Uppdatering om Keles operation

Sv: Uppdatering om Keles operation

Murphys Law är det engelska uttrycket för 'lagen om alltings jävlighet', dvs kan något gå fel, då gör det det enligt lagom alltings jävlighet.

Och eftersom jag haft sådan förbannad otur så i så många år nu så måste det ju vara för att Murphy bosatt sig här och dikterar sina lagar. När jag är riktigt trött kallar jag honom till och med för 'Muppe'

På avdelningen käcka sammanträffande så råkar jag ha en hund som i stamtavlan heter just Murphys Law ;)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Alexandra_W skrev:
Murphys Law är det engelska uttrycket för 'lagen om alltings jävlighet', dvs kan något gå fel, då gör det det enligt lagom alltings jävlighet.

Och eftersom jag haft sådan förbannad otur så i så många år nu så måste det ju vara för att Murphy bosatt sig här och dikterar sina lagar. När jag är riktigt trött kallar jag honom till och med för 'Muppe'

På avdelningen käcka sammanträffande så råkar jag ha en hund som i stamtavlan heter just Murphys Law ;)

Alex:
För det första: Gör dig av med hunden! Det måste ju vara att utmana ödet just med tanke på hur det verkar gå för dig :crazy: Bäst att inte ens ha djur vars namn börjar på M tror jag... :p

Sedan undrar jag lite om du vet vaför de skar så mycket uppöver mot örat och pannan? På bilden såg knölen ut att bara vara på ögonlocket? *patologiskt nyfiken på sjukdomar*

Till sist:
Jag har följt dina trådar om dina hästar, jag önskar jag kunde göra något för dig, du har ju bara ofattbar otur! Mina tankar är hos dig och dina hästar!
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

NE NEJ NEJ....det får inte hända:eek: :eek: :eek:
J...:devil: Murphy:devil:
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Står en arab (skimmel, 17 år) i mitt gamla stall, som fick en tumör i ögat. På honom fick de ta bort ögat.
Rids normalt, både hopp och dressyr.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Vilken ruggig otur du har! Inte kul att åka bort mitt i allt detta. Vet precis hur det är, min fölids stog på sjukhus, han var ca i mån gammal, o jag var tvungen att åka till skåne o jobba en vecka. Då fick jag samtal från sjukhuset att det bara var att avliva. Då hade jag 4 dar kvar att jobba o kunde inte smita. Kändes hemskt. Men han blev avlivad somm ettåring istället, jag ville ge honom en chans.
Hoppas det blir bra tillslut det här, tänker på er!
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Svarar flera

De skar sa mycket for de var tvungen att flytta och transplantera hud. Om man tittar pa bilderna sa mellan de tva lodrata raderna med stygn, dar ar all hud lyft fran underlaget och sen dragen nerat, dvs flyttad. Det ar den som dott..

Dott har ocksa Keles foster, hon kastade fostret pa Ultuna.. a ca 100 dygn, och det kanns skit rent ut sagt, jag hade inte forvantat mig det.. +?
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Beklagar verkligen att det gick så illa även om det hade varit ett under om Wairobi hade klarat sig. :cry: Hur är det med Kele idag? Har allt blivit avstött? :(
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Nej...inte det oxå...:cry:
F.. va livet är orättvist ibland....:mad:
Många tröstkramar till dig/er....
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Det är ju verkligen otroligt trist att fölet inte klarade sig... Men huvudsaken är ju att Kele blir frisk! Du vet inget om hemgångsdatum ännu? När är det du kommer hem? Om en vecka?

Håller alla tummar, tassar och hovar vi har här!
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Vad tråkigt att fostret inte klarar sej. Hoppas verkligen att Kele blir bra iallafall! Undrar också hur det är med henne?

Kramar från oss här. Fortsätter att hålla tummar, tassar & hovar härifrån.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Åh vad tråkigt med fostret, men hoppas det går bra med Kele i all fall.
Är hon hemma nu?
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Så, kom hem från USA imorse, och hämtade Kele hos veterinären som har konvalescensstallet, där hon stått sen hon skrevs ut från Ultuna i fredags, dvs den 15/9.

Kele mår förhållandevis bra, hon är pigg, har gått ner i vikt så hon är i normalhull, och har skött sig fint och varit snäll både på Ultuna och hos konvalescensvet.

Ögat ser fint ut, den döda biten sitter som ett stort, förtjockat plåster, ser inte slugt ut, men vi får se hur det blir sen. Kan inte blinka ordentligt, blinkar med halva ögat, men tycks klara sig fint ändå.

Hon kom från Ultuna med rejält med flytningar så hon fick livmodersammandragande direkt när hon kom till konv.stallet. Sen har det sett okej ut, men nu har hon flytningar igen. UL:ades och syndes ingen fri vätska i livmodern, lite förstorad livmoder dock. Hon borde komma i brunst vilken dag som helst, och då ska jag spruta livmodersammandragande och så ska hon få sulfa i munnen, för att få bukt med infektionen.

När jag släppte ut henne till Vision var lyckan total och de verkligen SKREK åt varandra och sen var det idel hälsningsfraser och springande =)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Vad skönt att damen verkar må bra! alltid lika skönt att höra!

Hoppas att du hade lite roligt i USA också! ;)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Välkommen tillbaka Alexandra. :)

Har väntat på uppdatering. Skönt att höra att hon mår bra, vilken skillnad på korten nu, ser ju ut att ha läkt jätte fint. :) Den där döda biten ska dom ta bort den sedan eller? Håller tummarna nu för att den dumma inken inte kommer tillbaka. OM den kommer tillbaka när kan den göra det då, hur snart eller det kan kanske man inte säga, den kanske kan komma närsom isåfall? Men det hoppas vi ju att den inte gör.


(Tänkte fråga en annan sak, har inte alls med Keles öga att göra, men den har med henne att göra. Hade hon lös benbit eller hur var det nu? Vart det i ena bakkotan? Hoppas att det inte gör något att jag slänger in den frågan här. ;) )
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Jodå, sett ur ögats perspektiv mår hon utmärkt, hon störs inte (än iaf) av den döda biten. Så just nu är jag mer bekymrade över de äckliga flytningarna.

Den döda biten kommer kroppen antagligen i sinom tid stöta bort själv, annars får man ta ställning till om den ska få vara eller om man kirurgiskt ska ge sig på den. Just nu sitter den som 'plåster' ungefär, och får sitta där den sitter.


Inken kan komma tillbaka om en månad, ett halvår, ett år eller fem år =/ Det som är det jävliga, man kan inte säga att 'har den inte kommit tillbaka om X tid så är det lugnt'. EFter tre år brukar man kunna andas litegrann dock, men det är ingen garanti..

Kele opererades i maj för en birkelandsfraktur/POF i höger bakkota ja. Var det något speciellt du undrade om det så är det bara att fråga. Operationen gick utmärkt och trots Keles massiva konvalescentslakt (hon tyckte springa i hage med polare var mycket bättre än den beordrade boxvilan..) så var den en fullständig succe och helt lyckad.
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Skönt att hon mår bra för ögats skull, men förstår att allt detta måste ha varit himla jobbigt för henne & nu det med att hon har kastat fostret också, hoppas att hon blir av med infektionen snart.

Ok, jobbigt det där med att inte veta OM & isåfall NÄR inken isåfall kommer tillbaka, det är bara till att hoppas att den inte gör det. Om kroppen stöter bort den döda biten själv, när gör den det isåfall, hur lång tid tar det? Men om hon inte har ont av det som hon inte verkar så spelar det väl ingen större roll, kan väl inte ha ont av att ha en död bit där?

Tar frågorna om Keles lösa benbit i ett pm istället. ;)
 
Sv: Uppdatering om Keles operation

Den kan störa henne, den är liksom stenhård, man kan knacka på den, och den kan irritera henne sen, eller inte. Man får se typ.. Så länge den inte stör får den sitta kvar om den vill. Hur lång tid det tar till en ev bortstötning vet bara Murphy och möjligen Gud själv.. Intemånga raka svar där inte ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 452
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 391
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 640
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp