitta nya bruksklubb, känns lite trist då jag trivs så bra på visby bk:down:
 
Någon som har en Volvo V40 (nyare) och vet Max storlek på hundbur som ryms? :)

Vi har beställt vår nya bil idag :love:

Jag letade mig blå men hittade ingen bur som rymdes. Beror väl på storlek på hunden också, men min hund behöver utnyttja hela bagaget. Vi har lastgaller och Jeppegrindar istället. Men jag var kontakt med en firma som skulle kunna mått-tillverka en bur, dock stämde inte måtten jag fick av dom så jag vågade inte beställa då. De sa att de tog måtten från tillverkaren men de stämde inte med måtten i min bil så blev feg..
 
Det jävligaste är att jag inte har egen bil och med en extrahund hemma nu så är kommunalt inte riktigt att tänka på:D Hade jag inte haft extrahund hemma nu, så hade jag varit med en kompis på deras ö - men ibland kommer inte vädret rätt i min planering:p

Hundarna klarar sig bättre än mig, för dom har både pool och vattenslang - jag får dock inte plats i den poolen :o;)

Ah, ja kan man inte åka kommunalt blir det ju lite svårare. Vrinnevi kan man ju iofs gå till, beroende på vart man bor, men i den här värmen vill man ju helst ligga i en frysbox. Iaf jag :P
 
Ah, ja kan man inte åka kommunalt blir det ju lite svårare. Vrinnevi kan man ju iofs gå till, beroende på vart man bor, men i den här värmen vill man ju helst ligga i en frysbox. Iaf jag :P
hehe, jag bo i andra änden av stan - i Klockaretorpet :p:p

Bara det kommer lite regn, så har hundarna (eller nåja, den som vill av dom) ån vid fältet att bada i. Det görs så fort tillfälle ges om det är lite värme. Just nu är det nog rätt äckligt i den ån....:nailbiting:
Nu har det ju varit koppelpromenader i två veckor (så galet trist) pga höglöpande tikar + bonushund här hemma. Men om ett dygn ska mina tjejer äntligen få springa av sig lite - om dom orkar beroende på väder:D I övrigt älskar jag skogen och dess skugga - om det bara inte vore för alla jäkla blodsugande mygg !

Nu fylla på hundpoolen i trädgården....
 
Jaha, så dagens vill ha-ras är alltså norsk buhund. :cautious: :) Stor utställning i Piteå i helgen, men synd att ingen sån verkar komma dit. Är de väldigt ovanliga alltså?
 
Jaha, så dagens vill ha-ras är alltså norsk buhund. :cautious: :) Stor utställning i Piteå i helgen, men synd att ingen sån verkar komma dit. Är de väldigt ovanliga alltså?

Har uppfattat det som om de är väldgt ovanliga ja. Har bara träffat en vad jag kan minnas, jättetrevlig :)
 
Nu är Pollys fästman på väg hem till sig, så nu kan jag bara hålla tummarna för att det blir något resultat av dejten :love:
Det har varit superkul att fått haft hanen här i 1,5 vecka och han har smält in så bra här i våra rutiner - så det var tomt på kvällspromenaden ikväll med "bara" två hundar :D

Nu får det dock gärna komma en regnskur eller nåt, för jag har haft 30 grader inomhus i flera dagar nu och jag torkar aldrig ! Ständigt kokhet och hundkrakarna flyter ut pga värmen. Vi behöver en dag eller två att kyla ner oss på.
 
Hoppas också på lite svalare dagar snart! Värmen gör både mig och hundarna orkeslösa.. imorgon får det bli en tripp till sjön efter jobbet!

Idag under kvällspromenaden kändes det verkligen som vi nått vårt mål med labradoren vid hundmöten, han har länge tagit små steg framåt men idag stod han helt stilla i slakt koppel och bara tittade på den hoppande lilla vovven som gick förbi! Sådan skön känsla att för en gångs skull vara hundägaren som har kontrollen, och känslan av stolthet över min tok labbe börjar smyga sig på allt oftare:love:
 
En liten fråga till er som ger färskfoder! För ca 2 mån sedan började vi ge mira detta, nordic bas. Hon väger 30kg och får då 600g om dagen, uppdelat på morgon och kväll (2% av kroppsvikten).

Känner ni att hundarna verkar "hungrigare" på färskfoder? Mira har alltid haft fri tillgång på torrfoder innan men kunde då äta rejält varannan dag bara så man tycker att det här borde vara bättre för henne och göra henne mättare men så fort vi kommer till svärmor som har foder nere vill mira gå dit och äta, gjorde hon inte innan. Svärmor frågade idag också om vi tyckte mira verkade hungrigare nu.

Såååå vad kan detta bero på? Kan hon vara hungrigare? Eller vill hon äta hos svärmor bara för att det finns och inte hör till vad hon brukar få numera? Måste jag öka givan kanske?
 
Kopierar in inlägget som jag skrev på facebook ikväll.

Ända fram till 20 augusti skall hundar hållas kopplade eller vara under samma kontroll som om de vore kopplade i områden där den kan störa vilt. Det innebär i princip att den ska befinna sig inom koppellängds avstånd och lyda kommandon direkt. Jag vet att det är många som slarvar med detta. Själv har jag hundarna lösa och längre från mig än så endast på skogsvägar vilket kanske är en gråzon men jag vet åtminstone att de inte är framme vid ett fågelbo eller en gömd djurunge. Men idag tänkte jag kolla ett kantarellställe och Bentley fick följa med ut i skogen eftersom han är både följsam och lydig.

Vi hittade inga kantareller. Men plötsligt så låg en vilt slingrande huggorm mindre än tre meter bort i mossan. Då kan jag lova att jag var glad att Bentley var just inom koppelavstånd till mig, lyssnade på ett skarpt "NEJ" följt av ett "HÄRÅT", så att vi kunde vända på klacken och gå tillbaka till vägen igen. Förutom att vi inte störde något vilt(förutom att huggormen då) så slapp jag alltså förmodligen att få en huggormsbiten hund tack vare att jag inte gav honom större frihet än lagen medger.
 
En liten fråga till er som ger färskfoder! För ca 2 mån sedan började vi ge mira detta, nordic bas. Hon väger 30kg och får då 600g om dagen, uppdelat på morgon och kväll (2% av kroppsvikten).

Känner ni att hundarna verkar "hungrigare" på färskfoder? Mira har alltid haft fri tillgång på torrfoder innan men kunde då äta rejält varannan dag bara så man tycker att det här borde vara bättre för henne och göra henne mättare men så fort vi kommer till svärmor som har foder nere vill mira gå dit och äta, gjorde hon inte innan. Svärmor frågade idag också om vi tyckte mira verkade hungrigare nu.

Såååå vad kan detta bero på? Kan hon vara hungrigare? Eller vill hon äta hos svärmor bara för att det finns och inte hör till vad hon brukar få numera? Måste jag öka givan kanske?

Har hunden käkat torrfoder med spannmål i, så är den van vid mat som sväller i magen - och då kan det ta lite tid att vänja sig vid färskfoder :) En annan sak är att hunden nu kanske tycker att maten är godare och vill ha mer därför.

Mina är uppfödda på färskmat sedan dom var 9 respektive 8 veckor och dom är alltid hungriga nästintill - eller i alla fall väldigt matglada :D men jag är rätt övertygad om att dom blir mätta av sin ranson mat ändå, men dom säger aldrig nej till något extra.
 
Skulle tävlat rallylydnad i Falsterbo men strök oss när jag anade hur varmt det skulle bli och det är jag glad för. Redan närmre 25 grader blä :arghh:
 
Idag var vi på tävling igen! Som tur var kunde de starta igång tidigare än planerat, för oj vad varmt det blev där ute på lure coursing-fältet. Helkonstig bana. Många svängar på ett något kuperat fält gjorde att det blev ganska svårt att överblicka. Alla jag hörde prata om loppen efteråt sa "Äh, det här var konstigt, så det lär ju inte bli någon placering idag". Hade man gått på vad folk trodde så hade det väl inte blivit någon prisutdelning :p

Som tur var så blev det ju prisutdelning ändå, och alltså. Min lilla hund är otrolig :D
11693958_519311351550583_2374922784041333316_n.jpg
 
Skulle tävlat rallylydnad i Falsterbo men strök oss när jag anade hur varmt det skulle bli och det är jag glad för. Redan närmre 25 grader blä :arghh:

Äh, jag är på väg hem från Kåseberga, vi har tävlat vallning där hela helgen! Varmt, vindstilla, varmt, kvavt och ännu mer varmt. Men det går det med! Extra krav på förarnas koll på hundarna, extra lugnt tempo med fåren och vattenstationer längs banan.

Fritte ryckte tom in och jobbade med att ställa ut får ett par timmar efter vår start.
 
Här händer det inget ambitiöst. Tant ligger i duschen och svalkar magen. Hon och katterna har gjort gemensam sak och delar på en badhandduk indränkt i kallvatten. Ska se om vi kommer iväg på kvällsbad kanske, så får hon simma lite och mjuka upp sig.
 
Äh, jag är på väg hem från Kåseberga, vi har tävlat vallning där hela helgen! Varmt, vindstilla, varmt, kvavt och ännu mer varmt. Men det går det med! Extra krav på förarnas koll på hundarna, extra lugnt tempo med fåren och vattenstationer längs banan.

Fritte ryckte tom in och jobbade med att ställa ut får ett par timmar efter vår start.

Jussi är extremt värmekänslig och säckar ihop rätt snabbt. Det i kombination med att min bils AC är minst sagt opålitlig gjorde att det kändes bättre att stanna hemma. Vi badade istället :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp