Uppdateringstråd

Nu känns det lite fel med uppdateringar i "föl 2020"-tråden, så nu flyttar jag hit i stället med de nyblivna fyraåringarna. :) Mitt svarta vackra lilla A-barn har vuxit upp och blivit en riktig tonåring. Från att ha varit spinkig och svårmotiverad att äta tillräckligt, så har han blivit ett matvrak som smäller i boxväggen så den skakar. Typ som återkommande varning ifall nordsvensken eventuellt skulle få för sig att invadera grannboxen för att snaska i sig all mat där också.

I morse hade han lyckats komma upp med bakhovarna i höjd med boxgallret och tvålat till det med full kraft så han dragit på sig ett sår vid hoven. Knasboll!

Efter andra inridningsomgången i juli - augusti i fjol så behövde han vila och under midvintern, utan ridhus, har inte varit rätt läge för att sätta igång med annat än promenader på hemmaplan. Och fram till nyss hade han inte ens någon egen sadel som passade. Men nu är han väldigt tydligt undersysselsatt trots långa dagar i hagen med kompisarna, och jag längtar till att kvällarna bara blir lite ljusare så det går att göra något vettigt efter jobbet också. Hans allmänna entusiasm har i alla fall inte ändrats, det bara lyste om honom av förväntan att få göra en så enkel syssla som lite longering förra helgen.

Hans mer stabila nordsvensk-"brorsa" har jag från början tänkt skulle vänta med mer seriös ridning till i år, så även han fick börja med lite lätt longering förra helgen för att skutta av sig det värsta.
 
1.jan.30.uterittglad.jpg


Äntligen lite varmare väder här i Västerbotten! Nu måste jag göra ett ryck och rida ut mer med min unghäst född 2020. Han heter Ares och har varit otroligt snäll hela vägen med inridning och annat. Dock är jag själv lite rädd för trafiken som går parallellt med skogsvägen en liten bit. Jag har stannat och kliat honom flera gånger när det kommit stora lastbilar, så jag ska testa att ha musik i örat som vetter mot bilvägen, så jag inte hör lastbilarna lika bra och börjar oroa mig. Har ni några andra knep? Jag har lyckligtvis en häst som inte drar på sig någon känslosmitta, han är glad och trygg i sig själv. :love:
 
1.jan.30.uterittglad.jpg


Äntligen lite varmare väder här i Västerbotten! Nu måste jag göra ett ryck och rida ut mer med min unghäst född 2020. Han heter Ares och har varit otroligt snäll hela vägen med inridning och annat. Dock är jag själv lite rädd för trafiken som går parallellt med skogsvägen en liten bit. Jag har stannat och kliat honom flera gånger när det kommit stora lastbilar, så jag ska testa att ha musik i örat som vetter mot bilvägen, så jag inte hör lastbilarna lika bra och börjar oroa mig. Har ni några andra knep? Jag har lyckligtvis en häst som inte drar på sig någon känslosmitta, han är glad och trygg i sig själv. :love:
Vad kul med en till 2020 🥰 just trafik är ju knepigt då man är beroende av andra för att få in vanan. Kanske du kan öva med något åkeri i närheten? Jag mötte timmerbilen på en grusväg i förrgår och hade sådan tur att dem stannade och stängde av motorn, så fick jag övningstillfälle på att gå väldigt tätt förbi i kant med diket. Blev så tacksam att jag skrev och tackade företaget på facebook efter, jag var liksom inställd på att gena ut en bit i skogen och vänta ut dem pga lastbilen täckte hela vägen och det låter en del när timmer studsar runt.
 
Jeg vet ikke om jeg våger skrive dette (jinxer meg selv lett), men jeg har hatt flere fine rideturer på rad på ponnien. Nå blir det ikke lange turene for det er for mye snø på jordene så jeg kommer meg ikke på noen runder. Men vi har ridd langs veien 20 min ca hver gang. I går red vi helt bort til hovedveien og sto og så på trafikken en stund. Hun blir ganske anspent alene i trafikken, så vi bare sto stille og kikket, strøk henne på halsen og hun fikk litt godis. Så red vi hjem igjen.
I dag blåste det voldsomt, men red samme veien (har ingen andre steder å ri) og hun var helt lugn, skvatt bare 1 gang selv om det kom vindkast som tok tak i lendedekkenet. Hun har vært så bakredd før, så veldig stolt av henne.
I morgen var planen å dra i ridehuset for første gang, men så bestemte de andre å dra på kvelden og siden jeg har lunsj foring så passet ikke det for meg. Har en times reisevei i helgene pga ventetid mellom bussene...så kan ikke dra hjem og tilbake igjen (har også kronisk sykdom så tåler ikke så mye aktivitet).
Så vet ikke hva vi skal gjøre i morgen. Det ee hard is på veien så vanskelig å få travet, noe hun trenger... og ingen å ri sammen med så jeg kan komme meg ut i trafikken.
Gleder meg til våren...
 
Idag var vi på vår allra första riktiga träning, markarbeteslektion. Jag är så himla stolt över Elsa, även om hon blev matt efter en stund. Unghästhjärnan i samband med fällning/björnpäls tar ut sin rätt lite fortare just nu. Hon körde slalom, halter, cavaletti som om det var världens mest naturliga grej även om stegen blev mer lufs när tröttheten smög sig på. Då var inte våra fattningar direkt lysande men vi fick rätt galopp alla gånger så jag ser det som en stor vinst all around.

Sen får jag också klappa mig själv på axeln, jag har inte tränat på typ 5 år. Och ännu längre sedan i grupp, något jag varit väldigt nervös som Fru Självkritisk. Men det var jättekul! Ser fram emot fler träningar framöver.
 
Vad roligt @EZMK !

Jag red dressyr igår och tog ett pass på töm idag. Fokus yttertygel. Gick bättre på töm tror jag, då kunde jag verkligen strunta i allt annat utom yttertömmen. Tränade tusen halter och några galoppfattningar. Stod bara på bakbenen ett par gånger och inga alls i slutet :)

Vi håller ju precis på och sätter igång efter 4 månaders vila så inga tuffa pass direkt, försöker mer lägga en bra grund liksom och lösa några knutar vi hade i höstas. Typ yttertygeln 😅
 
Vad kul med en till 2020 🥰 just trafik är ju knepigt då man är beroende av andra för att få in vanan. Kanske du kan öva med något åkeri i närheten? Jag mötte timmerbilen på en grusväg i förrgår och hade sådan tur att dem stannade och stängde av motorn, så fick jag övningstillfälle på att gå väldigt tätt förbi i kant med diket. Blev så tacksam att jag skrev och tackade företaget på facebook efter, jag var liksom inställd på att gena ut en bit i skogen och vänta ut dem pga lastbilen täckte hela vägen och det låter en del när timmer studsar runt.
Jag har ju så tur att ridvägen går bredvid den trafikerade vägen, så det är perfekt träning för hästen, han är dessutom hittills obrydd över trafik. Själv blir jag jätteskakig och får lite katastrofkänslor, mest för att min förra häst inte var trafiksäker. Man har det liksom i ryggmärgen att sitta av om det kommer en bil, särksilt bakifrån...
 
Idag var vi på vår allra första riktiga träning, markarbeteslektion. Jag är så himla stolt över Elsa, även om hon blev matt efter en stund. Unghästhjärnan i samband med fällning/björnpäls tar ut sin rätt lite fortare just nu. Hon körde slalom, halter, cavaletti som om det var världens mest naturliga grej även om stegen blev mer lufs när tröttheten smög sig på. Då var inte våra fattningar direkt lysande men vi fick rätt galopp alla gånger så jag ser det som en stor vinst all around.

Sen får jag också klappa mig själv på axeln, jag har inte tränat på typ 5 år. Och ännu längre sedan i grupp, något jag varit väldigt nervös som Fru Självkritisk. Men det var jättekul! Ser fram emot fler träningar framöver.
Men så duktig! Jag har inte påbörjat cavaletti ännu med min unghäst. Rider ganska sporadiskt också, men det måste ju vara jättekul att vara på sin första lektion! :love:
 
Men så duktig! Jag har inte påbörjat cavaletti ännu med min unghäst. Rider ganska sporadiskt också, men det måste ju vara jättekul att vara på sin första lektion! :love:
Tack! Elsa hade nog också kunnat gå sporadiskt men hon behöver stärka upp sig regelbundet för att slippa upphakningar. Då blir det mycket bom-övningar och t.ex backträning från fysions rekommendationer. Hon har en tendens att bli rund också så hon får jobba på lite för figurens skull 😅
 
Tack! Elsa hade nog också kunnat gå sporadiskt men hon behöver stärka upp sig regelbundet för att slippa upphakningar. Då blir det mycket bom-övningar och t.ex backträning från fysions rekommendationer. Hon har en tendens att bli rund också så hon får jobba på lite för figurens skull 😅
4.framifr%C3%A5n.jpg


Min är också lite rund, så jag försöker få lite mer rutin på uteritterna nu. Vi har samma problem som innan, unghästen (3 1/2) sköter sig fantastiskt men jag litar inte på honom, samtidigt så har min tränare varit ganska sträng med att jag ska ha helt lösa tyglar när jag inte vill honom något, för att behålla känsligheten i munnen på honom, så jag måste ju visa honom tilltro när vi är ute. I helgen blåste det 13 sekundmeter och jag kände från början att det skulle bli livsfarligt att sitta upp. Men efter att ha promenerat två kilometer så insåg jag ju att han verkar ganska chill ändå. Så då satte jag mig upp. Med det största leendet :)
 
Min är också lite rund, så jag försöker få lite mer rutin på uteritterna nu. Vi har samma problem som innan, unghästen (3 1/2) sköter sig fantastiskt men jag litar inte på honom, samtidigt så har min tränare varit ganska sträng med att jag ska ha helt lösa tyglar när jag inte vill honom något, för att behålla känsligheten i munnen på honom, så jag måste ju visa honom tilltro när vi är ute. I helgen blåste det 13 sekundmeter och jag kände från början att det skulle bli livsfarligt att sitta upp. Men efter att ha promenerat två kilometer så insåg jag ju att han verkar ganska chill ändå. Så då satte jag mig upp. Med det största leendet :)
Så himla fin! Jag brukar sjunga när jag spänner mig, det går inte att fokusera på något annat än min fula sångröst då 😅 Det är alltid knepigt med att släppa kontrollen, med den förra unghästen jag red åt en ägare hade jag samma problem. Jag kunde liksom inte lita på honom helt då han var lite småskvätt då och då med större reaktioner så jag ville vara redo. Då tar jag hellre ett fullblod med lite vakenhet hela tiden och mer framåt-tänk än vända på en femöring eller ställa sig, bocka osv som han kunde göra. Nu när jag haft Elsa i två år och känner henne så vet jag att hennes reaktioner är mer att backa av och på sin höjd något glädjeskutt och iom hennes bumlighet så är det inga direkta luftkonster på hög nivå 😂 Det är även hon som får gå först då halvbloden ska hålla på att muppa sig, för även om hon kan tycka saker är läskiga så har hon en ganska naturlig nyfikenhet. Vi har som regel att är något läskigt så får man undersöka det närmare.
 
Så himla fin! Jag brukar sjunga när jag spänner mig, det går inte att fokusera på något annat än min fula sångröst då 😅 Det är alltid knepigt med att släppa kontrollen, med den förra unghästen jag red åt en ägare hade jag samma problem. Jag kunde liksom inte lita på honom helt då han var lite småskvätt då och då med större reaktioner så jag ville vara redo. Då tar jag hellre ett fullblod med lite vakenhet hela tiden och mer framåt-tänk än vända på en femöring eller ställa sig, bocka osv som han kunde göra. Nu när jag haft Elsa i två år och känner henne så vet jag att hennes reaktioner är mer att backa av och på sin höjd något glädjeskutt och iom hennes bumlighet så är det inga direkta luftkonster på hög nivå 😂 Det är även hon som får gå först då halvbloden ska hålla på att muppa sig, för även om hon kan tycka saker är läskiga så har hon en ganska naturlig nyfikenhet. Vi har som regel att är något läskigt så får man undersöka det närmare.
Ja, alltså min förra häst var en reaktiv arab och det var vansinne att rida honom på långa tyglar på hemvägen. Och så var det i 11 år. Och nu köpte jag raka motsatsen, en jättetrygg welsh cob, och har liksom i ryggmärgen att det kommer att hända saker. Men det gör det inte. För han är väldigt egentrygg. Min frontallob fattar att det är safe men det behövs inte mycket för att jag ska spänna till. Skulle nästan vilja säga att araben gav mig PTSD 😅
 
Ja, alltså min förra häst var en reaktiv arab och det var vansinne att rida honom på långa tyglar på hemvägen. Och så var det i 11 år. Och nu köpte jag raka motsatsen, en jättetrygg welsh cob, och har liksom i ryggmärgen att det kommer att hända saker. Men det gör det inte. För han är väldigt egentrygg. Min frontallob fattar att det är safe men det behövs inte mycket för att jag ska spänna till. Skulle nästan vilja säga att araben gav mig PTSD 😅
Vi får starta stödklubb 😂 något jag har provat nu på dem senaste rundorna är att låta tyglarna hänga slappt och så får Elsa välja tempo och jag helt enkelt hänga med. Bra för kontrollfreakhjärnan och kul för henne.
 
Idag tömkörde vi på ridbanan, tänkte att det var nollgradigt och fortsatt mjukt där efter regnet. Happ, det var lite istäcke här och var som var tunnt nog för att vara o-halt och fortsatt mjukt för bumling-Elsa men livsfarligt för matte att springa på så det här med trav fick läggas på is (höhö). Men vi gjorde ett kanonpass i skritt där hon var som smör i skarp och snäv slalom och sedan över bommar 🥰 halter var perfekta, ryggningarna raka och slalomen fick jag till timing och avspändhet i mina armar. Ett mini-pass på pluskontot sammanfattningsvis.
 
Vi får starta stödklubb 😂 något jag har provat nu på dem senaste rundorna är att låta tyglarna hänga slappt och så får Elsa välja tempo och jag helt enkelt hänga med. Bra för kontrollfreakhjärnan och kul för henne.

Haha, nej guud jag är inte där ännu! 😅 Håller mig till skritt och sällskap! Vad modig du är!
 
Ett litet steg för hästvärlden, ett stort kliv för en mycket försiktig fyraårig nordsvensk. Hans lastträning har verkligen varit begränsad sedan han kom hit som nybliven ettåring efter att ha lyfts in i släpet. Men de få tidigare försöken efter det har avslutats med att bara stå stilla i närheten av transporten och titta på den. Som mest sparka lite i nederkanten på rampen med ett bestämt uttryck av fasa och det där kan du fetglömma.

Sedan har vi gått förbi släpet flera gånger när det bara stått öppet, på väg ut till hagen så utan att göra något försök att gå in. Och en gång i fjol när vi närmade oss verkade han riktigt intresserad som att "det där verkar ändå rätt enkelt ändå, vi skulle ju faktiskt kunna undersöka detta närmare".

Men det är först idag som jag blivit färdig att testa seriöst igen, och då var det i princip problemfritt att han bara följde med in, fick stå och mumsa på pellets och äpplen och sedan lasta ur framtill. Det känns bra när tid och tålamod och andra små enkla övningar byggt upp en tillit för detta också. Och det finns inte många hästar som uttrycker så mycket stolthet och att vara nöjd med sig själv, när de klarar av saker och får beröm, som Darwin.
 
Efter två dagar av vila i blåsigt skitvinterväder där hästarna ugglat i vindskyddet konstant så var det dags att röra på sig. Det fick bli att skotta fram transporten och åka till ridhuset med Elsa, coolingen själv som en kommenterade när vi lastade ut och klädde på sadel i blåsten.

Inne i ridhuset så hade dem en studsserie i båge på kortsidan som blev perfekt till att köra lite slalom runt. Supernöjd med Elsapälsa som nog tyckte det var skönt att sträcka på benen 🥰
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 096
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp