Uppsägning under deltidssjukskrivning?

Det vore kanske lättare om jag fick sjukersättning (men att ansöka om det vill jag inte ännu, har inte alls accepterat läget och vill tillbaka helt...) för då kan man ju i någon mån planera framtiden med jobbet lättare än några månader i taget...

Finns det jobb att få på halvtid verkligen? Är ju inte inom kommunen...

Innan du kan få sjukersättning (eller vilken term som nu är korrekt) ska din arbetsförmåga jämföras med alla på arbetsmarknaden normalt förekommande arbeten.
Det vill säga du jämförs inte enbart med dina aktuella arbetsuppgifter.
 
Fast jag menar alltså stanna kvar på sin tjänst, på halvtid, med vikarie på halvtid så länge sjukskrivningen varar. Synd om du inte har något jag kan läsa om det (ämnet kan beröra mig och min galopperande sjukfrånvaro också, det är därför jag frågar).

Det är säkert lätt att hitta på nätet, men rehabansvaret är ju i grunden för att anställd ska återgå till SIN tjänst. Kan inte personen det, är det ju klart att det behövs en annan tjänst. Finns inte det, återstår uppsägning.
 
Fast jag menar alltså stanna kvar på sin tjänst, på halvtid, med vikarie på halvtid så länge sjukskrivningen varar. Synd om du inte har något jag kan läsa om det (ämnet kan beröra mig och min galopperande sjukfrånvaro också, det är därför jag frågar).

Det kan ju vara aktuellt för arbetsgivaren att ha den anställde på de % den är frisk - om AG får tag på en vikarie för återstående %.
Men det är inte så säkert att den anställde då längre kan vara halvt sjukskriven eftersom bedömningen av arbetsförmåga efter ett visst antal månader ska ske gentemot hela öppna arbetsmarknaden.
 
Det finns många skäl till att man väljer att inte ha deltidstjänster, det är ofta till nackdel för arbetsgivaren. Om de inte idag har deltidstjänster lediga som kan bli aktuella för dig, är det upp till deras välvilja om de vill skapa en sådan tjänst för att få behålla din kompetens.

Om inte, är det uppsägning som kvarstår när rehabutvärderingen signalerar att/om du inte kan återgå till den heltidstjänst du är anställd på.
Hänger den bedömningen på något sätt ihop med möjligheten att få sjukersättning? För ofta verkar sjukersättning nekas, och då borde de ju tro att jag blir frisk igen och kan återgå till jobbet?
 
Är det verkligen så svart eller vitt?

Ja, det är så svart/vitt. Du har en tjänst. Kan du återgå till den? Ja - bra. Nej - då återstår uppsägning om det inte finns en ledig tjänst att omplacera till. Det är t o m så att det kan vara svårt att hävda att du har rätt till en ledig passande tjänst om arbetsgivaren aktivt vill ha ut dig ur organisationen.
 
Fast jag menar alltså stanna kvar på sin tjänst, på halvtid, med vikarie på halvtid så länge sjukskrivningen varar. Synd om du inte har något jag kan läsa om det (ämnet kan beröra mig och min galopperande sjukfrånvaro också, det är därför jag frågar).
Känner igen mig, även om min sjukfrånvaro mest travar. På min halvtid är jag närvarande när jag ska vara.
 
Hänger den bedömningen på något sätt ihop med möjligheten att få sjukersättning? För ofta verkar sjukersättning nekas, och då borde de ju tro att jag blir frisk igen och kan återgå till jobbet?
Sjukersättning nekas då och då utifrån att personen bedöms ha arbetsförmåga, inte jämfört med aktuellt jobb eller aktuell arbetsgivare, utan utifrån hela öppna arbetsmarknaden.
 
Hänger den bedömningen på något sätt ihop med möjligheten att få sjukersättning? För ofta verkar sjukersättning nekas, och då borde de ju tro att jag blir frisk igen och kan återgå till jobbet?

Nej, det är ju två helt skilda saker. Arbetsgivarens ansvar är utredning för återgång till den tjänsten man är anställd på. Funkar du inte i den tjänsten du har (100 % i produktionen eller vad det nu är), kan du sägas upp om omplacering inte är aktuell.

Sedan kan det ju bli svårt med sjukskrivning eftersom FK utvärderar om du kan jobba med annat, vilket du kan (kontor). Och då kan det bli svårt att hävda att det bara fungerar med 50 % innan du provat och misslyckats.

Troligt är alltså att du klassas som arbetslös, inte sjukskriven, om du blir av med den anställning du har idag.
 
Det kan ju vara aktuellt för arbetsgivaren att ha den anställde på de % den är frisk - om AG får tag på en vikarie för återstående %.
Men det är inte så säkert att den anställde då längre kan vara halvt sjukskriven eftersom bedömningen av arbetsförmåga efter ett visst antal månader ska ske gentemot hela öppna arbetsmarknaden.
Jo, jag vet att det är så. Men även där är det inte svartvitt. FK har pratat med mig om det ett par gånger, jag har förklarat att när jag har mina migränattacker kan jag inte ens gå ur sängen, därför spelar det ingen roll om det är mitt nuvarande arbete eller något annat på hela arbetsmarknaden det handlar om. Jag kan inte stå i Pressbyrån heller när jag ligger utslagen och kräks.

Men min AG har heller aldrig (hittills :nailbiting:) försökt bli av med mig, de har låtit mig kämpa vidare och försöka jobba varenda jäkla dag jag kan. Jag vill inget annat, jag är livrädd för att FK ska få för sig att ge mig sjukersättning.
 
Det vore kanske lättare om jag fick sjukersättning (men att ansöka om det vill jag inte ännu, har inte alls accepterat läget och vill tillbaka helt...) för då kan man ju i någon mån planera framtiden med jobbet lättare än några månader i taget...

Finns det jobb att få på halvtid verkligen? Är ju inte inom kommunen...
Jag förstår att du inte vill det, det optimala är ju att komma tillbaka fullt med en fungerande kropp.
Jodå, det finns halvtidsarbeten även utanför kommun och stat, men de är inte många.
Det är väl för att vårt samhälle är uppbyggt på att medborgarna skall jobba fullt, för att det skall bära sig.
Bra att du bollar här och får lite tankar om vad du ska ta upp på mötet.
Jag skulle nog inte rekommendera kontor, då jag tycker att det tar styggt på ryggen...
 
Det är väl för att vårt samhälle är uppbyggt på att medborgarna skall jobba fullt, för att det skall bära sig.

Det är för att arbetstagarorganisationerna (facket) länge krävt heltidsplatser till sina medlemmar. När det sedan skapas, upptäcker man (lite för sent) att det behövs en mångfald även här för att systemet ska fungera optimalt.

Som man bäddar...
 
De har försökt att omplacerad dig, där det fungerar (kontor) har de ingen ledig tjänst. Du kan tänka dig att gå som förstärkning där det behövs, men den tjänsten finns inte idag och ärligt talat är det i de flesta verksamheter svårt att placera någon som går efter halva dagen.

Finns det ingen sådan halvdagstjänst ledig kan de inleda förhandlingen att säga upp dig då de inte har en sådan tjänst du behöver ha.
Hakar på din rad om att det är svårt att placera någon som efter halva dagen.
Jag tycker snarare att arbetsgivare är duktiga på att hantera halvdagarstjänster. Runt omkring mig har jag massor av människor som arbetar så, deltidssjukskrivna, halvt föräldralediga, pensionärer som arbetar efter 65 år ålder.
 
Jag tycker snarare att arbetsgivare är duktiga på att hantera halvdagarstjänster. Runt omkring mig har jag massor av människor som arbetar så, deltidssjukskrivna, halvt föräldralediga, pensionärer som arbetar efter 65 år ålder.

I vissa verksamheter fungerar det ypperligt. I andra är det helt omöjligt. Och ibland vill arbetsgivaren inte skapa en situation där man börjar tumma på reglerna för att senare få sitta och förhandla med parter man inte vill ha kvar, men tvingas till eftersom man gjort eftergifter tidigare.
 
För mig fungerade det även i produktionen på halvtid, dock uppskattade både jag och ryggen kontoret, vilket jag inte framfört till arb giv.

Jag tycker du ska trycka på att du har lyckats bra på kontoret. Att du har erfarenheten från golvet men är nu hungrig på att gå all in för att utföra kontorssysslorna.
Tala gärna om det du har gjort, tydliggör ditt kunnade i det du har sysslat med på golvet och hur det har hjälpt dig i att utföra kontorssysslorna , så kommer arbetsgivarens intresse för dig som tjänsteman att växa.
 
Jo, jag vet att det är så. Men även där är det inte svartvitt. FK har pratat med mig om det ett par gånger, jag har förklarat att när jag har mina migränattacker kan jag inte ens gå ur sängen, därför spelar det ingen roll om det är mitt nuvarande arbete eller något annat på hela arbetsmarknaden det handlar om. Jag kan inte stå i Pressbyrån heller när jag ligger utslagen och kräks.

Men min AG har heller aldrig (hittills :nailbiting:) försökt bli av med mig, de har låtit mig kämpa vidare och försöka jobba varenda jäkla dag jag kan. Jag vill inget annat, jag är livrädd för att FK ska få för sig att ge mig sjukersättning.
Fast när det gäller just migrän så finns ju "särskilt högriskskydd" som man kan få för kortare frånvaro från jobbet.
 
Vågar du verkligen vara tvärsäker på det? Jag skulle rekommendera TS att fråga FK istället. Jag är inte alls säker på att det är särskilt lätt för en arbetsgivare att säga upp någon som är sjukskriven.

Det är såvitt jag vet precis som @Lovisaleonora skriver. Arbetsgivaren har inte skyldighet att hitta på nya tjänster som passar den sjukskrivnes behov.
 
Det är såvitt jag vet precis som @Lovisaleonora skriver. Arbetsgivaren har inte skyldighet att hitta på nya tjänster som passar den sjukskrivnes behov.
Nej, och det har jag redan sagt att jag förstår. Alltså att AG inte behöver hitta på nya tjänster. Men det borde inte vara omöjligt att ha kvar en person på sin tjänst på deltid, och ta in vikarie på resten av tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 841
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp