Såg ju på Toledos resultat ovan att han som ändå ansågs vara väldigt talangfull gick 12st 100 klasser och 8* (novice) innan debut i I som väl är 2* . Många rider ju bara minsta möjliga kval men dom får ju ofta problem sen.
Absolut. Det ser man ju också ofta, men man kanske inte kan lägga allt på en svensk säsong:eek:
 
Såg ju på Toledos resultat ovan att han som ändå ansågs vara väldigt talangfull gick 12st 100 klasser och 8* (novice) innan debut i I som väl är 2* . Många rider ju bara minsta möjliga kval men dom får ju ofta problem sen.
Ja, 100 och 1* är väl egentligen på sätt och vis de viktigaste klasserna tänker jag, här behöver man göra ganska många rundor för att lägga en stabil grund både vad gäller styrka och rutin.
 
Ja, 100 och 1* är väl egentligen på sätt och vis de viktigaste klasserna tänker jag, här behöver man göra ganska många rundor för att lägga en stabil grund både vad gäller styrka och rutin.

Är det samma för både häst och ryttare? Oavsett kombination duktig ryttare/orutinerad häst o vice versa?
 
Är det samma för både häst och ryttare? Oavsett kombination duktig ryttare/orutinerad häst o vice versa?
En rutinerad ryttare kan väl i allmänhet komma längre fortare, men hästen måste ju i vilket fall få den rutin den behöver och se alla olika hindertyper och olika banor. Det tar ju ofta ett tag innan polletten verkligen trillar ned och hästarna börjar ta sig an uppgiften på riktigt. En rutinerad ryttare har förhoppningsvis bra känsla för när hästen behöver fler rundor i samma klass vs är redo för en högre klass.
Det är egentligen är exakt samma för en mindre rutinerad ryttare - även om hästen är rutinerad och löser uppgiften enkelt så behöver man ändå träna sig själv på att rida olika typer av hindertyper och banor, annars blir det lätt problem när det blir svårare och man plötsligt behöver guida hästen mer tänker jag.
Så summa summarum: Det är aldrig en nackdel att rida många rundor i varje klass :idea:
(men därmed inte sagt att man ska rida hysteriskt många på samma säsong :laugh:)
 
Nu tänker jag vuxen häst och börjar med H90. Tittade på den Skånska tävlingsterminen för 2017 och vilka tävlingar där det finns H90 (inklusive första helgen med ST-klasser, den kanske man inte borde ha med alls för vuxna hästar? Eller?). Har ej räknat in Breeders som sista tävlingen om det finns en öppen H90 då och inte heller Össjö då det står H100 i terminen bara. Exklusive Breeders o Össjö finns det totalt 14 helger med H90.

9 helger på våren, först 4 i rad, en vecka utan o sedan 5 i rad. 5 veckor utan. Sedan finns det 5 på sommar/höst: 1, en vecka utan, 2, en vecka utan, 1, två veckor utan och sedan sista v. 35.

Om X är tävling och O ingen tävling så är säsongen v. 12-v. 35 alltså såhär:
XXXXOXXXXXOOOOOXOXXOXOOX

Hade ni tyckt det varit ok att rida alla dessa klasserna?

Jag tänker på tre möjligheter ang begränsning (man kan ju välja ut en, flera eller alla):
  • Hur många helger på raken.
  • På kortare sikt (typ 6 veckor eller liknande, en del av tävlingsterminen helt enkelt)
  • På längre sikt över hela terminen, dvs antalet starter per år.
Tänker att om man tex begränsat till 2 helger på raken och 4 starter på 6 veckor så hade man kunnat rida 3 av de fyra första och 4 av de fem sista. Väljer man om lite så blir det 3 av de fem sista. Så max blir: XOXX (eller såklart XXOX) O XXOXX eller en mindre om XOXX (eller såklart XXOX) O OXXOX. Alla sommar/höst kan man rida då (XOXXOXOOX). Är det okej att rida så mycket tycker ni (så att det inte behöver regleras ner mer alltså)? Min pappersskiss är tydligare :laugh: Det blir iaf totalt 7 av 9 starter eller 6 av 9 starter under vårperioden. Och sedan då alla 5 under sommar/höstperioden. Totalt max 12 starter under 24 veckor.

Om man begränsat till 2 helger på raken och 3 starter på 6 veckor (om man tävlar XXOXOOXXOX) så blir det ju som mest 6 av 9 starter på vårperioden och 4 av 5 starter på höstperioden. Det tror jag ingen tycker är såpass för mycket startande att det behöver regleras med neråt gissar jag?
 
Behövs även för äldre, bra att kunna rida TH, sliter mindre, bra rutin. Hur mkt man kan tävla beror ju mkt på hästens (och ryttarens ( bakgrund. Går inte att generalisera rakt av. Men känns helt klart som att det behövs en broms, verkar som att många följer kval, inte ridbarhet och utveckling
 
Apropå detta samtalsämne så ser jag att en norsk tös har anmält sig till enstjärnigt OCH H100 i Flyinge på samma häst och dessutom till H100 helgen efter i Öved. Jag hoppas så klart att hon tänker att hon anmäler till båda i Flyinge och sedan avanmäler till den som hon inte tycker passar. Men kan man inte bara byta klass i så fall? Eller gör man så ifall klasserna blir fulla?
 
Apropå detta samtalsämne så ser jag att en norsk tös har anmält sig till enstjärnigt OCH H100 i Flyinge på samma häst och dessutom till H100 helgen efter i Öved. Jag hoppas så klart att hon tänker att hon anmäler till båda i Flyinge och sedan avanmäler till den som hon inte tycker passar. Men kan man inte bara byta klass i så fall? Eller gör man så ifall klasserna blir fulla?

Man gör så om klasserna blir fulla, antagligen har personen tänkt att debutera (?) 1* men mycket kan ju hända fram till slutet av juli så det är bra att gardera sig om det händer något som gör att debuten inte blir av.
 
Visst finns det skrivet i TR att man bara får starta en klass med en häst på samma helg? Jag tycker nog att det skulle bli en röd markering eller något i TDB ifall man anmälde till två isf. Kanske att man var tvungen att ha en kommunikation med tävlingsarrangören eller något. Det skulle sända rätt signaler tänker jag.. annars blir det " kan man så får man"
 
Visst finns det skrivet i TR att man bara får starta en klass med en häst på samma helg? Jag tycker nog att det skulle bli en röd markering eller något i TDB ifall man anmälde till två isf. Kanske att man var tvungen att ha en kommunikation med tävlingsarrangören eller något. Det skulle sända rätt signaler tänker jag.. annars blir det " kan man så får man"

Fast eftersom dom har den korkade regeln att när man byter klass så hamnar du efter alla reserverna så får dom leva med att folk anmäler dubbelt. Det är ju dessutom extremt ovanligt att folk rider tex både på lördagen och söndagen. I flyinge dessutom totalt omöjligt och otillåtet eftersom tävlingen går över två dagar.'
Jag har inte läst TR för i år men det står väl att man bara får starta en klass per tävlingsdag och inte helg undantaget stilbedömning.
 
Visst finns det skrivet i TR att man bara får starta en klass med en häst på samma helg? Jag tycker nog att det skulle bli en röd markering eller något i TDB ifall man anmälde till två isf. Kanske att man var tvungen att ha en kommunikation med tävlingsarrangören eller något. Det skulle sända rätt signaler tänker jag.. annars blir det " kan man så får man"

Förr gjorde det inte. Hermanstorp hade en H90 lördag o H100 söndag en gång.
 
@Wilisia Aha!
@ fio Att något är totalt otillåtet/omöjligt bara för att det är två dagar har jag inte fattat iaf, eller blir det MER otillåtet då eller? Jag hade ju rent teoretiskt kunna startat två ggr med min häst? Och isf hade ju i min nybörjarvärld två tvådagars starter varit mer OK än två endagars. Eller?
 
@Wilisia Aha!
@ fio Att något är totalt otillåtet/omöjligt bara för att det är två dagar har jag inte fattat iaf, eller blir det MER otillåtet då eller? Jag hade ju rent teoretiskt kunna startat två ggr med min häst? Och isf hade ju i min nybörjarvärld två tvådagars starter varit mer OK än två endagars. Eller?

Alltså I flyinge är det otillåtet för att dressyren och hoppningen går på lördagen och terrängen på söndagen. Det är inte tillåtet att starta 2 klasser i fälttävlan på samma dag, enbart i stilterräng är det tillåtet.

Det är tillåtet att rida en klass på lördagen och en på söndagen , eller var det iallafall förra året även om det är EXTREMT ovanligt .
 
Och där startade en person med samma häst båda klasserna?

Jamen varför skulle jag annars skriva det :laugh: Nu ska jag inte säga för mycket för jag minns inte men jag har för mig det kollades om det var ok o inget förbud o har för mig samtal med ryttaren kändes ok o hen startade. Har för mig ekipaget var på stadig 100 nivå o ryttaren såg 90 klassen innan typ som en träning/rida på banan innan deras vanliga tävlingsklass. Men kanske det bidrog till ev förbud om det nu finns?
 
Jamen varför skulle jag annars skriva det :laugh: Nu ska jag inte säga för mycket för jag minns inte men jag har för mig det kollades om det var ok o inget förbud o har för mig samtal med ryttaren kändes ok o hen startade. Har för mig ekipaget var på stadig 100 nivå o ryttaren såg 90 klassen innan typ som en träning/rida på banan innan deras vanliga tävlingsklass. Men kanske det bidrog till ev förbud om det nu finns?

Ja Inte vet jag, du skriver så konstiga saker ibland ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp