Bukefalos 28 år!

uppfödare

Katur

Trådstartare
Hur hittar jag en bra uppfödare? Den hunden vi har nu är en blandis så den är inte från en kennel.

Känner att jag vill göra det här hund köpet på "riktigt". Från en bra uppfödare med friska hundar.

Är welsh cardigan jag är intresserad av =)

Är det meriter från föräldrar och syskon man ska kolla på? Hur vet jag om uppfödaren är en bra uppfödare med hantering av valparna och foder? Vill så klart att min valp ska ha fått en bra start.

Hur tar jag reda på vilket pris som är rimligt?
 
Sv: uppfödare

För det första tar du kontakt med rasklubben. De har listor över uppfödare och även en valpförmedling som du kan ringa. När du sedan har fått korn på en uppfödare som verkar bra så får du ringa och ställa frågor och sedan åka och titta på dens hundar och prata ordentligt med uppfödaren. Utifrån vad du ser får du sedan avgöra själv om uppfödaren verkar vettig och har värderingar som överrensstämmer med dina.
 
Sv: uppfödare

När du har hittat en uppfödare och kull du är intresserad av går det att kolla upp på SKK`s hunddata en guldgruva!
Lycka till, Corgi är väldigt trevlig hund!

Länk till rasklubben
http://www.swck.org/
 
Senast ändrad:
Sv: uppfödare

Jag har själv just den rasen och vet ingen uppfödare som inte är seriös och gör ett bra jobb av de som är med i klubben.

Du kan lugnt handla av vem du vill av dessa. Många av dom har jag träffat på utställningar runt om i sverige och även danmark.


Det viktigaste är inte att uppfödaren ställer ut som en "galning" utan att du känner att du får en bra kontakt med personen och känner att du kan komma och fråga vad du vill även efter att du har köpt valp. Många är små uppfödare med små kullar och därför inte har så många kullar som syns på utställningar.

Alla valpar som är som dom ska säljs till nästan samma pris hos alla uppfödare, givetvis kan du få en fluff billigare (fluff är en långhårig cardigan, går inte att ställa ut)

Vad hade du tänkt att använda hunden till?
 
Sv: uppfödare

Jag kan inte rasen men rent generellt är mitt första råd att läsa på om ev. rasbundna sjukdomar. Vilka bekämpningsprogram finns, vilka tester ska göras och vilka bör göras. De vanligaste kan man se testresultaten på varje enskild hund på skk.se - hunddata.

Prata med rasklubben men prata också med valpköpare av rasen. Finns förmodligen ett forum för cardiganägare. :)

Prata med och besök gärna fler än en uppfödare.
 
Sv: uppfödare

Jag kan inte rasen men rent generellt är mitt första råd att läsa på om ev. rasbundna sjukdomar. Vilka bekämpningsprogram finns, vilka tester ska göras och vilka bör göras. De vanligaste kan man se testresultaten på varje enskild hund på skk.se - hunddata.

Prata med rasklubben men prata också med valpköpare av rasen. Finns förmodligen ett forum för cardiganägare. :)

Prata med och besök gärna fler än en uppfödare.


Jag kan svara direkt :D finns INGA rasbundna sjukdomar och det enda som behövs är ögonlysning så att hundarna är PRA fria ( sjukdomen har inte funnit på 20 år)

Så det är en mycket sund ras :)
 
Sv: uppfödare

SKK är bra + att se till att ringa runt till olika uppfödare inom den ras du är intresserad av och jämföra priser mm..
 
Sv: uppfödare

Hej
Jag vet att det är väldigt förvirrande när man väl valt ras men sen skall man dessutom välja den "rätta" uppfödaren. Jag gjorde så att jag ringde avelsrådet för min ras (vorsteh). Hon hjälpte mig väldigt mycket, hade tittat på lite annonser och uppfödare, men efter att ha pratat med henne så började vi titta åt helt andra uppfödare. Hon hade en stenkoll på hur linjerna såg ut på de olika kennlarna, hur föräldrarna var, hon hade även koll på hur tidigare kullar och kullsyskon till föräldrarna var. Hon tipsade om en uppfödare i Finland och efter att ha pratat med dem och läst om dem så bestämde vi oss. Och i mitten av augusti i år så ringde uppfödaren och meddelade att det fanns en tik till oss om vi fortfarande var intresserade. Vill även nämna att vi hade konstant kontakt med uppfödaren, enda från första samtalet när vi anmälde oss som intresserade.
Har nu en livful:angel: gudomlig (fördetmesta) liten tösabit här hemma på snart sex månader. Och fortfarande kontakt med uppfödaren (charleswood).
Så min rekomendation är att ringa avelsrådet för din ras. De kan hjälpa dig.
 
Sv: uppfödare

Jag kan svara direkt :D finns INGA rasbundna sjukdomar och det enda som behövs är ögonlysning så att hundarna är PRA fria ( sjukdomen har inte funnit på 20 år)

Så det är en mycket sund ras :)

Fast den finns trots allt (tillsammans med 27 andra raser) med på listan över raser som är föremål för observandum (lägsta av tre graderingar) i SRD (Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar) som SKK gett ut.
 
Sv: uppfödare

Fast den finns trots allt (tillsammans med 27 andra raser) med på listan över raser som är föremål för observandum (lägsta av tre graderingar) i SRD (Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar) som SKK gett ut.

Ja jag vet. Det är för att rasen har lång rygg och den får inte gå till överdrift så att hundarna får problem med ryggen. Sen är det deras rokoko (lurformade) framben som inte heller får gå till överdrift och dåliga bakbensvinklar. Idag har rasen inga problem och så vill man att det ska vara i framtiden oxå
 
Senast ändrad:
Sv: uppfödare

Hur är det med diskbråck?


Dom har gjort en undersökning i Danmark kommer inte exakt ihåg hur många men det var mellan 300-400 hundar och 4 st hade diskbråck, alltså mindre än 1% som drabbades. Och det räknades som något alla kunde drabbats av och inte något genetiskt.

--------------------------------------------------------------------------


Gå in på den Danska sidan och läs, Rasen är mycket större i danmark :)

http://www.corgi.dk/
och sen står det under Etik og sundhet.
 
Sv: uppfödare

Ja jag vet. Det är för att rasen har lång rygg och den får inte gå till överdrift så att hundarna får problem med ryggen. Sen är det deras rokoko (lurformade) framben som inte heller får gå till överdrift och dåliga bakbensvinklar. Idag har rasen inga problem och så vill man att det ska vara i framtiden oxå

Okej, varför finns den då med om det inte är ett problem idag? Känns lite överdrivet om den skulle finnas med på listan i enbart förebyggande syfte.
 
Senast ändrad:
Sv: uppfödare

Okej, varför finns den då med om det inte är ett problem idag?

För att det inte ska bli ett problem :) eftersom rasen är liten och snittet är ca 20 cardigan och 15 pemm på en utsällning så får vi ofta domare som aldrig eller sällan dömmer den rasen. Det gör att det snabbt går att förstöra en ras. Därför måste domare hålla extra koll på dessa 3 punkter så att rasen förblir sund och frisk.
 
Sv: uppfödare

Jag kan svara direkt :D finns INGA rasbundna sjukdomar och det enda som behövs är ögonlysning så att hundarna är PRA fria ( sjukdomen har inte funnit på 20 år)
Så det är en mycket sund ras :)

Här kommer en liten upplysning :D. 1. rasklubben tog bort kravet på ögonlysning förra året. 2. När man ögonlyser är det inte PRA man letar efter, utan "vanlig" katarakt. PRA hittar vi med hjälp dna-tester, och det kravet finns fortfarande kvar. Alla linjer måste vara säkrade via dna-test.
 
Sv: uppfödare

Meriter är ointressant och säger inte så mycket om hundarna- finns multichampions jag aldrig skulle vilja avla på, och helt omeriterade hundar som är supertrevliga :).

Vad det gäller hälsan så skiljer det väldigt mycket mellan kennlarna eftersom rasklubben inte har några hälsokrav (förutom att linjerna ska vara PRA-fria). Speciellt nu på senare tid när antalet kullar skjutit i höjden med flera 100 %!

Nu råkar ju rasen vara väldigt frisk, men jag tycker ändå att man ska ge kred och välja dom kennlar som lägger ned arbete på hälsa (hd-röntgen, ögonlysning osv) och mentalitet (mentalbeskrivning, arbetar med hundarna etc). Bättre att spendera sina slantar på en sådan kennel, valppriset ligger på 9-10 000 oavsett uppfödare du väljer.

22256186.jpg
 
Sv: uppfödare

Här kommer en liten upplysning :D. 1. rasklubben tog bort kravet på ögonlysning förra året. 2. När man ögonlyser är det inte PRA man letar efter, utan "vanlig" katarakt. PRA hittar vi med hjälp dna-tester, och det kravet finns fortfarande kvar. Alla linjer måste vara säkrade via dna-test.

Okej :) vi behövde bara ögonlysa vår tik förra året, hon är från PRA fria linjer, kan vara därför vi inte behövde göra ett DNA test.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 342
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp