Uppdatering stegrande häst

lizzie

Trådstartare
Förra våren hade jag stora problem med mitt sto som stegrade sig och flippade ur totalt när vi träffande på andra hästar. Skrev om det i denna tråden

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=871927

Hur har det gått?

Jobbade med ledarskapsövnignar från marken under våren och sommaren, stegringsproblemen kvarstod och till sist hittade jag en tränare i tömkörning. Tränaren kom ut och tömkörde pållan första gången i augusti förra året - hästen stod på bakbenen i 30 min innan hon fattade att det enda tränare ville var att hästen skulle gå rakt fram i skritt. Nåt hände under detta tömkörningspass som gjorde att poletten trillade ner hos min dam. Hon har inte stegrat sig sedan detta tillfälle. Tränare tömkörde henne ytterligare 2 ggr till, sedan blev det inga mer tillfällen pga tränaren flyttade.

Jag har i alla fall kunnat fortsätta jobbet med damen. Förra hösten var det fortfarande svårt att vara i ett ridhus när det var andra hästar där. Höll i gång hästen hela vintern trots att hon var ett aber att lasta.

Fick tag på ett par duktiga tjejer tidigt i våras som hjälper mig med utbildningen och så att hästen blir ordentligt riden cirka 5 dgr i veckan utan att jag behöver engagera min man hela tiden. I maj var jag iväg på en clinik med Ronny Åhman och fick hjälp med lastningsproblemen.

Numera är hästen helt kolugn. Inga problem att lasta. Vi kan vistas i ett ridhus samtidigt som det är en ridskolegrupp på ena halvan. Det går att rida ut och möta andra hästar och pållan håller sig lugn. Det går att åka till främmande platser utan att hästen flippar ur.

Vi har mycket kvar att jobba på, men nu GÅR det att jobba med hästen :love:

Medryttarna har provat att vara med på programridning nu i höst och det har också funkat bra.

Detta hade varit totalt omöjligt för 1 år sedan :p

http://www.youtube.com/watch?v=-E5PEli3MJg

Gissa hur lycklig jag är över utvecklingen :banana:

/Lizzie
 
Sv: Uppdatering stegrande häst

Grattis.

Bra att du delar med dig av din berättelse, det kan säkert sporra andra att inse att det går att fixa till det mesta,. men att det är TID som gäller.

Tid och tålamod.
 
Sv: Uppdatering stegrande häst

Grattis.

Bra att du delar med dig av din berättelse, det kan säkert sporra andra att inse att det går att fixa till det mesta,. men att det är TID som gäller.

Tid och tålamod.

Tid och tålamod är ordet! :D Det har gått framåt hela tiden, sakta men säkert. Jag har ju inte bråttom och man lär sig otroligt mycket under tiden :). Och framför allt - att man tar hjälp av de som kan när man kör fast.

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 573
Senast: caballus
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp