Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag tror t.o.m det bara är EN timme max. Däremot brukar ju dessa mål nästan alltid avgöras enbart på handlingarna så då är det knappast tal om några vittneskostnader.

Det kan nog ändå bli några tusen extra att betala i rättegångskostnader.

Däremot tror jag inte att man nödvändigtvis måste betala inkasso- och kronofogdekostnader om man från början bestrider kravet på rätt sätt och det finns någon substans i det man har att komma med även om man förlorar i rätten. Rimligen bör en tvistig fodran gå direkt till tingsrätten, att försöka driva in det genom inkasso är inte "god inkassosed" och kostnader för detta borde man inte behöva betala.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag har hamnat i lite av en klurig sits. Har inte så stor koll på vad jag kan hävda och behöver därför hjälp. :) I augusti flyttade jag min häst till ett nytt stall. Mitt tidigare stall löstes upp och jag skulle låna ut hästen - hästen fick fång och jag blev tvungen att ha kvar henne och fick, lite i panik, en plats i ett stall dit min vän skulle flytta sina hästar.

Vi kom dit och utan kontrakt sas det betala in summa XX kr på konto. Jag fick själv fråga vän efter banknummer osv. Jag började vantrivas i slutet av hösten och det märktes även på hästen, hon kliade sönder sitt ansikte, började rymma ungefär en gång om dagen och var allmänt grinig. I januari nu fick jag med kort varsel kontakt med en ny stallplats och bestämde mig för att flytta dit hästen i månadsskiftet jan/feb. Det blev så pass kort om tid att jag berättade för stallägarna på onsdagen att jag skulle flytta på lördagen. De blev upprörda och sa att jag minsann hade en månads uppsägningstid. Det hade tydligen stått på en lapp i sadelkammaren, och min vän skulle ha gett mig samma lapp när vi flyttade in (min vän påstår att hon aldrig fått någon lapp och jag undrar varför de inte gav mig lappen alt. ett kontrakt själva.) Jag har ingen som helst lust att betala och sa att vi hade inget kontrakt, vare sig skriftligt eller muntligt. Nu skickade hon ett sms där hon skrev att jag måste betala in stallhyran för min "uppsägningsmånad" snarast för annars skickar de en faktura.

Min undran är alltså nu, kan de kräva mig på pengar? Kan jag bestrida fakturan om den kommer? Hur gör jag det? Kan jag låta bli att betala bara? Jag vill INTE få någon sorts betalningsanmärkning men vill heller inte betala någon extra hyra.

:bow:Tack för hjälp! :bow:



Oavsett orsak så bör du ju betala dina uppsägningshyra! Även om ni inte har ett kontrakt eller ens ett muntligt avtal så är det ju faktiskt praxis! Du har ett moraliskt ansvar över det tillvägagångsättet som du tillämpar anser jag. Och som någon tidigare skrev, vad skulle du själv tycka om att bli uppsagd från en boxplats med några dagars varsel med motiveringen att ni varken har skriftligt eller muntligt avtal!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Tack för era svar, alla.

Jag förstår att många tycker synd om min kompis, dock är saken den att hon är superglad att jag kommer därifrån och är själv på väg bort antagligen. Vi gillade stallet ungefär lika lite. Hon var den som från början sa åt mig att absolut inte betala någon stallhyra för månad när jag inte är där.

Jag håller också med om att i normala fall ska man betala hyra för den uppsägningstid man har. Men OM vi hade haft ett kontrakt så hade stallägarna brutit det för länge sen. De minskade hagen utan att säga till i förväg, hade dåligt skött hage som var lång tid utan el (det som gjorde att min häst sonika gick ut ur densamma). Stallet var tokkvavt och instängt och trots att alla hästar stod med samma täcke ute som inne så var det katastrof om man vädrade. Alla förslag till förbättrat liv för hästar och människor i stallet möttes med "såhär har vi alltid gjort" och slogs bort direkt, trots kollektivstall. Listan kan bli lång. Min bägare rann över. Jag var inte otrevlig eller något utan bara sa helt sonika att jag skulle flytta.

Nu gjorde början på den här tråden ändå att jag betalade, trots att jag såhär i efterhand ångrar det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 590
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 457
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 634
Senast: Lhas
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp