Uppdatering om Keles operation

Sv: Uppdatering om Keles operation

Hur mår du själv mitt i allt det här?

*Kram*

Jag tror jag passar på den frågan.. :crazy: jag har sett bättre dagar om man säger så.. Milt uttryckt. (I översättning så: just för stunden har jag en extremt stor lust att lägga ner hästeriet helt och hållet och ge upp)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Jag tror jag passar på den frågan.. :crazy: jag har sett bättre dagar om man säger så.. Milt uttryckt. (I översättning så: just för stunden har jag en extremt stor lust att lägga ner hästeriet helt och hållet och ge upp)


Jag hoppas verkligen att din otursförföljselse ger sig nu! Jag hoppas också att du hade en bra USA-resa trots allt!

/Lizzie
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Förstår dessa tankar mkt väl....hade själv gett upp för mindre (tror jag)...
Men hästarna/o vi behöver en person som dig....så ge inte upp...
Många uppmuntrande kramar till dig:love:
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

*KL*

Lite uppdatering.

Hudfliken har lossat undan för undan och jag har klippt bort helt död, lös hud. Den har dock suttit rejält fast över ögonlocket.

Klinikbesök (ÅB för hältan) i torsdags visade inte bara att den satans hältan är sämre, utan även att damen lyckats med det veterinärerna varnade för - skada ögat. Hornhinnesår och en inflammation i ögat. Ögonsalva 5 ggr/dygn i..tre månader :crazy:

Flytningarna fortsätter men sparsamma, baktprov från slidan visade 'bara' måttlig e-coli. Gick i högbrunst i lördags och ut kom oanade mänger gula, tjocka flytningar, borta på söndagen.

Kele har opererat sig själv idag, då hon gick ut i hagen med ett stycke död hudflik som satt fast på övre ögonlocket, och kom in utan död hudflik men med ett rejält sår istället.

Morbida matte svär över att digitalkameran är i himlen, har jag dokumenterat hela alltet så är det ju fan om jag ska missa den här viktiga delen *grååt*

Det måste gjort rätt ont slita bort den, men jag är lite glad att hon gjort det (hade tänkt be vet operera bort den nästa vecka annars) då det nu inte samlas massa gojs bakom den, och slipper jag bara infektion tror jag det kommer läka fint.. hoppas jag iaf.

Är ett sår stort som en femkrona, ett köttsår (det blir ju så om man sliter loss en hudbit som sitter i översta lagret hud), ser lite infekterat ut men det har det nog varit hela tiden, och blir det bara inte värre tror jag det blir fin sekundärläkning där.

Och hon ser ju mycket finare ut och mindre Frankenstein. Iofs reagerade jag inte så mycket innan heller, men jag såg ju hur folk STIRRADE på MK.. Titta kommer nog folk ändå, men härdade matte tycker ju hon börjar se riktigt normal ut.

Tyvärr så har ju nu svaret på att - nej, hon kommer aldrig att kunna blinka ordentligt med det ögat, eller stänga yttre ögonvrån. Jag hade något fåfängt halmstrå att det skulle bli bättre när den döda hudfliken försvann, men bara inse att det inte kommer hända... Nåja, sålänge inte inken kommer tillbaka och hon får behålla ögat så får man vara glad och nöjd ändå.

Och lilla sötnosen är bäst idag med, då det uppenbart gjorde ONT när jag pillade på såret, men hon stod så fint lös ändå, med huvudet i rätt läge. Jag börjar misstänka att den lilla Divan är mäkta nöjd med barbiepysslet då hon ser mer än lovligt belåten ut när jag håller på med täcken och ögon och ben och fan och hans moster.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

*KL*

Lite uppdatering.

Hudfliken har lossat undan för undan och jag har klippt bort helt död, lös hud. Den har dock suttit rejält fast över ögonlocket.

Klinikbesök (ÅB för hältan) i torsdags visade inte bara att den satans hältan är sämre, utan även att damen lyckats med det veterinärerna varnade för - skada ögat. Hornhinnesår och en inflammation i ögat. Ögonsalva 5 ggr/dygn i..tre månader :crazy:

Flytningarna fortsätter men sparsamma, baktprov från slidan visade 'bara' måttlig e-coli. Gick i högbrunst i lördags och ut kom oanade mänger gula, tjocka flytningar, borta på söndagen.

Kele har opererat sig själv idag, då hon gick ut i hagen med ett stycke död hudflik som satt fast på övre ögonlocket, och kom in utan död hudflik men med ett rejält sår istället.

Morbida matte svär över att digitalkameran är i himlen, har jag dokumenterat hela alltet så är det ju fan om jag ska missa den här viktiga delen *grååt*

Det måste gjort rätt ont slita bort den, men jag är lite glad att hon gjort det (hade tänkt be vet operera bort den nästa vecka annars) då det nu inte samlas massa gojs bakom den, och slipper jag bara infektion tror jag det kommer läka fint.. hoppas jag iaf.

Är ett sår stort som en femkrona, ett köttsår (det blir ju så om man sliter loss en hudbit som sitter i översta lagret hud), ser lite infekterat ut men det har det nog varit hela tiden, och blir det bara inte värre tror jag det blir fin sekundärläkning där.

Och hon ser ju mycket finare ut och mindre Frankenstein. Iofs reagerade jag inte så mycket innan heller, men jag såg ju hur folk STIRRADE på MK.. Titta kommer nog folk ändå, men härdade matte tycker ju hon börjar se riktigt normal ut.

Tyvärr så har ju nu svaret på att - nej, hon kommer aldrig att kunna blinka ordentligt med det ögat, eller stänga yttre ögonvrån. Jag hade något fåfängt halmstrå att det skulle bli bättre när den döda hudfliken försvann, men bara inse att det inte kommer hända... Nåja, sålänge inte inken kommer tillbaka och hon får behålla ögat så får man vara glad och nöjd ändå.

Och lilla sötnosen är bäst idag med, då det uppenbart gjorde ONT när jag pillade på såret, men hon stod så fint lös ändå, med huvudet i rätt läge. Jag börjar misstänka att den lilla Divan är mäkta nöjd med barbiepysslet då hon ser mer än lovligt belåten ut när jag håller på med täcken och ögon och ben och fan och hans moster.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Oj, vilken soppa, snacka om att ha mycket otur.

Din häst diskuterades faktiskt på Ultuna idag, då vi fått in en med en liknande sak, fast säkert dubbelt så stor :eek: Ska till op imorgon så det ska ju bli intressant att se.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Oj, vilken soppa, snacka om att ha mycket otur.

Din häst diskuterades faktiskt på Ultuna idag, då vi fått in en med en liknande sak, fast säkert dubbelt så stor :eek: Ska till op imorgon så det ska ju bli intressant att se.

Åh sjutton, vad sades då? =)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Dom var mest förfasade över hur lång tid det skulle ta "Med tanke på araben som var inne tidigare" så jag antar att det är din häst, eftersom det inte är någon vanlig opteration direkt.

Men den som är inne nu är verkligen inte nådig, den är säkert så stor som halva min knytna näve.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Dom var mest förfasade över hur lång tid det skulle ta "Med tanke på araben som var inne tidigare" så jag antar att det är din häst, eftersom det inte är någon vanlig opteration direkt.

Men den som är inne nu är verkligen inte nådig, den är säkert så stor som halva min knytna näve.

Hehe, de var två vet som opererade i 4 h.. Jag pratade ju med en av op vet (T.T) direkt efter och karln lät helt slut, som om han sprungit ett maratonlopp.. :angel: Så jag fattar vad de menar.

Det kniviga var dock inte ta bort den, det var lappa ihop eländet sen igen och transplantera hud och hålla på.

Jo, de växer ju gärna fort, såg ju hur fort Keles växte på slutet, och då var den ändå 'bara' typ 4* 5 cm när de tog bort den, men hade bara på en vecka växt synbart, och vet pratade om att de kunde bli i storlek som äpplen och meloner :eek: Speciellt om man retade dem..

Håller tummarna för att det går bra för den andra hästen med.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

*KL*

Lite mer uppdatering.

Fick byta strö från spån till papper, då hon fick spån i ögat. Det är snudd på så att man blir mentalsjuk genom att tillverka eget pappersströ genom att först klippa tidningsremsor för hand, och när man lessnat på det köpa en liten dokumentförstörare och mata med tidningar. Men det går.. (finns ingen försäljare av pappersströ här, och vill inte ta hem typ sex pallar på en gång innan jag vet det fungerar).

Har fått en blinkershuva för galoppörer att ha ute, som en flugluva utan öron, men den sitter 'åt' (elastisk) överallt utom runt ögonen, där det är gigantiska svarta ståltrådsbubblor. Hon får inte av sig den och den har funkat som den ska.

Ögat kollades av vet i torsdags, och hornhinneskadan är fortfarande kvar, inflammationen med, ska attackbehandla med två nya sorters ögonsalva, 4 ggr/dag vardera, dvs åtta ggr/dag. Får vi se om det hjälper.

Hon kommer behöva en ögonoperation till med, eller hon överlever ju utan men då kommer vi antagligen få trassla med ögat resten av livet. Ingen garanti operationen kommer lyckas, blir omfattande hudplastik igen, för att släppa ner övre ögonlocket så det inte är 'utåtvikt' vid ögonfransen, och så hon kan stänga ögat. Kanske.. Som sagt inga garantier, men OM det fungerar så kommer den hjälpa henne och minska risken för mer ögonskador. Misslyckas den blir det lika som innan eller värre. Blir ungefär lika många (70+) stygn som den förra, och tyvärr måste den göras under full narkos. Så om jag väljer att genomföra den kommer hon dels bli sövd en tredje gång (brr..), få konvalescens med risken för biverkningar etc igen, samt att hon varje gång hon blivit sövd blivit kass i kroppen,s ned och fått sprutas för ledinflammationer. Så jag har inte bestämt mig, samtidigt som jag gärna vill hon ska få det bättre, eller eg JAG ska få det bättre, hon tycks inte bry sig om att ögat bråkar just nu (på sikt förlorar hon synen om vi inte får bukt med det), så är jag inte så sugen på att hons ka genomgå ännu en narkos.. vi får se. Den här vändan måste läka klart först.

Ikväll firade hon med att vara svullen ovanför båda ögonen, troligen på något sätt kopplat till huvan, vet inte hur dock, inte hänt innan, men också vara riktigt rejält svullen i det opererade ögat. Så vet får kika imorgon och se vad han säger..

Men just nu känns det som om det där sabla ögat förföljer mig ;) Dessutom kan hon verkligen ge mig 'onda ögat' när hon ser ut som hon gör nu :devil:
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Jag hoppas det här löser sig för er på ett bra sätt. Ingen kul historia det som hänt...

*håller tummarna för en bra lösning*
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Jag läste ditt inlägg och konstaterade att min häst har samma probem som din. Han har också en ink ovanför ögat, fast det är mer jämt utfördelat- syns inte lika mycket. Den är hård (precis som om det har bildats något brosk eller ngt). Veterinärerna gör inget, för där är inget att skära i. Dock spred sig inken och det blev en ca 1 X 1 cm ink UNDER ögat. Den under ögat växte och blev värre, och opererades bort för ca 3 månader sedan. Det har läkt super, och syns inte alls att någon ingrepp har gjorts. Jag hoppas med hela mitt liv att min hästs ink inte växer mer!! Han är behandlad med något vaccin som ska öka hästens imunförsvar. Förmodligen har vaccinet gjort processen långsammare. Jag är helt klart rädd, precis som du, att ink-jävlen ska komma tillbaka och sabba något!
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Såhär åg det ut innan, nu är den undre borta och den övre betydligt mindre
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 452
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 389
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 639
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp