Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Doris ska operera bort en knöl i undre ögonlocket i morgon.

Dom tittade på den när vi var in för annat i våras och veterinären tyckte att jag skulle boka tid efter sommaren för att ta bort den. När jag bokade tiden i början av hösten frågade jag om vi ska komma in igen inför operationen men tydligen ska det räcka med kontrollen i våras.

Nu är jag orolig för hur det ska gå, hon blir 12 år nästa månad och jag antar att hon kommer sövas och det känns lite läskigt. Och kommer hon ha ont? Och jag antar att hon kommer behöva kon så jag undrar hur det kommer fungera.

Jag ska egentligen vara borta några timmar både lördag och söndag men jag är osäker på om det kommer kännas bra att lämna henne själv då och det känns lite jobbigt att inte kunna säga säkert hur det blir i helgen.

Så mycket oro i min människokropp inför en liten operation på vovven.
 
Zeppelin tycker att livet är pest just nu! Han var och drog ut en tand igår och är väldigt ömklig och pipig sen dess. Och idag tyckte han att det minsann var fel att matte jobbade och inte kliade på honom så han satt brevid och knuffade på mig medans jag jobbade 😅 Hoppas han är lite gladare imorgon! Och vad skönt att man kan få jobba hemma när det är något med djuren!
 
Ja hoppas också det går över :heart

Han vet inte vad han heter än 😅 Jag brukar avleda honom med leksak eller godis faktiskt.
Nej går inte för då tar Gry åt sig direkt o så blir det kaos
Alvin var inte heller så förtjust när Milou kom hit, höll lite avstånd och la sig en bit ifrån. Men var väldigt snäll hela tiden, men man märkte att han blev lite låg. Men sen släppte det ganska snabbt och dom är bästa kompisar nu. Nu använder dom sig av varandra som huvudkuddar till och med. Här är det Milou som ligger över typ hela Alvin och man ser bara Alvins nos, bild från i söndags. Man ser nästan inte vad som är vad på bilden av all päls 🙈 Dom kan dela på leksaker, tuggben och går att träna med tillsammans. Och dom leker mycket.

Så håll ut, det kan bli jätte bra.
756CFD9C-1E42-48BA-9F98-9F6AB29FA889.jpeg
 
När man vaknar 3 på morgonen och inte kan somna om kan det väl inte bli bättre än surfa på buke, läsa bok och titta på youtube och dricka en stor kopp kaffe tillsammans med två hundar? Milou ligger på mina fötter och i skrivande stund ligger Alvins ben och tassar på min arm och dom följer med upp och ner när jag skriver och rör armen. Tydligen inga problem för Alvin som sover djupt men vill vara nära :love:

På lördag hämtar mamma upp dom och så ska dom bo där 6 dagar när jag åker till Spanien. Det blir lite annorlunda liv för dom för mina föräldrar måste ju jobba så mamma har fått ta comptid för att få längre lunch så hon hinner hem och ut med dom och sen direkt ut efter jobbet. Men då blir dom ensamma flera timmar vilket jag vet att dom flesta hundar kan och dom har ju haft det så varje gång dom bott hos mina föräldrar, mest Alvin innan Milou kom. Det hände några perioder när jag var väldigt sjuk och inte kunde ta hand om honom men några gånger för Milou men dom är inte vana till vardags eftersom jag är hemma så mycket och går ut mycket oftare än många gör.

Men hundar kan anpassa sig så jag tror det blir bra. Har noga gått igenom allt med mat och mediciner och täcken och borstning,ska visa hur man borstar tänderna och visa rutinen vid hundmöten som jag lyckats få till så bra med Milou så dom vet hur dom ska göra. Jag är en hönsmamma och oroar jag mig för att Milou ska hitta på hyss och förstöra något eller äta fel saker.
 
Milou ha blivit så duktig på hundmöten nu, i 80-90% av gångerna löser vi det och det är framsteg. Men jag tror Alvin börjar höra dåligt för det går inte att få kontakt med honom ute när han själv inte söker den och det gör han på rutin när han gör något han vet leder till godis eller beröm så jag vet inte om han lyssnar eller förstår av vana och kroppsspråk. Så det är svårare med honom när jag tränat in vår nya mötesrutin, Milou kan men Alvin förstår inte riktigt vad jag vill. Klickern hör han dock, det vet jag.

Men när man ska in efter promenaden tar jag av täcken och halsband och torkar tassarna på en i taget. När Milou är inne och det är Alvins tur står han bara kvar utanför dörren även när jag säger, kom, Alvin, varsågod osv och får liksom peta lite eller gunga lite med kopplet så han märker att jag tar kontakt.

Inga fysiska fel på öronen för det har jag utrett hos veterinären men jag tycker det är svårt att veta hur mycket eller lite han hör eller att han bara blivit en liten gubbe som gör som han vill. Men det är inte så Alvin brukar göra, i alla fall inte tidigare men kanske med åldern. Helt döv är han definitivt inte men magkänslan är att han hör sämre.
 
Igår lyckades jag med konststycket att vurpa med cykeln när jag var ute med Spock och Tay, tänkte att de skulle få ta en kortare tur och springa av sig innan vi skulle åka på privatlektion i vallning. Fick nån kortslutning i huvudet och klämde åt handbromsen på framdäcket när jag skulle ta dra in Spocks koppel = rejäl vurpa där jag fick upp änden av styret rakt in i revbenen. Killarna kom och pussade på mig och var oroliga men sen blev det promenad hem för jag fick inte på kedjan igen.

På vallningen tränade vi lite hämt med Tay och Spock fick gå nån kortare vända också. Fick höra att jag har för låg ambitionsnivå när jag åter igen fick frågan om mål och jag svarade VP. Ett vp klarar vi imorgon påstod P, jag ställer mig tvivlande till det påståendet :p. Får jag ordning på hämtet och mina katastroftankar så är vi nog en bra bit på väg iallafall 😅.

Ägnat morgonen åt att titta på lite nötvallning från EM som går nu, kul med så bra sändning där man ser lite vad som händer.
Nu ska vi iväg till rasthagen och vovvarna ska få träffa sin bästis Solo, sen tänkte jag köra nån träning med dem.

Tay
20221012_152747.jpg
 
Igår lyckades jag med konststycket att vurpa med cykeln när jag var ute med Spock och Tay, tänkte att de skulle få ta en kortare tur och springa av sig innan vi skulle åka på privatlektion i vallning. Fick nån kortslutning i huvudet och klämde åt handbromsen på framdäcket när jag skulle ta dra in Spocks koppel = rejäl vurpa där jag fick upp änden av styret rakt in i revbenen. Killarna kom och pussade på mig och var oroliga men sen blev det promenad hem för jag fick inte på kedjan igen.

På vallningen tränade vi lite hämt med Tay och Spock fick gå nån kortare vända också. Fick höra att jag har för låg ambitionsnivå när jag åter igen fick frågan om mål och jag svarade VP. Ett vp klarar vi imorgon påstod P, jag ställer mig tvivlande till det påståendet :p. Får jag ordning på hämtet och mina katastroftankar så är vi nog en bra bit på väg iallafall 😅.

Ägnat morgonen åt att titta på lite nötvallning från EM som går nu, kul med så bra sändning där man ser lite vad som händer.
Nu ska vi iväg till rasthagen och vovvarna ska få träffa sin bästis Solo, sen tänkte jag köra nån träning med dem.

Tay
Visa bifogad fil 103425

Hur gör du när du cyklar med hundarna, håller du i deras koppel eller har du nåt fäste på cykeln?

Skulle gärna testa att cykla med min hund då det känns som bra motion men klurar på vad som är smartast. Hade helst varit sådär cool och haft dragsele på hunden och låtit henne dra lite för det ser så häftigt ut men jag är nog för mesig 😄
 
Fem år sedan jag hade de små 💔 Saknar fortfarande Sonic så hjärtat värker, men alla de andra har det bra i sina hem ❤️

Tas har sovit en natt hos sin nya familj, och det verkar ha gått bra. Ska bli lite skönt att gå ner till "bara" fem hundar igen.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1666335432094.jpg
    FB_IMG_1666335432094.jpg
    80,8 KB · Visningar: 34
@Guldaskig Jag har lösa koppel eller att de springer lösa, i de fall jag åker omkull vill jag inte att hundarna sitter fast i cykeln. Nu släppte jag ju kopplena så de sprang undan när jag föll. Har ramlat två ggr nu när jag cyklat med hund i inget av fallen berodde det på hundarna utan på att jag är klantig :arghh:.
En kickbike och dragselar ligger på önskelistan, vill definitivt inte ha hund som drar mig på cykel men kickbike känns lite närmare marken och lättare att kliva av om det är nåt.
 
@Guldaskig Jag har lösa koppel eller att de springer lösa, i de fall jag åker omkull vill jag inte att hundarna sitter fast i cykeln. Nu släppte jag ju kopplena så de sprang undan när jag föll. Har ramlat två ggr nu när jag cyklat med hund i inget av fallen berodde det på hundarna utan på att jag är klantig :arghh:.
En kickbike och dragselar ligger på önskelistan, vill definitivt inte ha hund som drar mig på cykel men kickbike känns lite närmare marken och lättare att kliva av om det är nåt.

Låter klokt! Hittade olika konton på sociala medier där de har hunden fäst i nån grej fram på styret och så springer de i en rasande fart i skogen och på fält, ser så härligt ut men jag skulle vara livrädd för att ramla 😅 Får träna på att ha henne med mig när jag cyklar öht först, vore som sagt kul att ha det som motionsform.

Kickbike låter ju behändigt!
 
Låter klokt! Hittade olika konton på sociala medier där de har hunden fäst i nån grej fram på styret och så springer de i en rasande fart i skogen och på fält, ser så härligt ut men jag skulle vara livrädd för att ramla 😅 Får träna på att ha henne med mig när jag cyklar öht först, vore som sagt kul att ha det som motionsform.

Kickbike låter ju behändigt!
Finns något slagas fäste som man sätter vid sidan av cykeln också och kopplar fast hunden där. Aldrig använt själv men brukar säljas på djurbutiker. För mig att den kallas typ springer eller så?
 
Hur gör du när du cyklar med hundarna, håller du i deras koppel eller har du nåt fäste på cykeln?

Skulle gärna testa att cykla med min hund då det känns som bra motion men klurar på vad som är smartast. Hade helst varit sådär cool och haft dragsele på hunden och låtit henne dra lite för det ser så häftigt ut men jag är nog för mesig 😄
Jag har dem i midjebälte med långa expanderkoppel. Jag vill absolut inte att de springer bort eller att de drar med sig cykeln. De drar ju bara om jag ber dem, så det känns inte farligt alls (förutom att jag får ha stenkoll på harar och katter 😅
 
@Guldaskig Jag har lösa koppel eller att de springer lösa, i de fall jag åker omkull vill jag inte att hundarna sitter fast i cykeln. Nu släppte jag ju kopplena så de sprang undan när jag föll. Har ramlat två ggr nu när jag cyklat med hund i inget av fallen berodde det på hundarna utan på att jag är klantig :arghh:.
En kickbike och dragselar ligger på önskelistan, vill definitivt inte ha hund som drar mig på cykel men kickbike känns lite närmare marken och lättare att kliva av om det är nåt.
Springer de framför eller vid sidan av cykeln?
Funderar på att börja så smått jag också, vi har vägar i skogen som är rätt smala som jag tänker kan rama in fint nu i början.
 
Jag har dem i midjebälte med långa expanderkoppel. Jag vill absolut inte att de springer bort eller att de drar med sig cykeln. De drar ju bara om jag ber dem, så det känns inte farligt alls (förutom att jag får ha stenkoll på harar och katter 😅

Springer de framför eller bredvid cykeln?
 
Springer de framför eller vid sidan av cykeln?
Funderar på att börja så smått jag också, vi har vägar i skogen som är rätt smala som jag tänker kan rama in fint nu i början.
Vid sidan men jag kan be dem (eller iallafall Tay, Spock har precis börjat springa brevid) att gå framför där det är smalt eller behövs.
 
Hur gör du när du cyklar med hundarna, håller du i deras koppel eller har du nåt fäste på cykeln?

Skulle gärna testa att cykla med min hund då det känns som bra motion men klurar på vad som är smartast. Hade helst varit sådär cool och haft dragsele på hunden och låtit henne dra lite för det ser så häftigt ut men jag är nog för mesig 😄

Jag har hundarna lösa oftast.
”Back” för bakom och ”varsågod” för att de ska gå om/framför
Stannar o kopplar vid möten
 
Var i rasthagen med vovvarna och på vägen hem svängde vi förbi fåren. Körde ett kort pass med Tay och han kändes verkligen som guld idag 💖. Otroligt fint väder har vi också och väldigt fint med höstfärgerna ute nu.
Så glad om än ganska öm i revbenen efter vurpan med cykeln igår 😝.

Tay
20221021_102447.jpg
 
Hur gör du när du cyklar med hundarna, håller du i deras koppel eller har du nåt fäste på cykeln?

Skulle gärna testa att cykla med min hund då det känns som bra motion men klurar på vad som är smartast. Hade helst varit sådär cool och haft dragsele på hunden och låtit henne dra lite för det ser så häftigt ut men jag är nog för mesig 😄
När jag cyklar med våra så har jag gråhunden i handen och de andra fastsatta i cykeln med dragfäste så linorna inte ska gå i framhjulet. Har hitintills funkat väldigt bra, bara gjort någon rejäl vurpa :D Gråhunden springer brevid och de andra före. Mallen är oftast lös och springer först.
 
När jag cyklar med våra så har jag gråhunden i handen och de andra fastsatta i cykeln med dragfäste så linorna inte ska gå i framhjulet. Har hitintills funkat väldigt bra, bara gjort någon rejäl vurpa :D Gråhunden springer brevid och de andra före. Mallen är oftast lös och springer först.

Drar de då? 😊 Vad är det för fäste?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp