Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lillvalpen levererar. I helgen har vi spårat (gick kanon) och hängt på utställning. Dock glömde klanten till matte att anmäla i tid, så vi fick stå utanför ringen. Nåväl, nästa gång!
 
Jussi är extremt värmekänslig och säckar ihop rätt snabbt. Det i kombination med att min bils AC är minst sagt opålitlig gjorde att det kändes bättre att stanna hemma. Vi badade istället :D
Jag trodde att Caddyns AC fungerade. Det gjorde den i onsdags. Men inte nu längre! Många badpauser blev det på vägen både ner och upp...
 
Vi har fokuserat på att bada idag :D
Hittade en gammal uppblåsbar pool som vi använde för 5-6 år sedan, som jag började fylla idag. Hundarna deltog glatt i den aktiviteten! Efter det åkte vi till sjön och hängde i vattnet några timmar :p Otis älskar verkligen att vara i vattnet, han simmar som en fisk!
 
I två dagar har barnen med hjälp av silvertejp försökt rädda polen här. Den har inte stått emot hundkäftar :angel:
Men i dag fick de ge upp. Det får bli en ny pool, och den får vi ha hundfri.
Har varit och tittat på IPO-tävlingar idag. Trots flera riktigt fina ekipage så orkade ingen hund hålla trycket uppe i värmen. Vilka kämpar alla tävlande var!
Dagens träning hoppade vi här i värmen. Hundarna har fått luffsa runt här hemma och göra som de velat istället. Ungarna gav dem ett vattenkrig och de tyckte de om :)
Sambon och jag har suttit i skuggan och suckat över värmen och gått igenom förslagen på alla namnförslag inför nästa kull. Vi har haft listor på kylskåpet fritt för alla besökare och familjemedlemar att skriva dit ett namn på nästa bokstav. Och de har hunnit blivit sjukt långa, och väldigt märkliga. Nu har vi valt ut 12 tiknamn och 12 hanenamn (ifall gud är ond och bara ger oss ett kön på hela kullen denna gång...och stora kullar har vi fått tidigare) Men det är lång kvar innan ens parning.

Men jag är såååå sugen på att behålla en tik för eget bruk denna gången av just den här kombon men det stämmer inte in alls med övriga planer och flocken. Hur står man emot :confused::angel::arghh:
 
Gårdagens simtur slutade inte så roligt, plötsligt kom vår golden upp ur vattnet och haltade rejält samt att det rann rejäla mängder blod.:nailbiting: Vi förstod ganska snabbt att det var tassen, och kunde se att han fått ett rejält skärsår i ena tån.. Husse blev ganska oroad av allt blod , men för en gångs skull kunde jag hålla mig lugn. (Brukar vara tvärt om:p) Vovven var super duktig och höll sig lugn medan vi tittade och la ett litet förband innan vi for iväg till jourveterinären. Där fick han lugnande så vet kunde skära bort en liten bit av trampdynan samt sätta fyra stygn.
Känns lite tråkigt att han ska behöva gå med bandage ett tag nu, men hoppas på att det kommer läka ihop snabbt och enkelt. Och än sålänge verkar han helt obekymrad över det hela och har inte ens försökt få bort bandaget. Och otroligt förvånad och stolt över hur lugn och tapper han var igår:love:
Nu ska vi bara klara av lugna koppelpromenader.. inte så kul hälsar Hamlet 1,5 år!
( OBS blodig bild!)

DSC_0109_zpsy6mdcvlq.jpg

Lite dålig bild, men skinnslamsan som hänger syddes på plats igen!
DSC_0110_zps2tylux3t.jpg

Ihop lappad igen och inslagen i ett fint blått paket:p
 
Kommer hem efter kortsemester till hund med tasskada och jätteont i ryggen. Han har fått tramadol och rimadyl men har fortfarande ont :(
Ska på återkoll hos vet snart, jag hoppas att smärtan går över snart, för så här kan han inte ha det..
 
I dag var det uppstigning med tuppen för att åka iväg och skriva på alla papper runt försäljningen av unghunden som gick till tjänst. Men det var det värt för att få träffa vårat charmtroll igen. Jösses så mycket som kan hända på knappa tre månader! Såg otroligt fin och välmående ut. Blev ett härligt lyckotumult bland kaffekoppar och fikabröd för en stund :love:
Inte ens tre år fyllda och redan godkänd narkotikahund och redan gått i tjänst på denna korta tid :banana:
Hade även turen att träffa vår andra uppfödning som är på samma ställe. Denna är dock inte färdig utan är under träning.
 
Idag jublar jag, vad härligt det är med framsteg ibland.

Doris har nu fyllt 1 år och jag tog med henne på hembygdsgården förra helgen, bara för att inse att vi helt missat denna typ av träning. Vi far runt hela Norrland och tränar hund, aldrig något problem, men vi har helt att glömt bort att gå ut bland folk och bara vara.

Doris SKREK rakt ut, hon visste inte vart hon skulle ta vägen, allt var nytt spännande och förväntningen på vad som skulle hända var långt över vad hon kan hantera, hon lät som om jag fullständigt misshandlade henne (jag tog inte i henne) Vi stannade i en timme men sedan gav jag upp och kände mig misslyckad som inte hade lyckats vrida situvationen till något positivt för Doris.

For hem, tänkte en stund, stoppade på mig några tuggben och bestämde mig för att prova en gång till samma dag, denna gång for jag till en populär gatugrill med möjlighet att sitta ute. Beställde min mat och Doris började återigen varva upp men jag bad henne då vänligt men bestämt att "gå och lägga sig", när hon gjorde som hon blev tillsagd och la ner huvudet belönade jag henne med ett litet tuggben. Så höll vi på, och jag kände att jag nog hade hittat en bra lösning på problemet men har endå ställt in mig på att det är mycket jobb på den här fronten.

Idag, en vecka senare, var det dags igen, på den lokala marknaden. Jag var helt iställd på att jobba ordentligt och helt enkelt få "skämmas" över min hund men har man gjort en sådan här tabbe i uppfostran får man bita i det sura äpplet. Låt folk titta då kände jag för vi måste passa på att miljöträna när chansen ges annars måste vi fara 10mil till närmsta stad.

Men gissa om jag blev förvånad när Doris skötte sig exemplariskt, hunden var lugnet själv! Där gick vi genom hela marknaden två gånger och folk stannade och BERÖMDE min lugna hund, frågade hur gammal hon var och sa saker som "oj vad ni måste ha tränat länge för att ha henne så där"

Behöver jag skriva va nöjd jag blev :angel:
 
strejkarh%C3%A5kon.jpg


Var får folk idén ifrån att lundehundar är bångstyriga? :angel:

Håkon är riktigt superduktig, både vid människo- och hundmöten och är väldigt kontaktsökande. Han får också mycket komplimanger ifrån hundfolk, hunddomare, osv. :D Känns riktigt bra, särskilt när lundehundar visst har ett dåligt rykte som ängsliga och "osociala" hundar.
 
Idag har det varit en riktig skitdag. Det känns som om valpen blir sämre hela tiden och det finns ingenting jag kan göra för att få henne att må bättre. :cry: Idag har hon kissat inne mer igen samt kissat lite på mig vilket var länge sedan. Bajset hamnade iaf utomhus men det är ett helvete att plocka upp sörjan som klibbar sig fast i gräset. :wtf: Ska ringa vet imorgon igen men jag räknar inte med att de kan göra något mer för henne just nu.
Småfisarna blir också påverkade av situationen, jag gör allt jag kan för att de inte ska bli lidande men det är svårt att få orken att räcka till.
Det var ju inte alls såhär det skulle bli. Jag skulle få en träningskompis, någon jag kunde göra allt det där roliga tillsammans med men istället blev det :turd: av alltihop. Jag vet att det inte hjälper att deppa ihop men just nu orkar jag inte göra något annat. :(
 
Idag har det varit en riktig skitdag. Det känns som om valpen blir sämre hela tiden och det finns ingenting jag kan göra för att få henne att må bättre. :cry: Idag har hon kissat inne mer igen samt kissat lite på mig vilket var länge sedan. Bajset hamnade iaf utomhus men det är ett helvete att plocka upp sörjan som klibbar sig fast i gräset. :wtf: Ska ringa vet imorgon igen men jag räknar inte med att de kan göra något mer för henne just nu.
Småfisarna blir också påverkade av situationen, jag gör allt jag kan för att de inte ska bli lidande men det är svårt att få orken att räcka till.
Det var ju inte alls såhär det skulle bli. Jag skulle få en träningskompis, någon jag kunde göra allt det där roliga tillsammans med men istället blev det :turd: av alltihop. Jag vet att det inte hjälper att deppa ihop men just nu orkar jag inte göra något annat. :(

Usch usch, jag förstår, och tänker på er.
 
Jag är småbitter själv mellan varven, jag vill fjällvandra med min hund, springa lite agility för skojs skull åtminstone, eller bara gå en rejäl promenad i friluftsspåret här i närheten. Men artrosen sätter stopp för större utsvävningar. Det är jättetråkigt att lämna hunden hos hundvakt eller ensam hemma för att vara ute och röra på sig lite mer. Det är inte så jag vill ha hund! Och jag är för tveksam för att skaffa en till just pga hans problem, han kanske inte pallar en ung hund omkring sig. Han är 10, jag gissar att han inte blir äldre än 11 och han borde få fortsätta vara enda prinsen i huset.

Men han är i alla fall 10 år (har haft problemen länge) och jag har en hund jag känner väl och ändå har roligt med på den nivå han orkar. :):heart
 
image_55a53a452a6b2224503d6eb1.jpg

Min lilla tjej börjar bli riktigt fin att jobba med. Hon har skött sig exemplariskt idag.
Trodde aldrig att rallylydnad skulle vara någonting för mig men tillsammans med henne är det riktigt roligt!
 
Jag är småbitter själv mellan varven, jag vill fjällvandra med min hund, springa lite agility för skojs skull åtminstone, eller bara gå en rejäl promenad i friluftsspåret här i närheten. Men artrosen sätter stopp för större utsvävningar. Det är jättetråkigt att lämna hunden hos hundvakt eller ensam hemma för att vara ute och röra på sig lite mer. Det är inte så jag vill ha hund! Och jag är för tveksam för att skaffa en till just pga hans problem, han kanske inte pallar en ung hund omkring sig. Han är 10, jag gissar att han inte blir äldre än 11 och han borde få fortsätta vara enda prinsen i huset.

Men han är i alla fall 10 år (har haft problemen länge) och jag har en hund jag känner väl och ändå har roligt med på den nivå han orkar. :):heart

Fy :( det fungerar inte med glucosamin eller så? Min första tik fick glucosamin från biopet (tror jag), bild på en springande spaniel av något slag på förpackningen. Det hjälpte extremt bra när hon fick problem av sin artros, det var som att få en unghund igen när jag gett det några veckor.
 
Fy :( det fungerar inte med glucosamin eller så? Min första tik fick glucosamin från biopet (tror jag), bild på en springande spaniel av något slag på förpackningen. Det hjälpte extremt bra när hon fick problem av sin artros, det var som att få en unghund igen när jag gett det några veckor.

Nej, han fick glukosamin och ibland smärtlindring från början, det hjälpte knappt nåt av det. Nu får han full dos Previcox resten av livet plus Standardt Led & Brosk, ett blandtillskott. Det hjälper, plus att vi tränar muskulatur med t ex cavaletti, och han funkar bra som "promenadhund". Jag får bara ha tålamodet inställt på många stopp och en hel del strosande. :)

Han är ändå mycket mer harmonisk nu med medicinen än tidigare när han orkade mer, men var arg och hetsig (jag fattade inte att han hade smärtor).

Tack för omsorgen Red_Chili!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp