Uppdelning av föräldraledighet - för vems skull?

Om man har sparat undan pengar kan man snåla på dagarna första året och vara hemma tills barnet är minst 18 månader. Och man kan vara hemma parallellt under första året.

Så ett exempel är att båda är hemma de första 2,5 månaderna, sedan mamman 6 månader, därefter pappan från barnet är 8-9 månader. Om barnet fortfarande delammar mkt kan mamman t ex jobba 75% och resten fl tills barnet blir ett (och äter mer och ammar mindre). Resterande månader kan man vara hemma 50-50, dvs jobba 2 resp 3 dgr/v. På så sätt kan man dela på både den första tuffa tiden och tiden när barnet uppskattar Skansen, pulkaåkning och lekplatsen. Man behöver inte dela rakt av.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vem säger att mamman måste vara ledig?
EU-regler.
Jag tror tanken är att man inte ska behöva uppleva press från AG på att låta bli att ta ut en ledighet som visserligen är en rättighet men frivillig att nyttja. Eller bli missgynnad gentemot de som inte är lediga?
Naturligtvis är det bara i länder med andra arbetsmarknadsregler än i Sverige som en tvångsledighet tillför mervärde.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 574
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 950
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 002
Senast: Elendil
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 039
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp